Összefoglaló a fintech vállalkozások engedélyezésével kapcsolatos tapasztalatokról

írta | 2019.07.23. | Összes hír, Szabályozás

Az Európai Értékpapír-piaci Hatóság (ESMA) közzétette összefoglaló jelentését a fintech cégek jogi minősítésének és engedélyezésének európai tapasztalatairól. A jelentésből kiderül az is, hogy az ESMA, illetve a tagállami felügyeleti hatóságok milyen kérdések tekintetében tartják szükségesnek a fintech vállalkozásokra, illetve fintech megoldásokra vonatkozó európai szabályozás kialakítását. Az alábbiakban a jelentés legfontosabb megállapításait foglaljuk össze.

#1: Nincs szükség a jelenlegi szabályozás módosítására

Az ESMA 2018-ban és 2019-ben is kérdésekkel fordult a tagállami felügyeleti hatóságokhoz azzal a céllal, hogy feltérképezze a tagállami hatóságok fintech vállalkozásokkal kapcsolatos engedélyezési gyakorlatát. Az első, 2018-as felmérés célja az uniós szabályozási keret esetleges hiányosságainak, valamint a nemzeti szabályozások eltéréseinek feltárása volt, míg a 2019-es felmérés annak vizsgálatára irányult, hogy a tagállami felügyeleti hatóságok hogyan alkalmazzák az „arányosság” és a „rugalmasság” elvét a fintech vállalkozások engedélyezési eljárásai során.

A felügyeleti hatóságok által adott válaszok alapján az ESMA megállapította, hogy az engedélyezés tekintetében a felügyeleti hatóságok alapvetően nem tesznek különbséget a fintech vállalkozások és a hagyományos üzleti megoldásokat alkalmazó vállalkozások között. Ennek oka, hogy

az engedélyezés szempontjából elsősorban a végezni kívánt pénzügyi tevékenység engedélyhez kötött jellege a releváns

és nem az, hogy a vállalkozás milyen megoldást alkalmaz, azaz a hatóság nem valamely megoldás alkalmazását, hanem pénzügyi tevékenység végzését engedélyezi.

Az ESMA arra a következtetésre jutott, hogy a fintech vállalkozások többsége a jelenlegi szabályozási keretben képes működni, ezért nincs szükség a jelenlegi szabályozás módosítására.

#2: A fintech vállalkozások többsége nem végez engedélyhez kötött pénzügyi tevékenységet

A felügyeleti hatóságok válaszai szerint az engedéllyel rendelkező fintech vállalkozások túlnyomó része a MIFID II szerinti engedéllyel rendelkezik, míg kisebb részük a MIFID II 3. cikkelye szerinti kivételszabály hatálya alá tartozik. A felügyeleti hatóságok ugyanakkor megjegyezték azt is, hogy a

fintech vállalkozások jelentős része nem végez engedélyhez kötött pénzügyi tevékenységet, hanem engedéllyel rendelkező vállalkozás részére technológiai szolgáltatást nyújt.

#3: Szükséges a szabályozás a kripto-eszközök és ICO-k terén

Szinte valamennyi felügyeleti hatóság jelezte az uniós szintű szabályozás szükségességét a kripto-eszközök és ICO-k terén, tekintettel arra, hogy gyakran nem tudják eldönteni, vajon a kripto-eszközök pénzügyi eszköznek minősülnek-e, és ekként kiterjed-e rájuk a pénzügyi eszközökre vonatkozó szabályozás.

A tagállami felügyeleti hatóságok azt is felvetették, hogy önálló szabályozás kialakítására lehet szükség azoknál a kripto-eszközöknél, amelyek nem minősülnek pénzügyi eszköznek és ezért nem alkalmazható rájuk az ágazati szabályozás (MIFID II, Prospektus Irányelv, stb.).

A kripto-eszközökbe való befektetés (likviditási követelmények, kripto-eszközök értékelése, szabályozott alapok általi befektetés) is a vonatkozó szabályok tisztázását igényli a hatóságok álláspontja szerint.

#4: Kiberbiztonsági kockázatok kezelése

Több tagállami hatóság is kiemelte, hogy uniós szabályozást igényelne a fintech vállalkozásokkal kapcsolatos kiberbiztonsági kockázatok, valamint a felhő alapú kiszervezésekkel kapcsolatos kockázatok kezelése is.

#5: A szabályozói sandboxok hatást gyakorolnak a fintech cégek engedélyezésére, a felügyeleti gyakorlatra

A jelentés megállapítja, hogy a tagállamok felügyeleti hatóságainak többsége a fintech vállalkozások és a felügyelet közötti együttműködés, az innováció elősegítése és a megfelelő szabályozás, illetve felügyelet kialakítása érdekében ún. innovation hub-kat, illetve regulatory sandboxokat hozott létre.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy ezek a megoldások a szereplők együttműködése révén elősegítik a fintech vállalkozások oldalán a felügyeleti igények megértését, míg a felügyeletek oldalán a fintech vállalkozások működésének és az abban rejlő kockázatok megértését. Az ESMA megállapítása szerint

ezek az innovációt elősegítő platformok végső soron közvetlenül befolyásolják a fintech vállalkozások engedélyezésére vonatkozó szabályozást és felügyeleti gyakorlatot.

#6: Aránytalanok a követelmények a közösségi finanszírozási platformokkal szemben

Ugyan a jelentés kifejezetten nem terjedt ki a közösségi finanszírozással kapcsolatos tapasztalatok vizsgálatára, mégis több tagállami felügyelet jelezte, hogy a közösségi finanszírozási platformok számának növekedését tapasztalja.

Ezek a platformok jellemzően a szabályozott piacra, MTF-re, OTF-re vonatkozó szabályozás hatálya alá kerülnek, amely ugyanakkor gyakran aránytalan követelményeket támaszt velük szemben. A platform szolgáltatókra vonatkozó egységes európai szabályozás már jogalkotás szintjén van, hiszen a rendelet szövegét már az Európai Parlament és a Tanács vizsgálja.

Konklúzíó

Az ESMA összességében arra a megállapításra jutott, hogy az innovatív üzleti megoldások gyakorlatban történő alkalmazásához nincsen szükség a meglévő uniós szabályozás módosítására.

FinTechZone.hu vélemény: Összefogásra lenne szükség

Magyarországon is elindult a szabályozói sandbox és innovation hub, amelyek jelentős mértékben hozzájárul(hat)nak a hazai pénzügyi közvetítői rendszer digitális transzformációjának felgyorsításához.

Ugyanakkor vegyes a fogadtatás az MNB szabályozói sandbox-szal kapcsolatban, hiszen épp azok a cégek, fintech startupok szorultak ki abból, amelyeknek a legnagyobb szüksége lenne a szabályozói tesztkörnyezetre.

Jelen pillanatban a regulatory sandoxban csak pénzügyi intézményi engedéllyel rendelkező vállalatok (pl. bankok, biztosítók) vehetnek részt önállóan. Ilyen engedéllyel a fintech cégek ma Magyarországon jellemzően nem rendelkeznek. Fintech cégek csak pénzügyi intézményi partnerrel közös projektben használhatják a sandbox intézményrendszerét.

Kapcsolódó cikkek:

A fintech cégek engedélyezési, regisztrációs eljárása rendkívül lassú (az eddigi tapasztalatok alapján), emiatt a piacra lépésük elhúzódik. Ma Magyarországon összesen három olyan fintech cég van, amelyik MNB engedéllyel, vagy regisztrációval rendelkezik. A hazai fintech startupok közül többen is jelezték a FinTechZone.hu számára, hogy a hazai szabályozás, jogrendszer a fintech cégekkel szemben aránytalan követelményeket támaszt. Ennek is köszönhető, hogy a hazai fintech cégek közül egyre többen külföldön jegyzik be székhelyüket és az ottani hatóságtól kérnek felügyeleti engedélyt.

A FinTechZone.hu, a FinTechGroup és a meghatározó hazai fintech startupok közül többen is évek óta jelzik az MNB felé, hogy szükség lenne a fintech cégekre vonatkozó jogszabályok “startup-barát” értelmezésére. Igaz, az Innovation Hub ezt a célt hivatott betölteni, eddig csupán a jogszabályok, rendeletek behivatkozása történt meg – részlegesen – a weboldalon.

Összességében szükség lenne egy olyan piaci platformra, amely összefogja a hazai fintech startupokat, a fintech fejlesztéseket végző társaságokat annak érdekében, hogy a szabályozó egységes képet kaphasson a piaci problémákról, kihívásokról. Akik ehhez a platformhoz csatlakoznának, kérjük, jelezzék előzetes szándékukat a hello@fintechgroup.hu e-mail címen.

Tervezetten augusztus folyamán publikáljuk a csatlakozni szándékozók számára a FinTech Koalíció koncepcióját.  

Itt követhetsz minket:

Gárdos I Mosonyi I Tomori Ügyvédi Iroda

Gárdos I Mosonyi I Tomori Ügyvédi Iroda

A szerzők a Gárdos Mosonyi Tomori Ügyvédi Iroda partnerei. A Gárdos Mosonyi Tomori Ügyvédi Iroda a gazdasági élet teljes spektrumában nyújt jogi szolgáltatásokat, tevékenységének fókuszában a bankjog, a tőkepiacok joga és a biztosítási jog áll.
A FinTechZone.hu kiadója a FinTech Group Kft.

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI TÉRKÉP

“elektronikus fizetesi terkep
Betekintést adunk az elektronikus fizetési piac átalakulásába, az új fizetési megoldások világába.

HUNFINTECH 20/20

“HUNFINTECH FINTECH BOOK
A Magyar FinTech Book: A 20 legígéretesebb magyar fintech.

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!

Azonnali Fizetési Megoldások

“simplepay azonnali fizetési kiadvanyok
Új lehetőségek az elektronikus fizetésben. Azonnali fizetési megoldások kereskedőknek, bankoknak, technikai aggregátoroknak.