Az MNB Innovációs Pénzügyi Tesztkörnyezet (Regulatory Sandbox) elindításával támogatja a pénzügyi rendszerben a fintech újítások biztonságos, a pénzügyi stabilitást nem veszélyeztető elterjedését. A 2019 elején induló tesztkörnyezetben a – meghatározott feltételeknek megfelelő – pénzügyi intézmények az MNB rendeletekben foglalt egyes rendelkezéseket korlátozott ideig eltéréssel teljesíthetik egy-egy innovatív megoldás szoros felügyeléssel és a fogyasztók kiemelt védelmével történő tesztelése során. Az innovátorok egy előzetes konzultáció keretében már a mai naptól jelentkezhetnek a tesztkörnyezetbe.

Innovációs Pénzügyi Tesztkörnyezet

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzügyi Stabilitási Tanácsa elfogadta a hazai Regulatory Sandbox, azaz az Innovációs Pénzügyi Tesztkörnyezet (IPT) működtetésére vonatkozó MNB rendeletet, így már lehet jelentkezni a tesztkörnyezetben való részvételre.

Regulatory Sandbox

A regulatory sandbox (szabályozói tesztkörnyezet) a szükséges és elégséges szabályozás kialakításának, valamint az innováció ösztönzésének eszköze. A sandbox lényege, hogy az új technológiákat, az ezekre épülő szolgáltatási koncepciókat, üzleti modelleket a szabályozó felügyelete mellett és segítségével tökéletesítik, majd valós előfizetői körben meghatározott ideig tesztelik.

A fintech innovációkat alkalmazó pénzügyi intézmények (megjegy.: hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások) ezáltal gyorsabban és egyszerűbben próbálhatják ki ötleteiket a piacon, miközben a felügyeleti kontroll új típusú együttműködés keretében valósul meg. Az IPT tervezett működtetése kapcsán a jegybank a jó nemzetközi gyakorlatok mellett a piaci szereplőkkel folytatott intenzív egyeztetés és az MNB Pénzügyi Innovációs Platform (Innovation Hub) működése során szerzett tapasztalatokat is beépítette.

A 2019 elején induló IPT olyan felügyelt környezetet jelent az innovatív megoldások valós ügyfelekkel történő tesztelésére, ahol a tesztelésre felkészült pénzügyi intézmények ideiglenesen eltérési lehetőséget kaphatnak egyes MNB rendeletekben szabályozott előírásoknak való megfeleléstől.

Mentesítés a magas adminisztrációs terhek alól

A hazai piaci szereplők visszajelzései alapján az innovatív megoldások megvalósítását akadályozó, illetve a tesztelés kezdeti fázisában magas adminisztrációval járó terhek alóli mentesítés hatékonyan ösztönözheti a digitális, költséghatékony, versenyképességet növelő megoldások kialakítását. Ezek alkalmazása az ügyfelek számára szélesebb körű, olcsóbb és kényelmesebben elérhető szolgáltatási és termékpalettát eredményez.

Az IPT révén az MNB alaposabban megismerheti az innovatív megoldásokat, s a jegybank e szempontok alapján esetlegesen felülvizsgálhatja vonatkozó rendeleteinek tartalmát is.

Előírások, amelyek alól felmentést kaphatnak a tesztelők:

  1. A távoli ügyfélazonosítás részletszabályai
  2. Az adósságfék szabályok egyes elemei
  3. Egyes pénzforgalmi szabályok
  4. A teljes költség mutatóra vonatkozó egyes szabályok
  5. A belső képzési rendszerekre vonatkozó előírások
  6. Az ügyfélpanaszok kezelésére vonatkozó egyes szabályok
  7. A partnerek minősítésére és értékelésére vonatkozó egyes szabályok
  8. A fenti követelményekhez kapcsolódóan az MNB felé teljesítendő egyes adatszolgáltatások

Kapcsolódó cikk:

FinTech, AI és blockchain a FinTechShow-n

Workshopok és előadások a fintech, az azonnali fizetés, az AI és a blockchain lehetőségeiről, stratégiákról, szabályozásról 2019.04.25-én a FinTechShow-n.

Tesztelési időszak

A most kialakított IPT (a nemzetközi jó gyakorlatokkal is összhangban) kiemelt figyelmet fordít a fogyasztók védelmére, és az MNB szoros felügyeletének mindenkori biztosítására. Tesztelés csak korlátozott ügyfélszámmal és időtartamban, fokozott ügyfél-tájékoztatási kötelezettség mellett végezhető, azután, hogy a jegybank pozitívan bírálta el az adott pénzügyi intézmény erre beadott kérelmét. A tesztelési feltételeket az MNB a pénzügyi piaci szereplőkkel történt intenzív egyeztetések nyomán alakította ki, s azokat folyamatosan ellenőrzi.

Kötelezettségek, amelyeket a részvételhez teljesíteni kell:

  1. Innovatív szolgáltatás, technológia vagy üzleti modell.
  2. Gyorsabb, olcsóbb, kényelmesebb szolgáltatás az ügyfeleknek.
  3. Tesztelésre kész innováció.
  4. Hazai bevezetés szándéka.
  5. (Pénzügyi intézményi engedély. Ha a társaság még nem rendelkezik ezzel, akkor az Innovation Hub nyújthat segítséget.)

További részletek az MNB Regulatory Sandbox oldalon.

Fintech megoldásodat bemutathatod 2019.04.25-én a FinTechShow-n. Részletek és jelentkezés itt. A FinTechShow-n részletesen is foglalkozunk a szabályozói előírásokkal, illetve a fintech startupok lehetséges szabályozói és piacra lépési stratégiájával.