Hogyan lehet egy több bankból összeolvadó óriásintézmény működését zökkenőmentesen digitalizálni, és miként tehetjük a mesterséges intelligenciát a banki folyamatok szerves részévé? Többek között ezekről kérdeztük Egerszegi Ádámot, az MBH Bank digitalizációért és operációért felelős vezérigazgató-helyettesét.
Interjúnkban szó lesz arról is, hogy a generatív mesterséges intelligencia miként változtatja meg nemcsak a munkafolyamatokat, hanem akár az ügyfelek mindennapi bankolási élményét is.
Fotón: Egerszegi Ádám, az MBH Bank digitalizációért és operációért felelős vezérigazgató-helyettese | Kép forrása: MBH Bank
Milyen kiemelkedő digitális fejlesztéseket valósított meg a bank 2024-ben és mik az első tapasztalatok a 2024-ben bevezetett digitális újításokkal, új szolgáltatásokkal kapcsolatban?
Egerszegi Ádám: Az elmúlt évek a konszolidációról szóltak és most vagyunk annak a folyamatnak a finishében, amikor az eltérő ügyfélkezelési logikákra épülő core banki rendszereinket végérvényesen egységesíteni tudjuk. Ez óriási feladat abból a szempontból, hogy három bank ügyfélkörét kell egyazon platformon kezelni. Fejlesztéseink mind közvetlen az ügyfelek által használt megoldások, mind a belső munkát javító irányba egyaránt folyamatosak.
A régi tagbanki alkalmazások kiváltására 2024-ben élesítettük az egységes mobilapplikációnkat (MBH Bank App) és az a célunk, hogy 2025. Q1-től már csak ezen keresztül szolgáljuk ki ügyfeleinket. Ennek a folyamatnak is a végén járunk, mobilapplikációnkat használó ügyfeleink mintegy 99%-a már letöltötte és használja ezt az új applikációt. 2025. első negyedévének végére a korábbi applikációkat lekapcsoljuk és már csak egy megoldást fognak az ügyfeleink használni.
Emellett jelentős fejlesztéseken ment keresztül a fióki ügyfélkiszolgálást támogató front-end megoldásunk is. A publikus felhőben futó front-end rendszerünk egyre több és több funkcióval könnyíti meg a mindennapi munkát a fiókokban. Itt az elsődleges célunk, hogy ennek fokozatos kiterjesztésével az ügyintézési feladatok egyszerűsítését emeljük új szintre.
Szintén 2024 év elején fejeződött be az országos kiterjesztése annak az automatikus ingatlan-értékbecslési megoldásnak, amely statisztikai adatbázisok és gépi tanuló algoritmusok segítségével azonnal képes értékbecslést generálni egy jelzáloghitelezési igénylésnél, jelentősen lerövidítve az elbírálási folyamatot.
Nem mehetünk el a qvik fejlesztések és szolgáltatások bevezetése mellett sem, amelyek folyamatos térnyerésére számítunk. Az ügyfelek pozitívan fogadták ezeket a fejlesztéseket.
Az elmúlt egy évben jelentős változás következett be a generatív mesterséges intelligencia megítélésében és gyakorlati felhasználásában. Mely területeken látható egyértelműen potenciál a GenAI alkalmazásában és melyek azok, ahol a bank már elkezdte a technológia alkalmazását, vagy annak tesztelését?
Egerszegi Ádám: Az AI egy megkerülhetetlen technológia és talán ma még nem is tudjuk pontosan megbecsülni, hogy mekkora potenciál van benne. Napi szinten újabb és újabb megoldásokról hallunk, a technológia rohamosan fejlődik.
Annyi bizonyos, hogy meg fogja változtatni nem csak a munkához való hozzáállásunkat, de banki aspektusból nézve az ügyfélkezelési logikáinkat is.
Az első felhasználási területek a belső folyamatracionalizálásra fókuszálnak esetünkben. Ha belsőleg már magabiztosan tudunk bánni vele, akkor fokozatosan el kell érni azt is, hogy az ügyfeleink számára is számottevő segítséget nyújtson a jövőben. Párhuzamosan ez utóbbin is dolgozunk egy nagy technológiai céggel közös projekten belül.
Az elmúlt időszakban arra helyeztük a hangsúlyt, hogy megteremtsük azon képességünket, ami lehetővé teszi ezeknek az AI-megoldásoknak a gyors implementációját. Ehhez mind technológiailag, mind szervezetileg fel kellett készülnünk.
Ennek eredményeképpen van belső környezetben elérhető LLM modellünk, amit már kollégáink is használhatnak az egyszerűbb kérdéseik megválaszolására, és létrejött egy belső kompetencia-központ is, akik a tudásátadástól az implementációig segítik ezeket a folyamatokat.
Az áttörést a 2025-ös év eleje fogja majd meghozni, idén is egyszerűsítjük és fejlesztjük ugyanis informatikai háttérrendszereinket, amely kapcsán nagy szerepet szánunk az AI-nak is.
Mindazonáltal a legfontosabbnak az új technológiák gyakorlati ismeretét tartjuk.
Minden munkavállalónknak fel kell készülnie a jövő kihívásaira, mivel a munka átalakul és ebben egészen biztosan meghatározó szerepe lesz az AI-nak.
Mi hiszünk a munkavállalóink képességeiben és ezért támogatni fogjuk őket az AI kompetenciák megszerzésében és elmélyítésében.
Véleménye szerint milyen technológiai trendek és kihívások alakíthatják leginkább a bankszektort 2025-ben és ezekre tekintettel, melyek lesznek a bank legfontosabb digitális prioritásai 2025-ben?
Mi a Digital First logikával dolgozunk, de az ún. „phygital” kiszolgálásban hiszünk, ahol a fizikai hálózatunk és a digitális élmény teljes összhangban épül.
Az új core banki rendszerünk fejlesztésével letettük egy microservice alapú architektúra alapjait, amelyet szintén 2025. első negyedévében tervezünk élesíteni. A szolgáltatások fejlesztése és bevezetése ezen a platformon folyamatos lesz. Ez a megoldásunk fogja biztosítani, hogy a piacra lépési sebességünk új termékek bevezetésekor hatékonyabb és a jelenleg megszokott standardoknál jóval gyorsabb legyen.
Ezzel nem csak az inkumbens szereplőkhöz képest, de a neobanki kihívók vonatkozásában is érezhető lesz az előrelépésünk.
Természetesen esetünkben a már említett háttérrendszerekre vonatkozó fejlesztéseknek is meghatározó szerep jut 2025-ben.
Ha mégis ki kellene emelnem pár 2025-ös prioritást, akkor az alábbi hármat mindenképp fontosnak tartom megemlíteni:
- A payment ökoszisztéma nagyon gyorsan fejlődik és bár tele van globális nagy szereplőkkel, a lokális részmegoldások tekintetében igenis helye lehet a qvik féle alternatív megoldásoknak, izgalmas üzleti lehetőségeket látunk benne.
- A DÁP (Digitális Állampolgárság Program) elindításával is jól látszik, hogy a digitalizáció megkerülhetetlen a mindennapok során. Ezzel új megoldások nyílnak ki előttünk, a digitalizáció további erősödése ugyanis jelentős ügyfélélmény-növekedést hozhat magával.
- A crypto és blockchain technológia tovább erősödik. A hazai piacon a teljes felnőtt lakosság 5,5%-a rendelkezik crypto eszközzel, ami közel félmillió embert jelent és 9% tervezi, hogy ilyen eszközbe fektet a jövőben. Mindezt úgy, hogy egyelőre egyik kereskedelmi bankon keresztül sem elérhető ez a befektetési forma Magyarországon, pedig a jelenleg crypto tulajdonosok 88%-a keresné ezt saját bankjánál.
A legfrissebb amerikai trendek is tovább erősítik ezt a folyamatot. Ebben a kérdéskörben szintén komoly előrelépést várok a piacon.
A felsővezetői interjúsorozatban megjelent cikkek:
- Erste Bank: 2025-ben az Erste Bank a perszonalizációt valós idejű, tranzakcióalapú szolgáltatásokkal és ajánlatokkal emeli új szintre – interjú Harmati Lászlóval, 2025.01.13.
- K&H Bank: AI, hiperperszonalizáció és Kate: Németh Balázs a K&H Bank 2025-ös digitális prioritásairól, 2025.01.16.
- CIB Bank: 2025-ös digitális prioritásokról és kihívásokról is kérdeztük dr. Ákos Tamást, a CIB Bank vezérigazgató-helyettesét, 2025.01.20.
- OTP Bank: Bankolás újragondolva: AI, automatizáció és digitális ügyfélélmény az OTP Bank szemével – interjú Csányi Péterrel, az OTP Bank vezérigazgató-helyettesével, 2025.01.21.
- Raiffeisen Bank: Innovatív fizetési megoldások, fenntarthatóság és 24/7-es szolgáltatási infrastruktúra: a Raiffeisen Bank digitális áttörései és 2025-ös tervei, 2025.01.23.
- Gránit Bank: Digitális dimenzióváltás a Gránit Banknál: mobilbefektetéstől az agentic AI-ig, 2025.01.27.
- MBH Bank: 2025-ös digitális prioritásokról, a „Digital First és phygital” megközelítésről Egerszegi Ádám, az MBH Bank vezérigazgató-helyettese, 2025.02.04.