blank
blank

2022.09.05.

Az Instacash segíti a hazai bankokat az azonnali digitális részletfizetés, a BNPL bevezetésében

Szerző:

Kategóriák:

Hogyan írja át a technológia a pénzügyi szektor működését? Ki, milyen technológia megjelenésére számít a következő években? Körinterjú keretében feltérképezzük a hazai bankok, fintech cégek várakozásait. Beszélgető partnerünk Bruzsa Géza, az Instacash (Fintrous Group) ügyvezetője, aki szerint a Buy Now, Pay Later (BNPL) jó lehetőséget kínál a bankoknak is. A legújabb technológiákkal, fintech megoldásokkal, szabályozói intézkedésekkel és az ügyféligények változásával részletesen is foglalkozunk 2022. október 12-én a FinTechShow-n.

Bio: Bruzsa Géza

Banki lakossági termékfejlesztési vezetőként a a lebonthatatlannak hitt falak lebontása és a transzformáció okozott neki örömet. Pár éve, még CRM vezető korában elhatározta, hogy egyszer majd saját cégébe teszi azt a napi tizen-x órát és megváltják a világot, ezért lett 2021-ben a Fintrous Group | Instacash CEO-ja.

Magát bankár-startuppernek tartja, mert bár hobbija az innováció, hajhássza a növekedést, mégis hisz a “budgeting, planning, forecasting” működési elvben, döntéseit a P&L fókusz járja át, a klasszikus startup pénzégetés pedig kimondottan frusztrálja.

Bruzsa-Geza

Előadás: BNPL: fintech hóbort, vagy az évtized banki ügyfélakvizíciós stratégiája?

Bruzsa Géza, Fintrous Group | Instacash, ügyvezető

FinTechShow 6.0: “Kódban a jövőnk? Bankokból tech cégek?” | 2022. október 12.

1. Az elmúlt 12 hónapban milyen eredményeket értetek el?

Bruzsa Géza: Több, mint 10 ezer regisztrálónak tudtunk segíteni online hiteligénylésben. A folyamat egyszerűségére, átláthatóságára és a kiszolgálás minőségére 5-ös skálán 4.9-es értékelést adott több, mint 1500 ügyfél. Ezeknek köszönhetően 10-szerezni tudtuk tavaly az árbevételünket és az idei előrejelzésünk is egy további 3-szorozás.

Mindemellett idén elkészültünk a white-label BNPL (Buy Now, Pay Later) platformjaink első fázisának fejlesztésével, több meghatározó piaci szereplővel vagyunk tárgyalásban a piacra lépés kapcsán és megkezdtük a külföldi értékesítést.

Korábbi befektetőink elégedettek velünk, amit mi sem igazol jobban, minthogy a most folyamatban lévő új befektetési kör kapcsán a tervezett befektetési összeg felére már van elköteleződés részükről és jelenleg is több társbefektetővel vagyunk előrehaladott tárgyalási fázisban

2. Melyik eredményre vagy a legbüszkébb és miért?

Bruzsa Géza: Arra, hogy az ügyfeleink – beleértve hiteligénylőket és bankokat – validálták, hogy amit csinálunk az jó és van rá igény. Egyik stratégiai banki partnerünk például visszajelezte, hogy az általunk biztosított folyamaton keresztül érkező online hiteligényléseknek a minősége a legjobb az összes csatornájukat figyelembe véve, nálunk legkevesebb a hiánypótlás.

Ügyfeleink pedig így nyilatkoznak: “Fantasztikus az ügyfélkiszolgálásuk, minden elismerésem. A jelenlegi bankomnál kiemelt ügyfélként sem kaptam ilyen gyors, kedves és profi ügyintézést. Igazán Y generációs és 21. századi, imádtam. :)”

“20 perc alatt otthonról elintéztünk mindent, ennyi idő alatt a bankfiókba sem értem volna be.”

3. A következő 1-2 évre milyen célokat tűztetek ki magatok elé?

Bruzsa Géza: Az a missziónk, hogy bankokat, pénzügyi vállalkozásokat segítsünk a BNPL piacra lépésben a közép-európai régió vezető white-label BNPL platformszolgáltatójaként azért, hogy
ezáltal gyors és hatékony módon tudják felvenni a versenyt a piacaikra sorra belépő, saját jogon hitelező külföldi BNPL fintech ekkel és az érkező BigTech szereplőkkel szemben.

Ez az új csatorna számukra addicionális hitelkihelyezést és új ügyfélszerzést jelenthet, ami kompenzálni tudja a recesszió okozta várható negatív hatásokat

4. Melyik az a 3 technológia szerinted, amelyeknek a következő 5 évben meghatározó szerepe lesz a termék-/szolgáltatásfejlesztésben, amely technológiá(k)ra egyre több megoldás fog épülni és/vagy az üzleti életben a megkülönböztetés, a versenyképesség meghatározó elemévé válhat(nak)?

Bruzsa Géza:  Lehet, hogy nem leszek népszerű azzal, hogy nem AI-t, b lockchain-t és Open Banking-ot fogok mondani.

Én ezt ügyfél szempontból közelítem meg, az ügyfeleknek pedig arra van igényük, hogy a hiteligénylés ne egy fájdalom legyen, hanem élmény, magyarul nekem, mint ügyfélnek ne kelljen manuálisan begépelnem magamról olyan adatokat, amiket digitális forrásból is tudnia kellene rólam a banknak.

Ne kelljen dokumentumokat fotóznom, becsatolgatnom, főleg ne olyan dolgokról, amiket más automatizált forrásból is megszerezhet a bank. Ne kelljen a munkaidőmben felszabadítani 20-30 percet azért, hogy egy videóhívás keretében nyilatkozatokat olvasson fel egy kedves banki kolléga. Ne kelljen telefonos segítséget igény be venni az online igényléshez, mert olyan bonyolultra sikerült, hogy egyetemi diplomával is nehéz értelmezni.

De leginkább ne kelljen az igéretek ellenére napokat várnom arra, hogy meghozza a bank a bírálati eredményt és folyósítsa a pénzt.

És félreértés ne essék, ez nem csak egy mezei fogyasztási hitelnél valós elvárás, hanem egy sima, piaci, támogatás nélküli lakáshitelnél is, ahol

a helyzet jelenleg sokkal rosszabb, tanult, banki tapasztalattal rendelkezők számára is egy rémálom ma szinte minden bankban a lakáshitel folyamat.

5. Ennek/ezeknek a technológiáknak a hasznosulását a pénzügyi szolgáltatók/szolgáltatások mely területein látod, illetve a nap végén a végfelhasználók mit érzékelhetnek majd az adott technológia hasznosulásából?

Bruzsa Géza:  Két ügyfélesetet említenék, amelyek kapcsán ha a következőket tapasztaljuk majd felhasználóként, akkor elmondhatjuk, hogy megérkeztünk a digitális világba.

Az egyik ügyféleset a “Vásárolj most, fizess később” (BNPL). Ha 5 perc alatt ügyfélként végig tudok menni egy webshop check-outjában a digitális részletfizetési folyamaton, ha 2 percen belül lefut a scoring és valós időben kapok egy hitellimitet, illetve megérkezik a jóváhagyás, és akkor is, ha az adott BNPL szolgáltatást kínáló banknak NEM vagyok ügyfele.

A másik ügyféleset a lakáshitel. Ha 30 perc alatt tokkal-vonóval tudok igényelni a feleségemmel együtt egy budapesti belvárosi újépítésű használt lakás vásárlásához lakáshitelt. És a folyamat során senki nem hívogat, hogy jönne felmérni az ingatlant, főleg, hogy egyébként kb. 3 percig lenne ott és csinálna 4 fotót. Ha aznap megérkezik a jóváhagyás és a szerződések, és ha igényelek is egy videós konzultációt egy szakértővel, akkor is 3 napon belül folyósításra kerül a hitel.

6. Milyen kihívások, akadályok korlátozhatják, lassíthatják az általad említett technológiák és/vagy az azokra épülő megoldások hasznosulását a pénzügyi szektorban?

Bruzsa Géza:  Ez egy többszereplős játék, szükséges hozzá a szabályozó, amely megteremti a folyamatok egyszerűsítésének jogi – és adott esetben technológiai (pl. adatbázis) – hátterét, amelyek egyértelműen a fogyasztó igényeit szolgálják.

A “játék része” a bank, amely nemcsak a fióki folyamatot szeretné átemelni egy online felületre, ezzel kipipálva a digitalizáció melletti „boxot”, hanem tényleg digitális ügyfélélményt szeretne biztosítani. A bank ne akarjon mindent házon belül lefejleszteni, és ezzel több éves csúszásokba kerülni középtávon a fintech/bigtech versenytársaikhoz képest. Rendelkezzen átgondolt „buy or build” stratégiával és ne csak mondja, hanem legyen ténylegesen nyitott a fintech kooperációkra.

Végül, de nem utolsó sorban a végfelhasználó is része a többszereplős játéknak, akinek az edukációjára, támogatására fókuszt kell helyezni.

7. A következő 1-2 évben a digitális transzformáció mely területeken lesz erőteljesebb, meghatározóbb a bankoknál, pénzügyi szolgáltatóknál véleményed szerint?

Bruzsa Géza:  Inkább azt mondanám el, amiben az ügyfelek nevében reménykedem: nagyon bízom abban, hogy a hitelezési folyamatok digitalizációja, automatizálása TOP fókusz marad a bankoknál és senki nem gondolja majd azt, hogy ez „done”.

8. Melyik az a 1-2 fintech megoldás a világban, amely az elmúlt időszakban megragadta a figyelmedet? Mi volt az, ami miatt felfigyeltél az adott fintech megoldásra?

Bruzsa Géza:  Itt se leszek népszerű, de én használtam, használom a Klarnát. Amit ők összeraktak, az forradalmi és egyedülálló, soha ilyen élményben nem volt részem. Nem szégyen, de mi is tőlük tanultunk az alkalmazásunk fejlesztésénél.

Persze látom, hogy most sokan örülnek a kudarcaiknak, leértékelés, reguláció, stb, de szerintem a jó dolgokat kell meglátni abban, amit csináltak, ebből tanulni és ezeket transzformálni a banki működésbe.

Címlapfotó forrása: Fintrous Group | Instacash

Címkék:

blank
blank
blank