2022.06.24.

7 pontban a digitális fizetés, a kriptovaluták és a digitális jegybankpénz elterjedését akadályozó tényezőkről

Szerző:

Kategóriák:

A biztonságos digitális személyazonosítás, az új technológiák ismerete, a digitális valuták értékajánlatának egyszerű és érthető bemutatása vezethet a digitális pénz lakossági és üzleti befogadásához. A felhasználók szerint 3-5 éven belül több országban megvalósulhat a készpénzmentes társadalom és gazdaság.

Az Economist Group a Crypto.com megbízásából harmadik éve készít több országon átívelő felmérést a digitálistól való félelem, illetve a digitális szolgáltatások megítélésének változásáról. A “Digimentality 2022 – Fear and favouring of digital currency” felmérés célja, hogy feltárja, milyen mértékben bíznak meg a digitális fizetési megoldásokban a felhasználók és milyen akadályok állnak a digitális valuták bevezetése, befogadása előtt.

A kutatásról

A 2022. évi kutatás keretében 3000 embert kérdeztek meg; a válaszadók fele fejlett gazdaságokból (pl. (Egyesült Államok, Egyesült Királyság, Franciaország, Szingapúr), a másik fele fejlődő országokból (pl. Törökország, Dél-Afrika, Fülöp-szigetek) vett részt.

A felmérésben résztvevők jellemzően felsőfokú, vagy valamilyen szakmai végzettséggel rendelkeztek és valamennyien vásároltak digitális eszközzel az elmúlt 1 évben. Idén január-februárban a kutatást kibővítették és 150 intézményi befektető és vállalati treasury vezető véleményét is kikérték a digitális jegybankpénz (CBDC) bevezetéséről, befogadásáról.

A Crypto.com-ról

A Crypto.com 90 országban 50 millió felhasználó számára nyújt kriptovaluta fizetési és kereskedési platformot.

Röviden a kutatás megállapításaiból

1. Magasak az elvárások a központi digitális jegybankpénzzel, a kriptovalutákkal és a DeFi megoldásokkal szemben

  • A megkérdezett felhasználók közel 37%-a szerint a kormánya a következő 3 évben bevezet valamilyen központi digitalis jegybankpénzt és a kriptovalutát törvényes fizetési eszköznek ismeri el. (Jelenleg több mint 60 központi bank foglalkozik CBDC fejlesztéssel, melyek közül Kína és Svédország már felhasználói teszteket is végez.)
  • Az NFT vásárlása népszerű volt a felmérés során – a válaszadók 60%-a jelezte, hogy várhatóan a következő 3 évben vásárol majd valamilyen NFT-t.
  • A DeFI-vel kapcsolatban volt a legnagyobb bizonytalanság. Bár 34% mondta, hogy valamilyen DeFi alkalmazást várhatóan használni fog, 44% feletti válaszadó volt tanácstalan, vagy közömbös.

2. A fizikai kártyás fizetés népszerűsége a digitális fizetési formák szaporodásával csökkent

  • 2022-ben a megkérdezettek mindössze 8%-a mondta, hogy mindig előveszi a kártyáját. Ugyanez az arány 2020-ban 26% volt.
  • A válaszadók 22%-a fizet szinte minden esetben az online bankján keresztül. 2020-ban ez az arány 19% volt.

3. Ha bizalom, akkor még mindig készpénz a nyertes

  • A válaszadók 85%-a tekinti a készpénzt biztonságos fizetési módnak. Érdekes, hogy az arány – még ha csak egy parányit is – de növekedett.

4. Egyre közelebb a készpénzmentes társadalom

  • A válaszadók 65%-a szerint 5 éven belül számos ország eljuthat a készpénzmentes társadalomig és gazdaságig.
  • Az időtartamot, hogy az adott ország a válaszadó várakozása szerint mikorra érheti el a készpénzmentességet, 47% 3-5 évre, 18% pedig 1-2 éven belülre becsülte. Ugyanakkor a megkérdezettek 13%-a azon a véleményen volt, hogy soha nem lesz az országa teljesen készpénzmentes.

5. Legnagyobb akadály a digitális fizetés terjedése előtt a szabályozás

  • A legjelentősebb akadály az új digitális fizetési megoldások terjedése előtt – a válaszadók 27%-a szerint – a szabályozás. Ha a szabályozók a technológiákat, a technológiai változást nem értik, rendkívül nehéz megfelelő, hatékony szabályozási kereteket kialakítani.
  • Második és harmadik helyen a digitális fizetés alacsony fogyasztói (25%) és üzleti (24%) befogadása áll.
  • A technológiai ismeretek hiánya a 4. helyen áll a rangsorban 23%-kal.
  • Az új technológiákkal szembeni kevés tapasztalat, bizalmatlanság csak 20% szerint a legnagyobb akadálya a digitális fizetés elterjedésének.
  • A privacy, személyes adatvédelmi kérdések csak 7. helyet foglalták el 9-es listában és 8. helyre került a bonyolult használat.

6. A digitális valuták terjedésének legnagyobb akadálya a biztonságos digitális személyazonosság hiánya

  • 2021-ben a digitális valuták ismeretének hiánya állt első helyen a megkérdezettek körében (51%), 2022-re ez az arány 22 %-ra csökkent.
  • Idén első számú akadály (24%-kal) a biztonságos digitális személyazonosság (digital ID) hiánya.
  • A technológiát egyre többen találják biztonságosnak, 34%-ról 20%-ra csökkent azok aránya, akik szerint a háttértechnológia nem biztonságos.
  • Valamennyivel javult a vásárlási folyamat megítélése és ezzel párhuzamosan emelkedett az igény a választék növekedésére.

7. A központi digitális jegybankpénz (CBDC) elfogadásának legnagyobb akadálya az edukáció hiánya

  • A CBDC értékajánlat ismeretével kapcsolatos hiányosságok és a fogyasztói oldalon a belépési küszöb mértékének egyenetlensége 27-27%-kal holtversenyben állnak az élen.
  • Fontos akadályként itt is megjelenik a biztonságos digitális személyazonosság hiánya (23%).
  • Nehézségként jelölte meg a válaszadók 18%-a a technológia iránti bizalom hiányát.
[Economist Impact], Címlapfotó: stock.adobe.com by hichako | Licence: FinTech Group

Címkék: