2024. október 15.
FinTechShow

2024. november 26.
BankTechShow

2021.12.20.

„5 éven belül 150 ezer vállalkozást szolgálna ki a digitális pénzügyi asszisztensünk, a BUPA” – Exkluzív interjú Szenttamási Norberttel, a BUPA vezetőjével

Szerző:

Kategóriák:

Hogyan sikerült bő egy év alatt 17 ezer vállalkozást elérnie a BUPA-nak? Milyen új fejlesztésekkel bővül majd 2022-ben a digitális pénzügyi asszisztens? Hová fejlődhet 2025-ig a BUPA? Az idei évi eredményekről, a jövő évi fejlesztési tervekről, a BUPA víziójáról beszélgettünk Szenttamási Norberttel, a BUPA pénzforgalmi és termékfejlesztési vezetőjével.

1. Mi alapján döntötte el a Budapest Bank csoport, hogy digitális pénzügyi asszisztenst fejleszt a mikro- és kisvállalkozásoknak?

Szenttamási Norbert: 2017-ben már látni lehetett, hogy a digitalizáció fog választ és megoldást nyújtani a jövőben a mikro- és kisvállalkozások igényeire. Ebben a változásban a lehetőséget láttuk meg, és azt kerestük, hogy a Magyar Bankholding tagja, a Budapest Bank csoport hol, hogyan, milyen releváns digitális megoldással tudna segíteni az ügyfelek mindennapi kihívásai során.

Az ú.n. „purchase to pay” megközelítést vettük alapul, ami magába foglalja az alapanyag beszerzéstől a végső termék/szolgáltatás értékesítéséig az összes teendőt, valamint azt, hogy milyen folyamatokra, területekre lehet bontani egy vállalkozás működését. Alapvetően a pénzforgalomban, a fizetési folyamatok lebonyolításában vagyunk jelen a vállalkozások életében, valamint az erre épülő aktív banki műveletekben (finanszírozási megoldások). A fizetési folyamatok során pedig valamilyen bizonylat kerül kifizetésre, ami ezidőtájt kezdett digitalizálódni a szabályozói háttérnek köszönhetően.

Az online számlázás berobbanása, párhuzamosan pedig a nyílt bankolás (PSD2) elindulása, megteremtették a hátterét annak, hogy a „purchase to pay” folyamatot hatékonyan támogathassuk, két olyan tevékenységet kapcsoljunk össze digitális térben, amelyek eleve párban járnak, azonban csak nem, vagy részben digitalizáltak, külön platformokon vannak jelen. Ennek az eredménye lett a BUPA, a digitális pénzügyi asszisztensünk.

2. Tavaly nyár óta 17 ezer mikro- és kisvállalkozás csatlakozott a BUPA-hoz. Ez a növekedés kiugrónak tekinthető különös tekintettel arra, hogy sokan kínálnak online számlázót Magyarországon. Mi áll a növekedés hátterében? Hogyan sikerült ezt a növekedést elérni?

Szenttamási Norbert: Várakozásainkon felül teljesített a BUPA, amihez a jó időzítés is hozzájárult. A NAV már évekkel ezelőtt előre vetítette, hogy minden kiállított számla kapcsán kötelező lesz az adatszolgáltatás, amit a legkisebb vállalkozások a legegyszerűbben online számlázóval tudnak teljesíteni. Ezzel párhuzamosan zajlott – és jelenleg is zajlik – a pénzügyi szektor liberalizációja, amelynek legjelentősebb intézkedése a Második Pénzforgalmi Irányelv (PDS2) bevezetése, a nyílt bankolás alapjainak letétele volt.

Időben felismertük, hogy ezek a folyamatok képesek olyan új digitális szolgáltatásokat megalapozni, amelyeket korábban nem lehetett volna megvalósítani. Továbbá rátapintottunk a mikro- és kisvállalkozások fájó pontjaira, az időrabló adminisztrációs és operatív feladatokra. Ezek összessége lett egy rendkívül erős értékajánlat, ami rövid időn belül népszerűvé vált a mikro- és kisvállalkozások körében.

A digitális pénzügyi asszisztensünk épp ott segít, amivel minden cégvezető küzd, a mindennapi pénzügyek kezelésében. Felmértük a cégvezetők igényeit, majd ezekre reagálva mutattuk be számukra, hogyan segítheti munkájukat a BUPA.

A megfelelő időzítés, a jó értékajánlat és a fiókhálózat aktív munkája járultak hozzá a várakozáson felüli eredményekhez.

3. A BUPA-t elsősorban mely szektorok vállalkozói használják? Van-e olyan szektor, amelyik felülreprezentált?

Szenttamási Norbert: A szektorok arányában nem látunk szignifikáns eltérést a teljes bázishoz képest, ugyanakkor azt tapasztaltuk, hogy az induló vállalkozások számára különösen fontos, hogy a cégvezetéshez kapcsolódó teendőket egyetlen helyről irányítsák. Az induló vállalkozások nem engedhetik meg maguknak, hogy a cégépítés helyett az adminisztrációval töltsék az idejüket, és szigetszerű megoldásokkal bajlódjanak. Számukra egyszerűen használható, automatizált megoldásra van szükség. Erre a BUPA megfelelő megoldást nyújt számukra, aminek az eredménye, hogy az induló vállalkozások felülreprezentáltak a BUPA felhasználói táborában.

Emellett a könyvelők is szívesen választják a digitális platformunkat, mivel az ő munkájukat is megkönnyíti a BUPA. A vállalkozások, a könyvelők a számlázást, a kiadott számlák pénzügyi teljesítésének státuszát, a beérkező számlák kifizetését egyetlen felületen, a BUPA vezérlőpultján keresztül intézhetik.

A BUPA nemcsak egy online számlázó, hanem a cégvezetést támogató digitális platform, amely nyílt bankolásra épülő szolgáltatásokat is kínál.

4. Hogy látjátok, ezt milyen arányban ismerik fel az ügyfelek?

Szenttamási Norbert: Az újdonságokkal, az új digitális megoldásokkal kapcsolatban – különösen, ha ezek a pénzügyi szolgáltatásokhoz kapcsolódnak – a felhasználók többsége bizalmatlan. A bizalom elnyerésében nagyon fontos szerepe van a banki háttérnek, hiszen a mai napig a felhasználók a bankokat tartják a legmegbízhatóbb szolgáltatóknak, ez pedig bizalmi tőketöbbletet jelent nekünk a versenyben a fintech startupok, vagy az online számlázókhoz képest.

A BUPA a banki háttérnek köszönhetően a kezdetektől élvezi a felhasználók bizalmát, és ennek is köszönhető, hogy azon ügyfelek, akik a Budapest Banknál üzleti számlával is rendelkeznek a BUPA regisztráció során jellemzően beállítják a bankkapcsolatot is annak érdekében, hogy a digitális pénzügyi asszisztensben rejlő előnyöket maximálisan kihasználhassák. Ehhez a magas arányhoz hozzájárul a folyamatos, célzott ügyfélkommunikációnk, illetve a közelmúltban indult blogunk és social média felületeink, ahol igyekszünk edukálni a vállalatvezetőket, és hasznos felhasználási tippeket adunk számukra.

5. A BUPA nyílt bankolásra épülő szolgáltatásait most csak azok tudják igénybe venni, akik a Budapest Banknál rendelkeznek üzleti számlával. Elérhető lesz-e a más banknál üzleti számlával rendelkezők számára is a BUPA számlainformációs, valamint fizetés-kezdeményezési szolgáltatásai?

Szenttamási Norbert: A BUPA-t úgy terveztük, hogy bankfüggetlen módon bármely vállalkozás igénybe vehesse. Első körben a nyílt bankolás biztosításához szükséges adatkapcsolatot a Budapest Bankkal építettük ki, és tettük elérhetővé a számlainformációs és a fizetés-kezdeményezési szolgáltatásokat a banknál számlát vezető üzleti ügyfelek számára. Ezekkel a szolgáltatásokkal a vállalkozások egyszerűen nyomon követhetik az interneten keresztül a kimenő számlák pénzügyi státuszát, valamint elindíthatják a beérkező számlák kifizetését a BUPA vezérlőpultján.

A jövő évben fokozatosan bővítjük a digitális platformon elérhető bankok körét, hogy a lehető legtöbb vállalkozás számára nyújthasson hasznos segítséget a mindennapi pénzügyekben.

A cél, hogy minden hazai kereskedelmi bankhoz tudjon csatlakozni a BUPA és ezáltal több százezer vállalkozás számára váljanak elérhetővé a nyílt bankolásra épülő modern digitális szolgáltatások.

6. Milyen további fejlesztésekre, funkciókra lehet majd számítani 2022-ben a BUPA-ban?

Szenttamási Norbert: A jövő év első felében érkezik a tabletre optimalizált verzió és a mobilapp, így a BUPA tervezetten minden elektronikus felületen és platformon elérhető lesz. Ahogy említettem, 2022-ben folyamatosan bővítjük a hazai kereskedelmi bankok körét, hogy a jövőben minden hazai banknál vezetett számlával össze lehessen kapcsolni a BUPA-t, illetve tranzakciót is lehessen róla indítani ezen bankszámlák irányába, hogy minél több vállalkozás használhassa ki a multibankolásban rejlő előnyöket.

Illetve itt nem állnánk meg: terveikben van, hogy tovább bővítsük a BUPA elektronikus fizetési megoldásainak körét is a jelenleg elérhető fizetés-kezdeményezési szolgáltatás mellett, gondolok itt a QR-kódos fizetésre, vagy a fizetési kérelemre.

A számlázásról, a bizonylatok kezeléséről sem szeretnénk megfeledkezni, a finomhangoláson túl, szeretnénk elérhetővé tenni, hogy minden típusú bizonylat, minden költség és bevételi számla egy helyen legyen kezelhető, és menedzselhető, függetlenül attól, hogy hol és milyen formában, platformon állították ki.

Várakozásaink szerint pedig azt látjuk, hogy számos új, a vállalkozásokat célzó digitális megoldás fog megjelenni a jövőben, nemcsak a fintech szektor, hanem banki oldalról is (például: online számlanyitás, hiteligénylés, online faktoring), amelyek relevánsak lehetnek a BUPA ügyfeleinek is, és amelyeket szeretnénk elérhetővé tenni az ügyfeleink részére. Gondolok itt például a Magyar Bankholding által jövőben kínált digitális szolgáltatásokra is. Ennek a koncepciónak a megvalósítása lenne a BUPA piactér, amelyen keresztül a bankoláson túlmutató, a digitális cégvezetést támogató megoldások lesznek elérhetőek.

7. Mi a BUPA víziója, hová fejlődhet, milyen szerepe lehet a mindennapjainkban?

Szenttamási Norbert: Ambíciózus céljaink vannak, az 5 éves stratégia elkészítésekor azt a tűztük ki, hogy az ötödik év végére elérjük a 150 ezer vállalkozást. A cél elérésében egyrészt meghatározó szerepe van a Magyar Bankholding ügyfélelérésének, másrészt a nyílt bankolásnak, amelynek köszönhetően bármely hazai bank ügyfelét ki tudjuk majd szolgálni.

Hosszútávon pedig nemcsak a mikro- és kisvállalkozói szegmens, hanem a nagyobb vállalatok és a lakosság számára is szeretnénk elérhetővé tenni a BUPA digitális szolgáltatásait.

Címlapfotó forrása: fauxels fotója a Pexels oldaláról

Címkék:
blank