Pár napon belül elérhető lesz az azonnali fizetés Magyarországon, ami számos élethelyzetben kínálhat új elektronikus fizetési megoldásokat. A leggyorsabban az elektronikus kereskedelemben jelenhetnek meg a különböző azonnali fizetési megoldások, mint például a QR-kód lefotózásával indított azonnali átutalási megbízás, vagy a fizetési kérelem. További részletek az azonnali fizetéssel kapcsolatban „Az elektronikus fizetési stratégia – Fizetési megoldások a digitális korban” című SimplePay White Paperben olvashatók.
QR-kód a csomagon, átutalás azonnal a helyszínen
Szakértői becslések szerint Magyarországon kb. 10-14 ezer webshop működik, amelyek becsült forgalma 2018-ban meghaladta az 500 milliárd forintot. Függetlenül attól, hogy a hazai webáruházak többségében van lehetőség bankkártyás fizetésre, az online vásárlások több, mint fele még mindig készpénzzel történik az utánvét, vagy a személyes átvétel során.
A személyes átvételkor akár a csomagra nyomtatott QR-kód lefotózásával is kifizethetjük majd az áru ellenértékét. A mobilbanki applikációba, vagy az erre alkalmas digitális pénztárca alkalmazásba épített QR-kód olvasó segítségével lefotózhatjuk a csomagra nyomtatott QR-kódot, ami tartalmazza majd az azonnali átutalási megbízáshoz szükséges adatokat.
Emellett a webshop a QR-kódban elhelyezhet további adatokat, amik például az ügyfél, a tranzakció azonosításához lehetnek hasznosak. Az utóbbiak elsősorban a könyvelést teszik majd egyszerűbbé és gyorsabbá, hiszen a kiállított számla és a banki számlatörténet összepontozása hibamentesen feldolgozható és ezáltal automatizálható lesz.
Végül, de nem utolsó sorban a webáruház tulajdonosának folyószámláján a csomag átvételekor (személyes átvétel esetében) azonnal jóváírásra kerül az áru ellenértéke.
Kapcsolódó cikk:
Így működhet majd az azonnali fizetés a webshopokban
A webshopokban, a kosár értékének kifizetésére többféle azonnali fizetési megoldás is rendelkezésre áll majd. Az internetes kereskedők a fizetési opciók között kínálhatják a közvetlenül a bankszámla terhére történő azonnali fizetést is.
Míg napjainkban a banki átutalással történő fizetésnél – ha előzetesen nem mentette el ún. sablonba – az ügyfélnek az internetbankjában meg kell adnia az átutaláshoz szükséges adatokat – a kedvezményezett nevét, a kedvezményezett számlaszámát, az összeget, továbbá a közlemény rovatban az elektronikus díjbekérő számlán feltüntetett megrendelési számot.
2020. március 2-át követően már nem lesz ezekre szükség. A kereskedők automatizáltan összeállíthatják a banki átutalás indításához szükséges „adatcsomagot” az ügyfél helyett.
1. QR-kód lefotózása a webshop oldalán
Ez az opció nem különbözik a csomagra nyomtatott QR-kód lefotózásától. Annyi a különbség, hogy a webes felületen jelenik meg a QR-kód és azt fotózza le a felhasználó a mobilbanki applikációján, vagy erre alkalmas digitális pénztárca alkalmazáson keresztül.
Az online vásárlók már ma is használhatják a QR-kód lefotózásával történő fizetési lehetőséget, ám ebben az esetben jelenleg bankkártyás fizetést hajtanak végre. Ez a fizetési lehetőség közel 7.000 kereskedőnél érhető el, amelyeknél a fizetési szolgáltató a SimplePay. Ha az online vásárló rendelkezik Simple alkalmazással, akkor a QR-kód olvasó funkció segítségével fotózhatja le a webshop felületén megjelenő QR-kódot. A kód lefotózását követőn a vásárlónak már csak jóvá kell hagynia az összeget és máris megtörténik a bankkártyás fizetés.
Az ügyfél kérhet úgynevezett fizetési kérelmet is a másodlagos számlaazonosítójának, azaz pl. mobilszámának, e-mail címének a megadásával. Sokak számára ismerős lehet ez a fajta fizetési mód is, akik már használták a SimplePay által kínált „push értesítéses gyorsfizetést”.
A tavaly nyár végétől elérhető gyorsfizetési mód lehetővé teszi, hogy fizetési értesítőt kérhessünk a digitális pénztárcánkba, a Simple-be. A Simple fiókba belépve láthatjuk a fizetési kérést, ami a jóváhagyásunkat követően azonnal kifizetésre kerül az elmentett bankkártya adataink terhére.
Kapcsolódó cikk:
QR-kód lefotózása a webshop felületén. Fotó forrása: OTP Mobil
2. Fizetési kérelemmel indított azonnali fizetés (átutalás)
Amennyiben az ügyfél nem rendelkezik mobilbanki applikációval, vagy nem szokott hozzá a QR-kód használatához, akkor dönthet úgy is, hogy pl. mobilszámra, e-mail címre, adószámra küldött fizetési kérelemmel fizet. Az ügyfél a kosár ellenértékének kifizetésekor megadja az előbbi (ún. másodlagos) számlaazonosítói egyikét, azt, amelyiket előzetesen a számlavezető bankjánál erre a célra berögzített.
A kereskedő fizetési szolgáltatója – amennyiben csatlakozott az azonnali fizetési rendszerhez – azonosítja a GIRO rendszerében a másodlagos számlaazonosítóhoz hozzárendelt bankszámlaszámot. Ahogy a bankszámlaszám azonosításra került a fizetési szolgáltató elküldi az ügyfél bankjának a fizetési kérelmet a bank pedig előállítja az átutalási megbízást.
Az ügyfélnek csupán annyi a feladata, hogy az internetbankba belépve jóváhagyja az átutalási megbízást. A jóváhagyást követően a webshop bankszámláján 5 másodpercen belül jóváírásra kerül az összeg.
QR-kód, fizetési kérelem előállítása
A fent bemutatott azonnali fizetési megoldásoknak köszönhetően az ügyfélnek nem kell a banki átutaláshoz szükséges adatokat egyenként begépelni, azok automatikusan kitöltésre kerülnek. A banki átutalási megbízás közlemény rovatában pontosan az a tranzakció azonosító jelenik meg, amit a webáruház a számlán is feltüntetett, így sokkal egyszerűbbé és gyorsabbá válik majd a könyvelés is.
A kereskedő a QR-kód előállítására külső szolgáltatót is igénybe vehet. A fizetési kérelem másodlagos azonosítóra történő kiküldéséhez már igénybe kell vennie pénzforgalmi szolgáltatót (akár fizetési számlát nem vezető pénzforgalmi szolgáltatót is), amelyik rendelkezik a szükséges jogosultságokkal és hozzáférésekkel.
A további lehetőségekkel kapcsolatban javasoljuk „Az elektronikus fizetési stratégia – Fizetési megoldások a digitális korban” c. SimplePay White Paper letöltését a webshopok, kereskedők számára.
Szótár az azonnali fizetéshez
Azonnali fizetési rendszer
Az azonnali fizetési rendszer a magyarországi fizetési számlák között a fizetéseket az év minden napján, a nap 24 órájában néhány másodperc alatt lebonyolító alapinfrastruktúra. Célja a hazai pénzforgalom hatékonyságának, a fizetési piac és a magyar gazdaság versenyképességének növelése. Ennek érdekében olyan szabályrendszer is kialakításra kerül, ami lehetővé teszi, hogy az alapinfrastruktúrára építve a piaci szereplők szerteágazó szolgáltatásokat hozzanak létre. Az azonnali fizetési rendszer elindulásával két új fizetési mód is megjelenik: a másodlagos számlaazonosítóra címezhető átutalások és a fizetési kérelem. Forrás: giroinstant.hu
Másodlagos számlaazonosító
A fizetési kérelem benyújtható úgyis, hogy a szükséges adatok között a Fizető fél neve és pénzforgalmi jelzőszáma helyett a Fizető fél számlájához hozzárendelt másodlagos számlaazonosító szerepel. A regisztrálható másodlagos számlaazonosítók köre: (1) mobiltelefonszám, (2) adóazonosító jel vagy adószám, (3) elektronikus levelezési cím.
A másodlagos számlaazonosítók tárolását és kezelését a GIRO Zrt. Központi Másodlagos Számlaazonosító Adatbázisa biztosítja. Forrás: giroinstant.hu
Fizetési kérelem
A fizetési kérelem a Kedvezményezett üzenete a Fizető félnek. Ez az üzenet pénzmozgással nem jár, viszont tartalmazza az azonnali átutalási megbízás megadásához szükséges adatot. A fizetési kérelem célja, hogy automatizálja a Fizető fél oldalán a fizetési megbízás elindítását. A Fizető fél a kérelemben az átutalás összes adatát megkapja és az adatok ellenőrzése után – az erre kialakított felületen – jóváhagyja az utalást. Forrás: giroinstant.hu
Az edukációs cikksorozat az OTP Mobil támogatásával készült.
Címlapfotó forrás: OTP Mobil.