PayTechShow 4.0

Közel 70 pontos digitális ajánlást küldött az MNB a bankoknak

írta | 2021. 04. 06. | Hazai digitális banki hírek, Hazai digitális bankolás, MNB, Összes hír, Szabályozás

PayTechShow 4.0

Tíz területen vár el eredményesebb digitális átalakulást az MNB a hitelintézetektől. Az új digitális elvárásokat közel 70 pontban foglalta össze a jegybank. Az ajánlás egy átfogó digitális transzformációs stratégia és ütemterv kidolgozását, továbbá annak a jegybank részére való megküldését várja el a hitelintézetektől 2021. október 31-ig.

Az áprilisban hatályba lépő ajánlás kiadásával a hazai bankok digitalizációjának és ezáltal versenyképességének ösztönzése a cél. Az MNB szerint komoly szemléletváltásra és ennek mentén jelentős és átfogó fejlesztésekre van szükség.

Tavaly októberben, a FinTechShow-n is jelezte a Magyar Nemzeti Bank digitalizációért és FinTech fejlesztésért felelős ügyvezető igazgatója, Szombati Anikó, hogy ajánláscsomagot állítanak össze a bankok gyors digitális transzformációjának támogatása érdekében. Idén január végén a 2020-as év értékelése kapcsán a FinTechZone-nak adott interjújában kiemelte, hogy

a hazai bankrendszer digitalizációs szintje összességében közepes szintű: a digitalizáció megindult, de számos fejlesztendő terület azonosítható.

A március végén kiadott közel 70 pontos ajánlás 10 területen vár el digitális átalakulást.

A digitális transzformációs stratégia 10 kiemelt területe

Az ajánlás lefedi a banki működés minden jelentős területét, de különösen nagy hangsúlyt kaptak benne az ügyfelek kiszolgálásához, tájékoztatásához és esetlegesen panasztételéhez kapcsolódó digitális fejlesztések. Emellett cél volt a belső működés digitalizáltságának kiemelt kezelése is, beleértve a folyamatok átalakítását, automatizációját, a munkavállalók folyamatos képzését és a belső rendszerek megfelelő digitalizációját.

Az MNB elvárja, hogy a digitális transzformációs stratégia főbb tartalmi elemei legalább, de nem kizárólag az alábbi célkitűzéseket érintsék:

  1.  a digitálisan elérhető termékek és szolgáltatások jelenlegi köre és ezek bővítése;
  2. a különböző digitális csatornák használatának ösztönzése;
  3. fiókhálózat fogyasztóiérdek-központú digitalizálása;
  4. vállalati kultúra transzformációja;
  5. digitális szakértelem fejlesztése;
  6. együttműködések és külső kommunikációs csatornák digitalizációs irányú fejlesztése;
  7. adatvagyonkezelési stratégia digitalizációs irányú fejlesztése;
  8. kockázatkezelési stratégia digitalizációs irányú fejlesztése;
  9. vállalati informatikai rendszer transzformációja;
  10. informatikai biztonság fejlesztése.

Az ajánlásban megjelölt témaköröket tartalmazó digitális transzformációs stratégia a bankszektor szereplői számára közös iránytűként, egy iparági minimum-elvárásként szolgálhat.

Mit vár el az MNB?

Az alábbiakban a teljesség igénye nélkül kiemeltünk pár pontot a közel 70 pontos ajánlásból. Az MNB többek között jó gyakorlatnak tartja és/vagy elvárja az alábbiakat:

  • a teljeskörű online számlanyitást,
  • a digitális értékesítésre történő átállást,
  • a hitelezés folyamatának ügyfél általi digitális nyomon követésére alkalmas megoldás kialakítását,
  • személyes pénzügyi menedzsment szolgáltatás kiépítését,
  • a vállalati hiteltermékek (ahol a jogszabályok lehetővé teszik) digitális igénylését,
  • az elektronikus felületen történő panaszbejelentést,
  • kedvezőbb árazási feltételeket a digitálisan elérhető termékek és szolgáltatások esetén,
  • az elektronikus szerződéskötés és egyéb elektronikus jognyilatkozattétel lehetőségének megteremtését,
  • UX (user experience) stratégia kidolgozását,
  • bankfiókban történő ügyintézéshez online időpont foglaló megoldás alkalmazását,
  • az élő videóhívás lehetőségét,
  • új, innovatív szereplőkkel való együttműködést,
  • a PSD2 hatékonyabb kihasználását,
  • személyre szabott ajánlatok kidolgozását a meglévő adatokra alapozva,
  • az adatvagyon hatékonyabb felhasználását.

Az ajánlás a digitalizációs szemlélet fokozottabb érvényesülését várja el a legfelső döntéshozó testületek, a hitelintézetek igazgatósági szintjein is. Az MNB a részére megküldött, hitelintézetek által elkészített digitális transzformációs stratégiában rögzített vállalások teljesítésének előrehaladásáról, visszaméréséről évente, minden év december 31-ig – először 2022-ben – beszámolót vár el az intézményektől mindaddig, amíg a stratégia szerinti legtávolabbi célkitűzés is megvalósult.

Az MNB az ajánlás alkalmazását 2021. április 15-től várja el az érintett hitelintézetektől.

Photo by Christina Morillo from Pexels

HUNFINTECH 2022 - MAGYAR FINTECH
PayTechShow 4.0

Aktuális cikkeink:

A szerzőről

blank

Tudósítás

A FinTechZone górcső alá veszi a legfrissebb hazai és nemzetközi digitális pénzügyi fejlesztésekről, megoldásokról szóló híreket, bejelentéseket. Megosztjuk azokat, amelyekről úgy gondoljuk, hozzájárulnak a hagyományos pénzügyi közvetítői rendszer digitális fejlődéséhez, az ügyfélélmény növekedéséhez. Szakmai hátterünk a hitelességünk. #nobullshit

PAYTECHSHOW 2023

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
2023-ban is jön a PayTechShow, ahol bemutatjuk az aktuális elektronikus fizetési trendeket, a legújabb paytech megoldásokat és a szabályozói iránymutatásokat.

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI MEGOLDÁSOK KÉZIKÖNYVE (MÁSODIK KIADÁS)

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
Elektronikus fizetési megoldások kereskedőknek, vállalkozásoknak. A bankkártya elfogadástól a bankszámla alapú fizetési lehetőségeken át az integrált megoldásokig.

HUNFINTECH 2022

fintech hunfintech
Magyarország 20 legígéretesebb fintech cége és 22 új fintech megoldása

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!