2024.07.22.

Fintech Magyarországon: Hogyan vált a Realmonitor piacvezető ingatlanapplikációvá? – interjú Faragó Péterrel, a Realmonitor alapítójával

Szerző:

Kategóriák:

Hol tartanak ma Magyarország legígéretesebb fintech cégei? Górcső alá vettük az eddigi FinTechShow győztes startupok eredményeit, tapasztalatait és várakozásait. Első cikkünkben a 2023-as FinTechShow díjat elnyert Realmonitor alapítója, Faragó Péter osztja meg velünk tapasztalatait és vízióit.

Mik voltak a főbb mérföldkövek a Realmonitor fejlődésében az indulás óta? Milyen mérföldköveket ért el a Realmonitor az utóbbi időben?

Faragó Péter:

  • Elindultunk az Ingatlanhirdetés Figyelő mobilapplikációval
  • Balogh Petya becsatlakozott a cégbe, mint angyal befektető
  • Elértük a 100,000 letöltést, úgy, hogy 4.8 csillaggal a legjobb ingatlanos applikáció értékelést kaptuk a felhasználóktól
  • Becsatlakozott a Hiventures
  • Együttműködés indult a K&H Bankkal
  • Együttműködés indult az OTP Otthonmegoldásokkal
  • Együttműködés indult a Joszaki.hu-val és kiterjesztettük az applikációt az otthonfelújítással kapcsolatos megoldások irányába
  • És fontos visszaigazolás, hogy elnyertük a Legígéretesebb Fintech Megoldása díjat a FintechShow-n

Milyen konkrét problémákra nyújt megoldást a Realmonitor?

Faragó Péter: Az ingatlanvásárlás és otthonfelújítás kapcsán segít megtalálni a számunkra legjobb ingatlant és szakembereket.

Egyszerre figyeli 29 ingatlanoldal és a Facebook marketplace számunkra releváns hirdetéseit.

Azonnal értesít ha egy jó ingatlan jelenik meg a piacon, illetve a Jószakival együttműködve, ha felújítani szeretnénk a megvásárolt lakást, megbecsüli a felújítás költségeit és megmutatja hozzá az éppen elérhető, megbízható szakembereket.

Hogyan alakult az ügyfélkör az elmúlt évek során?

Faragó Péter: Az alkalmazás a felhasználók széles körének kínál megoldást, legyen az egy egyetemista aki megfizethető albérletet keres az egyetem közelében, egy pályakezdő, aki élete első lakását keresi, vagy egy család aki a kisebb lakásból költözne egy nagyobba.

A K&H Bankkal létrejött együttműködésnek köszönhetően pedig ők mind folyamatos és személyre szabott segítséget kapnak a számukra optimális hitelkonstrukció kialakításában.

Milyen visszajelzések érkeztek a felhasználóktól? Voltak-e negatív visszajelzések és ha igen, akkor ezeket a területeket/funkciókat hogyan és milyen ütemben fejlesztettétek? Hogyan méritek az ügyfelek elégedettségét?

Faragó Pétert: A felhasználók visszajelzéseit folyamatosan nézzük és ha valami kritika üti fel a fejét, igyekszünk a leghamarabb reagálni rá.

A leghitelesebben tájékozódni az ügyfelek közvetlen visszajelzései alapján tudunk a Google Play és Apple Appstore áruházakból.

Nagyon biztató, hogy a felhasználók részéről kiemelkedően magas értékelést kapott az applikáció (4.8 csillag az 5-ből), ahogy az is nagy elégedettséggel tölt el, hogy ügyfélként a K&H Bank és az OTP Otthon megoldások is minket választott.

Emellett több ezer ingatlanszakértő használja már a rendszereinket, így a teljes Otthon Centrum hálózat, az OTP Ingatlanpont és a Duna House legtöbb irodája is ami azt jelzi, hogy talán jó úton haladunk.

Hogyan biztosítjátok az alkalmazás folyamatos fejlesztését és frissítését? Milyen főbb kihívásokkal kellett szembenéznetek a platform fejlesztés során? Mit tartasz a legnagyobb technikai sikernek?

Faragó Péter: Legnagyobb technikai sikernek azt a nemzetközi szinten is egyedülálló fejlesztést tartjuk, amely képes az azonos ingatlant tartalmazó ingatlanhirdetések felismerésére, függetlenül a hirdetésben megadott adatok, leírások és képek eltéréseitől.

Az alkalmazást és a háttér rendszereket folyamatosan fejlesztjük a felhasználói visszajelzések alapján, ill. folyamatosan terjesztjük ki a funkciókat, hogy az ingatlankeresésen túl a felújításban és akár az ingatlan értékesítésében is segítséget nyújtsunk.

A legnagyobb kihívást a gazdaságos skálázódás jelenti, hiszen sok millió hirdetés között kell folyamatosan rendet tartanunk.

Ennek gazdaságos megoldása azért is nagyon fontos, mert szeretnénk mielőbb nemzetközi szinten bevezetni a megoldást és nemzetközi viszonylatban a hazai ingatlanpiacnál többnyire csak lényegesen nagyobb méretű piacok léteznek.

Milyen új funkciókat terveztek a közeljövőben bevezetni az alkalmazásban?

Faragó Péter: Kiemelt fontossággal kezeljük jelenleg, hogy a költözés és felújítás kapcsán minél több problémára adjunk megoldást.

Így a Jószaki-val közösen egyre több típusú munkához (pl. költöztetés, szobafestés, bútor készítés, villanyszerelés, meleg- és hidegburkolás, tetőfedés, stb.) készült költségkalkulátor, illetve egyéb hasznos eszközök (pl. energetikai kalkulátor).

Az Anyukanettel együttműködve pedig bekerült az alkalmazásba egy személyi asszisztens szolgáltatás, amely által hús-vér emberekkel igyekszünk segíteni a felhasználóinkat a lakáskeresési, felújítási, értékesítési kérdéseik kapcsán.

Milyen jelentőséggel bír a FinTechShow díj elnyerése a Realmonitor számára?

Faragó Péter: Fontos visszajelzés számunkra, hogy a Fintech világát jól ismerő, abban hiteles emberek a Legígéretesebb Fintech Megoldás díjjal tisztelték meg a mobilalkalmazást. Ez is azt jelzi számunkra, hogy jó úton haladunk, és friss lendületet ad a hátralévő temérdek feladat elvégzéséhez. A díjat nagy becsben tartjuk.

Mit jelent pontosan a “beyond banking” megközelítés számotokra? Hogyan segíti a Realmonitor a bankok digitális ökoszisztéma építését?

Faragó Péter: A legtöbb lakossági bank – de legalábbis az előrelátóbbak – felismerték, hogy a piaci pozíció erősítéséhez – de akár a megtartásához is – közép és hosszútávon elengedhetetlen, hogy a tevékenységüket kiterjesszék a hagyományos bankoláson túlra (beyond banking).

A pénzintézetek között megindult a verseny, hogy a rendelkezésükre álló adatvagyonra és az eddig felhalmozott megbízhatósági kreditjükre építve az ügyfelek minél több élethelyzetére megoldást adjanak, melyek nem feltétlenül kapcsolódnak a bank hagyományos (pl. számlanyitás, hitel, betét, befektetés, stb.) szolgáltatásaihoz.

A lakosság különböző ökoszisztémákban tett utazásuk legtöbb állomása ilyen, nem kapcsolódik közvetlenül banki termékhez.

Azonban ha a bank képes megragadni az ügyfelet az adott ökoszisztéma legelején egy, a problémájára nyújtott okos megoldással (pl. lakáskereséskor egy hatékony, ingyenes ingatlankereső mobilalkalmazással), akkor az utazás egy későbbi pontján (pl. amikor vásárláshoz hitelre lesz szüksége) a bank már előnyt élvez azokkal a pénzintézetekkel szemben, akik még kapcsolatban sincsenek az ügyféllel.

Ezen a ponton a bank már minden fontos információt tud az ügyfélről, az igényeiről, és lehetősége van személyre szabott ajánlattal megelőzni a többi pénzintézetet.

A Realmonitor a lakásökoszisztéma evangelistájaként az emberek pénztárcáját leginkább érintő problémákra hozta létre a mobil megoldását, amellyel egyetlen alkalmazásba sűrítve igyekszünk megoldást nyújtani a lakáskeresők, a lakásfelújítók és lakásukat értékesíteni szándékozók kihívásaira.

És mivel egy bank a lakásökoszisztéma számos pontján releváns termékkel tudja segíteni az ügyfelet, ezért célszerűnek tűnt egy bankkal együttműködve törekedni az ökoszisztéma minél teljesebb lefedésére.

A bank számára egy ilyen ökoszisztéma megoldás további előnyöket is biztosít, amely például növelni képes az ügyfél lojalitást, megoldással képes megszólítani a még nem banki ügyfelek széles körét, illetve az ökoszisztéma megoldás során szerzett szélesebb körű ügyfélismeret segítheti a bank más területein az ügyfél még jobb, személyre szabott kiszolgálását.

Milyen előnyöket nyújtanak a bankok számára a white label megoldások? Hogyan járul hozzá a Realmonitor a K&H Bank lakhatási ökoszisztémájához?

Faragó Péter: Ilyen ökoszisztémákat lefedő beyond banking szolgáltatásokhoz új, a bankoláson túli kompetenciákra van szükség, amelyhez a bank vagy létrehoz egy piaci entitást és kiépíti ezt a kompetenciát saját maga (pl. OTP Otthon megoldások), vagy együttműködések formájában, az ökoszisztémát már jól ismerő partnercégek bevonásával terjeszti ki a tevékenységét (K&H Bank és Realmonitor).

A partnercégekkel – akár white label formában – történő együttműködés három legfontosabb előnye:

  • egy jól kiválasztott partner esetében a bank egy már kipróbált, alaposan validált megoldással tud megjelenni a piacon
  • gyorsan és kis költséggel meg tud jelenni a megoldással, hiszen nincs szükség a kompetencia saját kiépítésére és elsajátítására
  • a partner eleve a megoldás köré épült entitás, érdekelt annak eredményességében, tökéletesítésében és továbbfejlesztésében, azaz a bank számára ezek a megoldások önálló profitcenterként, saját értelmezhető ROI-val képesek működni, nem pedig szükségszerűen üzemeltetendő költségcenterként.

Milyen terveitek vannak a jövőbeli banki együttműködésekkel kapcsolatban?

Faragó Péter: Szeretnénk minél nagyobb elérést és hozzáadott értéket kialakítani a még nem banki ügyfeleknek, és minél integráltabb szolgáltatást a már banki ügyfelek számára.

Ennek fontos eleme lehet a minél mélyebb banki integráció, ahol az ingatlan ökoszisztémában szerzett ügyfélismeret segíti a bank más területeit az ügyfelek minél jobb kiszolgálásában, a szolgáltatások személyre szabásában.

Mi a stratégiátok a nemzetközi terjeszkedéshez?

Faragó Péter: Keressük a kapcsolatot a környező országok intézményeivel. Ehhez előadásokat tartunk, konferenciákon veszünk részt.

Itt hitelességet kell építenünk, mert a bankok nem vásárolnak hidegen. És ez bizony egy lassú, küzdelmes munka.

Mik a legfontosabb tanulságok, amelyeket az indulás óta megtanultatok?

Faragó Péter: Nagyon figyeljük a felhasználók minden rezdülését és reagálunk rájuk amilyen gyorsan csak lehet, ők adják a legfontosabb visszajelzéseket.

Türelem és kitartás; ritka az azonnali siker, pláne a banki szférában. Kitartóan kell dolgozni a stratégia megvalósításán, tudva, hogy sokszor csak évek múlva jön az eredmény.

Az emberek megbecsülése mindenekelőtt; minden eredmény, minden siker csak a céget alkotó emberek által, az ő munkájuk következményeként tud létrejönni.

Ezért kiemelten fontos, hogy a cégvezető mind a munkakörülmények tekintetében, mind fizetésben, mind pedig az emberi tényezők (család, egészség, élethelyzet, életcél) tekintetében nagyon odafigyeljen az emberekre akik a közös célért dolgoznak. Kifacsart, leharcolt, nem megbecsült csapattal nagyon nehéz csatát nyerni.

Mi a legnagyobb célkitűzésetek a következő öt évre?

Faragó Péter: Szeretnénk ha a Realmonitor mobilalkalmazása kulcsrakész megoldást adna ingatlan keresés, bérlés, vásárlás, felújítás és értékesítés során a CEE régió legtöbb országában és meghatározó szerepet töltene be a lakosság lakásökoszisztéma utazása során.

Ehhez minden országban szeretnénk egy banki partnert az itthoni K&H Bank mintájára.

Hány alkalmazott dolgozik jelenleg a Realmonitornál, és mely területeken bővítettétek a csapatot az utóbbi időszakban? Miért ez a terület került most fókuszba?

Faragó Péter: A fejlesztést és üzemeltetést egy 7 fős csapat végzi.

Az ügyfélszolgálatot – pl. az alkalmazásbeli asszisztens szolgáltatást – az Anyukanet.hu partnercéggel valósítjuk meg, amely rátermett, dolgozni akaró kismamák hálózatával skálázódó módon tudja biztosítani számunkra a minőségi – és kismamák lévén az empatikus – call-centeres kapacitást.

Címlapfotón Faragó Péter, a Realmonitor alapítója. Fotó: Kovács Dávid

Címkék: