Egyedi mobilfizetési alkalmazás kifejlesztése helyett az Apple Pay és a Google Pay bevezetése mellett döntött a CIB Bank. A döntés jónak bizonyult, a bank ügyfeleinek közel 15%-a már hozzáadta bankkártyáját az Apple Pay-hez, vagy a Google Pay-hez. Sziráki Lászlóval, a CIB Bank Digitális Csatornák és CRM vezetőjével beszélgettünk a bank digitális fejlesztési eredményeiről, az Apple Pay-ről, Google Pay-ről, valamint a 2022-es digitalizációs tervekről.
1. Melyek voltak az elmúlt 1-2 év meghatározó digitális fejlesztései a CIB Banknál?
Sziráki László: Az elmúlt néhány év főbb digitalizációs fejlesztései alapvetően két területre fókuszáltak. Az egyik fő terület az új banki termékek és szolgáltatások gyors, egyszerű, online és papírmentes igénylése, értékesítése volt. Ilyen például az online személyi kölcsön, ami akár 7 perc alatt folyósításra kerül, vagy az idei év újdonsága az online ajánlat-távoli szerződéskötés, melynek körébe fokozatosan szinte minden banki termék bekerül. Jelenleg ezen a területen a fedezetlen hitelek dominálnak.
A meghatározó digitális fejlesztéseink közé tartozik az online „selfie” számlanyitás és az online indítható jelzáloghitel-igénylés. A CIB Banknál tavaly ősszel vált elérhetővé az új bankszámlanyitási folyamat, melynek keretében selfie fotó, vagy videó beküldésével, a szükséges okmányok befotózásával és a megfelelő adatok megadásával bankszámlát lehet nyitni 0-24 órában.
Emellett a jelzáloghitel-igénylés is egyszerűbbé és gyorsabbá vált a digitális fejlesztéseinknek köszönhetően. A banknál az igénylés lehetséges úgy is, hogy az ügyfélnek elegendő egyetlen egyszer, a szerződéskötéskor megjelenni a bankfiókban. A szerződéskötésig minden fázisnál videóbankár segíti az ügyfelet.
A fejlesztések másik fő területe a mindennapi bankolás, a „daily banking”, melynek kapcsán fontos kiemelni, hogy mind a Google Pay, mind az Apple Pay elérhető a CIB ügyfelei számára.
Fotón: Sziráki László, a CIB Bank Digitális Csatornák és CRM vezetője
Kapcsolódó cikkek:
2. Hogyan mérhetők ezeknek a digitális fejlesztéseknek az eredményei?
Sziráki László: A CIB Banknál digitális ügyfeleknek azokat tekintjük, akik rendelkeznek elektronikus csatorna hozzáféréssel. Ezeknek az ügyfeleknek az aránya a banknál kiugróan magas, több mint 75%.
Az online számlanyitások aránya fokozatosan nő, jelenleg a fióki folyamatokat is beleszámítva közel 45%-ban digitálisan, papírmentesen történik.
A fedezetlen hiteligénylések tekintetében pedig a teljesen online igényelt hitelek aránya eléri a közel 30%-ot.
3. A legnépszerűbb mobiltárcák bevezetésében az elsők között volt a CIB Bank. Milyen motivációk, várakozások álltak a döntés hátterében?
Sziráki László: Elsődleges célunk az innováció, digitalizáció és az ügyfelek igényeinek kielégítése. Hiszünk abban, hogy az egyedi banki fejlesztések helyett egy ügyfélbarát, széles körben elterjedt platform, mint a Google Pay és az Apple Pay hatékonyabb, eredményesebb. Az eddigi visszajelzések alapján úgy látjuk, jó döntést hoztunk.
4. Mennyire vált be az Apple Pay, Google Pay a CIB Bank ügyfeleknek?
Sziráki László: A CIB Bank ügyfelek közel 15%-a adta hozzá a bankkártyáját az Apple Pay-hez, vagy a Google Pay-hez, amely arány meghaladja a jelenlegi piaci sztenderdeket. Azon ügyfeleink, akik digitalizálják kártyájukat, átlagosan 15-20%-kal költenek többet a hagyományos kártyahasználókkal szemben.
Azt is tapasztaltjuk, hogy hónapról hónapra dinamikusan növekszik az Apple Pay és Google Pay használat a kiemelkedő ügyfélélménynek köszönhetően.
5. Véleményed szerint mikorra datálható, hogy a mobilfizetési tranzakciók száma meghaladja majd a fizikai bankkártyás fizetések számát?
Sziráki László: Az a várakozásunk, hogy a piaci trendeknek megfelelően évről évre növekedni fog az érintéses mobilfizetés aránya a fizikai bankkártyával történő fizetéshez képest.
A jelenlegi dinamikát látva úgy becsülöm, hogy várhatóan 2025-2027 között érhetjük el az 50%-ot meghaladó arányt, amikor már jellemzően a mobilunkkal fogunk fizetni fizikai bankkártya helyett.
6. 2022-ben melyek lesznek a digitális transzformáció következő állomásai, fókuszterületei a CIB Banknál?
Sziráki László: A mobilalkalmazás számos új funkcionalitással bővül a mindennapi bankolás, a „daily banking” területen. Itt elsősorban a rendszeres megbízásokkal kapcsolatban fogunk új, ügyfélélménynövelő fejlesztéseket végrehajtani.
A QR-kód alapú fizetési megoldásunk már a végső tesztelési fázisban tart és a fizetési kérelem is része lesz a jövő évi fejlesztéseknek. Ezzel is elébe kívánunk menni a hamarosan megjelenő AFR 2.0 rendelkezéseknek.
További fejlesztések várhatók a távoli ajánlatok területén is, ahol a fő fókuszunk a biztosítások és a befektetések lesznek. Hiszünk abban, hogy néhány éven belül szinte minden banki termék – szolgáltatás elérhetővé válik az online térben.
A cikk a CIB Bank támogatásával készült.
Címlapfotó forrása: CIB Bank