Épp a minap jelentették be a 4 millió ügyfelet, de az öröm nem tartott sokáig a Revolutnál. Két „botrány” robbant ki február végén és még az ízléstelen Valentin napi kampányuk* visszhangja is alig csengett le az Egyesült Királyságban.

Röviden:

  • a londoni The Telegraph megszellőztette, hogy tavaly július és szeptember között a Revolut „csalásfigyelő” szűrőrendszere ki volt kapcsolva (“compliance botrány”),
  • az amerikai Wired Magazin pedig a Revolutról, mint munkáltatóról rántotta le a leplet (“toborzási botrány”).

A compliance botrányt követően azonnal lemondott a Revolut pénzügyi felsővezetője és veszélybe került az ausztrál piaci terjeszkedés is. Ha az angol felügyelet elmarasztalja a Revolutot, akkor ugrott a korábban kapott ausztrál szabályozói mentesség (is).

Chris Skinner a toborzási botrány kapcsán finoman arra utalt:

„baj lehet az alapítók attitűdjeivel”.

Alábbi összegyűjtöttük időrendi sorrendben a compliance és a toborzási ügyekkel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat, fejleményeket.

Első „botrány”: Tényleg kikapcsolták a „csalásfigyelő” rendszert?

  • 2019.02.28.: A londoni The Telegraph bejelentette, olyan dokumentumok birtokába jutott, amelyek igazolják, a Revolutnál 2018-ban három hónapon át ki volt kapcsolva az az automatikus szűrőrendszer, amely azonosítja a nagy kockázatú tranzakciókat, továbbá vizsgálja, hogy az ügyfelek szerepelnek-e a „politikai szempontból kockázatos személyek” listáján. Ennek eredményeként több ezer illegális tranzakció mehetett keresztül a Revolut rendszerén 2018. július és szeptember között a The Telegraph szerint.

A The Telegraph cikkéből az is kiderül, az elmúlt 2 évben többen is távoztak a társaság compliance csapatából, többek között két kockázatkezelésért felelős vezető, a compliance területért felelős vezető, továbbá a pénzmosás megelőzéséhez kapcsolódó riportokat kezelő két munkatárs.

  • 2019.03.01.: A londoni The Telegraph közli, hogy a botrány kirobbanását követően lemondott a Revolut pénzügyi felsővezetője, Peter O’ Higgins.
  • 2019.03.01.: A Revolut CEO-ja, Nikolay Storonsky blogbejegyzésében fejtette ki, miért került sor a szűrőrendszer kikapcsolására:

„Tavaly júliusban egy fejlettebb szűrőrendszer bevezetésén dolgoztunk a meglévő ellenőrzési gyakorlatunkkal párhuzamosan. Az új rendszer túl sok esetben adott hamis jelzést – ami miatt az ügyfeleink elégedetlenek lettek volna – ezért úgy döntöttünk, hogy amíg az új rendszer pontatlan, addig visszatérünk a korábbi ellenőrzési gyakorlatunkhoz. Ebben az időszakban is [július-szeptember] minden tranzakciót ellenőriztünk. ” (Az új szűrőrendszert végül 2018.09.16-án állították csatarendbe a The Telegraph információi szerint.)

Második „botrány”: „Hozz magaddal még 200 embert!”

  • 2019.02.28.: Megjelent a Wired Magazin oknyomozó riportja, amelyben ex-Revolutos alkalmazottak számolnak be a munkavállalók számára felállított teljesíthetetlen célokról, a fizetés nélküli munkáról és az óriási fluktuációról.

A Wired Magazin arról számolt be, hogy az országmenedzseri pozíció betöltésének egyik feltétele (volt) például, hogy 1 héten belül 200 új ügyfelet kell hozni a Revolutnak mindenféle ellentételezés nélkül. Aki ezt teljesítette, csak az juthatott be a következő körös interjúra.

Amikor a spanyol országmenedzseri pozícióra jelentkező visszautasította a feladatot és hangot adott annak, hogy előnytelenül kihasználják a munkát keresőket, Andrius Biceika, a Revolut üzletfejlesztési vezetője az alábbit írta vissza:

„Te vagy az egyetlen jelentkező a több mint 350-ből, aki panaszkodott a feladatra. Sajnáljuk, hogy nem mutatod meg, mire vagy képes.”

A Revolutnak ez a gyakorlata – attól függően, hogy melyik országban hogyan szabályozzák a felvételi időszakban elvégzett teljesítmény ellentételezését – jogszerűtlen, így pl. az Egyesült Királyságban.

A Wired Magazin elemzése alapján a Revolut alkalmazottak 80%-a 1 éven belül elhagyja a céget.

Andrius Biceika neve nem ismeretlen Magyarországon sem. Ő volt az, aki bejelentette közel egy éve, hogy 2018 végéig elérhető lesz a devizakonverzió nélküli forint feltöltési lehetőség.

Ennek a bejelentésnek sokan megörültek és a korábbi 12 ezer magyar Revolutos tábor felszaladt 50 ezerre, ám az ígéret teljesítése ezidáig elmaradt.

BTW: idehaza ún. nagyköveteket toborzott a Revolut, akik munkájukat fizetség nélkül végezhetik a Revolut számára – tudta meg a FinTechZone az egyik korábbi jelentkezőtől kapott hivatalos Revolutos toborzólevélből.

  • 2019.03.01.: Chris Skinner, a világ egyik legbefolyásosabb fintech influencere is tollat ragadott és a „toborzási-botrány” kapcsán az alábbit fogalmazta meg:

„Amikor egy cég létrejön, azon keresztül az alapítók mentalitása, nézetei tükröződnek vissza. Ha ezekkel az attitűdökkel baj van, akkor nagyon nehéz lesz újra „összerakni” a céget, mielőtt az összeomolna”.

Veszélybe került az ausztrál terjeszkedés is

Az ausztrál felügyelet visszavonhatja a Revolutnak adott szabályozói mentességet, ha az angol felügyelet elmarasztalja a társaságot a compliance botrány miatt – írja a BankingDay.

Ausztráliában a Revolut pénzügyi szolgáltatást csak helyi engedéllyel rendelkező pénzügyi intézménnyel partnerségben nyújthatna. Az ausztrál felügyelet ez alól adott mentességet, ami most veszélybe került a botrány miatt.

Érdekességképpen a Revolut Ausztráliában is elkezdte a toborzást. Ott az alábbi szlogent választották:

“To put it bluntly, it’s about getting shit done and owning what you do.”

– ami körülbelül annyit jelent, hogy: “Tisztázzuk, csináld meg és vállald fel!”.

*Részletek a Valentin napi kampányról itt.