Erste Bank a nyílt bankolásról, a fintechről, az Apple Pay-ről – Exkluzív interjú

írta | 2019.10.09. | Hazai digitális banki hírek, Összes hír

BUPA

Novemberben bemutatja az Erste Bank a fintech scouting programját, a George bevezetése különleges ügyfélélményt nyújthat majd az Erstéseknek, az azonnali fizetés sikerességéhez számos szereplő együttműködésére lesz szükség – mondta el a FinTechZone-nak adott exkluzív interjújában Bek-Balla László az Erste Bank Digitális Csatornák és Contact Center igazgatója.

Az Erste Bank igazgatója is ott lesz 2019.10.15-én a PayTechShow-n, ahol az “Össztűz alatt az azonnali fizetés, a PSD2 és a jövő fizetési megoldásai” kerekasztalban osztja meg várakozásait és tapasztalatait a résztvevőkkel.

1. Hogyan készül az Erste Bank a nyílt bankolásra? Hol látod a nyílt bankolás terjedésének legnagyobb, a felhasználók mindennapi életében érzékelhető hasznát?

Bek-Balla László: A kapu kinyitása még csak formálisan történt meg: egyelőre csekély aktivitás látszik a 3-feles szolgáltatók oldaláról.

Mivel a pénzügyeknél kevés bizalmibb szolgáltatás van, az ügyfelek ezerszer meg fogják gondolni, hogy kinek adnak hozzáférést a pénzügyi adataikhoz.

A nyitott bankolásnak a lakossági ügyfelek számára két esetben lesz valódi értéke és ez esetben érhetnek el a harmadik feles szolgáltatók érdemi penetrációt is. Az egyik, ha a házi bankjuk „alulszolgálja” az ügyfeleket, a másik, ha az életüket érdemben megkönnyítő, a mindennapi bankoláson túlmutató kényelmi kiegészítő szolgáltatást kínálnak nekik.

A gyakori példaként emlegetett PFM (szerk.: személyes pénzügyi menedzsment megoldások),  vagy számla-aggregációs szolgáltatások szerintem nem ilyenek lesznek. Az előbbi záros határidőn belül „kötelező” házifeladat a bankoknak, utóbbi pedig viszonylag kisszámú hazai ügyfélnek releváns, hiszen a magyar ügyfelek átlagosan 1,1 bankszámlát használnak és jellemzően azokat sem párhuzamosan a mindennapi pénzügyekre.

A nyitott bankolással ugyanakkor vállalati ügyfeleink is gyorsan tudnak naprakész információkat lekérdezni a banki rendszerből, így

egyszerűbben integrálhatják pénzügyi adataikat a vállalatirányítási rendszerükbe.

2. 2019. szeptember 14-től az online kereskedelmen kívüli tranzakcióknál kötelező az erős ügyfél-hitelesítés (SCA). Az SCA-ra felkészülésben mi volt a legnagyobb kihívás az Erste Bank számára? Hogyan fogadják az ügyfelek? Vannak-e első vélemények, tapasztalatok?

Bek-Balla László: Az SCA megvalósítása egy meglehetősen leterhelt időszakra esett, számtalan szabályozói fejlesztést kellett párhuzamosan elkészítsünk (Azonnali Fizetés, Mifid2, GDPR).

Az Erstés ügyfelek a külső piaci elemzések alapján mind a hazai, mind a régiós összehasonlításban kiemelkedően aktívak a digitális bankolásban. Ezért a kötelező szabályozói projektekkel párhuzamosan folyamatosan fejlesztettük a digitális megoldásainkat: ebben az időszakban újítottuk meg a Netbankunkat, a Mobilbankunkat és a Mobilfizetési alkalmazásunkat, vezettük be az Apple Pay-t és az Android NFC-s fizetést mindkét kártyatípusra, illetve nyitottunk egy új, döntő mértékben robotizált chat-csatornát az ügyfélkiszolgálásban.

Az Erste a hazai piacon az egyik leginkább ügyfélbarát SCA megoldást valósította meg: az erős ügyfélazonosítást a legegyszerűbben az Erste MobilBank használatával tudják ügyfeleink megoldani, ahol az azonosítás során egy push üzenetet kapva tudják jóváhagyni az adott eseményt, kódok beírása nélkül.

A Mobilbankunk letöltésének meredek emelkedése és a forgalmi statisztikák azt mutatják, hogy ügyfeleink szeretik ezt a megoldást, kézenfekvő számukra a használata.

Természetesen azon ügyfelek számára is nyújtunk továbbra is megoldást a kétfaktoros azonosításra, akik nem rendelkeznek okostelefonnal, azonban a könnyű kezelhetőség miatt mi a Mobilbankos azonosítást javasoljuk.

3. Az Erste Bank alapvetően a házon belüli innovációs modell híve volt eddig. A George Labs kísérlet a nyitásra, szemléletváltás a bank-fintech kapcsolatban? Milyen területen keresi az Erste Bank a fintech kompetenciákat és megközelítésmódot?

Bek-Balla László: A fintech szcéna egyik nagy előnye, hogy az új technológiákkal bátran próbálkozhatnak kevesebb szabálytól és konvenciótól kötve, a napi ügyfélkiszolgálás és a folyamatos jövedelmezőség terhétől mentesen.

Az Erste az ilyen együttműködésekben az ügyfélélmény további fokozásának újszerű, high-tech megoldásait keresi,

amelyek a hazai ügyféligényekhez és a jogszabályi elvárásokhoz illeszkedően működnek.

Új lakossági digitális banki platformunk a George kifejezetten épít az ilyen értéknövelt 3-feles szolgáltatások integrációjára, így mi is aktívan keressük az együttműködési lehetőségeket. Ennek egyik élő, sikeres példája a chatbot fejlesztési partnerünk a Talk-a-Bot, de novemberben rendezzük a Day One Capital-el való együttműködésben indított európai fintech scouting programunk demó-napját is.

4. Pár hónapja bevezettétek az Apple Payt. Látszanak-e már tapasztalatok, mennyire szeretik, használják az ügyfelek?

Bek-Balla László: Óriási az érdeklődés mind az Apple Pay, mind a MobilePay alkalmazásunkban elérhető Androidos mobilfizetés iránt.

A bevezetés óta eltelt néhány hónap alatt már 50 ezer ügyfelünk használja rendszeresen a mobilfizetési megoldásainkat, a tranzakciókból pedig az látszik, hogy jelentős részük rövid idő alatt teljesen átszokott a kártyás fizetésről az új szolgáltatásra.

A fokozódó használatból az is látszik, hogy a mobilfizetés kiváltja a készpénz használat egy részét,

mert minden korábbi megoldásnál kényelmesebb fizetési élményt biztosít. Ez pedig nemzetgazdaságilag is rendkívül pozitív, hiszen a készpénztartás éves társadalmi költsége több száz milliárd forint.

5. A piaci igények mellett a szabályozó – többek között a PSD2 Irányelv megalkotásával – is ösztönzi a bankokat a digitális átalakulásra. Az Erste Bank sokat tett eddig is az innovatív megoldások, technológiák integrálásáért. Hogyan értékeled az utat, amit eddig megtettetek és – főként – mi áll még előttetek?

Bek-Balla László: Ahogy korábban is utaltam rá, a törvényi megfelelési fejlesztések mellett számos, az ügyfeleink számára fontos fejlesztést valósítottunk meg, de még rengeteg teendőnk van elsősorban az on-line, a fióki- és az ügynöki értékesítés digitalizációjában, valamint a mindennapi ügyfélkiszolgálás további automatizációjában.

Az a célunk, hogy néhány éven belül az egyszerűbb termékek értékesítésének nagyobb része digitális csatornákban történjen end-to-end,

az ügyfélkiszolásában pedig a fizikai csatornákat tehermentesítsék az automatikus ügyfélkiszolgálási felületeink, időt adva az ügyfeleink pénzügyi „jólétét” javítani képes érdemi tanácsadásra.

Nagyon sokat várok a George bevezetésétől, ezt a bécsi George Labs-el szoros kooperációban, agilis működésben készítjük elő. Ez az országhatárokon átnyúló, az ügyfelet középpontba helyező szervezeti modell a biztosíték arra, hogy a George internetes és mobilos alkalmazása hazánkban is különleges ügyfélélményt fog nyújtani az ügyfelek számára.

De nem elég jó megoldásokat szállítanunk, azokat el is kell jutassuk az ügyfeleinkhez – ebben kulcsfontosságú a csatornahasználat ösztönzéssel foglalkozó kollégáim munkája. Egy millió nagyon heterogén összetételű ügyfelet kiszolgálva nagy a felelősségünk, hogy mindenki számára érthető, szerethető, releváns szolgáltatásokat nyújtsunk.

6. Az Erste Bank ügyfélkörében hol látod leginkább az azonnali fizetésre épülő megoldások hasznát? Mi lesz Magyarországon meglátásod szerint a killer use case? 

Bek-Balla László: A piacon megjelenő új ötletek esetében sokszor azt látjuk, hogy a technikai megvalósítást helyezik előtérbe a valós ügyfélélmény és felhasználási helyzet helyett. Önmagában a fizetési kérelem, a másodlagos azonosítóra való utalás lehetősége vagy QR-kódos fizetés is „killer” lehet, de ehhez rajtunk, mint a technikai lehetőséget banki oldalról biztosító félen kívül számos szereplő szükséges.

Nagyon szívesen látnék például olyan szabályozást, hogy egy meghatározott éves árbevétel felett valamennyi kereskedőnek kötelező legyen elektronikus fizetési lehetőséget biztosítania

– ez a QR-kóddal minimális erőfeszítéssel megugorható egy autószerelőnél is és nem mellesleg segítené a gazdaság kifehéredését.

Abban is nagyon bízok, hogy a közműszolgáltatók érdemi kedvezményekkel fogják a fizetési kérelem használatát ösztönözni az ügyfeleik között,

hiszen ezzel milliárdokat takaríthatnak meg a beszedési/behajtási költségeiken.  Mindenesetre rajtunk nem fog múlni.

7. Hogyan látod az elektronikus fizetések, az elektronikus fizetési szolgáltatásokat kiegészítő, értéknövelt szolgáltatások nyújtására a hazai bankok, szolgáltatók felkészültségét és a felhasználók nyitottságát?

Bek-Balla László: Aktívan részt vettünk a Bankszövetség javaslatainak kidolgozásában, most a labda a szabályozónál van.

A rekord-magas készpénzhasználat véleményem szerint legkevésbé sem a bankok szolgáltatásain múlik:

a tranzakciós illeték, a szürkegazdaság mértéke, az elektronikus fizetési lehetőségek kereskedő oldali csigalassúságú terjedése a fő probléma.

Csak egy példa: nemrég egy angliai kisváros piacán is tudtam kártyával fizetni egy dobozka olivabogyóért az angolul egyébként törve beszélő árusnál.

A mi dolgunk a készpénzhez való ragaszkodást csökkentendő a kényelmi fizetési megoldások további fejlesztése, az ügyfelek edukációja és az azonnali fizetés használatát támogató árazás.

8. 3 éves távlatban – meglátásod szerint – hol tart majd a hazai bankszektor a digitalizáció befogadásában? Számítasz-e új, neobankok megjelenésére a magyar piacon?

Bek-Balla László: Az ügyfeleink a digitális szolgáltatások esetében más szektorok nemzetközi nagyágyúinál tapasztalt élményt várják el tőlünk is, a munkaerőpiaci helyzet és a jövedelmezőségi nyomás pedig további automatizációt és digitalizációt kényszerít ki.

A neobankok számára valószínűleg még van attraktívabb terep Magyarországnál, de mivel ők ügyfélszámnövelési nyomás alatt vannak, előbb-utóbb rákerülünk a térképükre. A kérdés, hogy kitart-e addig a befektetőik türelme.

Számunkra középtávon nagyobb veszélyt jelentenek a bigtechek,

a gyakorlatilag korlátlan tőke és a technológiai bázisuk, valamint a márkaismertségük miatt.

BUPA
BUPA

Itt követhetsz minket:

NÉMETH MONIKA

NÉMETH MONIKA

A Magyar Telekomnál szabályozással, majd “smart” projektekkel foglakozott. A pénzügyi szektorban végmenő digitális transzformáció kísértetiesen hasonlít a telko iparág átalakulására, így korábbi tapasztalatait most a digi pénzügyek világában hasznosítja. Ha ma lenne óvodás, akkor a PSD2 lenne belevarrva a takarójába. A #regtech trendeket és megoldásokat is vizsgálja a szabályozói kihívások mellett. #banktech #regtechguru
A FinTechZone.hu kiadója a FinTech Group Kft.

BUPA: PÉNZÜGYI ASSZISZTENS

BUPA
Ismerd meg vállalkozásod teljes értékű pénzügyi asszisztensét, a BUPA-t.

KIBERBIZTONSÁG

clico paloalto networks it-biztonsag
A FinTechShow résztvevőinek díjmentes fenyegetettségi felmérést ajánlott fel a Palo Alto Networks.

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI TÉRKÉP

“elektronikus fizetesi terkep
Betekintést adunk az elektronikus fizetési piac átalakulásába, az új fizetési megoldások világába.

HUNFINTECH 20/20

“HUNFINTECH FINTECH BOOK
A Magyar FinTech Book: A 20 legígéretesebb magyar fintech.

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!

Azonnali Fizetési Megoldások

“simplepay azonnali fizetési kiadvanyok
Új lehetőségek az elektronikus fizetésben. Azonnali fizetési megoldások kereskedőknek, bankoknak, technikai aggregátoroknak.