2024. október 15.
FinTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2024. november 26.
BankTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2022.01.05.

7 fizetési trend, amely felrázhatja a bankokat 2022-ben – 2. rész

Szerző:

Kategóriák:

Szuperalkalmazások versenyeznek az adatainkért, a BNPL szolgáltatók 40%-os kosárnövekedést ígérnek a kereskedőknek, a beágyazott fizetési és pénzügyi megoldások segítségével minden vállalkozás élvezheti a fintech előnyeit. A The Financial Brand összegyűjtötte azt a 7 fő fizetési (payment) trendet, amely 2022-ben felrázhatja a bankokat. A cikk alapján végiggondoltuk, ezek a nemzetközi fizetési trendek hogyan írhatják át Magyarország elektronikus fizetési térképét és a mindennapi pénzügyeinket. A főbb fizetési trendekkel és megoldásokkal külön is foglalkozunk majd az idei évi PayTechShow-n.

A kétrészes cikk első részében ezeket a trendeket tekintettük át:

  • #1 Folytatódik a háború a P2P fizetési megoldások között
  • #2 Az újdonságok ellenére bankkártyával (és készpénzzel) fizetünk
  • #3 BNPL: az évtized pénzügyi terméke?

A cikk második részében ezeket vesszük górcső alá:

#4 Ez egy mobiltárca! Egy platform! Egy szuperalkalmazás!

„Egyértelmű, hogy az ügyfeleket vonzza az egyablakos ügyintézés lehetősége, amely összegyűjti és rendszerezi az összes alkalmazásuk legjobb tulajdonságait” – idézi a The Financial Brand a JP Morgan Chase „Payments are eating the world” c. riportját.

A riport szerzőinek véleménye szerint a szuperalkalmazások teljesítik a felhasználók vágyát, hogy a mindennapi tevékenységeiket és az azokhoz kapcsolódó pénzügyi szolgáltatásokat egyszerűen és gyorsan, digitálisan intézhessék. Emellett ezek a szuperalkalmazások a kereskedők igényeit is szolgálják, hiszen a felhasználók tömegéhez hozzáférést biztosítanak, így megspórolják az ügyfélszerzés költségét.

Az Insider Intelligence azt állítja, hogy „a szuperalkalmazások képesek megoldani egy olyan problémát, amellyel a fogyasztók többsége küzd: a túl nagy választékkal”. Ugyanitt kiemelik, hogy a Deloitte kutatása szerint minden harmadik fogyasztó úgy érzi, megfullad az általa fenntartott számos eszköztől és előfizetéstől. Az Insider Intelligence véleménye szerint a PayPal, a Revolut vagy a Cash App Pay (korábban: Square, jelenleg: Block) appok lehetnek 2022-ben az első igazi szuperalkalmazások az Egyesült Államokban.

A Forrester előrejelzése szerint az USA-ban 2022. év végére legalább 20 banki, lakossági és telekommunikációs szuperalkalmazás versenyez majd az elsőbbségért. A PYMNTS.com tavaly év végén publikált lakossági felmérése szerint

a válaszadók 67%-a szeretne egy szuperalkalmazást, amely alkalmas minden digitális tevékenység kezelésére.

„A fogyasztók egyetlen felületen szeretnék összevonni digitális élményeiket” – áll a PYMNTS.com kutatásában. A kutatás rámutat arra a tíz funkcióra is, amit a felhasználók egy szuperalkalmazáson belül szeretnének elérni: (1) fizetés, (2) banki ügyintézés, (3) utazás, (4) kommunikáció, (5) mindennapi élet, (6) élelmiszer vásárlás, (7) egyéb vásárlás, (8) munkavégzés, (9) szórakozás és (10) egészség.

Hazai relevancia – FinTechZone kiegészítés, értékelés

A The Financial Brand által említett szuperalkalmazássá avanzsálók közül a PayPal és a Revolut is elérhetők Magyarországon, így akár ezek közül is kikerülhet Magyarország első szuperalkalmazása.

A hazai bankok közül az OTP Bank (Simple) és a K&H Bank tett kísérletet arra, hogy olyan mobilalkalmazást hozzanak létre, amely a pénzügyeken túl (beyond banking) a mindennapokban is hasznos lehet. Igaz, a többi hazai bank is egyre többször emeli ki a beyond banking szolgáltatások fontosságát, ám a konkrétumok még hiányoznak. Összességében ebben a versenyben a bankok közül az OTP Bank jár az élen a Simple alkalmazással (és a kapcsolódó Simple ökoszisztémával).

A Simple mellett úgy gondoljuk, hogy a Revolutnak van a legnagyobb esélye Magyarországon, hogy szuperalkalmazássá váljon. Ha a Revolut elérhetővé teszi a személyi kölcsönt, a hitelkártyát, a BNPL-t is 2022-ben, valamint növeli a piaci részesedését a kereskedői oldalon és a vállalkozói számlák terén, akkor a legvonzóbb szuperalkalmazássá is válhat.

#5 Beágyazott fizetési megoldások

Egyre több eszköz csatlakozik az internetre és válik alkalmassá fizetési tranzakciók lebonyolítására. A McKinsey szerint az egyik ilyen eszköz az internetre csatlakozott autó (ú.n. connected car), amely automatikusan kifizetheti az útdíjat, az autópálya matricát.

Attól függően, hogyan vezetünk, változhat a gépjárműbiztosítás és a casco díja is, amire már itthon is van példa (lásd Cristo). A tankolást, az elektromos feltöltést az autónk automatikusan kifizetheti az autónkhoz rendelt bankszámla, bankkártya, prepaid egyenleg, vagy kriptotárca terhére. Az önvezető autókban található mesterséges intelligencia a fizetési tranzakciókat csalásmegelőző algoritmusokkal is ellenőrizheti.

Az 5G technológiának köszönhetően valójában bármilyen eszköz „felokosítható” és fizetési képességgel felruházható. Craig Vosburg, a Mastercard vezérigazgató-helyettese (Chief Product Officer) szerint ezek az eszközök arra is alkalmasak (lesznek), hogy egymás között hajtsanak végre tranzakciókat.

A The Financial Brand kiemeli, ennek a kényelemnek az egyik veszélye, hogy a fogyasztó teljesen kimaradhat a tranzakcióból. Ez akkor válhat különösen veszélyessé, ha a beágyazott fizetéshez hiteltranzakció is kapcsolódhat.

Hazai relevancia – FinTechZone kiegészítés, értékelés

Magyarország ezen a téren még gyerekcipőben jár, de látni egy-két ígéretes kezdeményezést, mint például:

  • Rollet (“Fizess autóddal, bármerre is jársz!”),
  • Parkl (“Innovatív parkolási és elektromos töltési megoldások a modern autósok számára!”)
  • Cristo (“Hasznos, kényelmes és okos szolgáltatások a tudatos autósok számára”).

#6 Valós idejű fizetések előretörése

Míg Európában gomba módra szaporodnak az azonnali fizetési rendszerek, addig az Egyesült Államok lényegesen le van maradva ezen a téren az ACI Worldwide kutatása szerint.

A The Financial Brand felveti azt a kérdést, valóban a gyorsaság, az azonnaliság az, amire az átlag (amerikai) felhasználóknak szüksége van a fizetés során, illetve az azonnali fizetési rendszerek előnyét ebben, azaz a valósidejűségben kell-e mérni.

Véleményük szerint sokkal fontosabb ezeknek a rendszereknek az adatküldő képessége és ezeket lenne célszerű előtérbe helyezni különösen a vállalkozások közötti tranzakciók során.

JPMorgan Chase által publikált „Payments Are Eating the World” c. kiadványban a szerzők arra hívják fel a figyelmet, hogy új fizetési igények jelennek meg a valós idejűségnek, az azonnaliságnak köszönhetően. Többek között a fellépő művészek, a zenekarok azonnal szeretnék megkapni a díjazásukat, amire a bankszámla alapú azonnali fizetési megoldás jó eszköz lehet.

„Az azonnali fizetési rendszereknek köszönhetően a napi, vagy akár az óránkénti bérszámfejtés és bérkifizetés is valósággá válhat. Egy ilyen világban a napi jelzáloghitel-, vagy adófizetés sem lenne elképzelhetetlen”

– emeli ki a The Financial Brand a JPMorgan Chase kiadványa alapján.

Hazai relevancia – FinTechZone kiegészítés, értékelés

Igaz, Magyarországon 2020. március 2. napja óta dübörög az azonnali fizetési rendszer, ám a kiegészítő szolgáltatások (fizetési kérelem, QR-kódos fizetés, másodlagos számlaazonosítók), valamint az új pénzforgalmi infrastruktúrára rátelepülő fintech szolgáltatások még váratnak magukra.

A Magyar Nemzeti Bank tavaly év végén bejelentette, az azonnali fizetési ökoszisztéma továbbfejlesztése érdekében dolgoznak az AFR 2.0 koncepción. Ennek keretében vizsgálják:

  • a mobilbanki alkalmazásokban a kötelező QR-kód olvasási képességet,
  • az egységes QR-kód szabvány továbbfejlesztését például hitelesítési funkcióval,
  • a kötelező és szabványos pozitív visszajelzés bevezetését a kereskedői elfogadói szolgáltatások támogatása érdekében,
  • a fizetési kérelem kötelező fogadási képességét,
  • az egységes márkahasználatot,
  • a 10 millió forintos limitet.

A javaslatcsomag várhatóan 2022 elején kerül bemutatásra.

#7 A vérző, de verhetetlen kártyatársaságok

Tavaly év végén nagy port kavart, amikor az Amazon bejelentette, hogy 2022. január 19-től leállítja a Visa kártyák elfogadását az Egyesült Királyságban a magas kártyatársasági díjak miatt.

Igaz, a kártyatársaságokat egyre több oldalról próbálják nyomás alá helyezni, amelyek ideig-óráig fájdalmat okozhatnak számukra, ám ezek gyorsan elmúlnak. Ha például a BNPL növekvő népszerűségét nézzük, akkor azt sem szabad elfelejteni, hogy a törlesztőrészletek visszafizetését jellemzően bankkártyával végzik, ami a kártyatársaságokon keresztül történik.

A kártyatársaságok együtt nőnek az elektronikus fizetés terjedésével függetlenül attól, hogy a vásárlók mivel fizetnek. A kártyatársaságok nagyon tudatosan bevásárolták maguk az azonnali fizetési rendszereket fejlesztő/üzemeltető cégekbe, így már az azonnali átutalások egy meghatározó része is a kártyatársaságokon keresztül történik.

Ha pedig azt gondolnánk, hogy a kriptovaluták világa mentes lesz a kártyatársaságoktól, akkor ez is egy hiú ábránd. A kártyatársaságok ezen a területen is megfontoltan építkeznek és a lehető legtöbb felhasználási esetben szerepet vállalnak stratégiai partnerségeken és felvásárlásokon keresztül. A felhasználási esetek között pedig ott van a digitális jegybankpénz is.

Pénzügyi, fizetési és fintech iparági elemzések készítése: FinTech Group Kft. Kapcsolat: hello@fintechgroup.hu

Címlapfotó: stock.adobe.com by hichako | Licence: FinTech Group

Címkék:
blank