A digitalizáció és a fintech kihívásai az MNB, az MKB és az OTP szerint

írta | 2017. 09. 13. | Banki és fintech hírek, Hazai digitális banki hírek, Összes hír

PayTechShow 4.0

Az öt legnagyobb kihívást tartalmazó listába az ügyfélbizalom megtartása, a szolgáltatásválaszték bővítése és az egyre magasabb ügyfélélmény biztosítása mellé felzárkózott a banki működési folyamatok átalakítása, automatizálása és az innovációs képesség is.

 

A Magyar Közgazdasági Társaság Vándorgyűlésén jártunk, ahol banki felsővezetők, pénzügyi szakemberek, a szabályozó és a felügyelet vezetői osztották meg nézeteiket a bankszektort érintő legnagyobb kihívásokról. Arra is kiváncsiak voltunk, hogy az MKB és az OTP mivel egészítik ki a korábban bemutatott digitális banki stratégiai elképzeléseiket.

 

Nincs recept a sikeres banképítésre

150 nemzetközi pénzügyi szakember gondolatait összefoglaló kutatási eredményből hallhattunk egy válogatást, amely szerint: 

  • A versenyben a szolgáltatások értékajánlata lesz a döntő.
  • Az ügyfélélmény meghatározó a fogyasztói döntéseknél, ezért az a piaci szereplő, aki a fogyasztók számára a legmagasabb ügyfélélményt biztosítja, az kontrollálja a vásárlói döntéseket.
  • A banki adatvagyon hasznosításának képessége meghatározza a bank piaci pozícióját. A valós idejű adatok innovatív analitikai megoldásokkal (pl. mesterséges intelligencia, gépi tanulás) történő elemzése és az adatok hasznosítása a bankot a pénzügyi ökoszisztéma meghatározó szereplőjévé teheti.
  • Gazdasági szektorokon átívelő adatbázisok létrehozása és hasznosítása révén új szolgáltatások kerülnek piacra, amelyek új ügyfeleket hozhatnak a pénzügyi arénába. A banki adatvagyon hasznosítása összességében növeli a piaci tortát.
  • A digitális platform modell létrehozza a banki szolgáltatások piacterét, mely új fogyasztói szegmens megszerzését, addicionális bevételi lehetőségeket jelent.
  • A szabályozás nem csupán a kötelezettségekről szól, a benne rejlő üzleti lehetőségeket is meg lehet találni.

 

MNB: versenyezni a szolgáltatások értékajánlatában és minőségében kell

Az értékajánlat és az ügyfélélmény mellett a szolgáltatások biztonsága is hangsúlyt kapott az MNB üzenetei között. A Felügyelet célja, hogy a fogyasztók bármilyen élethelyzetben gyorsan, biztonságosan és készpénzkímélő módon tudjanak fizetni. Ennek érdekében az MNB hamarosan bevezeti az azonnali fizetések rendszerét, melynek eredményeként 2019. július 1-jétől az év minden napján napi 24 órában 5 másodperc alatt tudunk majd 10 millió Ft alatti összeget átutalni az országon belül. Ehhez elegendő lesz a partnerünk telefonszámának, vagy adószámának – később akár az autó rendszámának – megjegyzése.

Az infrastruktúrára minden banknak fel kell csatlakoznia, hisz csak így valósítható meg, hogy mindenki számára elérhetőek legyenek a digitális rendszerre építhető szolgáltatások. A létrejövő infrastruktúra a bankon kívüli piaci szereplők számára is nyitott lesz új innovatív fizetési szolgáltatások nyújtására.

Bartha Lajos, az MNB igazgatója hangsúlyozta, hogy a PSD2 irányelv 2018. január 13-tól szélesebb, de ugyanakkor szabályozott teret enged az új piaci szolgáltatóknak, szolgáltatásoknak. A verseny kibontakozása és a szolgáltatók innovációs képességeinek kihasználása érdekében a nyílt API struktúrák, a nyílt szabványok bevezetésére ösztönözte a szolgáltatókat. (szerk.: ahogy korábban is írtuk, a PSD2 a pénzügyi innovációt kívánja felgyorsítani nyílt szabványokra épülő API hozzáférési kötelezettség bevezetésével.)

 

MKB: megnyitotta az API-jait és fintech partnerségeket épít

A jövő digitális fogyasztóiért folyó versenyre gőzerővel – és fintech partnerségekkel –  készül az MKB.

“Strukturális átalakulás, alaprendszer csere és fintech inkubáció közben a teljes digitális arculatváltás is történt”

– mondta Hetényi Márk, az MKB vezérigazgató-helyettese.

Az örökölt rendszerek korlátaival küszködő és a munkakultúrájában is sokszor a régmúlt időket idéző bankból lett a magyar bankrendszer “challenger bankja“.

„Lego kockákat építünk, melyeken új banki szolgáltatásokat nyújtunk majd, mint például a hamarosan piacra kerülő end-to-end online jelzáloghitelezési szolgáltatásunk”

– mondta Hetényi.

 

OTP: a digitalizáció nem rövidtávú versenyeszköz

Csányi Péter, az OTP ügyvezető igazgatója kiemelte, hogy az ügyfélbázis és az ügyfelek bankba vetett bizalma a bankok versenyelőnye. A bizalmat pedig az ügyfélélmény folyamatos növelésével tudják a pénzintézetek megtartani. Ennek érdekében az OTP az ügyintézési csatornák szélesítését, a testreszabott ajánlatok körének bővítését stratégiai fontosságúnak tartja.

A digitalizáció az ügyfélélmény növelésének alapja, valamint a működési hatékonyságot jelentősen javítja, így a vállalati eredményesség nélkülözhetetlen eszköze. De nem rövidtávon hoz igazán látható hasznot, valamint nem sokat ér, ha a belső működést a bankok nem alakítják át, az innovációs képességüket nem fokozzák

– mondta Csányi.

 

NGM: az innovációs képesség önmagában kevés, ha a társadalom nincs rá felkészülve

Az NGM pénzügyekért felelős államtitkára, Hornung Ágnes a PSD2 irányelv átültetése kapcsán felmerült szabályozói dilemmák mellett az innováció társadalmi befogadásának fontosságát és a lemaradó fogyasztók védelmének szükségességét is hangsúlyozta. A Minisztérium a szabályozás átültetésén túl alapvetően a lakosság és a vállalkozások pénzügytudatosságának fejlesztése terén látja szerepét.

A szabályozó kiemelt célja, hogy a tanulók már az általános iskolában megismerkedhessenek a pénzügyekkel, és mire kikerülnek az iskolarendszerből, képesek legyenek saját háztartási költségvetést készíteni. Ezzel a céllal indította az NGM útnak a „Pénzügyi tudatosság fejlesztésének stratégiáját”,  melynek részleteit és költségvetését jelenleg dolgozzák ki kormányzati szereplők.

 

A hazai pénzügyi közvetítőrendszer átalakulásáról, a PSD2 és az azonnali fizetések rendszeréről is hallhatjuk az MNB képviselőit „A fintechen túl” konferencián.

HUNFINTECH 2022 - MAGYAR FINTECH
PayTechShow 4.0

Aktuális cikkeink:

A szerzőről

blank

NÉMETH MONIKA

A Magyar Telekomnál szabályozással, majd “smart” projektekkel foglakozott. A pénzügyi szektorban végmenő digitális transzformáció kísértetiesen hasonlít a telko iparág átalakulására, így korábbi tapasztalatait most a digi pénzügyek világában hasznosítja. Ha ma lenne óvodás, akkor a PSD2 lenne belevarrva a takarójába. A #regtech trendeket és megoldásokat is vizsgálja a szabályozói kihívások mellett. #banktech #regtechguru

PAYTECHSHOW 2023

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
2023-ban is jön a PayTechShow, ahol bemutatjuk az aktuális elektronikus fizetési trendeket, a legújabb paytech megoldásokat és a szabályozói iránymutatásokat.

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI MEGOLDÁSOK KÉZIKÖNYVE (MÁSODIK KIADÁS)

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
Elektronikus fizetési megoldások kereskedőknek, vállalkozásoknak. A bankkártya elfogadástól a bankszámla alapú fizetési lehetőségeken át az integrált megoldásokig.

HUNFINTECH 2022

fintech hunfintech
Magyarország 20 legígéretesebb fintech cége és 22 új fintech megoldása

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!