BankTechShow

Elindult az azonnali fizetés Magyarországon. Mobilszámra küldtünk fizetési kérelmet az Erste mobilbankból.

Szerző: | 2020. 03. 02. | Azonnali fizetés, Digitális pénzügyek, Összes hír

A mai napon éjfél után elindult az Azonnali Fizetési Rendszer Magyarországon. Nem voltunk rest és ahogy éjfélt ütött az óra, elkezdtük tesztelni az azonnali fizetést, a fizetési kérelmet, a másodlagos számlaazonosító rögzítését és a mobilszámra történő pénzküldést és pénzkérést. Első körben az OTP Bank, az Erste Bank, a K&H Bank, az MKB Bank és a GRÁNIT Bank mobilbankjaiban teszteltük az azonnali fizetést.

[Frissítés: 2020.03.04.] Kérdések és válaszok az indulást követően:

Mennyibe kerül az azonnali átutalás? Melyik banknál, hogyan lehet rögzíteni a másodlagos számlaazonosítókat? Mi az a kötegelt átutalás? Mikor nem megy el az átutalás 5 másodpercen belül? Vissza tudnak élni a másodlagos számlaazonosítóinkkal? A bankon belüli fizetési számlák közötti átvezetésekre is vonatkozik az 5 másodperc?

– Pár kérdés azok közül, amik a FinTechZone.hu-hoz érkeztek az elmúlt 48 órában.

Keressük a válaszokat a fenti kérdésekre a szakértőkkel, illetékesekkel közösen! Első körben azt vizsgáltuk meg, mennyibe kerül az azonnali fizetés a felhasználónak. Részletek itt.

Röviden

  • Az OTP Banknál, az Erste Banknál, az MKB Banknál és a GRÁNIT Banknál sikeresen elindult az azonnali fizetés éjfél után.
  • Az OTP Bank, az Erste Bank, az MKB Bank és a GRÁNIT Bank mobilbanki alkalmazásaiba berögzítettük az azonnali átutalási megbízásainkat, amelyek a jóváhagyást követően azonnal elutalásra (terhelésre) kerültek.
  • Az átutalásaink pár másodpercen belül a fogadó bankokhoz sikeresen megérkeztek, a jóváírások azonnal megtörténtek az OTP Banknál, az Erste Banknál, az MKB Banknál és a GRÁNIT Banknál vezetett fizetési számláinkon.
  • A K&H Bank éjfélkor hibaüzenettel fogadott minket és a bank tájékoztatása szerint a mobilbank 03:00 óráig nem (volt) elérhető.
  • A másodlagos számlaazonosítóinkat, jelen esetben a mobilszámunkat és az e-mail címünket sikeresen rögzítettük az Erste Bank mobilbanki alkalmazásában.
  • Az OTP Bank és az MKB Bank mobilalkalmazásokból a másodlagos számlaazonosító – a mobilszám – megadásával sikeresen küldtünk pénzt az Erste Banknál vezetett fizetési számlánkra.
  • Az Erste Bank mobilbanki alkalmazásában már a fizetési kérelem szolgáltatás is megjelent.
  • Az Erste Bank mobilbanki alkalmazásából a kedvezményezett mobilszámának megadásával küldtünk fizetési kérelmet, azaz kértünk tőle pénzt (aki szintén az Erste Banknál vezeti a fizetési számláját és ugyancsak berögzítette a mobilszámát másodlagos számlaazonosítóként).
  • A fizetési kérelmünk másodperceken belül elküldésre került a kedvezményezett részére, aki pár másodpercen belül megkapta azt.
  • A kedvezményezett a fizetési kérelem jóváhagyását követően azonnal elutalta a kért összeget, amit pár másodperc alatt megkaptuk.

KIEGÉSZÍTÉS (frissítve 2020.03.02. 15:31):

  • 7:45:  Az imént teszteltük és a K&H Banknál is már működik az azonnali fizetés.
  • A K&H Banknál nemcsak bankszámlára, de másodlagos számlaazonosítóra is sikeresen küldtünk pénzt.
  • 9:20: Olvasóink is visszaigazolták, hogy a K&H netbankban és mobilbankban is lehet másodlagos számlaazonosítókat rögzíteni.
  • Facebookon írta az egyik olvasónk, hogy a CIB Banknál tesztelte az azonnali utalást és ott is minden Ok volt. Másik CIB-es felhasználó jelezte, hogy netbankban és mobilbankban lehet rögzíteni átutalási megbízást a partner másodlagos számlaazonosítóival.
  • 8:30: Másik olvasónk jelezte, hogy a Sberbanknál is tökéletesen elindult az azonnali fizetés. Másodlagos számlaazonosítóra pénzküldési (azonnali utalási lehetőség) még nincs.
  • Facebookon írta olvasónk, hogy a Takarékbanknál is sikeresen indított el azonnali átutalást és másodperceken belül megérkezett a CIB Bankba. Másodlagos számlaazonosítóra is lehet küldeni pénzt. Ugyanakkor a mobilbankban és a netbankban nem sikerült megtalálni a másodlagos számlaazonosító rögzítési lehetőségét.
  • 9:45: Többen is jelezték, hogy az OTP Bankhoz beérkező azonnali átutalások nem jelennek meg. Mi is leteszteltük és azt tapasztaltuk, hogy a jóváírás összege nem jelenik meg a számlatörténetben, de a számlaegyenleg tartalmazza a jóváírás összegét.
  • 10:03: az OTP Smartbankban és az MKB Mobilalkalmazásban az ügyfelek a saját másodlagos számlaazonosítóikat nem tudják rögzíteni. Ugyanakkor a kedvezményezett másodlagos számlaazonosítóira tudnak küldeni pénzt.
  • 10:03: a myraiffeisen alkalmazásban sem tudják az ügyfelek a másodlagos számlaazonosítóikat rögzíteni csak a „Raiffeisen Mobil Alkalmazásban„.
  • 10:03: több olvasónk is jelezte, hogy a GRÁNIT eBank mobilalkalmazás Androidos verziójában az ügyfelek rögzíthetik a másodlagos számlaazonosítóikat. Az iOS verzióval kapcsolatban ezt még nem tudjuk megerősíteni.
  • 10:21: CIB Bankos ügyfelek jelezték, hogy a saját másodlagos azonosítóikat csak a bankfiókban lehet rögzíteni. (Ugyanakkor a kedvezményezett másodlagos azonosítójára tudnak pénzt küldeni, ahogy azt korábban is írtuk.)
  • 10:30: Az UniCredit Banknál is tökéletesen megy az azonnali átutalás. A másodlagos számlaazonosítókat lehet rögzíteni a mobilalkalmazásban.
  • 10:38: Az OTPdirekt akadozik. Az OTP Bank oldalán az alábbi tájékoztatás olvasható: „Jelenleg az azonnali utalások teljesüléséről ügyfeleink egy része csak késve kap értesítést, de az utalás sikeresen végbemegy, az összeg rendelkezésre áll (bejövő utalásnál), a számlaegyenleg megváltozik. A dupla utalás elkerülése érdekében azt kérjük, hogy amíg egyértelműen nem győződött meg a tranzakció kimeneteléről, az utalást ne ismételje meg. A tranzakció teljesüléséről a Számlatörténet menüben, vagy a Tranzakció ellenőrzése menüben tájékozódhat.
  • 11:54: Újabb értesítés az OTP Bank oldalán: Az internetbanki belépés során jelenleg lassulás tapasztalható. Ügyfeleink a mobilbank alkalmazást ugyanakkor zavartalanul használhatják. Az esetlegesen okozott kellemetlenségért elnézésüket kérjük.”
  • 12:36: A Facebookon kaptuk az információt, hogy a MagNet Banknál is zökkenőmentesen működik az azonnali átutalás. A másodlagos számlaazonosítókkal kapcsolatban az alábbi információkat kaptuk: „A MagNet Banknál másodlagos számlaazonosító hozzárendelésére, annak módosítására, vagy törlésére vonatkozó megbízás minden banki napon a bankfiók nyitvatartási ideje alatt a bankfiókban személyesen nyújtható be.” Fizetési kérelem nem érhető el a banknál.
  • 13:55: Az OTP Banknál az OTPdirektben a Beállításokra kattintva a baloldali menüben látható a „Másodlagos számlaazonosítók” funkció. Arra kattintva lehet az OTP Banknál vezetett fizetési számlához mobilszámot, e-mail címet regisztrálni. (Az OTP Smartbank mobilalkalmazásban erre nincs lehetőség, ahogy korábban is írtuk.) Adószámot, adóazonosító jelet a bankfiókban, nyitvatartási időben lehet rögzíteni.
  • 14:02: A nap folyamán olvasóink jelezték, hogy több banknál is volt fennakadás a netbank elérésében, a netbankba való belépés, vagy a tranzakciók aláírása során. Az eddigi visszajelzések alapján az alábbi bankoknál lehetett tapasztalni fennakadásokat: GRÁNIT Bank, Erste vállalati netbank, MKB Bank
  • 15:31: A CIB Banknál is érezhetők fennakadások. A mobilalkalmazás lassan reagál és volt aki a netbankba nem tudott belépni és a céges átutalásokat elindítani. Ugyanakkor ez nem feltétlenül az azonnali fizetési rendszerre való átállásnak köszönhető.

Első tapasztalataink

  • Az azonnali átutalást követően nem minden bank mobilbanki alkalmazása frissítette azonnal a számlaegyenleg változást. A mobilbankba való kilépést, majd ismételt belépést követően frissült a számlaegyenleg.
  • A számlatörténet sem frissült automatikusan minden vizsgált mobilbanki alkalmazásban. Ahol ez nem történt meg, ott a mobilbankból való kilépést, majd ismételt belépést követően frissült a számlatörténet.
  • Attól függőn, hogy milyen számlacsomaggal rendelkezünk, díjat számít fel a fizetési számlát vezető bankunk az átutalásokért. A tesztelés során ezek a díjak is azonnal terhelésre kerültek.

A 20 ezer forint alatti átutalásokat a tranzakciós illeték már nem terheli, így a számlacsomagunk függvénye, hogy mennyit kell az azonnali átutalásért fizetünk.

(megjegyz.: Az MNB korábban azt kérte a bankoktól, hogy tegyék ingyenessé az átutalásokat és álljanak át egységesen a csomagárazásra. A Bankszövetség erre a tranzakciós illeték kivezetését kérte, ám ezt a magyar kormány még nem tette meg.)

  • A másodlagos számlaazonosító megadása egyszerűen ment az Erste Bank mobilbanki alkalmazásban és a fizetési kérelem is könnyen kezelhető volt.
  • Ami elsőre nem volt egyértelmű, hogy a fizetési kérelem során a „Fizetési határidőn” kívül miért kell külön megadnunk a „Lejáratot” is, mivel a fizetési kérelem alapértelmezettként a 60. napon „megszűnik”, így elsőre nem töltöttük ki a mezőt. Ugyanakkor addig, amíg nem adtuk meg a „Lejáratot”, addig nem tudtuk elküldeni a fizetési kérelmet.
  • Amit viszont egyetlen bank mobilbanki alkalmazásában sem láttunk, az azonnali fizetéshez kapcsolódó QR-kód olvasót. Az MNB már tavaly nyáron kiadta az azonnali fizetési QR-kód szabványt, amely segítségével az azonnali átutalási megbízást tudjuk majd gyorsan és egyszerűen rögzíteni (pl. webshopokban, futárnál stb.).
  • FONTOS: a mobilbanki alkalmazás frissítésére szükség lehet! Ez bankonként változik, pl. Erste Bank és a K&H Bank esetén frissítenünk kell az alkalmazást.

(megjegyz.: az iTunes-on talált információk alapján 2019 vége óta a myraiffeisen mobilbanki alkalmazás már képes „QR-kód beolvasásával utalást indítani belföldi forint bankszámlák között”. Ebből azt feltételezzük, hogy a myraiffeisen alkalmazást már felkészítették az azonnali átutalások indítására QR-kód lefotózásával. Hamarosan ezt is leteszteljük.)

Összességében

  • a vizsgált bankoknál sikeresen elindult az azonnali fizetés (kivéve a K&H Bankot, ahol éjfél után nem indult el a mobilbank karbantartás miatt),
  • az OTP Banknál, az Erste Banknál és az MKB Banknál működött a másodlagos számlaazonosítóra történő pénzküldés (a GRÁNIT Banknál nem találtuk meg ezt a funkciót),
  • az Erste Bank sikeresen vizsgázott a fizetési kérelemből is.

A másodlagos számlaazonosítók rögzítésének módját, a fizetési kérelem megadását hamarosan külön cikkben fogjuk bemutatni.

Kapcsolódó oldal:

Címlapfotó: pxfuel.com

BankTechShow

A fintechzone.hu kiadója a FinTech Group Kft.
„A digitális pénzügyi technológiák, FinTech szolgáltatások terjedését segítjük.”
Web: fintechgroup.hu

Aktuális cikkeink:

A szerzőről

Tudósítás

A FinTechZone górcső alá veszi a legfrissebb hazai és nemzetközi digitális pénzügyi fejlesztésekről, megoldásokról szóló híreket, bejelentéseket. Megosztjuk azokat, amelyekről úgy gondoljuk, hozzájárulnak a hagyományos pénzügyi közvetítői rendszer digitális fejlődéséhez, az ügyfélélmény növekedéséhez. Szakmai hátterünk a hitelességünk. #nobullshit
BankTechShow

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI MEGOLDÁSOK KÉZIKÖNYVE (MÁSODIK KIADÁS)

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
Elektronikus fizetési megoldások kereskedőknek, vállalkozásoknak. A bankkártya elfogadástól a bankszámla alapú fizetési lehetőségeken át az integrált megoldásokig.

HUNFINTECH 2022

fintech hunfintech
Magyarország 20 legígéretesebb fintech cége és 22 új fintech megoldása

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!