A nyolcadik FinTechShow-n Mizsányi Attila, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Kockázatelemzési és Adattudományi Főosztályának főosztályvezetője mutatta be a NAV digitalizációs tapasztalatait és a KKV-k előtt álló lehetőségeket.
Online pénztárgépek hozzájárulása a digitalizációhoz
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) első jelentős digitalizációs hulláma az online pénztárgép rendszer bevezetésével indult 2013-2014-ben. Ez a projekt alapozta meg a NAV későbbi digitalizációs törekvéseit, és iránymutatást adott az adatszolgáltatások fejlesztéséhez.
Az online pénztárgépek lényege, hogy a készülékek automatikusan és részletesen küldik el a tranzakciós adatokat a NAV központi infrastruktúrájára, felhasználói beavatkozás nélkül, szinte valós időben.
Ez a három alapelv – automatizmus, gépi adatküldés felhasználói beavatkozás nélkül, és valós idejű működés – biztosítja, hogy az adatszolgáltatás megbízható és folyamatos legyen.
A részletes adatszolgáltatás lehetővé teszi a NAV számára, hogy minden egyes tranzakciót nyomon kövessen. Ez kulcsfontosságú a kockázatelemzés szempontjából, hiszen így azonosíthatók a szabálytalanságok és az esetleges adóelkerülések.
A NAV az évek folyamán felismerte, hogy a naplófájlokat gép-gép kapcsolaton keresztül is célszerű biztosítani az adózóknak, hogy könnyebben hozzáférhessenek saját adataikhoz. Erre a NAV 2021-től biztosít lehetőséget.
,,Az érintett adózók 25-30 százaléka rendszeresen lekérdezi a pénztárgép naplófájlját, ami jelentős aránynak számít.”
– mondta Mizsányi Attila.
Fotón: Mizsányi Attila, a NAV főosztályvezetője a FinTechShow-n | Kép forrása: FinTech Group
Rengeteg adatot hasznosíthatnának a KKV-k
A NAV képviselője rámutatott, hogy a KKV-k, különösen a legkisebb vállalkozások, gyakran tanácstalanok a pénztárgépek által kinyerhető adatok felhasználását illetően. Sokuk számára nem világos, milyen elemzéseket végezhetnének saját adataikon, és miért lenne ez számukra előnyös.
Gyakran felmerül bennük a kérdés: „Miért lennék én kíváncsi arra, hogy mikor mekkora a forgalom napközben? Hát nem az a lényeg, hogy nap végén mennyi?”
A vállalkozások jelentős része nem ismeri fel, hogy a részletes adatelemzés milyen értéket teremthet számukra, például a forgalom időbeli alakulásának megértése, a csúcsidőszakok azonosítása, vagy a készletgazdálkodás optimalizálása terén.
Az online számlaadat-szolgáltatás: megvalósítás, működés és tapasztalatok
Az online számlaadat-szolgáltatás a NAV második jelentős digitalizációs projektje volt az online pénztárgépek után. A cél az volt, hogy a számlázó programok automatikusan és részletesen szolgáltassák az adóhatóság felé a kiállított számlák teljes adattartalmát, közvetlenül a kiállítást követően.
A NAV nem csupán az adatgyűjtésre fókuszált; célja volt az is, hogy a rendszerre olyan szolgáltatásokat építsen, amelyek valódi előnyöket nyújtanak a vállalkozások számára.
Ez az innovatív megközelítés Európában is versenyképesnek bizonyult, mivel csökkentette az elégedetlenséget, és lehetőséget teremtett a piaci szereplőknek, hogy hozzáadott értékű szolgáltatásokat fejlesszenek ki az adatbázisra építve.
,,Sokkal kisebb az elégedetlenség, hogyha a számlaadatokra épülő szolgáltatásban a piac is részt vehet. Olyan hozzáadott értékű szolgáltatásokat tud erre fejleszteni, eladni, ami összességében hatékonyságnövekedést eredményez.”
– mondta Mizsányi Attila.
Az adózók hozzáférhetnek mind a saját maguk által kiállított, mind a rájuk vevőként kiállított számlák adataihoz, akár manuálisan, akár gép-gép kapcsolaton keresztül.
Lehetőség van a teljes XML fájlok letöltésére vagy csak a könyveléshez szükséges adatok kivonatára. Ideális esetben a vevőnek nem kell kézzel rögzítenie az adatokat, mivel azokat automatikusan be tudja olvasni a saját rendszerébe, ami jelentősen csökkenti az adminisztratív terheket és a hibalehetőségeket.
Fotón: Mizsányi Attila, a NAV főosztályvezetője a FinTechShow-n | Kép forrása: FinTech Group
A NAV egyre inkább szolgáltatóként lép fel, nem csupán ellenőrző hatóságként
A NAV az elmúlt években számos olyan szolgáltatást vezetett be, amelyekkel nemcsak az adókötelezettségek teljesítését kívánja elősegíteni, hanem az adózók mindennapi működését is támogatja.
Az egyik ilyen szolgáltatás a gépi hibajelzés, ami az adózóknak nagy segítség abban, hogy a számlaadatok pontosságát biztosítsák. A NAV 130 különböző feltételt ellenőriz a beérkező számlákon, és ha hibát talál, automatikusan jelzi az adózónak az interfészen keresztül, ezzel lehetővé téve a hibák gyors korrigálását.
További szolgáltatásként az adózók lekérdezhetik más adózók adatait, ami elősegíti a megbízható üzleti kapcsolatok kialakítását. Emellett a NAV által biztosított ingyenes online számlázó szoftver is széles körben ismert, amely megkönnyíti a számlázási folyamatot és az adatszolgáltatást.
Ezen felül 2021 januárjától elérhető a NAV XML számla funkció. Ennek lényege, hogy az adatszolgáltatás maga a számla is egyben. Ha az eladó oldali számlázóprogram megjelöli a megfelelő mezőt, akkor a számlaadatok egységes struktúrában és formátumban kerülnek be a NAV rendszerébe. A vevő pedig gépileg letöltheti ezeket a számlákat, így a számlázás és a könyvelés teljesen automatizálttá válhat. Ez különösen a belföldi B2B tranzakciók esetében lehet hasznos.
Az adózás jövője a digitalizációban: eÁFA és eNyugta
A NAV folyamatosan törekszik az adózási folyamatok digitalizációjára és egyszerűsítésére. Jó példa erre két kiemelkedő projektjük is; az elektronikus áfarendszer (eÁFA) és az E-Nyugta.
Az eÁFA lényege, hogy az áfabevallásokat nem csupán összesített adatok formájában lehet benyújtani, hanem tranzakciószintű áfa analitika beküldésével is. A NAV előkészíti a már meglévő adatokat, amelyeket számlákból, pénztárgépekből és bizonyos vámeljárásokból gyűjtött össze.
,,Ehhez egy egységes áfa analitika leíró struktúra és egy egységes adókódrendszer már rendelkezésre áll, mondjuk egy éve. Ez egy lényeges előrehaladás a technológiai adatleírás egységesítése irányában.”
– mondta el Mizsányi Attila.
Az eÁFA kötelező használata egyszerűsítheti és pontosíthatja az áfabevallási folyamatokat, növelve a NAV és a vállalkozások közötti adatcsere hatékonyságát.
Az eNyugta az online pénztárgéprendszer megújítása, amelynek keretében a nyugták definíció szerint elektronikussá válnak. A vásárlók egy alkalmazáson keresztül kapják meg a nyugtákat, amelyek a NAV infrastruktúráján keresztül érkeznek meg hozzájuk. Azok a fogyasztók, akik továbbra is papíralapú nyugtát szeretnének, kérhetik azt is.
A vonatkozó interfészek és technikai specifikációk hamarosan nyilvánossá válnak, és a rendszer bevezetése fokozatosan történik, hogy a vállalkozások és a fogyasztók alkalmazkodni tudjanak az új megoldáshoz.
,,A kormányzat ettől elsősorban a vásárlási élmény javulását, és ily módon a digitalizációs elkötelezettség növekedését reméli.”
– mondta a NAV képviselője.
A NAV főosztályvezetője szerint a rendszer jelentős lehetőségeket rejt magában a fintech szektor számára is, hiszen lehetővé teszi innovatív megoldások fejlesztését. Például a fizetés és a nyugtaátadás egyszerre történhet a mobiltelefon érintésével, a fogyasztók több évre visszamenőleg nyomon követhetik vásárlásaikat és kiadásaikat, ami támogatja a tudatos fogyasztói magatartást.
Ügyviteli segítségnyújtás felértékelődése a digitális térben
A vállalkozóknak szükségük van egy megbízható tanácsadóra az adózás területén a digitális térben is.
A NAV képviselője szerint ez egy hatalmas lehetőség: aki képes lesz kielégíteni ezt az igényt és összekötni a vállalkozókat a digitalizáció előnyeivel, az jelentős piaci előnyre tehet szert.
A könyvelőknek és a szolgáltatóknak proaktívan kellene felkarolniuk a digitalizációt, hogy hatékonyabban támogathassák a kis- és középvállalkozásokat.
Ezzel nem csak a vállalkozások fejlődését segíthetik elő, hanem saját szerepüket is megerősíthetik a piacon.
Kapcsolódó FinTechShow beszámolók:
- A BinX lett az idei évi FinTechShow győztes, 2024.10.16.
- Tőke, tudás és digitalizáció: Kihívások és megoldások a magyar KKV-k számára – Megközelítések az NGM és a BKIK részéről a FinTechShow-n, 2024.10.17.
- FinTechShow: A GIRO Zrt. vezérigazgatója a qvikről és az új fintech lehetőségekről, 2024.10.22.
- “Azé a piac, aki kézen fogja az adózókat az ügyvitelben” – FinTechShow színpadán a NAV képviselője, 2024.10.24.
- Marcel Gajdoš a FinTechShow-n: a KKV-k kulcsszerepet játszanak a gazdasági életben, 2024.10.29.
- Számlázz.hu: Hogyan csökkenthető az adminisztrációs teher a digitalizációval?, 2024.11.04.
- FinTechShow: Ki nyeri a vállalkozások kegyeiért folyó digitális küzdelmet?, 2024.11.05.
- OTP Mobil a FinTechShow-n: Mindenkinek van fizetési stratégiája. Akinek nincs, annak is van., 2024.11.07.
Címlapfotón: Mizsányi Attila, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Kockázatelemzési és Adattudományi Főosztályának főosztályvezetője a FinTechShow-n | Kép forrása: FinTech Group Kft. | Készítette: Kovács Dávid