2021-ben 40%-kal több csekket fizettünk be az iCsekken. De a teljes forgalom 95%-a máshol történik

írta | 2022.01.11. | Digitális pénzügyek, Elektronikus fizetés, Mobilfizetés, Összes hír, Paytechshow

szamlabefizetes mastercard bill pay exchange

A korábbi évek növekedése után, 2021-ben közel 40 százalékkal nőtt az iCsekk mobilappon keresztüli csekkbefizetési forgalom, így bőven átlépte az évi 10 millió darabos határt. A Posta és a Díjnet további készpénzmentes fizetési megoldások bevezetését tervezi a jövőben – olvasható a Magyar Posta közleményében. A FinTechZone elemzése alapján az iCsekken keresztül befizetett csekkforgalom alig 5%-át teszi ki a teljes csekkbefizetési forgalomnak. Ez az arány nagyobb is lehetne, ha új szereplők is beléphetnének a piacra.

40 százalékkal több csekket fizettünk be az iCsekken keresztül 2021-ben 

A postán történő csekkbefizetéseknél a bankkártyás fizetés aránya folyamatosan növekszik, 2021 decemberére elérte az összes befizetés 34 százalékát. A papír alapú csekkek azonban helytől függetlenül mobiltelefon keresztül is kifizethetők, az iCsekk alkalmazással.

Az ügyfelek – az applikációt telefonjukra letöltve – a papíralapú csekkeken lévő QR-kód beolvasása után egyenlíthetik ki a közműszolgáltatói díjaikat vagy rendezhetik önkormányzati, parkolási befizetéseiket elektronikusan. Ez a QR-kódos szolgáltatás a Posta és a Díjnet közös iCsekk applikációja mellett az OTP Csoport egyes alkalmazásaiba beépülve is elérhető, és további partnerek is érdeklődnek az utóbbi, „iCsekk API”-n keresztüli csekkbefizetési megoldás iránt.

Rohamosan terjed ez a fizetési mód: az elmúlt három évben a mobilapplikációkon keresztül befizetett csekkek volumene közel hatszorosára növekedett.

Az elmúlt egy évben az iCsekk alkalmazás és a partneri appokba beépülő, postai csekkbefizetések összesített forgalma elérte a 110 milliárd forintot és körülbelül 11 millió darab befizetést.

A mobilappos használat növekedésével párhuzamosan csökken azonban az igény a 2015-től telepített gyors csekkbefizetést biztosító csekkautomaták iránt. Különösen az élelmiszerüzleteken belül működő készülékek kihasználtsága alacsony. Ezért januárban csökkenti ezen helyeken a csekkautomatáinak számát a Magyar Posta. 

A csekkbefizetés alig 5%-a történik az iCsekken keresztül

A Posta sajtóközleménye alapján 2021-ben a forgalom elérte a 11 millió darabot. A Magyar Posta adatai szerint 2019-ben mintegy 193 millió csekket fizettek be a postákon 2 235 milliárd forint értékben. A Magyar Posta által közzétett adatok és a FinTechZone becslése alapján az iCsekkes forgalom a teljes csekkbefizetési forgalom alig 5%-át teszi.

Bőven van még tere a fejlődésnek, amit valószínűleg az is segítene, ha a csekkeken található QR-kódok olvasási lehetőségét nyílttá tenné a Magyar Posta. Jelenleg a csekkeken elhelyezett QR-kódot az iCsekk mobilalkalmazáson kívül csak a Budapest Bank, az OTP Bank mobilbanki alkalmazásai és a Simple képesek olvasni.

Jönnének a trónkövetelők

A 2020. március 2. napján elindult azonnali fizetési rendszer biztosítja a lehetőséget a fizetési kérelem kiküldésére, amit többek között a sárga csekk “gyilkosának” is neveznek. Egyelőre a fizetési kérelem szolgáltatás nem robbant be a bankok egy meghatározó részének “távolmaradása” miatt, ezért a Magyar Nemzeti Bank (MNB) azt fontolgatja, hogy az AFR 2.0 keretében kötelezővé teszi a fizetési kérelem fogadását minden bank számára. Ez a fordulat új lehetőséget biztosítana a közműszolgáltatók, a rendszeres díjbeszedők számára a díjak beszedésére.

A Mastercard 2020 végén mutatta be Magyarországon a Bill Pay Exchange számla-aggregációs motorját, amelyhez a számlakibocsátók akár közvetlenül, akár az integrációt megkönnyítő technológiai szolgáltatón keresztül kapcsolódhatnak.

Hónap végén ezt az integrációt felhasználva küldhetik el a számlák adatait a Bill Pay Exchange-ben regisztrált fogyasztó részére. A platformot a fogyasztó felé bankok, közüzemi szolgáltatók, de akár egyéb harmadik feles applikációk révén is elérhetővé tudja tenni a Mastercard.

Így például egy mobilbanki alkalmazáson belül is nyomon követhetjük a bejövő számlákat, ezekről emlékeztetőt is kapunk, és kifizetésüket is innen indíthatjuk, akár előre ütemezve ezeket.

– mondta el Racskó Tamás, a Mastercard üzletfejlesztési vezetője.

Az elérhető fizetési megoldásokat a platform nem korlátozza, ezért a fogyasztó akár azonnali átutalással, akár kártyás tranzakción keresztül kiegyenlítheti a számláját.

Címlapfotó: pexels.com

Itt követhetsz minket:

Tudósítás

A FinTechZone górcső alá veszi a legfrissebb hazai és nemzetközi digitális pénzügyi fejlesztésekről, megoldásokról szóló híreket, bejelentéseket. Megosztjuk azokat, amelyekről úgy gondoljuk, hozzájárulnak a hagyományos pénzügyi közvetítői rendszer digitális fejlődéséhez, az ügyfélélmény növekedéséhez. Szakmai hátterünk a hitelességünk. #nobullshit

WORLDLINE FINANCIAL SERVICES

worldline financial services
Digital Payments for a trusted world

KIADVÁNY: FIZETÉSI KÉRELEM

GIRO fizetési kérelem
Elkészült a fizetési kérelem szolgáltatást bemutató kiadvány. A legfontosabb tudnivalók egy helyen.

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI TÉRKÉP

“elektronikus fizetesi terkep
Betekintést adunk az elektronikus fizetési piac átalakulásába, az új fizetési megoldások világába.

HUNFINTECH 20/20

“HUNFINTECH FINTECH BOOK
A Magyar FinTech Book: A 20 legígéretesebb magyar fintech.

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!