A koronavírus terjedésének megakadályozása érdekében hozott kényszerintézkedések jelentős lökést adtak a készpénzmentes fizetési megoldások intenzívebb terjedésének és használatának az elmúlt hetekben. Ugyanakkor nem szabad megfeledkeznünk arról sem, hogy milyen alapvető trendek, tényezők határozzák meg a hazai elektronikus fizetési piac idei évi várható fejlődését. Az azonnali fizetésről, a nyílt bankolásról, az erős ügyfél-hitelesítésről és a BigTech cégek fizetési megoldásairól beszélgettünk az OTP Mobil ügyvezető igazgatójával.

Az interjú második részében a BigTech cégek fizetési megoldásainak magyarországi megjelenéséről, a hazai elektronikus fizetési piacra gyakorolt hatásairól, valamint a régóta halogatott erős ügyfél-hitelesítés bevezetésének lehetséges hatásairól beszélgettünk Benyó Péterrel, az OTP Mobil ügyvezető igazgatójával.

Az interjú első része itt érhető el, amelyben az azonnali fizetési szolgáltatás bevezetésével kapcsolatos várakozásokat, valamint a nyílt bankolás által megnyíló új fizetési szolgáltatásokat, nemzetközi fejleményeket vettük górcső alá.

Kötelező erős ügyfél-hitelesítés (SCA) az online fizetéseknél

FELVEZETÉS: A Magyar Nemzeti Bank az elektronikus fizetések biztonságát növelő erős ügyfél-hitelesítés kötelező alkalmazásának időpontját 2019. szeptember 14-ről kitolta 2020. december 31-re, amivel időt hagyott a piacnak a felkészülésre.

Legfrissebb információink szerint további határidő módosításra kerülhet sor többek között a COVID-19 járvány hatására. Az új határidő akár 2021. június 30. is lehet.

1. Hogyan látod a piac és a felhasználók felkészültségét az erős ügyfél-hitelesítésre?

Benyó Péter: Azt gondolom, hogy a bankok a tavalyi halasztást követően komolyan veszik az előírásokat, gőzerővel fejlesztik a megoldásaikat.

A felhasználók oldalán kevésbé érzem, hogy fel lennének készülve a változásra, bár nyilván nem ismerik a majdani – szolgáltatók által – kialakított folyamatokat.

Talán a kereskedők a legfelkészültebbek, hiszen számukra szintúgy fontos, hogy konverzióromlás nélkül sikerüljön az SCA bevezetés.

Benyo Peter OTP Mobil

Benyó Péter, az OTP Mobil Kft. ügyvezető igazgatója

2. Milyen hatást gyakorolhat meglátásod szerint a 2-faktoros azonosítás az elektronikus kereskedelemre, online fizetések terjedésére?

Benyó Péter: A növekvő biztonság a volumenek növelését hozhatja magával, azonban az is tény, hogy minden újabb folyamatbeli lépés az ügyfelek lemorzsolódását eredményezi.

Amennyiben sikerül jó egyensúlyt találni a fizetési szolgáltatóknak, akkor minden bizonnyal megerősíti a bizalmat és képes lesz szolgálni azt a kétszámjegyű piacméretbővülést, amely prognosztizálható.

3. Hogyan érinti a Simple-t az erős ügyfél-hitelesítés?

Benyó Péter: Lehetőségként tekintünk rá: azt gondolom, hogy egyedi és előnyös helyzetből nézünk a változások elébe.

4. Hogyan készíti fel a SimplePay a kereskedőket az erős ügyfél-hitelesítésre?

Benyó Péter: Mivel az erős ügyfél-hitelesítés a felhasználók védelmét szolgálja,

a legtöbb kereskedő tisztában vele, hogy az ő érdekeit is szolgálja a változás.

A SimplePay csapata folyamatosan a partnerek rendelkezésére áll, bármilyen, témához kapcsolódó kérdés esetén. Az edukációra továbbra is kiemelt hangsúlyt fektetünk.

BigTech Pay: Apple Pay, Google Pay, AliPay versus banki mobiltárcák versus harmadik feles digitális pénztárcák

FELVEZETÉS: 2019 májusában immár Magyarországon is elérhetővé vált az Apple Pay és pár hónap alatt több bank kezdte el kínálni ezt a szolgáltatást, mint az Android alapú érintéses mobilfizetést.

2020-ban a Google Pay megjelenése is várható Magyarországon, ami által a Google legtöbb fizetési szolgáltatása immár itthon is elérhetővé válik. Emellett a webshopokban is egyre több helyen lehet majd látni a Google Pay, Apple Pay fizetési gombot is.

1. Milyen hatása lehet 2020 végéig az Apple Pay-nek és a Google Pay-nek a hazai elektronikus fizetési piacra?

Benyó Péter: Számszerűsíthető hatást 2020 végéig nem várok, a nagy versenyzők jelenléte jót tesz piacnakAzonban jellemzően ezek a megoldások is szolgáltatókon keresztül érkeznek meg a kereskedőkhöz, vélhetően a kártyás fizetés mellett jelenhetnek meg, így

a nap végén a felhasználó dönt a folyamat lezárásakor, hogy melyik fizetési megoldásban bízik leginkább.

2. Hogyan befolyásolja a Simple / SimplePay piacát az Apple Pay / Google Pay megjelenése, terjedése? Miben lehet versenyképesebb egy lokális szereplő a BigTech cégekkel szemben?

Benyó Péter: Nagyon sok esetben még mindig előny a magyar nyelvűség, illetve az is, hogy a mi termékeinket könnyebb testreszabni – egy konkrét igény könnyebben felkerülhet a roadmapünkre.

Emellett azt gondolom, hogy lényegesen kedvezőbb árazással dolgozunk, mint a BigTech cégek.

Címlapfotó forrása: OTP Mobil Kft.