Az öt legnagyobb kihívást tartalmazó listába az ügyfélbizalom megtartása, a szolgáltatásválaszték bővítése és az egyre magasabb ügyfélélmény biztosítása mellé felzárkózott a banki működési folyamatok átalakítása, automatizálása és az innovációs képesség is.
A Magyar Közgazdasági Társaság Vándorgyűlésén jártunk, ahol banki felsővezetők, pénzügyi szakemberek, a szabályozó és a felügyelet vezetői osztották meg nézeteiket a bankszektort érintő legnagyobb kihívásokról. Arra is kiváncsiak voltunk, hogy az MKB és az OTP mivel egészítik ki a korábban bemutatott digitális banki stratégiai elképzeléseiket.
Nincs recept a sikeres banképítésre
150 nemzetközi pénzügyi szakember gondolatait összefoglaló kutatási eredményből hallhattunk egy válogatást, amely szerint:
- A versenyben a szolgáltatások értékajánlata lesz a döntő.
- Az ügyfélélmény meghatározó a fogyasztói döntéseknél, ezért az a piaci szereplő, aki a fogyasztók számára a legmagasabb ügyfélélményt biztosítja, az kontrollálja a vásárlói döntéseket.
- A banki adatvagyon hasznosításának képessége meghatározza a bank piaci pozícióját. A valós idejű adatok innovatív analitikai megoldásokkal (pl. mesterséges intelligencia, gépi tanulás) történő elemzése és az adatok hasznosítása a bankot a pénzügyi ökoszisztéma meghatározó szereplőjévé teheti.
- Gazdasági szektorokon átívelő adatbázisok létrehozása és hasznosítása révén új szolgáltatások kerülnek piacra, amelyek új ügyfeleket hozhatnak a pénzügyi arénába. A banki adatvagyon hasznosítása összességében növeli a piaci tortát.
- A digitális platform modell létrehozza a banki szolgáltatások piacterét, mely új fogyasztói szegmens megszerzését, addicionális bevételi lehetőségeket jelent.
- A szabályozás nem csupán a kötelezettségekről szól, a benne rejlő üzleti lehetőségeket is meg lehet találni.
MNB: versenyezni a szolgáltatások értékajánlatában és minőségében kell
Az értékajánlat és az ügyfélélmény mellett a szolgáltatások biztonsága is hangsúlyt kapott az MNB üzenetei között. A Felügyelet célja, hogy a fogyasztók bármilyen élethelyzetben gyorsan, biztonságosan és készpénzkímélő módon tudjanak fizetni. Ennek érdekében az MNB hamarosan bevezeti az azonnali fizetések rendszerét, melynek eredményeként 2019. július 1-jétől az év minden napján napi 24 órában 5 másodperc alatt tudunk majd 10 millió Ft alatti összeget átutalni az országon belül. Ehhez elegendő lesz a partnerünk telefonszámának, vagy adószámának – később akár az autó rendszámának – megjegyzése.
Az infrastruktúrára minden banknak fel kell csatlakoznia, hisz csak így valósítható meg, hogy mindenki számára elérhetőek legyenek a digitális rendszerre építhető szolgáltatások. A létrejövő infrastruktúra a bankon kívüli piaci szereplők számára is nyitott lesz új innovatív fizetési szolgáltatások nyújtására.
Bartha Lajos, az MNB igazgatója hangsúlyozta, hogy a PSD2 irányelv 2018. január 13-tól szélesebb, de ugyanakkor szabályozott teret enged az új piaci szolgáltatóknak, szolgáltatásoknak. A verseny kibontakozása és a szolgáltatók innovációs képességeinek kihasználása érdekében a nyílt API struktúrák, a nyílt szabványok bevezetésére ösztönözte a szolgáltatókat. (szerk.: ahogy korábban is írtuk, a PSD2 a pénzügyi innovációt kívánja felgyorsítani nyílt szabványokra épülő API hozzáférési kötelezettség bevezetésével.)
MKB: megnyitotta az API-jait és fintech partnerségeket épít
A jövő digitális fogyasztóiért folyó versenyre gőzerővel – és fintech partnerségekkel – készül az MKB.
„Strukturális átalakulás, alaprendszer csere és fintech inkubáció közben a teljes digitális arculatváltás is történt”
– mondta Hetényi Márk, az MKB vezérigazgató-helyettese.
Az örökölt rendszerek korlátaival küszködő és a munkakultúrájában is sokszor a régmúlt időket idéző bankból lett a magyar bankrendszer „challenger bankja„.
„Lego kockákat építünk, melyeken új banki szolgáltatásokat nyújtunk majd, mint például a hamarosan piacra kerülő end-to-end online jelzáloghitelezési szolgáltatásunk”
– mondta Hetényi.
OTP: a digitalizáció nem rövidtávú versenyeszköz
Csányi Péter, az OTP ügyvezető igazgatója kiemelte, hogy az ügyfélbázis és az ügyfelek bankba vetett bizalma a bankok versenyelőnye. A bizalmat pedig az ügyfélélmény folyamatos növelésével tudják a pénzintézetek megtartani. Ennek érdekében az OTP az ügyintézési csatornák szélesítését, a testreszabott ajánlatok körének bővítését stratégiai fontosságúnak tartja.
A digitalizáció az ügyfélélmény növelésének alapja, valamint a működési hatékonyságot jelentősen javítja, így a vállalati eredményesség nélkülözhetetlen eszköze. De nem rövidtávon hoz igazán látható hasznot, valamint nem sokat ér, ha a belső működést a bankok nem alakítják át, az innovációs képességüket nem fokozzák
– mondta Csányi.
NGM: az innovációs képesség önmagában kevés, ha a társadalom nincs rá felkészülve
Az NGM pénzügyekért felelős államtitkára, Hornung Ágnes a PSD2 irányelv átültetése kapcsán felmerült szabályozói dilemmák mellett az innováció társadalmi befogadásának fontosságát és a lemaradó fogyasztók védelmének szükségességét is hangsúlyozta. A Minisztérium a szabályozás átültetésén túl alapvetően a lakosság és a vállalkozások pénzügytudatosságának fejlesztése terén látja szerepét.
A szabályozó kiemelt célja, hogy a tanulók már az általános iskolában megismerkedhessenek a pénzügyekkel, és mire kikerülnek az iskolarendszerből, képesek legyenek saját háztartási költségvetést készíteni. Ezzel a céllal indította az NGM útnak a „Pénzügyi tudatosság fejlesztésének stratégiáját”, melynek részleteit és költségvetését jelenleg dolgozzák ki kormányzati szereplők.
A hazai pénzügyi közvetítőrendszer átalakulásáról, a PSD2 és az azonnali fizetések rendszeréről is hallhatjuk az MNB képviselőit „A fintechen túl” konferencián.