A multibanking mobil applikáció bevezetése után most iparágakon átívelő on-line regisztrációs, elektronikus ID, és közös adatplatform létrehozásán dolgozik a Deutsche Bank. Zárt ökoszisztéma lesz a válasz a PSD2-re és a fintech hullámra?
Egy azonosító mind felett
A Deutsche Bank, az Allianz, az Axel Springer, a Daimler és a Postbank ügyfelei hamarosan egyetlen azonosítóval, egy ún. „Master Key” segítségével tudják on-line ügyeiket intézni – a cégek legalábbis ennek érdekében közös szándéknyilatkozatban jelentették be együttműködésüket.
Az együttműködés célja, hogy kidolgozzák azt a sztenderd eljárást, amellyel az ügyfeleik egységes on-line azonosítással és regisztrációval hozzáférnek a partnercégek on-line módon elérhető szolgáltatásaihoz.
Nyílt platform kialakítása a cél. A Deutsche Bank szándéka, hogy a platformot digitális fizetésekre, digitális pénzügyi szolgáltatások igénybevételére is használhassák majd az ügyfelek.
A partnerek további, nagy ügyfélbázissal rendelkező csatlakozókat keresnek, például légitársaságokat, e-kereskedelmi cégeket, retailereket, távközlési cégeket.
Jön a szuperplatform
Ha megvalósul a fenti együttműködésben megálmodott egységes hozzáférés, az nem csupán azt fogja jelenteni, hogy egyetlen jelszóval elérhetik a fogyasztók közműszolgáltatóikat, biztosítójukat, de vásárolhatnak és fizethetnek is.
Bár az egyes szolgáltatók ügyféladatbázisai között ma még nincs átjárás, a fogyasztó kifejezett engedélyével, felhatalmazásával van lehetőség a róla gyűjtött és tárolt adatok célhoz kötött megosztására. A fogyasztó ezt az engedélyt megfelelő értékajánlat esetén várhatóan meg is fogja adni.
És itt a lehetőség: ahol ennyi információ, adat válik elemezhetővé, ott bizonyára lehet a fogyasztónak kedvezőbb szolgáltatási ajánlatot, csomagajánlatot tenni. Ez pedig növeli a fogyasztók számát, lojalitását, így végső soron hozzájárul a bevétel megtartásához, növeléséhez.
Az ügyféladatok monetizálása
Minden szolgáltatónál a fogyasztóról rendelkezésre álló adatok ”értékesítése”, felhasználása és a lehetséges üzleti modellek kialakítása kerültek fókuszba. Mennyit ér egy user profil? Erre a kérdésre is sokan keresik a választ.
A Deutsche Bank „előremenekül”, kialakítja azon üzleti kapcsolatait, amellyel részben a fogyasztói adatokat monetizálhatja, részben pedig saját szolgáltatásait tudja jobban testreszabni. A bank elébe megy a PSD2-nek (lásd a fintech szótárban), legalábbis felveszi a “harcot” a harmadik feles szolgáltatókkal (pl.: fintech startupokkal) és saját ökoszisztémájának felépítésébe kezd.