2022.09.26.

Tűt a szénakazalban: adattól az obszervabilitásig

Szerző:

Kategóriák:

Hogyan írja át a technológia a pénzügyi szektor működését? Ki, milyen technológia megjelenésére számít a következő években? Körinterjú keretében feltérképezzük a hazai bankok, fintech cégek várakozásait. Beszélgető partnerünk a Provice Informatika digitális ügyfélélmény igazgatója, Kertész Nelli. A legújabb technológiákkal, fintech megoldásokkal, szabályozói intézkedésekkel és az ügyféligények változásával részletesen is foglalkozunk 2022. október 12-én a FinTechShow-n.

BIO: Kertész Nelli

Kertész Nelli, a Provice Informatika digitális ügyfélélmény igazgatója, 15 évvel ezelőtt még nem sejtette, hogy a digitális transzformációban is támogatni fogja a nagyvállalatokat. Korábban ugyanis vezetési tanácsadóként főként vállalati stratégia-alkotással, vezetési tréningek tartásával foglalkozott. A digitális megoldások, IT trendek mindig is vonzották. Lelkesedése a technológiai vezető Dynatrace iránt sem a véletlen műve.

1. Az elmúlt 12 hónapban milyen eredményeket értetek el?

Kertész Nelli: Számos sikersztoriról tudnék beszámolni: amikor pillanatok alatt megtaláltuk a kódhibát, amit előtte hónapokig kerestek az üzemeltetők, vagy amikor egy üzletkritikus folyamat digitális lefutását tettük hatékonyabbá, és vált az ügyfelek számlanyitási folyamata nemcsak hibamentessé, hanem élményszerűvé is.

Sikermutatók mentén jól mérhető eredmény volt az is, amikor egy banki mobilalkalmazás appstore értékelése javult jelentősen a munkánknak köszönhetően.

Olyan vállalatok az ügyfeleink, akik a digitális transzformációjukhoz a legjobb megoldásokat keresik. Mi ehhez biztosítunk eszközöket, platformokat, melyekkel nem csak az IT működés válik hatékonyabbá, hanem a digitális értéknyújtás is gördülékenyebb lesz.

Egy-egy ilyen eredmény a vállalaton belül is nagy népszerűséget hoz az informatikának.

Valódi eredménynek viszont azt tekintem, ha a végfelhasználó, aki pl. a netbankot használja, már egyáltalán nem találkozik technológiai eredetű problémákkal. Ez jelenti azt, hogy az általunk szállított, háttérben működő software intelligence platform időben jelezte a lehetséges hibát, még mielőtt az az ügyfélélményt lerontotta volna.

2. Melyik eredményre vagy a legbüszkébb és miért?

Kerész: Az általunk képviselt Dynatrace megoldás feszes lépést tart a folyamatosan változó technológiai újításokkal. IT monitoring megoldást nemcsak az aktuális igényekre, azaz a meglévő infrastruktúrához kell választunk, hanem a jövőt is szem előtt kell tartani.

A digitális átalakulás gyors tempót, és folyamatos fejlődést kíván, így szorosan együtt dolgozunk ügyfeleinkkel egy-egy új rendszer vagy alkalmazás bevezetésekor. Például a felhő migrációs projektekbe a Dynatrace-t már eleve betervezik, így a Dynatrace használatával nem lesznek „vakfoltok”, kellemetlen meglepetések.

A Dynatrace támogatja a performancia központúságot a teljes IT folyamatokon és életciklusokon keresztül, kezdve a fejlesztéstől, a tesztelésen, az üzemeltetésen át egészen az ügyfélélményig. Nem meglepő, hogy ügyfeleink egyre nagyobb része már a fejlesztési, tesztelési, devops folyamatokban is számít ránk.

Dynatrace Software Intelligence Platform

3. Milyen kihívások, akadályok korlátozhatják, lassíthatják az általad említett technológiák és/vagy az azokra épülő megoldások hasznosulását a pénzügyi szektorban?

Kertész Nelli: A felgyorsult technológiai fejlődésre és az ezzel járó komplexitás-növekedésre már többször utaltam. Mindezek mellett a vállalatok egy része – itt a bankok is érintettek – még mindig küzd a régebbi technológiákkal, amelyek nagyfokú manualitást (logok elemzését, különféle monitoring adatok összevetését stb.), továbbá speciális tudást igényel a munkatársaktól. Ha egy ilyen szakértő elhagyja a vállalatot, az akár üzleti kockázatot is jelenthet.

Ellenben, ha olyan monitoring megoldást használnak, amely a mesterséges intelligenciának (Artificial Intelligence, AI) köszönhetően automatizáltan működik, értékes időt szabadíthatnak fel, amit innovációra lehet fordítani és egyúttal javul a produktivitás is. A kihívások sorából nem lehet kihagyni a szűkös forrásokat sem.

4. A következő 1-2 évben a digitális transzformáció mely területeken lesz erőteljesebb, meghatározóbb a bankoknál, pénzügyi szolgáltatóknál véleményed szerint?

Kertész Nelli: Az alkalmazásokkal szembeni fokozódó elvárások, ─ biztonsági megfelelőség, egyszerű skálázhatóság (méretezhetőség) és felhő környezetekben való futtathatóság ─ erősítik a konténerizáció létjogosultságát.

Az agilitás jegyében az alkalmazás konténerizáció technikai és üzleti előnyöket ígér a könnyű, „hordozható” és végrehajtható szoftver-komponensek által.

Az állítás, hogy a pénzintézetek fókuszáljanak inkább az ügyfélélményre, és kevesebbet az azt „hordozó” csatornára, azt eredményezte, hogy mára a „mobile-first” szinte mozgalommá nőtte ki magát. Kevés magyar bankot, biztosítót tudnék említeni, ahol még nem indultak el – ha egyelőre csak fejlesztési fázisban ugyan – a mobilalkalmazással.

És van egy harmadik kiemelt trend, mégpedig az automatizációhoz kapcsolódóan, ami az üzleti folyamatok után elérte az IT működést is. Az obszervabilitás, amit az alkalmazás teljesítmény monitoringgal (APM) együtt említve hallhatunk, idén már a Gartner Magic Quadrant APM riportjában is szerepel.

Az AI, az automatizáció és az obszervabilitás kapcsolatáról bővebben az októberi FinTechShow délutáni szekciójában adok elő, ahol kiderül, hogy van-e mindennek köze az obszervatóriumhoz, amit gyakran kapok meg kérdésként.

Kertész Nelli

Előadás: Tűt a szénakazalban: adattól az obszervabilitásig

Kertész Nelli, Provice Informatika, Head of Digital Experience

FinTechShow 6.0: „Kódban a jövőnk? Bankokból tech cégek?” | 2022. október 12.

A körinterjú keretében eddig megjelent cikkek:

Címlapfotón: Kertész Nelli, a Provice Informatika digitális ügyfélélmény igazgatója. Fotó forrása: FinTechShow | FinTech Group

Címkék: