„Bankkártyával, vagy bankszámlával fognak fizetni a jövőben a magyarok?” A gyorsfizetési megoldásokkal kapcsolatos eddigi tapasztalatokról, a várakozásokról és a jövő tavasszal induló azonnali fizetésről beszélgettünk Al-Absi Gáberrel, az OTP Mobil Kft. ügyvezető igazgató-helyettesével.
1. Idén nyáron indult a SimplePay három új gyorsfizetési móddal, a QR-kódos gyorsfizetéssel, a Push értesítéses gyorsfizetéssel és az in-app gyorsfizetéssel. Milyen hasonló példákat láttatok a világban, amelyek tapasztalatait figyelembe vettétek?
Al-Absi Gáber: Elég csak a QR-kódos fizetési módra gondolnunk és az ázsiai piacon való térnyerésére. Az ott látható trendeket mindenképp érdemes megvizsgálni, hiszen itt a legmagasabb az aránya ennek a fizetési módnak. Kínában például több megoldás is létezik a QR-kód alkalmazására, így a kisebb és a nagyobb piaci szereplők egyaránt megtalálhatják a számukra legmegfelelőbbet, ez pedig különösen szimpatikus nekünk.
Persze ezen kívül törekedtünk a globális szereplők megoldásait is figyelembe venni a tervezés során, mindegyikre találni egy-egy figyelemreméltó nemzetközi példát.
Fotón: Al-Absi Gáber, az OTP Mobil Kft. ügyvezető igazgató-helyettese
Összességében elmondható, hogy
egy komplex, többcsatornás megoldást szerettünk volna kialakítani, így mindenki megtalálhatja a számára legkényelmesebbet.
Kapcsolódó cikk:
- Megérkezett a magyar webshopokba a QR-kódos fizetés, 2019.08.22.
2. Melyek az eddigi SimplePay gyorsfizetési tapasztalatok? Hogyan fogadták a kereskedők és a vásárlók az újításokat?
Al-Absi Gáber: A nyáron bevezetett in-app, QR-kódos és push üzenetes gyorsfizetési megoldások új dimenziót nyitnak az online kártyamentéses fizetések világában. Eddigi tapasztalataink szerint a felhasználók egyre inkább nyitottak a különböző alternatív fizetési megoldásokra, de ezek mellett továbbra is van tér a hagyományosoknak.
Mi mindig azt hangsúlyozzuk, hogy a kereskedőknek meg kell találniuk és be kell építeniük a vásárlóiknak leginkább megfelelő fizetési opciókat.
Azt tapasztaljuk, hogy az igény sokszor hamarabb megmutatkozik a felhasználói oldalon,
ezért sok esetben tudástranszfert is biztosítunk a SimplePay közel 7000 partnerének azzal kapcsolatban, hogy mik azok a payment trendek, amelyek befolyásolhatják majd a működésüket. Már vannak arra utaló jelek, amelyekből lehet következtetni, hogy milyen irányba tolódik a piac,
a gyorsfizetés egyértelműen egy ilyen trend.
Azt gondolom, érdemes a tapasztalatainkra alapozni: a SimplePay több tízmillió sikeres tranzakción van túl, havonta nagyságrendileg 30 milliárdos forgalommal és több mint 2 millió tranzakcióval a hazai piac egyik legnagyobb szereplőjévé nőtte ki magát.
3. Az online áruházak mellett hogyan látjátok, mely szegmensek lehetnek nyitottak pl. a QR-kódos gyorsfizetés integrálására? Azt gondolnánk, tekintettel arra, hogy a készpénzes utánvétes online vásárlások 70 %-t a futárok szedik be, logikus lépés lehet a QR-kódos gyorsfizetés integrálása a futárok rendszereibe. Hogy látjátok a várható piaci igényeket, lehetőségeket?
Al-Absi Gáber: Valóban, az utánvétes fizetések továbbra is jelentős részét teszik ki a fizetéseknek, ésszerű lépésnek tűnne felszerelni a futárokat QR-kódos fizetési megoldásokkal, de úgy gondolom, hogy ez még várat magára.
Az eNet-el végzett közös kutatásunk is rávilágított arra, hogy az utánvétes fizetések jelentős hányada továbbra is készpénzben történik. Ebben ugye szerepet játszik a magas magyarországi készpénzállomány.
Ugyanakkor az is kiderült, hogy egyre többen választják a bankkártyás fizetést a webáruházban. Szintén az eNet-es felmérésünk mutatott rá, hogy
az utánvétes készpénzes fizetés után második helyen az online bankkártyás áll (44 %), és csupán pár százalékos az eltérés a kettő között.
Ahol Magyarországon valóban van potenciál, az a QR-kódos csekkfizetés, amelynek használatát könnyebbségként élik meg a felhasználók. A Magyar Postával közösen indított együttműködésünk számai is ezt támasztják alá: augusztus 8. és november 4. között 53 000 csekkbefizetési tranzakció indult el, mintegy 500 millió forint értékben a Simple applikációban elérhető QR-csekkfizetési opción keresztül.
Kapcsolódó cikk:
Fotó: pxfuel.com, licence: CC0
4. Ma már számos fizetési szolgáltató közül válogathatnak a webáruházak, az elfogadók. Hogy látjátok, a kereskedők milyen szempontok alapján döntenek, hogy mely fizetési szolgáltató megoldását vezetik be?
Al-Absi Gáber: Fizetési mód választásakor az online vásárlók számára a legfontosabb a biztonság, az eNet-es kutatásunk szerint a válaszadók 87%-a szerint ez kulcskérdés; de az is döntő szempont, hogy minél egyszerűbb legyen a fizetési folyamat (71%).
Azt a szolgáltatót fogják választani a kereskedők, aki megoldásaival garantálja, hogy ezeknek a kritériumoknak megfelel a felkínált payment stratégiájával.
Nem is gondolnánk, hogy mekkora lemorzsolódással járhat, ha egy online kereskedő nem reagál megfelelően a vásárlói igényekre.
5. Fizetési élményt tekintve gyakorlatilag megcsináltátok az azonnali fizetést az online világban. Bolti kereskedelemben, hogy látjátok akár az in-app, akár a QR-kódos fizetés jövőjét, lehetőségeit?
Al-Absi Gáber: Ezek a megoldások csak akkor tudnak életképesek lenni fizikai környezetben, ha felhasználói élményben vagy hozzáadott értékben fel tudják venni a versenyt a jelenleg használt alternatívákkal. Ez pedig nagy kihívás, hiszen például a kártyás fizetés több tízéves evolúcióval fejlődött a jelenleg ismert színvonalra.
Az is fontos, hogy a kereskedői oldalnak ne jelentsen számottevő infrastrukturális beruházást az „új” technológia bevezetése, hiszen ez elősegíti az elterjedését.
Egy QR-kódos megoldás ilyen szempontból helyzetelőnyből indul, a QR megjelenítéséhez adott esetben még kijelző sem szükséges, csupán egy matrica is elég lehet, ennek köszönheti versenyképességét a megoldás. Persze ahogy a bankkártya esetében is,
elképzelhető, hogy itt is évekre van szükség, mire kikristályosodik a rendszer.
6. Milyen szerepe lehet majd a SimplePay-ben az azonnali fizetésnek?
Al-Absi Gáber: Jelenleg már van egy szolgáltatásunk, ami nem bankkártyára épül, ennek a banki átutalások támogatása a célja. Ezt megközelítőleg 1000 kereskedőnk veszi igénybe, így erre az alapra tudunk építeni a további fejlesztéskor.
Illetve, ahogyan eddig is, úgy ezután is igyekszünk az innovatív fizetési módok bevezetésében az élen járni, ahogy tettük ezt a mobilfizetési és a gyorsfizetési megoldásokkal.
Az azonnali fizetés lehetőségeinek kiaknázásán is nagy erővel dolgozunk, célunk, hogy ennek elterjedésében is jelentős szerepe legyen az OTP Mobilnak.
7. Mik a várakozásotok a gyorsfizetés jövőjével kapcsolatban?
Al-Absi Gáber: Ahogyan az több kutatásból is kiderült, a felhasználóknak nem idegen a fizetéshez szükséges adatok megadása, ha ez kényelmesebbé, gyorsabbá tudja tenni a vásárlási folyamatot. Arra számítunk, hogy
a különböző gyorsfizetési megoldások biztosan nagyobb arányt fognak majd lefedni az online fizetési megoldások közül.
Hogy ez a háttérben egy kártyát vagy egy bankszámlát fog jelenteni, azt a felhasználó egyéni preferenciája dönti majd el.
Kapcsolódó cikk:
- Új dimenzió az online fizetésben, 2019.10.29.
A cikk az OTP Mobil támogatásával készült. Cover fotó forrás: OTP Mobil.