Hogyan fog terjedni az azonnali fizetés Magyarországon? Milyen további lépésekre számíthatunk az MNB-től, a GIRO-tól? Mit jelenthet a piac számára a központi azonnali fizetési alkalmazás bevezetése? A webáruházak hány %-a vezetheti be az azonnali fizetést 12 hónapon belül? Rövid összefoglalásunk a FinTechZone második azonnali fizetési webináriumának kereskedői várakozásairól. Harmadik webinárium 2020. szeptember 9-én, ahol jönnek a polcról levehető azonnali fizetési megoldások.

Összefoglalónk az azonnali fizetési webinárium „Körkapcsolásából”. Beszélgető partnereink voltak: Nagy Sándor, az Ecommerce Hungary elnöke, Szőts Róbert, a Laurel Kft. IT és termékfejlesztési vezetője, Dolla Gábor, a Befizetés.hu ügyvezető igazgatója.

Nagy-Sandor-E-commerce

Nagy Sándor
Ecommerce Hungary
elnök

FinTechZone: Hogy látod, hogyan viszonyulnak az e-kereskedők az azonnali fizetéshez?

Nagy Sándor (Ecommerce Hungary): Véleményem szerint

„az azonnali fizetés, a QR-kódos fizetés sokkal inkább úthenger, mint TGV”.

Az elmúlt 10-15 évben, ahogy az emberek élete elkezdett átterelődni az online térbe, nem lehetett látni akkora áttörést az online fizetésben, vagy a mobilfizetésben, mint amekkora lehetett volna, ha az emberek rákapnak az ízére.

Az online kereskedelem sem kiváltotta a hagyományos kereskedelmet, hanem vannak olyan termékkörök, szituációk, amikor jó, hasznos dolog online rendelést leadni és kiszállíttatni. Ma még nem képzelhető el, hogy csak és kizárólag online boltokban vásároljunk.

Az egész dolog diverz és a fizetések piacának is diverznek kell lennie.

„Szerintem az a jó, ha több megoldás van a piacon és azoknak van hozzáadott értéke.”

Ha a vásárló készpénzben kapja a fizetését, akkor számára kevésbé lesznek relevánsak az elektronikus fizetési megoldások. Ha pedig a kereskedő nem biztosítja az elektronikus fizetés lehetőségét, akkor a vásárló rákényszerül(het) a készpénz használatára.

A kereskedők számára is kell egy indíttatás, hogy érezzék, vevőkört veszíthetnek azzal, ha nem nyújtanak elektronikus fizetést. Továbbá a kereskedő bankja is sokat segíthet azzal, ha ösztönzi a kereskedőt különböző megoldások bevezetésében.

Az elmúlt 5-10 évben felnőtt egy új vásárlói generáció, amelyik sexynek találja az új mobilfizetési [Apple Pay] megoldásokat. Sokkal inkább használjuk az Apple Pay-t, vagy a mobilfizetést azért, mert ezzel azt érezzük, hogy modernebbek vagyunk, de emellett az is igaz, hogy kényelmes és jó használni. Ez az, ami a vásárló számára hozzáadott értéket jelent.

Összességében azt tapasztaltam, hogy (a kereskedők) nagyon várják azt a plusz hozzáadott értéket a bankjuktól, a szolgáltatójuktól, ami miatt úgy érzik, hogy érdemes azonnali fizetést nyújtani.

Azoknál a termékköröknél, szolgáltatásoknál, ahol kisebb értékű, sokkal gyakrabban ismétlődő tranzakciókról van szó, ott a hozzáadott érték mindenképpen azonnal jelentkezhet a kereskedőknél. Fogyasztói oldalról nézve pedig mindenképpen kell, hogy lássák a fogyasztók, milyen előnnyel jár számukra ez a fajta megoldás.

A fizetés esetén is a diverzitásra kell törekedniük a kereskedőknek.

Egy új elégedett vásárlói kört tudnak majd behúzni vele a kereskedők, akik azután visszatérő, rendszeres vásárlókká válnak.

FinTechZone: Szerinted 12 hónap múlva a webáruházak hány %-ában lesz majd elérhető valamilyen azonnali fizetési megoldás?

Nagy Sándor (Ecommerce Hungary): Ha a piackutatók által becsült, 8-10 ezer legálisan működő és látható forgalmat generáló webáruházakat nézzük, akkor nagyságrendileg

1500-2000 áruháznál (kb. 20%) tudom elképzelni azt, hogy valamilyen azonnali fizetési megoldást fog használni 12 hónap múlva.

szots-robert-laurel-fintechzone-webinarium

Szőts Róbert
Laurel Kft.
IT és termékfejlesztési vezető

FinTechZone: Hogyan látjátok, hol tartanak a kereskedők az azonnali fizetés bevezetésében?

Szőts Róbert (Laurel Kft.): Nagyon vegyes a piac. Nem tudnám azt mondani, hogy a kicsiket, vagy a nagyokat nem érdekli. Valójában mindenkit érdekel és mindenki tudja, hogy ez valamilyen szinten jó lesz neki és az üzletmenetet is támogatni fogja.

Ugyanakkor úgy látom, hogy hiányzik a piac. Várják azt a kereskedők, hogy legyen valami konkrét dolog, amihez érdemes csatlakozni.

További problémát jelent, hogy a kereskedők azt hiszik, ami az egyik banknál működik, az a másiknál nem fog. Így azt sem feltétlenül tudják, hogy akkor most minden bankkal le kell-e szerződniük, vagy sem.

Abban biztos vagyok, hogy ez el fog terjedni, amit a 2021-es kereskedelmi törvénymódosítás is támogatni fog.

FinTechZone: Mit gondoltok a QR-kódos fizetésről? Mely kereskedők számára lehet hasznos?

Szőts Róbert (Laurel Kft.): A QR-kód mindenképpen el fog terjedni. Ez technikailag egyáltalán nem kihívás, ma már minden boltban ott van a QR-kódot olvasó-szkenner. Hardver szinten már adott a lehetőség, most már csak meg kell valósítani az eszközökben.

Onnantól kezdve, hogy az azonnali fizetés viszonylag eszközmentesen működtethető dolog, senki nem szeretne berakni eszközt. A kereskedői elvárás, hogy legyen benne a pénztárgép programban, viszont a pénztárgép programot fiskalizálni kell.

Összességében azt látom, hogy a QR-kód nagyon gyorsan el fog terjedni.

FinTechZone: Végül, de nem utolsó sorban 2021. január elsején 60 ezer online kassza mellett kell biztosítani az elektronikus fizetés lehetőségét. Véleményed szerint az érintettek hány %-a fog valamilyen azonnali fizetési megoldás mellett dönteni?

Szőts Róbert (Laurel Kft.): Ha én kereskedő lennék, akkor a legegyszerűbb lenne számomra egy azonnali fizetési QR-kódot kiragasztani a falra. Ha az ember belegondol abba, mi kell ahhoz, hogy teljesítse a feltételeket, akkor ráébred arra, hogy különösebben nem sok minden kell hozzá.

Legalább 50%-ra becsülném az azonnali fizetés arányát, mivel ezt lesz a legegyszerűbb bevezetni.

dolla-gabor-befizetes.hu

Dolla Gábor
Befizetés.hu
Ügyvezető

FinTechZone: Mit látsz a legnagyobb kihívásnak a fizetési kérelem elterjedése szempontjából?

Dolla Gábor (Befizetés.hu): A kérdés, hogy a bankok mikorra fogják támogatni a fizetési kérelem elfogadását. Jelenleg csak 2-3 banknál létezik fizetési kérelem és addig,

amíg a többség nem csatlakozik, az ügyfelek nem lesznek motiváltak a fizetési kérelem bevezetésében, használatában.

FinTechZone: Hogyan kellene, lehetne segíteni a fizetési kérelem piac fejlődését?

Dolla Gábor (Befizetés.hu): Valahogy érdekeltté kell tenni a bankokat abban, hogy a fizetési kérelem szolgáltatást kifejlesszék.

FinTechZone: Ha már szóba került a 2021. január elsején hatályba lépő elektronikus fizetési kötelezettség, Te hogyan látod, az érintettek hány %-a fog valamilyen azonnali fizetési megoldás mellett dönteni?

Dolla Gábor (Befizetés.hu): A legalacsonyabb belépési küszöb a kereskedők számára a QR-kód kinyomtatása és kihelyezése lehet. Ugyanakkor azt gondolom,

jobb lenne, ha olyan megoldások lennének a piacon, amelyek teljeskörűen lefedik az egész folyamatot.

Ez azonban 2021. január 1-ig nem fog megtörténni.

Kapcsolódó cikk:

A FinTechZone következő webináriumán, 2020. szeptember 9-én bemutatkoznak a „polcról levehető” azonnali fizetési megoldások, amiket az érintett kereskedők 2021. január 1-jén bevezethetnek. A regisztráció a következő webináriumra a jövő héttől elérhetővé válik. 

Címlapfotó: pxfuel.com