Az elmúlt napokban elindultak az első kereskedők a Global Payments Europe (GPE) softPOS megoldásának új verziójával, amellyel már PIN kódot igénylő tranzakciók is kezdeményezhetők.
A Global Payments Europe fizetési szolgáltató idén tavasszal vezette be azt az új szolgáltatását, amellyel a kereskedők okostelefonjukon érintésmentes fizetéseket fogadhatnak. Az induláskor még csak a PIN kódot nem igénylő fizetések váltak elérhetővé. A minap teljeskörűvé vált a GPE softPOS megoldása.
Kapcsolódó cikk:
- Így lett a mobilunkból bankkártya elfogadó terminál, 2021.04.08.
Mit érdemes tudni a softPOS megoldásról?
A softPOS lehetővé teszi, hogy a saját okostelefonunkat használva fogadjunk kártyákon, mobiltárcákon, vagy viselhető eszközökön keresztül elektronikus fizetéseket.
A softPOS megoldással az NFC-képes Android alapú okostelefonok egyszerűen bankkártya elfogadó terminállá alakíthatók. Ehhez a fizetések elfogadását biztosító alkalmazást kell letölteni. Nincs szükség semmilyen adapterre, kábelre, vagy egyéb külső eszközre (ú.n. “dongle”). A softPOS alkalmazás jellemzően Android 8, vagy ennél magasabb verziószámú operációs rendszerrel rendelkező okostelefonon támogatott.
A magyar piacon jelenleg elérhető softPOS megoldásokkal Mastercard és VISA kártyákat, illetve ezek digitális pénztárcába mentett verzióját lehet elfogadni. A mobiltárca lehet Apple Pay, Google Pay és Samsung Pay is.
Hogyan működik a PIN-kódos tranzakció a softPOS-on?
Az alábbiakban lépésről-lépésre bemutatjuk, hogyan tudnak a kereskedők a mobiltelefonjukon keresztül PIN-kódot igénylő érintésmentes bankkártyás tranzakciót végrehajtani.
1. lépés: Lépjünk be az alkalmazásba
A GPE softPOS alkalmazásba ugyanazzal a hitelesítési eljárással tudunk belépni, mint amit a telefonunk feloldásakor használunk. Az applikációba történő belépését követően válasszuk a “Vásárlás” funkciót.
2. lépés: Adjuk meg a vásárlás összegét
Az új GPE softPOS verziónak köszönhetően már 15 000 forint feletti vásárlási összeg is megadható.
3. lépés: Kártya érintése
Kérjük meg a vásárlót, hogy a bankkártyáját, vagy mobiltárcával történő fizetés esetén a mobilja hátoldalát érintse a telefonunk hátoldalához.
4. lépés: PIN kód megadása
Amennyiben a tranzakció erős ügyfél-hitelesítést igényel, automatikusan megjelenik a kereskedő telefonján a PIN kód megadására szolgáló képernyő.
Ebben az esetében kérjük meg a vásárlót, hogy a PIN kódot adja meg.
5. lépés: Kártyabizonylat megosztása
A tranzakció sikeres engedélyezését követően a telefonunkon megjelenik a visszaigazoló üzenet.
A sikeres fizetést követően, ha a vásárló kéri a kártyabizonylatot, megoszthatjuk vele email-ben, SMS-ben, vagy akár QR-kódon keresztül.
Mikor nem kell megadnunk a PIN kódot bankkártyás fizetés esetén?
A Második Pénzforgalmi Irányelvhez (PSD2) kapcsolódó ún. SCA rendelet határozza meg, hogy mely esetekben szükséges a pénzügyi szolgáltatóknak erős ügyfél-hitelesítést alkalmazniuk az online fizetési számlákhoz való hozzáférést és az elektronikus fizetési műveletek kezdeményezését megelőzően.
Ha fizikai környezetben fizetünk bankkártyával, az erős ügyfél-hitelesítést jellemzően kétféle módon tudjuk teljesíteni:
- ha plasztikkal fizetünk, akkor a PIN kód megadásával,
- amennyiben a kártya mobiltárcába tokenizált változatát használjuk, jellemzően a tárca feloldásához használt biometrikus azonosítóval.
Ez utóbbi módszert használjuk, amikor Apple Pay-jel, vagy Google Pay-jel fizetünk.
Alapesetben nem kell PIN kódot megadnunk akkor sem, ha az érintéses fizetési művelet egyedi összege nem haladja meg a Kormány tavaly március 25-én hatályba lépett 60/2020. (III. 23.) Korm. rendeletében rögzített 15.000 forintot, amelyet a pandémiás helyzetre való tekintettel emeltek fel 5.000 forintról.
Némi bizonytalanságot okozhat a kereskedők számára, hogy a fenti szabály nem általános érvényű. Az SCA rendelet ugyanis további feltételeket rögzít, amelyek meghatározzák, hogy adott tranzakció esetében alkalmazni kell-e az erős ügyfél-hitelesítést, vagy mentességet élvez.
Így előfordulhat, hogy hiába 15.000 forint alatti a tranzakció, mégis PIN kódot kér a terminál, mert
- a vásárló által kezdeményezett előző érintéses elektronikus fizetési műveletek kumulált összege meghaladja a 150 eurónak megfelelő forint összeget, vagy
- az erős ügyfél-hitelesítés utolsó alkalmazása óta kezdeményezett egymást követő érintéses elektronikus fizetési műveletek száma meghaladja az ötöt.
Teendők, ha már GPE softPOS elfogadó vagy
Azon kereskedők, akik a PIN nélküli verziót korábban aktiválták a telefonjukon, két lépésben tudnak átállni az új PIN kódos verzióra:
- lépés: Le kell tölteni a Google Play áruházból a GPE PhonePOS applikáció új verzióját.
- lépés: Újra aktiválni kell a PhonePOS alkalmazást, amelyhez a GPE új aktiváló kódot küld.
A GPE Call Centere folyamatosan veszi fel a kapcsolatot a meglévő softPOS kereskedőkkel és támogatást nyújt az átállási folyamatban.
Új ügyfélként a 4 legfontosabb dolog, amit érdemes ellenőrizned, ha fizetési kártyát szeretnél elfogadni GPE softPOS-on keresztül
- Platform és operációs rendszer verziószáma: a softPOS megoldások jelenleg csak az Andoridos mobiltelefonokon érhetők el, azon belül is azokon, amelyeken Android 8, vagy annál magasabb verziószámú szoftver fut.
- NFC képesség: az okostelefonnak rendelkeznie kell NFC olvasóval.
- Google Play Áruház elérhetősége: a szolgáltatás igénybevételéhez szükséges alkalmazások csak a Google Play Áruházon keresztül érhetők el, a Huawei AppGallery-ben nem.
- Széchenyi Pihenőkártya elfogadásának igénye: A GPE softPOS VISA és Mastercard kártyák elfogadását biztosítja, Széchenyi Pihenőkártya elfogadására nincs lehetőség.
További részletek a GPE softPOS megoldásával kapcsolatban itt érhetők el.
Címlapfotó: Banca Promerica