2024. október 15.
FinTechShow

2024. november 26.
BankTechShow

2024.07.24.

A növekvő jogszabályi nyomás kihívásai: compliance a digitális transzformáció korában – interjú dr. Horváth Katalinnal

Szerző:

Kategóriák:

A banki, biztosítói compliance szakemberek számára különösen fontos a pénzügyi szektor digitális transzformációjához kapcsolódó hazai és EU-s jogszabályok nyomon követése mellett a digitális pénzügyi technológiák – különösen a szabályozói megfelelést támogató digitális technológiák – megértése is, ami által egyre inkább multidiszciplináris megközelítést kíván a compliance feladat ellátása.

Ezekről a kihívásokról körinterjú keretében hazai szakembereket kérdeztünk. Cikksorozatunk első részében dr. Horváth Katalin, a CMS Hungary Ügyvédi Iroda technológiai, banktech partnere válaszolt kérdéseinkre.

Melyek azok a jogszabályok, jogszabályi tervezetek, amelyek jelentősen befolyásolják majd a bankok, biztosítók digitális transzformációját 2024-2026 között?

Horváth Katalin: Mind az EU-ban, mind Magyarországon jogszabály cunami van az elmúlt egy-két évben a pénzügyi szektorra vonatkozóan.

Egyes jogszabályokat már elfogadtak, míg mások még tervezet/javaslat szakaszban vannak, de 1-2 éven belül azok is elfogadásra kerülnek. Íme egy válogatás a legfontosabb jogszabályokból:

Magyarország:

  • DÁP: Magyarországon most leginkább a digitális állampolgárságról (DÁP) szóló törvény foglalja le a pénzügyi szektort, ugyanis az alapján a pénzügyi szervezetek többségének (mint digitális szolgáltatás biztosítására kötelezett szervezet) biztosítania kell a DÁP eAzonosítás és eAláírás megoldásának alkalmazását az ügyfeleiknek és ezekre a 42/2015 Korm. rend. szerinti zártsági auditot is el kell végezniük.
  • AFR 2.0: 2024. szeptember 1-től már kötelezően alkalmazandó lesz az egységes adatbeviteli megoldáson (EAM), azaz szabványosított QR kódon alapuló, az NFC-s érintéses és a deeplinkes azonnali átutalás, április 1. óta pedig kötelező a fizetési kérelem fogadása is. Ez a pénzforgalmi piaci szereplőitől jogi és informatikai felkészülést is igényelt és tovább szélesíti az elektronikus fizetési lehetőségek körét.

Erópai Unió:

  • eIDAS 2.0 rendelet: létrehozta 2024. május 20-i hatállyal az Európai Digitális Személyiadat Tárcát (EDIW), amelyet a pénzügyi szervezetek használhatnak majd azonosításra, az abban tárolt egyes igazolásokhoz, igazolványokhoz való hozzáférést kaphatnak (így nem kell az ügyfélnek papíron benyújtania a dokumentumokat), és a hozzá tartozó minősített elektronikus aláírást az ügyfeleik használhatják majd a banki, biztosítási szerződések, jognyilatkozatok elektronikus aláírására. A pénzügyi szervezeteknek majd regisztrálniuk kell, ha használni kívánják az EDIW-et ezekre a célokra.
  • AI Rendelet: A 2024. július 12-én kihirdetett EU AI Act 2024. augusztus 1. napjától hatályos és innen indulnak a határidők is. A mesterséges intelligencia rendszereket alkalmazó pénzügyi szervezeteknek 6 hónapon belül meg kell vizsgálniuk, hogy tiltott AI-t alkalmaznak-e, további 2 éven belül pedig meg kell felelniük a magas kockázatú AI-al szemben támasztott műszaki, adminisztratív, kiberbiztonsági és egyéb dokumentációs előírásoknak.
  • DSA rendelet: a digitális szolgáltatásokról szóló rendelet alapján a pénzügyi szervezeteknek meg kell vizsgálniuk, hogy nyújtanak-e olyan digitális szolgáltatást, amely online platformnak, online piactérnek minősülhet és eleget kell tenniük a DSA-ban ezekre előírt átláthatósági, szerződéses, dokumentációs és egyéb technikai előírásoknak és módosítaniuk kell a tárhelyszolgáltatókkal, felhőszolgáltatókkal kötött szerződéseiket. A DSA már 2024. január óta alkalmazandó. A DSA főleg a BNPL szolgáltatásokat, banki online piactereket érinti.
  • DORA rendelet: a pénzügyi szektor szinte egészét lefedő kiberbiztonsági rendelet 2025. január 17-ig ad határidőt a megfelelésre, amely alapján a pénzügyi szervezeteknek kockázatkezelési keretrendszert kell kialakítaniuk, kiberbiztonsági, műszaki, dokumentációs, incidenskezelési, tesztelési és egyéb előírásoknak kell megfelelniük, új munkaköröket kell létrehozniuk és módosítaniuk kell minden harmadik személy IKT szolgáltatóval megkötött szerződésüket. A DORA rendelet az IT biztonsági csapatokat dolgoztatja meg a leginkább a pénzügyi szektorban.
  • NIS2 irányelv: a NIS2 irányelv részben átültetésre került a magyar Kibertantv-be és annak végrehajtási rendeleteibe, és az első, SZTFH-nál történő regisztrációra vonatkozó határidő 2024. június 30-án telt le. A következő határidő 2024. október 18. lesz, ameddigre a hálózat-, adat- és kiberbiztonsági előírásoknak, dokumentációs, műszaki és egyéb kötelezettségeknek kell megfelelni. Ezt követően 2024. december 31-ig kell megfelelő NIS2 auditorral szerződést kötni. A DORA rendelettel való kölcsönhatás eredményeként a DORA hatálya alá tartozó pénzügyi szervezetek az incidenseket és kiberfenyegetéseket kötelesek lesznek a NIS2 szerinti hatóságokhoz is bejelenteni, egyebekben rájuk a speciálisabb DORA rendelet fog vonatkozni. Azokra a pénzügyi szervezetekre azonban, akikre esetleg a DORA rendelet nem vonatkozik, a NIS2 és a Kibertantv. alkalmazható lehet.
  • MiCA rendelet: a kriptoeszközökről szóló EU rendelet alapján az eszközalapú token kibocsátása, e-pénz token kibocsátása, egyéb kriptoeszköz kibocsátása és a kriptoeszköz szolgáltatások nyújtása főszabály szerint (néhány kivétellel) engedélyhez kötött, meghatározott prudenciális, dokumentációs, tőke és eszköztartalék előírásoknak kell megfelelni. Az alkalmazási határidő 2024. június 30. volt.
  • PSD3, PSR: a PSD2 irányelvet a PSD3 irányelv és a PSR rendelet váltja majd fel, amely újraszabályozza a pénzforgalmi szolgáltatók engedélyezését, működését, felügyeletét, valamint az ügyfeleikkel fennálló szerződéses jogviszonyt, a fizetési megbízások megadásának, teljesítésének szabályait, integrálja kicsit módosítva a korábbi erős ügyfélhitelesítésről szóló külön rendeletet, új csalásmegelőzési előírásokat tartalmaz, részletesebben szabályozza az open banking API-kat és az elektronikus pénz irányelvet is hatályon kívül helyezi. A pénzforgalmi szolgáltatóknak majd a tervezet szerint 2 év áll rendelkezésükre a szükséges új dokumentumok benyújtására a felügyeleti szervhez, ennek elmulasztása felfüggesztést vagy a meglévő engedély visszavonását vonja maga után. A PSR a jogi megfelelés mellett komolyabb informatikai és üzletfejlesztési feladatokat is fog generálni a pénzforgalmi szolgáltatók oldalán.
  • FIDA: a rendelet tervezet a PSD2 szerinti open banking szabályokat emeli open finance szintjére azáltal, hogy a PSD2-höz képest sokkal szélesebb körben enged hozzáférést ügyfél adatokhoz, amelyekhez való hozzáférést, azok megosztását és használatát szabályozza a rendelet és létrehoz egy új intézménytípust is, a Financial Information Service Provider-t (FISP), amely engedélyhez kötött tevékenység lesz. A pénzügyi szervezetek számára a FIDA-nak való megfelelés dokumentációs, adatvédelmi, szerződéses kötelezettségekkel jár majd és ezek mellett komolyabb informatikai fejlesztést is igényel.

Milyen kihívásokra számíthatnak (pl. a korábbi gyakorlattól eltérő új gyakorlatok alkalmazása és/vagy szigorúbb felügyeleti elvárások megjelenése és/vagy a digitális megoldások intenzívebb használata stb.) a compliance munkatársak az előbbi jogszabályok, irányelvek rendeletek kapcsán?

Horváth Katalin: Összességében rengeteg dokumentációs, átláthatósági követelménynek kell megfelelni a következő években, mindemellett jelentős fejlesztési feladat előtt is áll a pénzügyi szektor, hogy eleget tudjanak tenni a jogszabályi előírásoknak.

A compliance szakemberek a következő években szabályzatokkal, kockázatértékelésekkel, dokumentáció gyártással lesznek elfoglalva és napi feladataik közé fog tartozni az IT és IT biztonsági csapatok felügyelete és a velük való együttműködés annak érdekében, hogy műszakilag biztosítható legyen a jogszabályi megfelelés.

Én egyelőre nem látom azonban, hogy a rengeteg IT fejlesztési és IT biztonsági jogszabályi feladat mellett hogyan lesz idejük és erőforrásuk a banki, biztosítói IT, IT biztonsági csapatoknak arra, hogy innováljanak és saját digitalizációs terveiket megvalósítsák.

Én most úgy gondolom, hogy a jogszabályi megfeleléskényszer egyszerűen agyonnyomja az egyéb fejlesztéseket és hátráltatja a bankszektorból jövő és nem a szabályozó által diktált innovációt, digitális transzformációt.

Hogyan látja az úgynevezett RegTech (regulation technologies) megoldások elterjedtségét a pénzügyi szektorban?

Horváth Katalin: Mivel a pénzügyi szektornak nagyon jelentős a jogszabályi megfelelési kötelezettsége és magas bírságtételek fenyegetik, ezért a szervezetek szignifikáns időt és erőforrást, pénzt fordítanak arra, hogy ezt teljesítsék.

Minden olyan technológia, eszköz, megoldás, ami ezt a terhet bármely oldalról csökkenti, hasznos és kívánatos a pénzügyi szektorban, és a pénzügyi szervezetek már használják is ezek egy részét.

Jó példa erre a különféle adatszolgáltatások teljesítése, amelyeket a szervezetek ma már gépi automatizációval állítják elő és ritkább esetben automatizáltan teljesítik is. Ezek a banki rendszerek gyakran mesterséges intelligenciát is alkalmaznak.

Másik élő példa például az AI alkalmazása arra a célra, hogy a sok banki, biztosítói belső szabályzat, politika, terv és eljárásrend szerteágazó szabályai között gyorsan megtalálja azt a szabályt, amit egy adott esetben alkalmazni kell, vagy ha jogszabályi megfelelés miatt módosítani kell. Egy ilyen AI eszköz a belső szabályzatok nagyobb összhangját és magasabb szintű jogszabályi megfelelést is eredményezhet.

A kockázatkezelésben, csalásmegelőzésben is jelentős már a regtech megoldások alkalmazása, gyakori itt is az AI alapú megoldások használata.

Az IT biztonság területén pedig szintén AI megoldások segítik a szervezeteket abban, hogy hatékonyan tudjanak védekezni az adott esetben szintén AI által támogatott támadásokkal szemben, ezáltal is eleget téve a jogszabályok szigorú kiberbiztonsági előírásainak.

A pénzmosás, ügyfélhitelesítés, KYC területén is jelentős a technológia használata, elegendő, ha csak az online ügyfélazonosításra, igazolványok online ellenőrzésére, viselkedésminták monitorozására, vagy a háttérellenőrzésekre gondolunk. Ezek a technológiák szintén a jogszabályi megfelelést biztosítják és jelentős terhet vesznek le a szervezetek válláról.

Melyek azok a compliance tevékenységek, amelyek ellátása esetén a digitalizáció és a regtech megoldások elterjedtsége magasabb fokú?

Horváth Katalin: Ahogy az előbb is említettem, a pénzügyi szektor rengeteg területen használja már a regtech megoldásokat és a digitalizációt.

Kiemelkedik ezek közül az online onboarding és szerződéskötés, az ehhez kapcsolódó elektronikus ügyfélazonosítás, hitelesítés, KYC és AML terület, valamint a csalásmegelőzés, és az IT biztonság.

Hogyan segítheti a generatív AI (genAI) a compliance tevékenységet?

Horváth Katalin: A compliance munkatársak segítségül hívhatják a genAI-t a szabályozás jobb megértéséhez, értelmezéséhez, és a különböző országokban hatályos eltérő szabályokat is össze tudják ezáltal hasonlítani határon átnyúló működés esetén.

A genAI arra is képes, hogy összevesse a meglévő belső szabályzatokat, politikákat, eljárásrendeket a jogszabállyal és elemezze, hogy hol teljesülnek az előírások, és hol van bennük valamilyen gap.

A genAI segítséget nyújthat a munkatársaknak szóló training anyagok előállításában is, ami szintén jelentős erőforrást igényelne.

Milyen trendek és újítások várhatók a RegTech területén a következő években 2024-2026?

Horváth Katalin: A regtech területén egyre több AI vagy ML (machine learning) alapú megoldás fog elterjedni, így különösen automatizált compliance monitoringban, amely folyamatosan figyeli a jogszabályoknak való megfelelést az adatok elemzésével.

Az előrejelző kockázat menedzsmentben potenciális kockázatokat és jogsértéseket tudhat előre jelezni a rendszer, és a KYC, AML területen is jelentős fejlődést várok az AI bevonásával, ami gyorsan és hatékonyan tud nagy mennyiségű adatot elemezni egy-egy ügyfélről.

A blockchain alapú regtech megoldásoknak is helyük lesz a következő években, például blockchain alapú ügyfélhitelesítésben és azonosításban.

Mindezek számára pedig a felhőtechnológia biztosítja a regtech megoldások skálázhatóságát és rugalmasságát. A regtech akár olyan magasságokat is elérhet, ahol már géppel olvasható és végrehajtható szabályozás kerül kifejlesztésre.

Címlapfotón: dr. Horváth Katalin, a CMS Hungary Ügyvédi Iroda technológiai, banktech partnere

Címkék:
blank