Folyamatosan változnak a gépjármű használati szokások és ezzel párhuzamosan az ügyfelek igényei is. A telematika használatával újfajta árazási modellek, egyszerűsödő folyamatok és gyors kárrendezés érhető el. Nem utolsó sorban pedig magasabb ügyfélélmény.
Egyre többen költöznek a (nagy)városokba, ahol hétközben jellemzően tömegközlekednek. Hétközben parkol a gépjármű, hétvégente viszont jól jön a hosszabb, vidéki kiruccanásokhoz. Az új igények, új és okosabb gépjárműbiztosítást igényelnek, amire a hagyományos biztosítók egyelőre nem, vagy rosszul, vagy rossz megoldással reagáltak. Szerencsére azért akad jó példa is: Metromile (sajnos csak az Egyesült Államokban, de hamarosan itthon is számíthatunk…).
A Metromile
A Metromile-t 2011-ben alapították Kaliforniában. Az első pillanattól kezdve használat alapú gépjármű biztosítást kínáltak, telematikai eszköz segítségével. Eleinte biztosítói partnerségben, azaz egy biztosító adta termékük mögé a hátteret, azonban 2016-ban saját biztosítót alapítottak. Eddig összesen 291,5 millió dollár befektetést kaptak, és az Owler.com becslése alapján évente 170 millió dollár bevételt érnek el.
Hogy működik a Metromile?
A Metromile ügyfelei fix havi alapdíjat, valamint a megtett mérföldek alapján számított használati díjat fizetnek. A használathoz a pontos adatokat egy telematikai eszköz, az ún. Metromile Pulse segítségével szerzik meg, amit a gépjármű OBDII-es portjába kell bedugni – és bárki tudja telepíteni.
A statisztikáik alapján azok az ügyfelek, akik tényleg nagyon keveset használják az autójukat, jelentősen olcsóbban biztosíthatják azt, mint a hagyományos biztosítási termékekkel.
A termékük része a hagyományos kárrendezésen túl egy teljeskörű asszisztencia szolgáltatás is, hiszen az ügyfeleknek (különösen a célcsoportjuknak számító fiataloknak) egyre inkább az a fontos, hogy minél több terhet levegyenek a vállukról, és egy baleset, vagy egy meghibásodás után mielőbb visszakapják autójukat javítva.
Egyszerű folyamatok
A Metromile applikációban minden rendkívül egyszerű. A szerződéskötés az alkalmazáson keresztül történik, és mivel az első lépés, hogy be kell dugni az OBDII-es portba a Metromile Pulse eszközt, az kiolvassa az autó alapadatait, így nem kell például alvázszámot begépelnünk.
A mindennapokban egyébként nincs szükség az appra, hiszen a Pulse saját SIM kártyával rendelkezik és továbbítja a használati adatokat a Metromile felé. Az alkalmazásra például a kárbejelentés során lehet szükség, ami faék egyszerűen működik – a hagyományos biztosítói kárbejelentéshez képest. Az applikáción belül bejelented a kárt, kiválasztod a javító műhelyt (akár térkép alapján), és foglalhatsz bérautót.
A telematika szerepe
A Metromile alapvetően a folyamatai optimalizálására (pl szerződéskötés), valamint a díjképzésnél használja fel a telematikai eszköz által biztosított adatokat.
Ezen túl az ügyfeleknek további szolgáltatásokat is nyújt, mint például segít optimalizálni a vezetési stílust, hogy gazdaságosabban vezessenek a felhasználók, segít megmutatni hol parkoltunk le, vagy hogyan találhatunk vissza a leggyorsabban autónkhoz, valamint képes a hibakódok kiolvasására is, így segíti kideríteni, mit is jelent egy-egy felvillanó visszajelzés a műszerfalon.
A kárbejelentéseknél a telematika segítségével alátámasztják a bejelentett károk valódiságát. Ehhez saját, kárrendezéshez használt mesterséges intelligenciát is építettek, aminek a neve AVA. Ez egy öntanuló rendszer, ami képes a már többmilliós ügyfélkör adatainak elemzésére egy-egy kár kapcsán, és mindegyik esetből tanulni. Persze a Metromile mérnökei sem pihentek, hisz maguk mentek kocsit törni (a lenti videó tanulsága alapján), hogy legyen adatuk a kis sebességű ütközésekről is.
Összegzés
A Metromile megmutatta, hogyan lehet választ adni az új igényekre, a változó gépjármű használati szokásokra. Évek óta sikeresen alkalmazzák a telematikát működésükben, és sikeresen fejlesztik az ügyfélélményt, hogy felhasználóik többet kapjanak a ma megszokott biztosítási folyamatokhoz képest.
A gépjármű használati szokások ráadásul folyamatosan változnak. Egyre nagyobb szerepe van például a carsharing szolgáltatásoknak is, amire szintén választ kell találni. Ehhez is kiváló alapot jelenthetnek a megfelelő, telematikával támogatott folyamatok.
Izgalmas évek/évtizedek elé nézünk, aminek a végén az autózás élménye vélhetően teljesen más lesz majd, mint manapság. Az önvezető autózás elterjedésével az is kérdés lesz, hogy vezetünk-e majd autót, illetve ha igen, akkor azt a forgalomban, vagy csak elzárt útszakaszokon. Ez azonban még messze van, és sokat kell még addig tanulniuk nemcsak az önvezető funkcióknak, hanem a biztosítóknak is a folyamatosan változó ügyfélelvárásokról.
Kapcsolódó cikkek: