A digitális fizetések jövője nem csak a technológiák fejlesztéséről szól, hanem arról is, hogy hogyan tesszük azokat elérhetővé, kényelmessé és biztonságossá mindenki számára.
A konvergencia ereje most még látványosabb lehetőségeket és kihívásokat rejt, mint valaha.

Fotón: Juhász Katalin, a Visa magyarországi, csehországi és szlovákiai regionális termékfejlesztési igazgatója 2025. április 15-én a PayTechShow-n. Forrás: FinTech Group Kft. (Készítette: Kovács Dávid)
Generációváltás a fogyasztói elvárásokban – A digitális korszak új irányai
„Mindannyian egyfajta navigátorok kezdünk lenni a digitális térben, a mindennapi gondjainkat, dolgainkat szinte kizárólag digitális eszközökkel oldjuk meg.”
– Juhász Katalin, a Visa regionális termékfejlesztési igazgatója.
A Z-generációsok a technológiai affinitásuknak köszönhetően egyfajta digitális „navigátorokként” alakítják saját és környezetük vásárlási szokásait is. A fiatalabb generációk hatása nemcsak az egyéni döntésekben jelenik meg, hanem generációkon átívelő hatással bír: például az idősebb generációkat is magukkal húzzák a digitális eszközök használatára.
A digitális szolgáltatások – különösen a fizetések terén – egyértelműen meghatározzák a mindennapi életünket. A Z-generáció, mint domináns fogyasztói réteg, különösen érzékeny az innovatív, kényelmes és gazdaságos megoldásokra. Ahogy Juhász Katalin kiemelte,
a Z-generáció jelentősen befolyásolja a vásárlási szokásokat, például az előfizetéses modellek térhódítását is, hiszen ennek a generációnak már közel 97%-a rendelkezik valamilyen előfizetéses szolgáltatással.
Az előfizetéses szolgáltatások és a részletfizetési konstrukciók térnyerése azt mutatja, hogy a fiatalok gazdasági ereje jelentősen formálja a fizetési szokásokat, miközben a vállalkozások digitalizációja is rohamosan gyorsul – hangsúlyozta Juhász Katalin.
A kis- és középvállalkozások (KKV-k) körében végzett kutatások szerint 78%-uk valamilyen SaaS (Software-as-a-Service) megoldást vezetett be az elmúlt évben, hogy digitális élményt kínáljanak ügyfeleiknek. Ezek a megoldások hatékonyabbá teszik működésüket, és lehetővé teszik, hogy szorosabb kapcsolatot építsenek ki fogyasztóikkal.
Az új technológiák, például a generatív mesterséges intelligencia robbanásszerű terjedése szintén jelentős hatással van a fizetések területére.
Juhász Katalin rámutatott arra, hogy ma már a vállalkozások mintegy fele alkalmaz valamilyen AI-technológiát üzleti folyamataiban, ami komoly lehetőségeket teremt, ugyanakkor kihívást is jelent a fizetési folyamatok biztonságának megőrzésében.
Az AI nem csupán képes hatékonyabbá és élvezetesebbé tenni a vásárlási élményt, hanem kulcsszereplővé vált a pénzügyi biztonság területén is.
Az AI-alapú csalásmegelőző rendszerek segítségével jelentős összegekkel sikerült csökkenteni a visszaélésekből fakadó veszteségeket
– hívta fel a figyelmet Juhász Katalin.
Technológiai konvergencia: Identitás, választás és élmény
„A technológiai konvergencia különálló technológiák integrációja, amelyek együttműködve új innovációt hoznak létre.”
– Juhász Katalin, a Visa termékfejlesztési igazgatója.
A digitális konvergencia három fő pillére – a digitális személyazonosítás, a fizetési módok közötti választás lehetősége és a felhasználói élmény – teljesen új fejezetet nyit a fizetési innovációk történetében.
A digitális személyazonosítás terén a biometrikus technológiák kiemelkedő szerepet játszanak, mivel ezek segítségével az azonosítás gyorsabbá, egyszerűbbé, ugyanakkor biztonságosabbá válik. Ahogyan Juhász Katalin fogalmazott:
a vásárlási élményben „checkout helyett check-in” lesz az új sztenderd.
A digitális személyazonosítás eszközhöz rendelt biometrikus azonosítással, például a Visa Payment Passkey technológiájával, drasztikusan csökkentheti a csalások számát, miközben gördülékeny fizetési élményt eredményez.
A fizetési módok közötti választás azt is jelentheti, hogy egyetlen fizetési azonosító több finanszírozási forráshoz is kapcsolható. Az eddig fizikailag kártyához kötött finanszírozási módokat digitálisan, egyetlen azonosítóval kezelhetjük majd, legyen szó bankszámláról, hitelről, részletfizetésről, vagy akár hűségpontokról. Ezt egészíti ki a bankközi azonnali fizetések (A2A) globális térnyerése, mely újabb lendületet adhat a digitális fizetéseknek.
Az élményintegrációval pedig a digitális és fizikai világ összekapcsolódása válik teljessé. Az okoseszközökön keresztüli fizetések mellett a fizikai élmények, például szállodai check-in, digitális kulcs használata, vagy akár személyre szabott ajánlatok fogadása, mind a fizetés köré integrált élmény részeivé válnak.

Fotón: Juhász Katalin, a Visa magyarországi, csehországi és szlovákiai regionális termékfejlesztési igazgatója 2025. április 15-én a PayTechShow-n. Forrás: FinTech Group Kft. (Készítette: Kovács Dávid)
AI által vezérelt jövő: Agentic Commerce
„Az Agentic Commerce, amikor a vásárlást vagy fizetést AI ügynökök végzik a nevünkben, egy igazán izgalmas terület, rengeteg lehetőséget rejt magában.”
– Juhász Katalin
Az AI technológia fejlődésével nem csupán az emberi beavatkozás csökken, hanem a teljes vásárlási folyamat automatizálhatóvá válik. A jövőben a mesterséges intelligencia-ügynökök (AI agentek) akár önállóan is képesek lesznek komplex vásárlási és fizetési feladatokat ellátni.
Ezek az intelligens ügynökök képesek lesznek arra, hogy a fogyasztók nevében kiválasszák az optimális termékeket és szolgáltatásokat, lefoglalják azokat, és a háttérben lebonyolítsák a fizetést is, anélkül, hogy a fogyasztóknak közvetlenül be kellene avatkozniuk.
Ez azonban komoly biztonsági és adatvédelmi kihívásokat is felvet. A megoldás kulcsa a fejlett tokentechnológia, valamint az AI-alapú csalásmegelőző rendszerek széleskörű használata, amelyek révén biztonságosan és súrlódásmentesen valósíthatóak meg ezek az új, innovatív fizetési élmények.
Kulcsfontosságú lépéseket kell tennünk
Az új digitális fizetési világ formálódásában már most kulcsfontosságú lépéseket kell tennünk:
folytatni kell a tokenizációt, elterjeszteni az új digitális fizetési megoldásokat (Click-to-pay, Payment Passkey), és széles körben alkalmazni az AI-alapú biztonsági megoldásokat.
Ahogyan Juhász Katalin rávilágított,
ezekkel az alapokkal indulhatunk el egy látványos digitális konvergencia útján, ami alapvetően formálhatja át a mindennapjainkat.
Ilyen volt a PayTechShow 2025-ben
PayTechShow 2025 beszámolók:
- 5+1 kulcsterület: Így látja az MNB a következő időszak kihívásait a hazai pénzforgalomban, 2025.04.18.
- Fizetési rendszerek jövője: Gauder Milán a PayTechShow színpadán, 2025.04.18.
- Mire vár a qvik? – Szakértők értékelik az új fizetési mód terjedését, 2025.04.18.
- Digitális versenyhelyzet: válaszút előtt a magyar e-kereskedők, 2025.04.19.
- Európai függetlenség, makrogazdasági hatások és innováció: Kerekasztal-beszélgetés a digitális fizetések jövőjéről, 2025.04.21.
- „A kisker csótánya” eltűnik – Hogyan lesz láthatatlan a kasszazóna?, 2025.04.24.
- Azonnali, biztonságos, kényelmes: így formálja át a fizetési élményt az MNB új ajánlása, 2025.04.25.
- PSR – Új korszak a pénzforgalmi szolgáltatásokban: Milyen fejlesztésekkel készüljenek a magyar szereplők?, 2025.04.28.
- Azonnali fizetések új korszaka: Mi lesz a következő nagy dobás?, 2025.04.29.
- Fizetések és biztonság: Digitális trendek és kihívások a pénzügyi világban, 2025.05.05.
- Digitális fizetések új generációja: a konvergencia kora, 2025.05.06.
- Egy kattintás, végtelen lehetőségek – vásárlástól az adózásig egyetlen platformon, 2025.05.07.
- A fizetés új korszaka: Digitális innovációk a SimplePay ökoszisztémájában, 2025.05.07.
- Új irány az azonnali fizetésekben: NFC-technológia és digitális konvergencia, 2025.05.09.
- Digitális euró – Paradigmaváltás küszöbén a banki pénzforgalomban, 2025.05.11.
- Szabályozási hullám előtt a pénzügyi szektor – Hogyan készüljünk fel az új követelményekre?, 2025.05.15.
- Hogyan fizetünk majd 2030-ban? A jövő komplexebb, mint gondolnánk, 2025.05.15.