A digitális bankolás már nem csak a netbankról, a mobil banki appokról szól. Jönnek a teljesen online folyamatok. Nem kell többé bankfiókba menni, ha számlát szeretnénk nyitni. Rövidesen a jelzáloghitelt is online igényelhetjük. Beindult a verseny a digitális ügyfelekért.
Az idei év első 8 hónapjában több digitális banki megoldást dobtak piacra, mint tavaly egész évben. Ennyi bevezetést utoljára 2014-ben láttunk, amikor a mobilfizetés volt a sláger. A verkli még ugyanaz, de a fordulatszám már növekszik és jönnek az új ritmusok is.
A hagyományos bankolás örökségétől a leggyorsabban az MKB Bank kíván megszabadulni. Az elmúlt másfél évben a legnagyobb ugrást a digitális térben az MKB tette. Hetényi Márkkal, az MKB Bank Digitális stratégiáért felelős vezérigazgató-helyettesével beszélgettünk a hagyományos bankok és a digitális bankolás jövőjéről.
Több százezer digitális ügyfél
Hetényi Márk: Tavaly több mint 1 millió hazai internet felhasználó vásárolt legalább 10 alkalommal online. Több mint 1 millió olyan okostelefon van a magyar felhasználók kezében, ami érintés nélküli fizetésre alkalmas. Eddig közel 1 millió felhasználó töltött le pénzügyekkel kapcsolatos applikációt az okostelefonjára. 2020-ra pedig több százezer digitális bennszülött lehet a munkaerő piacon, akik álmaik megvalósításához pénzügyi termékeket is igényelnek majd. Az új és a jelenleg fejlesztés alatt álló digitális banki szolgáltatásainkkal ezeknek a felhasználóknak az online igényeire kívánunk választ adni.
Mindent online
Hetényi Márk: Nagyon messziről indultunk 2 évvel ezelőtt. A digitális ügyfélélmény szempontjából majdnem az utolsók között voltunk. Napjainkra az MKB Bank a digitális élvonalba került.
Idén tavasszal az elsők között vezettük be az érintés nélküli mobilfizetést, nyár elején pedig – a nagy hazai bankok közül – elsőként az online számlanyitást. Az utóbbira azért is vagyunk nagyon büszkék, mert ahogy a szabályozás erre lehetőséget biztosított, az MKB Bank már másnap elindította a szolgáltatást. Azóta is mi vagyunk az egyetlen nagy bank Magyarországon, amelyik ezt a lehetőséget nyújtja.
Online számlanyitás, online hitelezés, digitális bankolás 2.0
Hetényi Márk: Az MKB Banknál a hét bármely napján, akár hétvégén is lehet online, 10 perc alatt számlát nyitni. Külön digitális számlacsomagot állítottunk össze azoknak a felhasználóknak, akik nem használnak készpénzt. Számukra a bankolás költsége akár 0 forint is lehet.
Az online számlanyitás keretében a felhasználó számára azonnal kibocsátunk egy virtuális bankkártyát, amivel a több mint 1 millió érintés nélküli mobilfizetésre alkalmas telefonnal rendelkező felhasználó alkalmassá teheti okostelefonját a mobilfizetésre. A nagy hazai bankok közül az érintés nélküli mobilfizetésre alkalmas (felhőalapú) virtuális bankkártyát elsőként az MKB Bank vezette be.
Hamarosan lezárul a bank számítástechnikai alapinfrastruktúrájának lecserélése, amivel megteremtjük a gyors, online hitelezés alapjait: 30 perc alatt képesek leszünk személyi kölcsönt adni, 7 nap alatt pedig jelzáloghitelt. Valójában ez még csak a kezdet, az év elején kiválasztott magyar fintech startupokkal közösen olyan fejlesztéseket valósítottunk meg inkubátorunkban, az MKB FintechLab-ban, amelyekkel új korszakot nyitunk Magyarországon a digitális bankolásban.
Fintech program és PSD2
Hetényi Márk: Tavaly év végén indítottuk el – Európában is az elsők között – a fintech programunkat. Ennek keretében az első évben 6 fintech startuppal építettük együtt a jövő digitális bankját. A fiatal generáció pénzügyeit támogató applikációktól a robot befektetési tanácsadón át a tőkefinanszírozást és az áruhitelezést leegyszerűsítő alkalmazásokat fejlesztettünk közösen. Emellett az egyik fintech startup megoldására alapozva építettük fel az Európában is egyedülálló, a jövő évtől alkalmazandó módosított pénzforgalmi irányelvnek (PSD2) is megfelelő API infrastruktúránkat és sandboxunkat.
A fintech startupokkal való együttműködést a jövőben is folytatjuk és pár héten belül elindítjuk a második inkubációs szakaszt is. A programba már nem csak a hazai fintech startupokat, hanem Európa legjobbait is várjuk. A célunk, hogy olyan digitális ügyfélélményt nyújthassunk a fintech partnereinkkel közösen, mint amit a legsikeresebb fintech-bankok nyújtanak pl. a N26 Németországban, a Monzo az Egyesült Királyságban, vagy a Revolut Európában.
2018. január 13-tól alkalmazni kell a PSD2 irányelvet, ami megteremti a lehetőséget arra, hogy harmadik feles szolgáltatók (pl. fintech startupok) rátelepülhessenek a banki infrastruktúrára. Az MKB elkészült ezzel az infrastruktúrával és az első naptól kezdve biztosítja a hozzáférést – nem csak a minimum előírásokat teljesítő – rendszereihez.
A célunk, hogy 2020-ra az MKB Bank legyen több százezer digitális ügyfél kedvenc bankja Magyarországon.