Gyerekkori elhízás, inzulinrezisztencia, mozgásszervi betegségek – három súlyos probléma, amelyek megoldására a legmodernebb technológiákat használnák az NN Biztosító inkubációs programjába (Sparklab) frissen bekerült csapatok. A megújult programban az ún. bootcamp („edzőtábor”) módszert alkalmazzák, hogy rövid idő alatt gyors eredményeket érjenek el.

A napokban elindult az NN Biztosító inkubációs programjának második szakasza. 12 héten át három projekten dolgoznak, hogy május végén bemutathassák az új prototípusokat. Mesterséges intelligenciával segítenék az inzulinrezisztencia korai felismerését, de azt is vizsgálják, miképpen lehet a gépi értelmet a mozgásszervi problémák azonosítására felhasználni. A harmadik projekt keretében pedig felveszik a küzdelmet a gyerekkori elhízás ellen és annak a megelőzésére, kezelésére keresik a megoldást.

A Sparklab vezetőjével, Südy Steve-vel beszélgettünk arról, mit jelent a bootcamp, miért pont erre a három projektre esett a választás, illetve mi lett az első inkubációs program projektjeinek sorsa.

A SPARKLAB

Az NN Biztosító 2017 februárjában indította el saját inkubátor programját Sparklab néven. A Sparklab olyan ötleteket, megoldásokat keres, amelyek hozzájárulhatnak az életminőségünk javulásához. A kiválasztott ötleteket többek között marketing és értékesítési stratégiával, az NN Biztosító kapcsolati hálójával, coaching és mentor programokkal, valamint eszközökkel és iroda helyiségekkel támogatják. A Sparklab hivatalos oldala: http://www.sparklab.cc.

Kik kerültek be az inkubációs programba?

Südy Steve: Két startup és egy multinacionális társaság projektje került be a mostani programba. Az egyik startupunk a mesterséges intelligenciát használja az inzulinrezisztencia előrejelzésére. Az előszűrés eredménye alapján szintén a gépi értelem állítja össze a speciális étrendet, majd követi nyomon az eredményeket.

A másik startupunk szintén a gépi algoritmusokat veti latba. Ők az okostelefon gyorsulásmérőjéből kinyerhető adatokat dolgozzák fel a mesterséges intelligencia segítségével, hogy időben felismerhessék a mozgásszervi problémákat.

A harmadik projektet a Vodafone javasolta és velük a gyerekkori elhízás megelőzésére, kezelésére keresünk megoldást. A projekt kihívása, hogy még az ötlet formálása történik, és a csapatnak 12 hét alatt kell a működő prototípusig eljutnia.

“Ez egy kemény feladat a csapat és a program számára is.”

Miért pont erre a három projektre esett a választás? Mit vizsgáltatok a kiválasztás során, hogyan zajlott a folyamat?

Südy Steve: A szempontjaink között szerepelt a technológia újszerű hasznosítási lehetősége az életminőség javításában. Vizsgáltuk azt is, hogy a csapat képes-e a bemutatott megoldást megvalósítani. Emellett azt is néztük, hogy a projekt eredménye illeszkedik-e az NN Biztosító stratégiájához, jövőbeli piaci elképzeléseihez.

44 országból érkeztek ötletek, amiket az elmúlt hetekben több körben szűrtünk, értékeltünk – többek között – az előbbi szempontok alapján. Az első szűrés eredményeként 18 pályázat maradt fenn a rostán, amiből végül 11 csapatot mutattunk be az NN Biztosító felsővezetésének. A közös értékelés után a short listre már csak 7 csapat került fel. Végül három csapatot választottunk be a programba.

Miben változott a program a tavalyihoz képest?

Südy Steve: Tavaly 12 héten át zajlottak a közös workshopok és ezzel párhuzamosan a fejlesztések. Ezen a megközelítésen változtattunk, szétválasztottuk a fejlesztési szakaszokat és az intenzív közös foglalkozásokat.

“Bevezettük a bootcamp, azaz az „edzőtábor” módszert. Ennek célja, hogy rövid idő alatt sokkal intenzívebben fejlődhessenek a projektek.”

A 12 hetet három részre bontottuk. 1 héten át workshopok keretében módszertani segítséget adunk a csapatoknak  a projekt továbbfejlesztéséhez, kiértékeljük az eddigi eredményeket, illetve kijelöljük a következő alkalomra végrehajtandó feladatokat. Ezt követően a csapatoknak 3 hetük van arra, hogy a projektet eljuttassák a következő szintre. Ebben a szakaszban skype-on, elektronikus csatornákon keresztül tartjuk a kapcsolatot a csapatokkal, akiket külön scrum master is segít az eredményesség növelésében.

Mi történik a következő hetekben?

Südy Steve: Azon dolgozunk, hogy a május végén tartandó Demo Day eseményünkön a csapatok bemutathassák a piaci validáción átesett és továbbfejlesztett működő megoldásukat. Előttünk áll még 2x1 hét intenzív edzőtábor, amelyeken a prototípus tervezésről, majd a marketing és sales technikákról lesz szó.

Az első hetes bootcamp-et március elején tartottuk, ahol a csapatok egyrészt megismerkedtek egymással, a mentoraikkal és a scrum master-ükkel. Másrészt a szakmai workshopok keretében elmélyedtek az agilis és a lean startup módszertanokban, az ügyféligények feltárásának, valamint a UX tervezésének eszközrendszerében. Az volt a célunk, hogy már az első edzőtábor alkalmával olyan új ismeretekkel vértezhessék fel magukat, amelyekkel a következő hetekben képesek lesznek továbbfejleszteni a projektjüket.

Mi lett az előző inkubációs program három projektjével?

Südy Steve: Tavaly szeptemberben zárult az első inkubációs programunk, amiben szintén három projektet karoltunk fel. A Diablog a diabétesszel élőknek, a Potzak app a szülés után szétnyílt hasizom rehabilitálásában, a chatbot pedig a biztosító ügyfélszolgálati munkájának támogatásában segít majd. A csapatokkal folytatódik az együttműködés. Jelenleg a piaci hasznosításhoz szükséges folyamatok kialakítása zajlik a Sparklab, az NN Biztosító és a csapatok között.