A webáruházak lehetnek az azonnali fizetési verseny győztesei a következő hónapokban. A július végén tartott azonnali fizetési webináriumon elhangzott, 12 hónapon belül a webáruházak 20%-ban lehet majd valamilyen azonnali fizetési megoldás. Ez az arány év végére 50-80% is lehet az OTP Mobil szerint. A társaság pár hónapon belül szinte az összes SimplePay-t használó webáruházban elérhetővé teszi az azonnali fizetési megoldásokat.

A piaci várakozásokról, a biztonsági megoldásokkal megerősített QR-kód bevezetéséről, a piaci érdekeltség megteremtéséről beszélgettünk dr. Al-Absi Gáberrel, az OTP Mobil ügyvezető igazgató-helyettesével.

1. Az Ecommerce Hungary elnöke szerint 12 hónap múlva a webáruházak 20%-ában lehet majd valamilyen azonnali fizetési megoldás. Hogyan látjátok az azonnali fizetés terjedését a következő 12 hónapban? Mire számítotok?

Al-Absi Gáber: Hazánkban sajnos még mindig messze a készpénzes fizetés a leggyakoribb, még az online vásárlás során is, a COVID-járvány hatása azonban trendfordulót jelenthet a fizetési piacon. A SimplePay online fizetési rendszeren keresztül például

2019 első félévéhez képest közel kétszer annyi, mintegy 237 milliárd forintos bevételt realizálhattak a hazai kereskedők.

 

SimplePay Simple al-absi gaber

Fotón: dr. Al-Absi Gáber, az OTP Mobil ügyvezető igazgató-helyettese

Erre a dinamikusan bővülő elektronikus fizetési trendre „ülhet fel” a következő egy évben egyre több azonnali fizetésre épülő megoldás. Mivel a fizikai boltokban az érintéses kártyás fizetési élményt nehéz lesz überelni, ezért

az azonnali fizetési megoldásoknak leginkább a webshopokban kell teret nyerniük.

Minél több ilyen megoldás születik, annál nagyobb hangsúlyt kell fektetni az edukációra is, fontos, hogy a felhasználóknak a tudomására jusson, mi az, ami jelenleg is elérhető a piacon, és tisztán lássák, miért jó az adott szolgáltatás – csak így ösztönözhetjük őket valóban az új fejlesztések használatára.

2. Épp pár hete mutattátok be a QR-kódos és az ú.n. deeplinkes azonnali fizetési megoldásotokat, amiket először a webáruházak számára tettetek elérhetővé. Mennyi webáruházban érhető el jelenleg ez a megoldás? Mikor lesz elérhető a többi SimplePay-t használó webáruháznál is?

Al-Absi Gáber: Az Instant Transzfert első körben azon SimplePay webáruházakban tettük elérhetővé, ahol már használták az átutaláshoz kapcsolódó szolgáltatásunkat,

pár hónapon belül pedig szinte az összes kereskedőnk számára biztosítani fogjuk, és ez nem igényel majd a kereskedői oldalról semmilyen fejlesztést.

3. Az azonnali fizetési webináriumon tartott szakértői felmérésből az is kiderült, hogy a többség szerint az azonnali fizetés az elektronikus kereskedelemben lehet a legnépszerűbb. A beszélgetés során felhívtátok a figyelmet a biztonsági kockázatokra is. Milyen kockázatokat tártok fel? Hogyan lehet(ne) ezeket a kockázatokat csökkenteni, megszüntetni?

Al-Absi Gáber: A nyílt QR-kód használata egy banki applikációban kockázatos lehet. Ezért döntöttünk úgy, hogy az OTP-vel közösen egy megerősített megoldást hozunk létre, így

a bank ügyfelei csak olyan kereskedői QR-kóddal találkozhatnak az Instant Transzfer megoldás igénybevételekor, amelyek átestek az úgynevezett KYC eljáráson.

Ennek lényege, hogy az adott kereskedőt minden esetben átvilágítjuk szerződéskötés előtt, ezzel pedig jelentősen csökkenthető a visszaélések lehetősége.

Egy-egy új bevezetést követő időszakban kiemelten fontos, hogy a fogyasztói oldal számára megbízható fizetési alternatívaként jelenjen meg az adott megoldás, hiszen így tud minél nagyobb szeletet kihasítani a piacon elérhető szolgáltatáshalmazból.

4. A minap hozta nyilvánosságra a GIRO Zrt., hogy azonnali fizetésen alapuló mobilfizetési alkalmazás megvalósításának előkészítésén dolgoznak. A cél, hogy egységes mobilfizetési megoldás jöjjön létre. Ez a mobilfizetési alkalmazás hogyan érinti majd a Simple-t, illetve a SimplePay azonnali fizetési megoldásait?

Al-Absi Gáber: A közös applikáció hasznos is lehet a piacon már meglévő szereplőknek, de a részletes terv, üzleti modell ismerete nélkül nem tudjuk biztosan megmondani, hogy ez milyen hatással lesz a Simple vagy a SimplePay működésére.

Egy dolog biztos, a különböző piaci szereplők célja, hogy minél jobb felhasználói élményt nyújtsanak.

Szerencsés megoldás lehet a már meglévő fejlesztések, appok becsatornázása, éppen ezért üdvözöljük azt a hírt, hogy bizonyos részfunkciókkal is lehet csatlakozni a közös kezdeményezéshez.

5. Az azonnali fizetési webináriumon többen is azt mondták, hogy szükség lenne valamilyen piaci érdekeltségi modell kialakítására. Véleményetek szerint miért van erre szükség?

Al-Absi Gáber: Az azonnali fizetésre épülő megoldások akkor tudnak hosszú távon alternatívái lenni a készpénz alapú, vagy akár a bankkártyás fizetésnek, ha minden érintett fél – a fizető és annak pénzforgalmi partnere, valamint a kedvezményezett fél és annak pénzforgalmi partnere is – érdekeltté válik ebben.

Jelenleg a fogyasztók számára nem vonzó egy nem ingyenes fizetési mód a készpénzes és a kártyás fizetés helyett.

Az ingyenességhez viszont a kedvezményezettnek kell a zsebébe nyúlnia, így ösztönözve a pénzügyi partnereket a szükséges fejlesztésekre. Tulajdonképpen nem kell feltalálnunk a spanyol viaszt, a működő modell már most is jól megfigyelhető a bankkártyás fizetés esetében.

6. Milyen további azonnali fizetési megoldásokra számíthatunk az OTP Mobil részéről?

Al-Absi Gáber: Folyamatosan monitorozzuk a piacot, fejlesztéseinkkel valós igényekre szeretnénk reagálni. Az azonnali fizetésre építve mi is több irányt vázoltunk fel.

Ahogy az elmúlt években, úgy továbbra is célunk, hogy minden fogyasztói igényt kielégítő fizetési ökoszisztémát tudjunk biztosítani a kereskedői hálózatunknak, és rajtuk keresztül a vásárlóknak. A következő hónapok arról fognak szólni, hogy megvizsgáljuk a lehetőségét,

hogyan tudunk az olyan vállalkozók számára is elektronikus fizetési opciót biztosítani, akik eddig valamilyen okból kifolyólag, például tevékenységük jellegéből adódóan eddig vonakodtak ettől.

Szeretnénk rávilágítani arra, hogy milyen előnyökkel járhat számukra egy ilyen megoldás bevezetése.

A cikk az OTP Mobil támogatásával készült. Címlapfotó forrása: pexels.com.