2024.06.06.

Digital Banking Club: a bankok, mint techcégek

Szerző:

Kategóriák:

A Finshape Digital Banking Club legutóbbi eseményén jártunk, ahol banki digitális és IT vezetők beszélgettek arról, milyen fejlesztések élveznek náluk most prioritást, milyen eszközökkel tudják növelni az innovációs hatékonyságot, és hogyan birkóznak meg az örökölt rendszerekkel.

A Finshape Digital Banking Club kezdeményezés célja, hogy fórumot teremtsen a pénzügyi szolgáltatásokat nyújtó szereplők képviselőinek aktualitásaihoz, és ezáltal egy összetartó szakmai közösséget hívjon életre.

Az immár harmadik alkalommal megrendezett Digital Banking Club ezúttal ,,A bankok mint techcégek” címmel valósult meg. A megjelent szakértők mindegyike IT, illetve digitális területért felelős tapasztalt felsővezető a pénzügyi szektorban, ami garantálta az esemény magas szakmai színvonalát.

,,Nem is feltétlenül az ügyfelek rángatnak minket, inkább a saját igényeink.”

A kerekasztal-beszélgetés első felében Tóth-Zsámboki Éva moderátor, a Finshape képviseletében minden vendégtől megkérdezte, hogy melyek lesznek a bankok legfontosabb digitális fejlesztési prioritásai a következő években. Emellett arra is kíváncsi volt, hogyan tudnak ezek a fejlesztések alkalmazkodni az egyre gyorsabban növekvő ügyféligényekhez.

,,Azt gondolom, hogy nálunk a digitalizációs feladatok nagy része, ami a felhasználóink felé látványos, az utóbbi két évben megvalósult.”

– nyitotta meg válaszával a kerekasztal beszélgetést Fejér Gábor az Erste Bank informatikai igazgatója.

Véleménye szerint az elért eredmények impozánsak, az ügyfelek számtalan módon tudnak online kapcsolatot felvenni és ügyet intézni a bankokkal. Az ügyfélélmény kiszolgálásának kiaknázását követően a meglévő háttérrendszerek és folyamatok automatizálása és digitalizálása kerül középpontba.

,,A kirakat elkészült. Nálunk a fókusz most egyértelműen azon van, hogy a teljes folyamat digitalizálása megtörténjen.”

– erősítette meg álláspontját Fejér Gábor.

Fotó: Finshape Digital Banking Club 2024. május 29-én

A következő szint az operációs folyamatok automatizálása

A digitalizáció ma már nem csupán az online elérhetőséget és szolgáltatások nyújtását jelenti. Az end-to-end digitalizáció fontosságát hangsúlyozta Kelemen Bálint, a Raiffeisen Bank informatikai és operációs vezérigazgató-helyettese is.

,,Folyamatos digitalizációs kihívás, hogyan automatizáljuk az operációs folyamatainkat.”

– emelte ki a Raiffeisen Bank képviselője.

Véleménye szerint a valódi előrelépés az automatizálásban rejlik, ahol a banki folyamatok, különösen a back office tevékenységek, automatikus döntésekkel és megoldásokkal működnek. Ez az automatizálás nemcsak hatékonyabbá teszi a szolgáltatásokat, hanem lehetővé teszi a gyorsabb és precízebb ügyintézést is.

Kelemen Bálint emellett a bankokban fellelhető rendkívül heterogén technológiai háttérben rejlő kihívásokra is felhívta a figyelmet.

,,Ha egy informatikus bármilyen technológiát, technológiai nyelvet megnevez az elmúlt 30 évből, az jó eséllyel létezik bármelyik bankban. Mi sem vagyunk kivétel. Ezeket kell tudnunk nekünk modernizálni, kordában tartani, sztenderdizálni és jövőálló megoldást szállítani.”

Három bank technológiai összeolvadása minimum háromszoros kihívást jelent

Pecsenye Roland az MBH Bank digitalizációs vezetője megszólalása elején kiemelte, hogy az általános digitalizációs kihívások és feladatok mellett az elmúlt két év során az MBH-ban három bank integrációja állt fókuszában.

,,Most ráfordultunk a migrációs fázisra, melynek során egységesítenünk kell a banki működést. Cél a három “torony” három különböző folyamatainak összefésülése, a manuális operatív feladatok robotizációja és ezáltal a döntéshozás meggyorsítása.”

– emelte ki Pecsenye Roland a következő lépéseket.

Az MBH Bank az utóbbi időben kiemelt figyelmet fordított a fióki folyamatok gyorsítására is.

,,A közép- és hosszútávú terveinkben mindenképpen egy multi-hibrid felhős működést képzelünk el ennek a bankcsoportnak, és egy egységesített, mikro- és makroszerviz alapú kiszolgálást, nemcsak a csatornákon és az önkiszolgáló felületeken, de a központban és bankfiókban dolgozó kollégák számára is.”

– mondta Pecsenye Roland.

Az MBH Bank digitalizációs vezetője hozzátette még, hogy mindemellett a AI technológia bevonása, illetve a folyamatok automatizációja is kiemelt szerepet kap.

Üzlet és fejlesztés kéz a kézben jár az OTP Banknál

Kuhárszki András, az OTP Bank Omnichannel Tribe vezetőjének elmondása szerint az OTP Bank egy különleges szervezeti egységet hozott létre az általa vezetett területtel, amely egyaránt foglalkozik üzlettel és fejlesztéssel. Ez az integrált megközelítés véleménye szerint ma kulcsfontosságú egy pénzügyi szervezet sikerre vitelében.

,,Jelenleg nagyságrendileg 3,5-3,6 millió fókuszunk van – ez az ügyfélkör, akit kiszolgálunk. Nyilván a különböző élethelyzetben lévő ügyfeleknek, más-más dolgok kellenek.”

– mondta Kuhárszki András.

A különböző ügyfélcsoportok eltérő igényei hívták életre ezt a szervezeti egységet, amelyben kis csapatok a saját ügyfélköreikre összpontosítva párhuzamosan tudnak gyorsan fejlesztéseket megvalósítani.

Kuhárszki András kiemelte, a legfontosabb feladatuk most az, hogy minden ügyfél szabadon választhassa meg, mely csatornán keresztül intézi pénzügyeit. Jelenleg még sok ügyfél látogat fiókba azért, mert mobiltelefonon nem tudja az adott ügyet elintézni – ezt a hátrányt szeretnék sürgősen ledolgozni.

Az ügyfelek felé látható fejlesztések mellett a bank sok energiát fordít új technológiai képességek kialakítására, a belső folyamatok automatizálására és a robotizálására is.

blank

Fotón: Finshape Digital Banking Club 2024. május 29-én

Ügymenet biztosítva. De mennyi idő marad az innovációra?

A pénzügyi szolgáltatások terén az innováció és a szabályozás gyakran látszólag ellentétes erőként jelennek meg. Nyíri József a Finshape társ-vezérigazgatója azonban más álláspontot képvisel; ez a kettő tényező szerinte gyakran összekapcsolódik, amelyek együttesen képezik a pénzügyi szektor fejlődésének alapját.

A szabályozók célja (különösen a digitális állampolgársággal és az azonnali fizetésekkel kapcsolatban), hogy érzékelhető javulást hozzanak a pénzügyi szolgáltatásokban és a környezetükben az ügyfelek számára.

A nagyobb digitális beszállító partnercégek, így a Finshape feladata is az, hogy segítsen a bankoknak ezekben az innovációs folyamatokban, becsatornázva a hazai ügyfeleknek a nemzetközi piacokon szerzett tapasztalataikat, és azokat a megoldásokat, amelyek más bankoknál jól működnek.

Egyre erősödő trendként láthatjuk a pénzügyi szektorban, miszerint a fejlesztéseknek nem csak az ügyfélkommunikációra kell összpontosítaniuk, hanem belső folyamatokra is.

Az adatvezérelt bankolás, a hiperszegmentáció és a generatív AI mind olyan területek, ahol új megközelítéseket lehet alkalmazni a hatékonyság növelése érdekében.

,,Nekünk szállítóként az a feladatunk és felelősségünk, hogy lássuk azt, mik azok a jó gyakorlatok, amelyek máshol beváltak, és azokat hozzuk el a magyarországi bázisnak.”

– mondta Nyíri József.

Az esemény további részében a kerekasztal beszélgetés során a szakértők érintették azt is, hogyan próbálják vonzóvá tenni a bankot, mint munkahelyet az újabb generációk számára, milyen programok mentén találnak rá a belső tehetségekre, de szóba került a digitális állampolgárság, a legacy rendszerekkel kapcsolatos legégetőbb kihívások és természetesen a rendszerek biztonságos összehangolhatósága is.

A résztvevők egyetértettek abban, hogy a bankoknak van mit tanulnia a tech-cégektől az innovációs képesség fejlesztése terén, azonban ők maguk soha nem lesznek tech-cégek.

Ennek az az oka, hogy náluk a technológia nem a termék, hanem az eszköz ahhoz, hogy a szolgáltatásaikat áramvonalassá és kényelmessé tegyék az ügyfelek számára. A bankoknak továbbra is az a feladatuk, hogy megtalálják a jó válaszokat arra az egyszerűnek tűnő kérdésre, hogy kinek mit és leginkább hogyan kínáljanak.

Címlapfotón (balról jobbra): Kuhárszki András (OTP Bank), Pecsenye Roland
(MBH Bank), Kelemen Bálint (Raiffeisen Bank), Tóth-Zsámboki Éva (Finshape), Fejér Gábor (Erste Bank), Nyíri József (Finshape) | Címlapfotó forrása: Finshape

Címkék: