CIB Google Pay

CIB Google Pay

Mi zajlik a Revolut körül?

írta | 2019.03.04. | Digitális pénzügyek, Összes hír, Revolut

botrany revolut

GIRO Fizetési kérelem

Épp a minap jelentették be a 4 millió ügyfelet, de az öröm nem tartott sokáig a Revolutnál. Két „botrány” robbant ki február végén és még az ízléstelen Valentin napi kampányuk* visszhangja is alig csengett le az Egyesült Királyságban.

Röviden:

  • a londoni The Telegraph megszellőztette, hogy tavaly július és szeptember között a Revolut „csalásfigyelő” szűrőrendszere ki volt kapcsolva (“compliance botrány”),
  • az amerikai Wired Magazin pedig a Revolutról, mint munkáltatóról rántotta le a leplet (“toborzási botrány”).

A compliance botrányt követően azonnal lemondott a Revolut pénzügyi felsővezetője és veszélybe került az ausztrál piaci terjeszkedés is. Ha az angol felügyelet elmarasztalja a Revolutot, akkor ugrott a korábban kapott ausztrál szabályozói mentesség (is).

Chris Skinner a toborzási botrány kapcsán finoman arra utalt:

„baj lehet az alapítók attitűdjeivel”.

Alábbi összegyűjtöttük időrendi sorrendben a compliance és a toborzási ügyekkel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat, fejleményeket.

Első „botrány”: Tényleg kikapcsolták a „csalásfigyelő” rendszert?

  • 2019.02.28.: A londoni The Telegraph bejelentette, olyan dokumentumok birtokába jutott, amelyek igazolják, a Revolutnál 2018-ban három hónapon át ki volt kapcsolva az az automatikus szűrőrendszer, amely azonosítja a nagy kockázatú tranzakciókat, továbbá vizsgálja, hogy az ügyfelek szerepelnek-e a „politikai szempontból kockázatos személyek” listáján. Ennek eredményeként több ezer illegális tranzakció mehetett keresztül a Revolut rendszerén 2018. július és szeptember között a The Telegraph szerint.

A The Telegraph cikkéből az is kiderül, az elmúlt 2 évben többen is távoztak a társaság compliance csapatából, többek között két kockázatkezelésért felelős vezető, a compliance területért felelős vezető, továbbá a pénzmosás megelőzéséhez kapcsolódó riportokat kezelő két munkatárs.

  • 2019.03.01.: A londoni The Telegraph közli, hogy a botrány kirobbanását követően lemondott a Revolut pénzügyi felsővezetője, Peter O’ Higgins.
  • 2019.03.01.: A Revolut CEO-ja, Nikolay Storonsky blogbejegyzésében fejtette ki, miért került sor a szűrőrendszer kikapcsolására:

„Tavaly júliusban egy fejlettebb szűrőrendszer bevezetésén dolgoztunk a meglévő ellenőrzési gyakorlatunkkal párhuzamosan. Az új rendszer túl sok esetben adott hamis jelzést – ami miatt az ügyfeleink elégedetlenek lettek volna – ezért úgy döntöttünk, hogy amíg az új rendszer pontatlan, addig visszatérünk a korábbi ellenőrzési gyakorlatunkhoz. Ebben az időszakban is [július-szeptember] minden tranzakciót ellenőriztünk. ” (Az új szűrőrendszert végül 2018.09.16-án állították csatarendbe a The Telegraph információi szerint.)

Második „botrány”: „Hozz magaddal még 200 embert!”

  • 2019.02.28.: Megjelent a Wired Magazin oknyomozó riportja, amelyben ex-Revolutos alkalmazottak számolnak be a munkavállalók számára felállított teljesíthetetlen célokról, a fizetés nélküli munkáról és az óriási fluktuációról.

A Wired Magazin arról számolt be, hogy az országmenedzseri pozíció betöltésének egyik feltétele (volt) például, hogy 1 héten belül 200 új ügyfelet kell hozni a Revolutnak mindenféle ellentételezés nélkül. Aki ezt teljesítette, csak az juthatott be a következő körös interjúra.

Amikor a spanyol országmenedzseri pozícióra jelentkező visszautasította a feladatot és hangot adott annak, hogy előnytelenül kihasználják a munkát keresőket, Andrius Biceika, a Revolut üzletfejlesztési vezetője az alábbit írta vissza:

„Te vagy az egyetlen jelentkező a több mint 350-ből, aki panaszkodott a feladatra. Sajnáljuk, hogy nem mutatod meg, mire vagy képes.”

A Revolutnak ez a gyakorlata – attól függően, hogy melyik országban hogyan szabályozzák a felvételi időszakban elvégzett teljesítmény ellentételezését – jogszerűtlen, így pl. az Egyesült Királyságban.

A Wired Magazin elemzése alapján a Revolut alkalmazottak 80%-a 1 éven belül elhagyja a céget.

Andrius Biceika neve nem ismeretlen Magyarországon sem. Ő volt az, aki bejelentette közel egy éve, hogy 2018 végéig elérhető lesz a devizakonverzió nélküli forint feltöltési lehetőség.

Ennek a bejelentésnek sokan megörültek és a korábbi 12 ezer magyar Revolutos tábor felszaladt 50 ezerre, ám az ígéret teljesítése ezidáig elmaradt.

BTW: idehaza ún. nagyköveteket toborzott a Revolut, akik munkájukat fizetség nélkül végezhetik a Revolut számára – tudta meg a FinTechZone az egyik korábbi jelentkezőtől kapott hivatalos Revolutos toborzólevélből.

  • 2019.03.01.: Chris Skinner, a világ egyik legbefolyásosabb fintech influencere is tollat ragadott és a „toborzási-botrány” kapcsán az alábbit fogalmazta meg:

„Amikor egy cég létrejön, azon keresztül az alapítók mentalitása, nézetei tükröződnek vissza. Ha ezekkel az attitűdökkel baj van, akkor nagyon nehéz lesz újra „összerakni” a céget, mielőtt az összeomolna”.

Veszélybe került az ausztrál terjeszkedés is

Az ausztrál felügyelet visszavonhatja a Revolutnak adott szabályozói mentességet, ha az angol felügyelet elmarasztalja a társaságot a compliance botrány miatt – írja a BankingDay.

Ausztráliában a Revolut pénzügyi szolgáltatást csak helyi engedéllyel rendelkező pénzügyi intézménnyel partnerségben nyújthatna. Az ausztrál felügyelet ez alól adott mentességet, ami most veszélybe került a botrány miatt.

Érdekességképpen a Revolut Ausztráliában is elkezdte a toborzást. Ott az alábbi szlogent választották:

“To put it bluntly, it’s about getting shit done and owning what you do.”

– ami körülbelül annyit jelent, hogy: “Tisztázzuk, csináld meg és vállald fel!”.

*Részletek a Valentin napi kampányról itt.

Itt követhetsz minket:

BUPA

BUPA
Tudósítás

Tudósítás

A FinTechZone górcső alá veszi a legfrissebb hazai és nemzetközi digitális pénzügyi fejlesztésekről, megoldásokról szóló híreket, bejelentéseket. Megosztjuk azokat, amelyekről úgy gondoljuk, hozzájárulnak a hagyományos pénzügyi közvetítői rendszer digitális fejlődéséhez, az ügyfélélmény növekedéséhez. Szakmai hátterünk a hitelességünk. #nobullshit

GOOGLE PAY A CIB BANKNÁL

CIB Bank, Google Pay
Fizessen egyszerűen és biztonságosan a Google Pay használatával!

WEBINÁRIUM: FIZETÉSI KÉRELEM

GIRO, Fizetési Kérelem, webinárium
2021. december 14-én a GIRO Zrt. és a FinTechZone közös webináriumán górcső alá vesszük a fizetési kérelem terjedését segítő új eszközöket.

BUPA: PÉNZÜGYI ASSZISZTENS

BUPA
Ismerd meg vállalkozásod teljes értékű pénzügyi asszisztensét, a BUPA-t.

KIBERBIZTONSÁG

clico paloalto networks it-biztonsag
A FinTechShow résztvevőinek díjmentes fenyegetettségi felmérést ajánlott fel a Palo Alto Networks.

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI TÉRKÉP

“elektronikus fizetesi terkep
Betekintést adunk az elektronikus fizetési piac átalakulásába, az új fizetési megoldások világába.

HUNFINTECH 20/20

“HUNFINTECH FINTECH BOOK
A Magyar FinTech Book: A 20 legígéretesebb magyar fintech.

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!

Azonnali Fizetési Megoldások

“simplepay azonnali fizetési kiadvanyok
Új lehetőségek az elektronikus fizetésben. Azonnali fizetési megoldások kereskedőknek, bankoknak, technikai aggregátoroknak.