„Egy új bolygót építünk.” A bankolás jövőjéről és a banképítésről dr. Vinnai Balázs és Pecsenye Roland

írta | 2021. 11. 29. | Hazai digitális banki hírek, Hazai digitális bankolás, Összes hír

HUNFINTECH 2022 - MAGYAR FINTECH

November közepén rendezték meg a Design Summit 2021 konferenciát, ahol dr. Vinnai Balázs – a Magyar Bankholding Zrt. elnöki tanácsadója – és Pecsenye Roland – a Magyar Bankholding Zrt. digitális transzformációért és operációért felelős vezérigazgató-helyettese – kifejtették, hogyan látják a bankolás jövőjét, milyen elképzelések mentén segítik majd az új bank, a Magyar Bankholding felépítését. A beszélgetést Kántor Endre, a Millásreggeli oszlopos tagja vezette.

Hogyan épül a jövő bankja?

dr. Vinnai Balázs: Adott egy lehetőség arra, hogy végiggondoljuk, mit jelent a bankolás. Ha már úgyis össze kell varrni három bankot, akkor miért ne gondolhatnánk újra a játékszabályokat is. Lehetőségünk nyílt arra, hogy levetkőzzük a régi banki rendszereket, a legacyt, és az új technológiák, valamint a rendelkezésre álló tudás segítségével újat alkothassunk.

Pecsenye Roland: A legtöbb nagyon jól működő példa ebben a pillanatban jellemzően zöldmezős beruházások keretében jött létre. Ezek a startupok jó márkákat tudtak kialakítani, jó ügyfélszegmenst értek el és rendívül gyorsan nőnek. Ugyanakkor arra már sokkal kevesebb jó példa van, hogyan lehet meglévő nagy bankot újraformálni, gyökeresen átalakítani.

A bankszektorban most jött el az ideje annak, hogy megreformálják a gondolkodásukat és gyorsan mozgó motorcsónakok építése helyett a teljes bank működését újragondolják.

Milyen üzenete van a BigTech cégek megjelenésének a pénzügyi szolgáltatások területén a bankok számára?

dr. Vinnai Balázs: Egyre jobban látszik, hogy az iparágak közötti határok összemosódnak. Ezért alakulhatott ki, hogy mindenki, aki ebben az ökoszisztémában szereplő, mint például a BigTech, megpróbálja a saját határait kicsit kiterjeszteni. Ugyanez igaz a bankokra is.

Régen a bankolás arról szólt, hogy a bankok ismerték az ügyfeleiket. Tudták, hogy az ügyfeleik milyen háttérrel rendelkeznek, milyen problémákkal küzdenek. Igazából ez volt az az esszenciális tudás, ami a bankolást meghatározta.

Ugyanakkor az elmúlt 15 év jellemzően a tömegek kiszolgálásáról szólt és csak szűk kör kapta meg a kiemelt figyelmet, a prémium banki szolgáltatásokat.

A technológia viszont demokratizálta ezt a lehetőséget és a tömegek számára tette elérhetővé a személyre szabott figyelmet. Ha pedig a banki folyamatok frusztrációmentesen, magas ügyfélélmény mellett valósulhatnak meg, akkor a bankolást végre kedvelt intézménnyé tudjuk változtatni.

Eljuthatnak-e arra a szintre a bankok, hogy tömegek helyett egyéni igényeket tudjanak kielégíteni?

dr. Vinnai Balázs: Egyértelműen igen. Az inkumbens bankoknak is arra kell törekedniük, hogy megreformálják a meglévő ügyfélkiszolgálást. A bankok számára óriási kockázat, ha nem értik meg az ügyfelek viselkedését, ha nem tudnak az ügyfelekhez közelebb kerülni, akkor közműinfrastruktúrává válhatnak ugyanúgy, mint a telekommunikációs cégek.

A bankoknak előre kell látniuk, hogy mire lesz igénye az ügyfeleknek, amit frusztrációmentesen kell kiszolgálniuk.

Pecsenye Roland: A neobankok olyanok, mint a prototípus gyárak, amely működési modellt a bankoknak is célszerű alkalmazni. Mára ezekből a neobankokból Forma 1-es versenyzők lettek, amire senki nem számított.

A neobankok bebizonyították, lehet újfajta bankot csinálni és ezzel irányt mutatnak a hagyományos bankok számára. Igaz, az üzleti modelljük még nem olyan széleskörű, mint az univerzális bankoké, de már egyre több sikeres versenyzőt látni.

Mekkora a szabályozás szerepe abban, hogy létrejöhessenek a neobankok?

Pecsenye Roland: Ez egy kívánt folyamat és az EU-s szabályozás is abba az irányba tett lépéseket, hogy jöjjenek létre neobankok. Ugyanakkor már arra is van példa, hogy a szabályozó olyan környezetet teremtett, amely a várakozáshoz képest is gyorsabb növekedési pályára állította a neobankokat.

Németországban például már ott tartanak, hogy az N26 neobankhoz naponta 50 ezer ügyfél vándorol át. Ez már egy olyan növekedési pálya és sebesség, amire a szabályozók nincsenek felkészülve, ezért olykor tudatosan lassítják a folyamatot.

A szabályozó is most tanulja, hogyan, milyen formában kell a neobankokat szabályozni, milyen környezetet kell számukra biztosítani, ami nem veszélyezteti a pénzügyi közvetítői rendszer stabilitását.

dr. Vinnai Balázs: Ez egy rendkívül nehéz és összetett feladat, mivel a digitalizáció határokon átnyúló módon történik, így nagyon nehéz ezt a fejlődési folyamatot lokálisan szabályozni. A szabályozónak azért is nehéz, mert le kell követnie a piaci folyamatokat, amik mára viszont rendkívül gyorsan változnak a technológiai fejlődésnek és a digitalizációnak köszönhetően.

A szabályozás ellenére a legtöbb banknak nem megfelelő az API környezete. Ez minek köszönhető?

Pecsenye Roland: A bankok nagyon lassan, az utolsó időpontban is halasztást, vagy felmentést kérve teszik meg a legszükségesebb lépéseket a nyílt bankolás irányába, aminek az egyik következménye a szabályozó által előírt API-k minőségbeli elmaradása.

Muszájból teljesítik a bankok a nyitást, pedig valójában azt kellene vizsgálniuk, milyen új üzleti modellek és digitális ökoszisztémák születhetnek a nyitásnak köszönhetően.

Hogyan alakulhat át a bankfiók, a személyes ügyintézés ebben az egyre digitalizálódó és automatizálódó világban?

dr. Vinnai Balázs: Nagyon fontos, hogy minden folyamatunk digitalizálva legyen, de az is fontos, hogy megmaradjon a személyesség és az emberi tényező is azokon a pontokon, ahol az ügyfelek bizonytalanok. Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy be kell menni a bankfiókba, mivel a személyes interakció más elektronikus és digitális csatornákon keresztül is biztosítható.

Pecsenye Roland: A bankolás abban a tekintetben is változni fog, hogy nem a banknak kell várnia arra, hogy az ügyfél jelentkezzen nála, hanem a banknak kell proaktívnak lennie és időben felismernie az ügyfél igényeit.

Olyan hibrid rendszerekre lesz szükség, amelyek alapvetően automatizáltak, de azokban megjelenik az emberi tényező is a bizalomépítés jegyében.

Mi lesz a legnagyobb kihívás a három bank egyesítése során?

dr. Vinnai Balázs: Az új gondolkodásmód megteremtése lesz a kihívás és nem a technológia. Az utóbbira számos példa van, hogyan lehet a működést a legújabb és legmodernebb technológiákra alapozni.

Olyan környezetet akarunk építeni, amelyben bátran lehet új megközelítésekkel, a korábbi bankolási gyakorlatokkal szakító megoldásokkal is kísérletezni.

Pecsenye Roland: Most építünk egy új várost, egy új bolygót, ahol nem arról van szó, hogy a másik meg fog szűnni. Itt azt kell megérteni, hogy egy transzformációs folyamat során a technológiai építőkockák segítségével egy gyorsított átállást szeretnénk a szervezetben megvalósítani. Ez elsősorban kulturális kihívás lesz és nem szervezeti.

Olyan prototípusokat, új működési formákat építünk, amelyekkel a gyorsan változó ügyféligényekre való reagálás feltételeit képesek leszünk biztosítani.

Milyen lesz 5 év múlva a Bankholding?

dr. Vinnai Balázs: Én ökoszisztéma hívő vagyok. Nagyon hiszek abban, hogy a Bankholding abban tud érzékelhetően más lenni majd, ahogy egyrészt az ügyfeleit kezeli, ahogy az ügyfelekről szélesebb körben is tud gondolkodni, mint a hagyományos értelemben vett napi bankolás.

Másrészt hiszek abban, más lesz a Bankholding abban is, ahogy majd együtt tud működni azokkal a szereplőkkel, amelyeknél a pénzügyi tranzakciók egy része lecsapódik. Például az ingatlankereső, a használtautó portálok, vagy az elektronikus eszközöket értékesítő nagy kereskedők hogyan tudnak majd becsatlakozni abba, hogy a pénzügyi folyamataikban szinte láthatatlanul beépülve ott legyen egy bank.

Pecsenye Roland: Nekünk kell proaktívan keresnünk és beszállnunk új tranzakciós modellekbe, amelyek túlmutatnak a bankoláson.

Érteni kell az ügyfelet kontextusában és valós időben kell tudnunk reagálni az igényeikre.

HUNFINTECH 2022 - MAGYAR FINTECH
HUNFINTECH 2022 - MAGYAR FINTECH

Aktuális cikkeink:

A szerzőről

LEMÁK GÁBOR

A Szabadidő Központban (a KÖZGÁZ-on) végzett, a Duna bal partján. Kimaradt a bölcsi és a multikulti szocializáció az életéből, így lettek eretnek gondolatai. Néha kiengedik a zártosztályról, de már egyre ritkábban. A gumiszobából pattantak ki a FinTechZone, a FinTech Akadémia, a FinTech Verseny, a HUNFINTECH25 és a FinTechShow ötletek, amiket sajnos továbbiak is követnek majd. #fintechterapia #gumiszoba

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI MEGOLDÁSOK KÉZIKÖNYVE (MÁSODIK KIADÁS)

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
Elektronikus fizetési megoldások kereskedőknek, vállalkozásoknak. A bankkártya elfogadástól a bankszámla alapú fizetési lehetőségeken át az integrált megoldásokig.

HUNFINTECH 2022

fintech hunfintech
Magyarország 20 legígéretesebb fintech cége és 22 új fintech megoldása

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!