Az álmok és a valóság – így bánnak a magyarok a pénzzel. A digitális fizetést már többen választják

írta | 2022.06.01. | Elektronikus fizetés, Összes hír

Mastercard bankkartyas fizetes
Fintechshow 6.0

Az EVO Group megbízásából készült legfrissebb, „Fizetési szokások” című nemzetközi tanulmány eredményei szerint a magyarok több mint fele a digitális fizetést részesíti előnyben annak gyorsasága és kényelme miatt. A tanulmány elkészítésében a Visa partnerként vállalt szerepet a közép-kelet-európai régióban, így Magyarországon is.

A tanulmány szerint a magyar fogyasztók 57%-a bankkártyával fizet vásárláskor. A kutatásban résztvevők 18%-a elmondta: leginkább akkor fizetnek készpénzzel, ha az adott üzletben vagy szolgáltatóhelyen nem érhető el a digitális fizetés.

Fontos megállapítás, hogy a digitális a legelterjedtebb fizetési mód a magyarok körében mind az üzletekben, mind az online vásárlás során. A válaszadók 44%-a fizetett legutóbbi bolti vásárlásáért kártyával, illetve telefon, okosóra vagy más eszköz használatával. A legutóbbi online vásárlásuk alkalmával a válaszadók mindössze 14%-a válaszolta azt, hogy átvételkor készpénzzel fizetett.

“2022 márciusában készítettük el a fizetési szokásokat vizsgáló felmérést, amely 14 országra terjedt ki Európában, illetve azon kívül is. Az eredmények alapján közvetlenül nyomon követhetjük a preferált fizetési móddal kapcsolatos változásokat. Ahogyan egykor a cserekereskedelmet felváltotta egy univerzálisabb találmány: a pénzérme, majd később a papírpénz, most pedig ezeket a még kényelmesebb és biztonságosabb elektronikus pénz helyettesíti egyre inkább. Ennek a folyamatnak a dinamikáját kísérhetjük figyelemmel különböző országokban, amelyek között vannak fejlettebbek – például Magyarország, Lengyelország, Írország, illetve az Egyesült Királyság – és vannak olyanok is, ahol a fizetések fejlődése még csak most gyorsul fel. Az azonban mindenhol egyértelmű, hogy az elektronikus fizetések a gazdaság és a digitális társadalom előrehaladásának fontos részévé váltak.

Joanna Seklecka

eService igazgatótanácsának elnöke

A digitalizáció közelebb hozza az üzleteket a fogyasztókhoz

A tanulmány eredményei azt mutatják, hogy a digitális fizetési módot kínáló üzleteket a magyar fogyasztók egyértelműen pozitívan ítélik meg – a válaszadók 84%-a szerint ezek a boltok modernek, 31%-uk pedig nagyobb biztonságban érzi magát ott (higiénikusabbnak tartják, mint más fizetési módokat).

Mindemellett Magyarországon a digitális fizetési lehetőségek további terjedésére még mindig nyílik lehetőség. A hazai válaszadók 27%-a úgy emlékezett vissza, amikor legutóbb nem tudott kártyával fizetni, az a digitális fizetés lehetőségének hiánya miatt volt. A felmérés eredményei alapján a digitális fizetés elsősorban a hagyományos piacokon nem érhető el (41%).

“Hiszünk abban, hogy egy nyitott és összekapcsoltabb világot eredményez, ha a fogyasztóknak és a vállalkozásoknak nagyobb választási lehetőséget és rugalmasságot biztosítunk. Ezért arra törekszünk, hogy a gyors, biztonságos és megbízható digitális fizetésekhez egyre szélesebb körben férjenek hozzá az emberek. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a Visa a közép-kelet-európai régióban, így Magyarországon is számos kezdeményezéssel támogatja a fizetési ökoszisztéma fejlődését. Nő a kártyás fizetéseket elfogadó terminálok száma, valamint javul a fogyasztók napi fizetési élménye, hiszen új fizetési termékeket és megoldásokat vezetünk be a magyar piacon a partnerbankokkal, az elfogadókkal és más pénzügyi intézményekkel együttműködve.”

Kiss Ede

Visa Magyarországért felelős területi vezetője

A magyar fogyasztók mindenhol digitálisan szeretnének fizetni, és ezek az elvárások a COVID-19 járvány idején csak fokozódtak, így a kis- és mikrovállalkozásokat segítő kezdeményezések most még fontosabbak.

Ilyen kezdeményezés többek között a Visa Tap to Phone megoldása, amely a jelenlegi Androidos okostelefonokat alakítja fizetési terminállá és májustól már Magyarországon is elérhető. Ezzel a lehetőséggel élve a kereskedőknek nincs szüksége további eszközre, telefonjukkal és egy internetkapcsolattal szinte bárhol, bármikor képesek költséghatékonyan bankkártyát elfogadni.

Az álmok és a valóság – így bánnak a magyarok a pénzzel

A kutatási eredmények is megerősítették azt a tendenciát, hogy hazánkban nagy népszerűségnek örvend a digitális bankolás. A magyarok általában inkább távolról tartják a kapcsolatot a bankkal – a válaszadók 84%-a havonta legalább 2-3 alkalommal használja az internetbankot, és a magyar fogyasztók 78%-a ugyanilyen gyakran használja a mobilbankot.

A tanulmány szerint a magyarok a banki szolgáltatásokat úgy fogják fel, mint a pénzük kezelésének módját: így ellenőrzik és tervezik meg kiadásaikat, és igyekeznek elkerülni az impulzív költekezéseket.

A magyarok pénzzel kapcsolatos magatartásának jobb megértése, illetve azok lehetséges változásainak megismerése érdekében, a kutatók hat csoportra osztották a válaszadókat:

  1. Szkeptikusok – akik nem szeretnek befektetni vagy pénzzel foglalkozni, jobbnak ítélik meg, ha otthon tartják a pénzüket.
  2. Beosztók – akiknek gondosan meg kell tervezniük a kiadásaikat. Előfordul, hogy szinte azonnal elköltik a rendelkezésükre álló pénzt. Korlátozott a költségvetésük.
  3. Jómódúak – akik ellenőrzik a pénzüket és a kiadásaikat, de a pénz csak eszköz egy cél felé – kényelmes vagyonnal rendelkeznek, nem kell állandóan a költségeken gondolkodniuk és aggódniuk.
  4. Az élet császárai – gyorsan költik a készpénzt arra, amire akarják, kontroll nélkül – elvégre ők az élet császárai.
  5. Álmodozók – akiknek vannak vágyaik, de egyelőre nincs meg hozzá a fedezet, nem veszik komolyan a pénzügyeket.
  6. Optimalizálók – akik tudatosan gazdálkodnak a pénzükkel – kihasználják az akciós ajánlatokat, megtervezik a kiadásaikat és befektetik a tőkéjüket. Nagyra értékelik a választás szabadságát, ezért nem utasítanak el semmilyen fizetési formát.

A magyarok több mint harmada (36%) ellenőrzi vagy kezeli tudatosan a pénzét, mivel az optimalizáló és a jómódú szegmensek egyenlő arányban, egyenként 18%-ot képviselnek. A magyarok negyede a szkeptikus típusba tartozik, azaz nem szeretnek befektetni vagy pénzzel foglalkozni.

A kutatás letölthető erről a linkről.

A Tanulmányról

Az EVO Payments International megbízásából az ARC Rynek i Opinia kutatóintézet készítette a „Fizetési szokások” című nemzetközi felmérést 2022 márciusában.

CAWI-módszert (a válaszadókat internetes felmérésben való részvételre kérték fel) alkalmaztak az egyes országok 18-65 év közötti lakosságának reprezentatív mintáját alapul véve – összesen 8 931 ember részvételével.

Az adatokat 14 országban gyűjtötték: Lengyelország, Csehország, Szlovákia, Magyarország, Románia, Horvátország, Bulgária, Szlovénia, Németország, Írország, Egyesült Királyság, Mexikó, Spanyolország, Portugália.

A Visa nyolc közép-kelet-európai országban, köztük Magyarországon is a kutatók partnere volt a tanulmányban. A kutatás fő célja az volt, hogy információt gyűjtsön az emberek különböző fizetési módokkal kapcsolatos hozzáállásáról és viselkedéséről.

Forrás: Visa sajtóközlemény. Címlapfotó: Kampus Production fotója a Pexels oldaláról

Fintechshow 6.0
Fintechshow 6.0

Itt követhetsz minket:

Tudósítás

A FinTechZone górcső alá veszi a legfrissebb hazai és nemzetközi digitális pénzügyi fejlesztésekről, megoldásokról szóló híreket, bejelentéseket. Megosztjuk azokat, amelyekről úgy gondoljuk, hozzájárulnak a hagyományos pénzügyi közvetítői rendszer digitális fejlődéséhez, az ügyfélélmény növekedéséhez. Szakmai hátterünk a hitelességünk. #nobullshit

FINTECHSHOW 6.0

fintech fintechshow
Bankokból tech cégek? Kódban a jövőnk? A pénzügyi szektor aktuális digitális kérdései és a legújabb hazai fintech megoldások a hatodik FinTechShow-n.

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI MEGOLDÁSOK KÉZIKÖNYVE

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
Elektronikus fizetési megoldások kereskedőknek, vállalkozásoknak. A bankkártya elfogadástól a bankszámla alapú fizetési lehetőségeken át az integrált megoldásokig.

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!