Kerültél már olyan helyzetbe, hogy nem tudtad felidézni, hova ment el a pénzed? Jól jönne, ha csupán egyetlen gombnyomással részletre fizethetnéd számláidat, amikor megszorultál? Odaadnád ezért a banki adataidat cserébe?
A nyílt bankolás, avagy az Open Banking ezekre a problémákra is kényelmes megoldást adhat. És abban is biztos lehetsz, hogy a kormánykereket továbbra is Te fogod.
Mi az Open Banking?
A bankoknál a mindennapi működés során temérdek mennyiségű adat halmozódik fel, melyek intelligens elemzése és egyszerű, élményszerű megjelenítése segítheti abban a felhasználókat, hogy új szemléletben is átláthassák a pénzügyeiket és ezáltal egyre jobb döntéseket hozhassanak.
A PSD2 (az Európai Unió módosított pénzforgalmi irányelve) és a GDPR (az Európai Unió Általános Adatvédelmi Rendelete) értelmében a felhasználók döntik el, hogy kinek engedik át pénzügyi adataikat. Az adatokat kezelő bankoknak pedig azt kell biztosítani, hogy az adatátadás biztonságos módon, nyílt hozzáférést biztosító, úgynevezett API-kon (Application Programming Interface) keresztül történjen.
Az Open Banking olyan szolgáltatási modell, amely a banki adatvagyon intelligens, újszerű elemzésével és felhasználásával egyedi igényekhez, felhasználói élethelyzetekhez igazodó digitális pénzügyi szolgáltatások nyújtását teszi lehetővé az ügyfelek számára.
Utat mutat az Egyesült Királyság
A PSD2 irányelv a fintech és más digitális szolgáltatók versenybe hívásával, a banki API alapú infrastruktúra kikényszerítésével 2019-től kedvező teret ad az új üzleti megközelítéseknek.
A britek nem vártak, korábban és merészebbet léptek. A versenypiaci (CMA) és a pénzügyi (FCA) szabályozó rendelete alapján a Szigetország legnagyobb bankjainak (Barclays plc, Lloyds Banking Group plc, Santander, Danske, HSBC, RBS, BoI, Nationwide and AIBG) már tavaly a teljes fiók- és ATM hálózatuk adatait API-n keresztül elérhetővé kellett tenniük a szabályozás alá eső regisztrált vagy engedélyezett harmadik feles pénzügyi szolgáltatók számára.
A számlainformációs (AISP) és fizetés-kezdeményezési szolgáltatások (PISP) nyújtásához szükséges adathozzáféréseket pedig 2018. első negyedévében ki kellett építeniük. A kötelezett bankok egymás után éreznek rá az open banking üzleti lehetőségeire és helyezik stratégiai szintre az ebben rejlő lehetőségek további kiaknázását. Az HSBC pl. márciusban jelentette be, hogy open bankingre épülő mobil appja májustól már elérhető lesz.
Léptek a fintech cégek is
A PSD2 és az Open Banking kötelező alkalmazását megelőzve nyitotta meg a Starling Anglia első open bankingre épülő banki piacterét, melyen már több mint 10 pénzügyi app-ból választhatnak az ügyfelek. A Starling mobilalkalmazásában – az eredeti szolgáltató márkaneve alatt – együtt kezelhetjük bankszámláinkat, a bolti nyugtáink digitális feldolgozása által pedig valós időben pontos képet kapunk költéseinkről, illetve gyűjthetjük és automatikusan érvényesíthetjük hűségpontjainkat.
A Starling szabályozott, biztonságos környezetet és egységes, felhasználóbarát szolgáltatási utat és egy technikai platformot ad a fintech cégeknek, amelyre gyorsan és egyszerűen építhetik szolgáltatásaikat. „Egykapus” szolgáltatási élményt nyújt a felhasználónak az adatai feletti teljes kontroll biztosítása mellett. A piactéren és az API platformon gyorsan szaporodó fintech alkalmazások, valamint a félmilliós ügyfélbázis mutatja, ha a felhasználók megértik a szolgáltatást és az értéket jelent számukra biztonságos keretek között, akkor hajlandóak a pénzügyi adataikat is átadni.
Az Open Banking nyertesei a felhasználókon túl azok a korszerű, digitális adatelemző és vizualizációs képességekkel rendelkező innovatív bankok, fintech, tech startupok lesznek, amelyek az adatokat le tudják fordítani igényekre, az igényeket pedig az adott élethelyzetben a felhasználó számára értéket jelentő szolgáltatásokra.
Magyarországon elsőként az MKB Bank lépett!
Az MKB Bank az API platformjának sandboxát már tavaly novemberben megnyitotta. Ekkor több mint 100 hazai és nemzetközi fejlesztő tesztelte a PSD2 API-kat. Az infrastruktúra és folyamatfejlesztéseken túl Hetényi Márk, az MKB digitális és retail vezérigazgató-helyettese már a következő lépésekre, az infrastruktúra képességeit kihasználó új, digitális szolgáltatás-portfólió kiépítésére fókuszál.
Márk, Bánfi Zoltán és Pereczes János vezetése alatt 2016-2017-ben sikerrel lezajlott az MKB Bank többlépcsős fintech programja, melynek eredményeként létrejött az MKB Fintechlab. A jelentős hazai és nemzetközi érdeklődéssel működő fintech innovációs labor és startup inkubátor és az MKB mentori csapata keresi és edukálja azokat a fejlesztői és szolgáltatói csapatokat, amelyek az MKB API platformján új, adatvezérelt pénzügyi szolgáltatásokat alakítanak ki.
Az Open Banking a digitális pénzügyi szolgáltatások és üzleti modellek katalizátora, amely megalapozza a felhasználó köré építhető ökoszisztémát. Ebben az ökoszisztémában a fizetés csupán a szolgáltatási értéklánc egyik eleme. További elemek lehetnek pl. a közműfogyasztás kontrollja, vagy az okos otthon, a házépítés és akár a -felújítás körüli szolgáltatások is.
Az MKB a core banki rendszerének cseréjére is alapozva nyit elsőként az Open Banking világa felé, ahol az IT infrastruktúrák kialakításának és az arra épülő partnerségeknek kulcsszerepe lesz.
Az MKB folyamatosan keresi az új modellekre, szolgáltatásokra nyitott partnereket, szolgáltatókat, akikkel közösen a felhasználó köré építi a mindennapi életvitelt könnyítő pénzügyi szolgáltatások ökoszisztémáját.
Az open banking társadalmi, üzleti és technikai kérdései a FinTechShow-n is terítékre kerülnek.