A koronavírus terjedésének megakadályozása érdekében hozott kényszerintézkedések jelentős lökést adtak a készpénzmentes fizetési megoldások intenzívebb terjedésének és használatának az elmúlt hetekben. Ugyanakkor nem szabad megfeledkeznünk arról sem, hogy milyen alapvető trendek, tényezők határozzák meg a hazai elektronikus fizetési piac idei évi várható fejlődését. Az azonnali fizetésről, a nyílt bankolásról, az erős ügyfél-hitelesítésről és a BigTech cégek fizetési megoldásairól beszélgettünk az OTP Mobil ügyvezető igazgatójával.
Az interjú második részében a BigTech cégek fizetési megoldásainak magyarországi megjelenéséről, a hazai elektronikus fizetési piacra gyakorolt hatásairól, valamint a régóta halogatott erős ügyfél-hitelesítés bevezetésének lehetséges hatásairól beszélgettünk Benyó Péterrel, az OTP Mobil ügyvezető igazgatójával.
Az interjú első része itt érhető el, amelyben az azonnali fizetési szolgáltatás bevezetésével kapcsolatos várakozásokat, valamint a nyílt bankolás által megnyíló új fizetési szolgáltatásokat, nemzetközi fejleményeket vettük górcső alá.
Kötelező erős ügyfél-hitelesítés (SCA) az online fizetéseknél
FELVEZETÉS: A Magyar Nemzeti Bank az elektronikus fizetések biztonságát növelő erős ügyfél-hitelesítés kötelező alkalmazásának időpontját 2019. szeptember 14-ről kitolta 2020. december 31-re, amivel időt hagyott a piacnak a felkészülésre.
Legfrissebb információink szerint további határidő módosításra kerülhet sor többek között a COVID-19 járvány hatására. Az új határidő akár 2021. június 30. is lehet.
1. Hogyan látod a piac és a felhasználók felkészültségét az erős ügyfél-hitelesítésre?
Benyó Péter: Azt gondolom, hogy a bankok a tavalyi halasztást követően komolyan veszik az előírásokat, gőzerővel fejlesztik a megoldásaikat.
A felhasználók oldalán kevésbé érzem, hogy fel lennének készülve a változásra, bár nyilván nem ismerik a majdani – szolgáltatók által – kialakított folyamatokat.
Talán a kereskedők a legfelkészültebbek, hiszen számukra szintúgy fontos, hogy konverzióromlás nélkül sikerüljön az SCA bevezetés.
Benyó Péter, az OTP Mobil Kft. ügyvezető igazgatója
2. Milyen hatást gyakorolhat meglátásod szerint a 2-faktoros azonosítás az elektronikus kereskedelemre, online fizetések terjedésére?
Benyó Péter: A növekvő biztonság a volumenek növelését hozhatja magával, azonban az is tény, hogy minden újabb folyamatbeli lépés az ügyfelek lemorzsolódását eredményezi.
Amennyiben sikerül jó egyensúlyt találni a fizetési szolgáltatóknak, akkor minden bizonnyal megerősíti a bizalmat és képes lesz szolgálni azt a kétszámjegyű piacméretbővülést, amely prognosztizálható.
3. Hogyan érinti a Simple-t az erős ügyfél-hitelesítés?
Benyó Péter: Lehetőségként tekintünk rá: azt gondolom, hogy egyedi és előnyös helyzetből nézünk a változások elébe.
4. Hogyan készíti fel a SimplePay a kereskedőket az erős ügyfél-hitelesítésre?
Benyó Péter: Mivel az erős ügyfél-hitelesítés a felhasználók védelmét szolgálja,
a legtöbb kereskedő tisztában vele, hogy az ő érdekeit is szolgálja a változás.
A SimplePay csapata folyamatosan a partnerek rendelkezésére áll, bármilyen, témához kapcsolódó kérdés esetén. Az edukációra továbbra is kiemelt hangsúlyt fektetünk.
Kapcsolódó cikkek:
BigTech Pay: Apple Pay, Google Pay, AliPay versus banki mobiltárcák versus harmadik feles digitális pénztárcák
FELVEZETÉS: 2019 májusában immár Magyarországon is elérhetővé vált az Apple Pay és pár hónap alatt több bank kezdte el kínálni ezt a szolgáltatást, mint az Android alapú érintéses mobilfizetést.
2020-ban a Google Pay megjelenése is várható Magyarországon, ami által a Google legtöbb fizetési szolgáltatása immár itthon is elérhetővé válik. Emellett a webshopokban is egyre több helyen lehet majd látni a Google Pay, Apple Pay fizetési gombot is.
1. Milyen hatása lehet 2020 végéig az Apple Pay-nek és a Google Pay-nek a hazai elektronikus fizetési piacra?
Benyó Péter: Számszerűsíthető hatást 2020 végéig nem várok, a nagy versenyzők jelenléte jót tesz piacnak. Azonban jellemzően ezek a megoldások is szolgáltatókon keresztül érkeznek meg a kereskedőkhöz, vélhetően a kártyás fizetés mellett jelenhetnek meg, így
a nap végén a felhasználó dönt a folyamat lezárásakor, hogy melyik fizetési megoldásban bízik leginkább.
2. Hogyan befolyásolja a Simple / SimplePay piacát az Apple Pay / Google Pay megjelenése, terjedése? Miben lehet versenyképesebb egy lokális szereplő a BigTech cégekkel szemben?
Benyó Péter: Nagyon sok esetben még mindig előny a magyar nyelvűség, illetve az is, hogy a mi termékeinket könnyebb testreszabni – egy konkrét igény könnyebben felkerülhet a roadmapünkre.
Emellett azt gondolom, hogy lényegesen kedvezőbb árazással dolgozunk, mint a BigTech cégek.
Kapcsolódó cikkek:
- Az IMF szerint a BigTech veszélyes a pénzügyi szektorra, 2019.06.12.
- Bankszámlával jön a Google, 2019.11.14.
Címlapfotó forrása: OTP Mobil Kft.