A mai napon éjfél után elindult az Azonnali Fizetési Rendszer Magyarországon. Nem voltunk rest és ahogy éjfélt ütött az óra, elkezdtük tesztelni az azonnali fizetést, a fizetési kérelmet, a másodlagos számlaazonosító rögzítését és a mobilszámra történő pénzküldést és pénzkérést. Első körben az OTP Bank, az Erste Bank, a K&H Bank, az MKB Bank és a GRÁNIT Bank mobilbankjaiban teszteltük az azonnali fizetést.

[Frissítés: 2020.03.04.] Kérdések és válaszok az indulást követően:

Mennyibe kerül az azonnali átutalás? Melyik banknál, hogyan lehet rögzíteni a másodlagos számlaazonosítókat? Mi az a kötegelt átutalás? Mikor nem megy el az átutalás 5 másodpercen belül? Vissza tudnak élni a másodlagos számlaazonosítóinkkal? A bankon belüli fizetési számlák közötti átvezetésekre is vonatkozik az 5 másodperc?

– Pár kérdés azok közül, amik a FinTechZone.hu-hoz érkeztek az elmúlt 48 órában.

Keressük a válaszokat a fenti kérdésekre a szakértőkkel, illetékesekkel közösen! Első körben azt vizsgáltuk meg, mennyibe kerül az azonnali fizetés a felhasználónak. Részletek itt.

Röviden

  • Az OTP Banknál, az Erste Banknál, az MKB Banknál és a GRÁNIT Banknál sikeresen elindult az azonnali fizetés éjfél után.
  • Az OTP Bank, az Erste Bank, az MKB Bank és a GRÁNIT Bank mobilbanki alkalmazásaiba berögzítettük az azonnali átutalási megbízásainkat, amelyek a jóváhagyást követően azonnal elutalásra (terhelésre) kerültek.
  • Az átutalásaink pár másodpercen belül a fogadó bankokhoz sikeresen megérkeztek, a jóváírások azonnal megtörténtek az OTP Banknál, az Erste Banknál, az MKB Banknál és a GRÁNIT Banknál vezetett fizetési számláinkon.
  • A K&H Bank éjfélkor hibaüzenettel fogadott minket és a bank tájékoztatása szerint a mobilbank 03:00 óráig nem (volt) elérhető.
  • A másodlagos számlaazonosítóinkat, jelen esetben a mobilszámunkat és az e-mail címünket sikeresen rögzítettük az Erste Bank mobilbanki alkalmazásában.
  • Az OTP Bank és az MKB Bank mobilalkalmazásokból a másodlagos számlaazonosító – a mobilszám – megadásával sikeresen küldtünk pénzt az Erste Banknál vezetett fizetési számlánkra.
  • Az Erste Bank mobilbanki alkalmazásában már a fizetési kérelem szolgáltatás is megjelent.
  • Az Erste Bank mobilbanki alkalmazásából a kedvezményezett mobilszámának megadásával küldtünk fizetési kérelmet, azaz kértünk tőle pénzt (aki szintén az Erste Banknál vezeti a fizetési számláját és ugyancsak berögzítette a mobilszámát másodlagos számlaazonosítóként).
  • A fizetési kérelmünk másodperceken belül elküldésre került a kedvezményezett részére, aki pár másodpercen belül megkapta azt.
  • A kedvezményezett a fizetési kérelem jóváhagyását követően azonnal elutalta a kért összeget, amit pár másodperc alatt megkaptuk.

KIEGÉSZÍTÉS (frissítve 2020.03.02. 15:31):

  • 7:45:  Az imént teszteltük és a K&H Banknál is már működik az azonnali fizetés.
  • A K&H Banknál nemcsak bankszámlára, de másodlagos számlaazonosítóra is sikeresen küldtünk pénzt.
  • 9:20: Olvasóink is visszaigazolták, hogy a K&H netbankban és mobilbankban is lehet másodlagos számlaazonosítókat rögzíteni.
  • Facebookon írta az egyik olvasónk, hogy a CIB Banknál tesztelte az azonnali utalást és ott is minden Ok volt. Másik CIB-es felhasználó jelezte, hogy netbankban és mobilbankban lehet rögzíteni átutalási megbízást a partner másodlagos számlaazonosítóival.
  • 8:30: Másik olvasónk jelezte, hogy a Sberbanknál is tökéletesen elindult az azonnali fizetés. Másodlagos számlaazonosítóra pénzküldési (azonnali utalási lehetőség) még nincs.
  • Facebookon írta olvasónk, hogy a Takarékbanknál is sikeresen indított el azonnali átutalást és másodperceken belül megérkezett a CIB Bankba. Másodlagos számlaazonosítóra is lehet küldeni pénzt. Ugyanakkor a mobilbankban és a netbankban nem sikerült megtalálni a másodlagos számlaazonosító rögzítési lehetőségét.
  • 9:45: Többen is jelezték, hogy az OTP Bankhoz beérkező azonnali átutalások nem jelennek meg. Mi is leteszteltük és azt tapasztaltuk, hogy a jóváírás összege nem jelenik meg a számlatörténetben, de a számlaegyenleg tartalmazza a jóváírás összegét.
  • 10:03: az OTP Smartbankban és az MKB Mobilalkalmazásban az ügyfelek a saját másodlagos számlaazonosítóikat nem tudják rögzíteni. Ugyanakkor a kedvezményezett másodlagos számlaazonosítóira tudnak küldeni pénzt.
  • 10:03: a myraiffeisen alkalmazásban sem tudják az ügyfelek a másodlagos számlaazonosítóikat rögzíteni csak a “Raiffeisen Mobil Alkalmazásban“.
  • 10:03: több olvasónk is jelezte, hogy a GRÁNIT eBank mobilalkalmazás Androidos verziójában az ügyfelek rögzíthetik a másodlagos számlaazonosítóikat. Az iOS verzióval kapcsolatban ezt még nem tudjuk megerősíteni.
  • 10:21: CIB Bankos ügyfelek jelezték, hogy a saját másodlagos azonosítóikat csak a bankfiókban lehet rögzíteni. (Ugyanakkor a kedvezményezett másodlagos azonosítójára tudnak pénzt küldeni, ahogy azt korábban is írtuk.)
  • 10:30: Az UniCredit Banknál is tökéletesen megy az azonnali átutalás. A másodlagos számlaazonosítókat lehet rögzíteni a mobilalkalmazásban.
  • 10:38: Az OTPdirekt akadozik. Az OTP Bank oldalán az alábbi tájékoztatás olvasható: “Jelenleg az azonnali utalások teljesüléséről ügyfeleink egy része csak késve kap értesítést, de az utalás sikeresen végbemegy, az összeg rendelkezésre áll (bejövő utalásnál), a számlaegyenleg megváltozik. A dupla utalás elkerülése érdekében azt kérjük, hogy amíg egyértelműen nem győződött meg a tranzakció kimeneteléről, az utalást ne ismételje meg. A tranzakció teljesüléséről a Számlatörténet menüben, vagy a Tranzakció ellenőrzése menüben tájékozódhat.
  • 11:54: Újabb értesítés az OTP Bank oldalán: Az internetbanki belépés során jelenleg lassulás tapasztalható. Ügyfeleink a mobilbank alkalmazást ugyanakkor zavartalanul használhatják. Az esetlegesen okozott kellemetlenségért elnézésüket kérjük.”
  • 12:36: A Facebookon kaptuk az információt, hogy a MagNet Banknál is zökkenőmentesen működik az azonnali átutalás. A másodlagos számlaazonosítókkal kapcsolatban az alábbi információkat kaptuk: “A MagNet Banknál másodlagos számlaazonosító hozzárendelésére, annak módosítására, vagy törlésére vonatkozó megbízás minden banki napon a bankfiók nyitvatartási ideje alatt a bankfiókban személyesen nyújtható be.” Fizetési kérelem nem érhető el a banknál.
  • 13:55: Az OTP Banknál az OTPdirektben a Beállításokra kattintva a baloldali menüben látható a “Másodlagos számlaazonosítók” funkció. Arra kattintva lehet az OTP Banknál vezetett fizetési számlához mobilszámot, e-mail címet regisztrálni. (Az OTP Smartbank mobilalkalmazásban erre nincs lehetőség, ahogy korábban is írtuk.) Adószámot, adóazonosító jelet a bankfiókban, nyitvatartási időben lehet rögzíteni.
  • 14:02: A nap folyamán olvasóink jelezték, hogy több banknál is volt fennakadás a netbank elérésében, a netbankba való belépés, vagy a tranzakciók aláírása során. Az eddigi visszajelzések alapján az alábbi bankoknál lehetett tapasztalni fennakadásokat: GRÁNIT Bank, Erste vállalati netbank, MKB Bank
  • 15:31: A CIB Banknál is érezhetők fennakadások. A mobilalkalmazás lassan reagál és volt aki a netbankba nem tudott belépni és a céges átutalásokat elindítani. Ugyanakkor ez nem feltétlenül az azonnali fizetési rendszerre való átállásnak köszönhető.

Első tapasztalataink

  • Az azonnali átutalást követően nem minden bank mobilbanki alkalmazása frissítette azonnal a számlaegyenleg változást. A mobilbankba való kilépést, majd ismételt belépést követően frissült a számlaegyenleg.
  • A számlatörténet sem frissült automatikusan minden vizsgált mobilbanki alkalmazásban. Ahol ez nem történt meg, ott a mobilbankból való kilépést, majd ismételt belépést követően frissült a számlatörténet.
  • Attól függőn, hogy milyen számlacsomaggal rendelkezünk, díjat számít fel a fizetési számlát vezető bankunk az átutalásokért. A tesztelés során ezek a díjak is azonnal terhelésre kerültek.

A 20 ezer forint alatti átutalásokat a tranzakciós illeték már nem terheli, így a számlacsomagunk függvénye, hogy mennyit kell az azonnali átutalásért fizetünk.

(megjegyz.: Az MNB korábban azt kérte a bankoktól, hogy tegyék ingyenessé az átutalásokat és álljanak át egységesen a csomagárazásra. A Bankszövetség erre a tranzakciós illeték kivezetését kérte, ám ezt a magyar kormány még nem tette meg.)

  • A másodlagos számlaazonosító megadása egyszerűen ment az Erste Bank mobilbanki alkalmazásban és a fizetési kérelem is könnyen kezelhető volt.
  • Ami elsőre nem volt egyértelmű, hogy a fizetési kérelem során a „Fizetési határidőn” kívül miért kell külön megadnunk a „Lejáratot” is, mivel a fizetési kérelem alapértelmezettként a 60. napon „megszűnik”, így elsőre nem töltöttük ki a mezőt. Ugyanakkor addig, amíg nem adtuk meg a „Lejáratot”, addig nem tudtuk elküldeni a fizetési kérelmet.
  • Amit viszont egyetlen bank mobilbanki alkalmazásában sem láttunk, az azonnali fizetéshez kapcsolódó QR-kód olvasót. Az MNB már tavaly nyáron kiadta az azonnali fizetési QR-kód szabványt, amely segítségével az azonnali átutalási megbízást tudjuk majd gyorsan és egyszerűen rögzíteni (pl. webshopokban, futárnál stb.).
  • FONTOS: a mobilbanki alkalmazás frissítésére szükség lehet! Ez bankonként változik, pl. Erste Bank és a K&H Bank esetén frissítenünk kell az alkalmazást.

(megjegyz.: az iTunes-on talált információk alapján 2019 vége óta a myraiffeisen mobilbanki alkalmazás már képes „QR-kód beolvasásával utalást indítani belföldi forint bankszámlák között”. Ebből azt feltételezzük, hogy a myraiffeisen alkalmazást már felkészítették az azonnali átutalások indítására QR-kód lefotózásával. Hamarosan ezt is leteszteljük.)

Összességében

  • a vizsgált bankoknál sikeresen elindult az azonnali fizetés (kivéve a K&H Bankot, ahol éjfél után nem indult el a mobilbank karbantartás miatt),
  • az OTP Banknál, az Erste Banknál és az MKB Banknál működött a másodlagos számlaazonosítóra történő pénzküldés (a GRÁNIT Banknál nem találtuk meg ezt a funkciót),
  • az Erste Bank sikeresen vizsgázott a fizetési kérelemből is.

A másodlagos számlaazonosítók rögzítésének módját, a fizetési kérelem megadását hamarosan külön cikkben fogjuk bemutatni.

Kapcsolódó oldal:

Címlapfotó: pxfuel.com