Közel 70 pontos digitális ajánlást küldött az MNB a bankoknak

írta | 2021.04.06. | Hazai digitális banki hírek, Hazai digitális bankolás, MNB, Összes hír, Szabályozás

mnb digitalis transzformacios ajanlas

Tíz területen vár el eredményesebb digitális átalakulást az MNB a hitelintézetektől. Az új digitális elvárásokat közel 70 pontban foglalta össze a jegybank. Az ajánlás egy átfogó digitális transzformációs stratégia és ütemterv kidolgozását, továbbá annak a jegybank részére való megküldését várja el a hitelintézetektől 2021. október 31-ig.

Az áprilisban hatályba lépő ajánlás kiadásával a hazai bankok digitalizációjának és ezáltal versenyképességének ösztönzése a cél. Az MNB szerint komoly szemléletváltásra és ennek mentén jelentős és átfogó fejlesztésekre van szükség.

Tavaly októberben, a FinTechShow-n is jelezte a Magyar Nemzeti Bank digitalizációért és FinTech fejlesztésért felelős ügyvezető igazgatója, Szombati Anikó, hogy ajánláscsomagot állítanak össze a bankok gyors digitális transzformációjának támogatása érdekében. Idén január végén a 2020-as év értékelése kapcsán a FinTechZone-nak adott interjújában kiemelte, hogy

a hazai bankrendszer digitalizációs szintje összességében közepes szintű: a digitalizáció megindult, de számos fejlesztendő terület azonosítható.

A március végén kiadott közel 70 pontos ajánlás 10 területen vár el digitális átalakulást.

A digitális transzformációs stratégia 10 kiemelt területe

Az ajánlás lefedi a banki működés minden jelentős területét, de különösen nagy hangsúlyt kaptak benne az ügyfelek kiszolgálásához, tájékoztatásához és esetlegesen panasztételéhez kapcsolódó digitális fejlesztések. Emellett cél volt a belső működés digitalizáltságának kiemelt kezelése is, beleértve a folyamatok átalakítását, automatizációját, a munkavállalók folyamatos képzését és a belső rendszerek megfelelő digitalizációját.

Az MNB elvárja, hogy a digitális transzformációs stratégia főbb tartalmi elemei legalább, de nem kizárólag az alábbi célkitűzéseket érintsék:

  1.  a digitálisan elérhető termékek és szolgáltatások jelenlegi köre és ezek bővítése;
  2. a különböző digitális csatornák használatának ösztönzése;
  3. fiókhálózat fogyasztóiérdek-központú digitalizálása;
  4. vállalati kultúra transzformációja;
  5. digitális szakértelem fejlesztése;
  6. együttműködések és külső kommunikációs csatornák digitalizációs irányú fejlesztése;
  7. adatvagyonkezelési stratégia digitalizációs irányú fejlesztése;
  8. kockázatkezelési stratégia digitalizációs irányú fejlesztése;
  9. vállalati informatikai rendszer transzformációja;
  10. informatikai biztonság fejlesztése.

Az ajánlásban megjelölt témaköröket tartalmazó digitális transzformációs stratégia a bankszektor szereplői számára közös iránytűként, egy iparági minimum-elvárásként szolgálhat.

Mit vár el az MNB?

Az alábbiakban a teljesség igénye nélkül kiemeltünk pár pontot a közel 70 pontos ajánlásból. Az MNB többek között jó gyakorlatnak tartja és/vagy elvárja az alábbiakat:

  • a teljeskörű online számlanyitást,
  • a digitális értékesítésre történő átállást,
  • a hitelezés folyamatának ügyfél általi digitális nyomon követésére alkalmas megoldás kialakítását,
  • személyes pénzügyi menedzsment szolgáltatás kiépítését,
  • a vállalati hiteltermékek (ahol a jogszabályok lehetővé teszik) digitális igénylését,
  • az elektronikus felületen történő panaszbejelentést,
  • kedvezőbb árazási feltételeket a digitálisan elérhető termékek és szolgáltatások esetén,
  • az elektronikus szerződéskötés és egyéb elektronikus jognyilatkozattétel lehetőségének megteremtését,
  • UX (user experience) stratégia kidolgozását,
  • bankfiókban történő ügyintézéshez online időpont foglaló megoldás alkalmazását,
  • az élő videóhívás lehetőségét,
  • új, innovatív szereplőkkel való együttműködést,
  • a PSD2 hatékonyabb kihasználását,
  • személyre szabott ajánlatok kidolgozását a meglévő adatokra alapozva,
  • az adatvagyon hatékonyabb felhasználását.

Az ajánlás a digitalizációs szemlélet fokozottabb érvényesülését várja el a legfelső döntéshozó testületek, a hitelintézetek igazgatósági szintjein is. Az MNB a részére megküldött, hitelintézetek által elkészített digitális transzformációs stratégiában rögzített vállalások teljesítésének előrehaladásáról, visszaméréséről évente, minden év december 31-ig – először 2022-ben – beszámolót vár el az intézményektől mindaddig, amíg a stratégia szerinti legtávolabbi célkitűzés is megvalósult.

Az MNB az ajánlás alkalmazását 2021. április 15-től várja el az érintett hitelintézetektől.

Photo by Christina Morillo from Pexels

Itt követhetsz minket:

Tudósítás

A FinTechZone górcső alá veszi a legfrissebb hazai és nemzetközi digitális pénzügyi fejlesztésekről, megoldásokról szóló híreket, bejelentéseket. Megosztjuk azokat, amelyekről úgy gondoljuk, hozzájárulnak a hagyományos pénzügyi közvetítői rendszer digitális fejlődéséhez, az ügyfélélmény növekedéséhez. Szakmai hátterünk a hitelességünk. #nobullshit

WORLDLINE FINANCIAL SERVICES

worldline financial services
Digital Payments for a trusted world

KIADVÁNY: FIZETÉSI KÉRELEM

GIRO fizetési kérelem
Elkészült a fizetési kérelem szolgáltatást bemutató kiadvány. A legfontosabb tudnivalók egy helyen.

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI TÉRKÉP

“elektronikus fizetesi terkep
Betekintést adunk az elektronikus fizetési piac átalakulásába, az új fizetési megoldások világába.

HUNFINTECH 20/20

“HUNFINTECH FINTECH BOOK
A Magyar FinTech Book: A 20 legígéretesebb magyar fintech.

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!