Bakonyi András (Ingenico): Megfordult a trend! Ügyfélvesztéssel jár a kártyás fizetés hiánya

írta | 2022. 12. 20. | 2023-as várakozások, Elektronikus fizetés, Összes hír

PayTechShow 4.0

Hogyan készülnek a bankok, fizetési szolgáltatók, fintech cégek 2023-ra? Melyek lesznek a meghatározó digitális fejlesztések a következő 12 hónapban? Ki hogyan értékeli az idei évi eredményeket, piaci fejleményeket? Körinterjú keretében feltérképezzük a várakozásokat, kihívásokat és a piaci lehetőségeket. Beszélgető partnerünk Bakonyi András, az Ingenico Magyarország cégvezetője.

1. Hogyan értékeled a hazai elektronikus fizetési piac idei évi eredményeit? Ezek közül melyik/melyek az(ok), amelyeket különösen kiemelnél?

Bakonyi András: Mi nem látunk jelentős visszaesést azután, hogy a COVID járvány lecsengését követően emelkedtek az alapvető piaci mutatók. A bankok jelenleg is folytatják az elektronikus fizetések elfogadására alkalmas kapacitásaik bővítését, és a kereskedők számára továbbra a POS terminál az elsődleges készpénzmentes fizetési mód.

A tavaly év elején megjelent, online pénztárgép esetén az elektronikus fizetést kötelezővé tévő rendeletet követően az AFR a kereskedők között egyelőre nem nyert domináns teret.

Azonban fontos megjegyezni, hogy a használatát meggyorsító QR kódot a jelenleg piacon lévő Ingenico POS terminálok képesek megjeleníteni, így a két megoldás integrációjára kínálkozik technikai lehetőség.

2. Hogy látod a (fizikai és az online) kereskedők felkészültségét a készpénz-helyettesítő fizetési megoldások iránt? Ismerik az új megoldásokat, fizetési módokat, keresik az új lehetőségeket, vagy inkább a minimum nyújtására törekszenek?

Bakonyi András : Napjainkban már minden kereskedő tisztában van azzal, hogy a készpénzmentes fizetésekre vonatkozó igény átlépte a kritikus tömeget. Míg korábban gyakran találkoztunk a kártyaelfogadás elleni kifogásként azzal, hogy „az ügyfelek nem igénylik, hogy kártyával fizethessenek” – manapság már gyakorlatilag sosem halljuk ezt.

Eljutottunk arra a pontra, amikor az igazi nyomást az ügyfelek helyezik a kereskedőkre, és amennyiben valaki nem biztosít kártyás fizetést, az gyakran jár ügyfélvesztéssel.

3. Véleményed szerint melyik (melyek) az(ok) a kereskedői, szolgáltatói szegmens(ek), ahol a legsúlyosabb a lemaradás a készpénz-helyettesítő fizetési megoldásokkal való ellátottság terén? Minek köszönhető ezeken a területeken a jelentős lemaradás?

Bakonyi András: A nemzetközi trendeket tekintve az önkiszolgáló megoldások – például étel- és italautomaták, parkolóoszlopok, és kioszkok – területén látunk egyértelmű lemaradást a készpénzmentes fizetésekben. Ide tartozik a készpénzmentes adakozás is, amelyre éppen a napokban mutattuk be az Ingenico Adományozó Totem elnevezésű megoldásunkat, amely jelentősen megkönnyíti a jótékonysági szervezetek és egyházak támogatás-gyűjtését a beépített Ingenico Self önkiszolgáló terminál segítségével.

Emellett kiemelhetjük még a parkolást is: Budapesten például még mindig több kerületben egyáltalán nem lehet kártyával fizetni, annak ellenére, hogy számos vidéki városban – például Szegeden vagy Zalaegerszegen már nagy volumenben működik ez a megoldás.

Szintén jelentős felfutásra számítunk a különböző automaták piacán, annak ellenére is, hogy ezek az eszközök törvényileg nem kötelesek kártyás fizetést kínálni.

Ingenico adományozó totem SELF 2000

Új magyar fejlesztés teszi egyszerűbbé a készpénzmentes adománygyűjtést | 2022.12.07.

Az Ingenico Magyarország bemutatta megújult Adományozó Totemét, amely lehetővé teszi a bankkártyás adományok gyűjtését, akár emberi felügyelet nélkül is.

4. Az elfogadói oldalon a koronavírus járvány kitörése óta eltelt időben – az internetes elfogadóhelyek számának folyamatos növekedése mellett is – csökkenő tendencia volt megfigyelhető az internetes vásárlás útján okozott kár tekintetében 2021. első félév végéig. Bár a forgalom arányában továbbra is elenyészőnek mondható, azóta újra növekszik az internetes visszaélések értéke – idén az első két negyedévben az okozott kár értéke nagyobb volt, mint 2021 teljes évben. Mi a meglátásotok, mi állhat ennek a hátterében és milyen eszközzel látjátok megállíthatónak ezt a kihívást?

Bakonyi András: Az ilyen módon okozott kár mértéke mindig a forgalom függvénye. Mi úgy látjuk, hogy bár az emberek tudatossága növekszik, még mindig érdemes minden felületen tovább edukálni a fizetések területén.

Egyre több internetes bolt kínál személyes átvételi pontokat, ahol minden esetben elkerülik a visszaélésekből eredő károkat, mivel azokat a bank köteles megtéríteni.

Sokan még mindig tartanak attól, hogy előre beírják a kártyaszámukat egy online fizetési felületen, így számukra jó alternatíva az átvételi pontokon biztosított kártyás fizetési lehetőség. Jelenleg országszerte szinte az összes csomagfelvevő-ponton például online fizetés helyett a szolgáltató egy-egy Ingenico terminált biztosít a felvevőpont üzemeltetőjének.

Tehát aki fél az online fizetéshez kapcsolódó bizonytalanságoktól, annak is vannak opciói.

5. Az idei évben mi volt a legjelentősebb újításotok, innovációtok az elektronikus fizetési piacon?

Bakonyi András: Az idén tovább bővült az Android termékkínálatunk, amelynek fontos előnye, hogy sokkal könnyebb rá fejleszteni, ezért változatosabb megoldásokat vezethetnek be vele a kereskedők.

2022-ben már nem csak a csúcskategóriában érhető el az Android POS, megjelentek a középkategóriás, ám kedvező árfekvésű Ingenico terminálok, mint az Axium DX4000, és a kasszarendszerrel integrálható retail PIN Pad-ok, mint az Axium RX7000.

Továbbá az év egyik fontos Ingenico újítása a magyar fejlesztésű adományozó megoldás, az egyházak és jótékonysági szervezek számára elérhető Ingenico Adományozó Totem új változata, amely a PSD2-nek megfelelő, PIN bevitelre alkalmas önkiszolgáló terminál érkezik.

6. Melyek a 2023-as évre vonatkozó főbb várakozásaid a hazai elektronikus fizetési piaccal kapcsolatban?

Bakonyi András: Az ideihez hasonló évre számítunk jövőre is. A POS terminál piacot tekintve az önkiszolgáló megoldások szegmense fog jelentősen bővülni, részben a munkaerőhiány miatt. Egyre több lesz önkiszolgáló kassza a kereskedőknél, amelyeknél sok esetben csak kártyás fizetés lesz elérhető. Ugyanakkor gyarapodni fog az automaták száma is, valamint egyre több benzinkúton lesz személyzet nélküli kútoszlop.

Ezen felül egyértelmű trendnek látjuk a „Terminal as a Service” (TaaS) jellegű terminál használat terjedését is, amikor a bankok, kereskedők, integrátorok havidíjas konstrukcióban veszik igénybe az eszközöket és a hozzájuk tartozó kiegészítő szolgáltatásokat, mint például a szoftveres hátteret, a telepítést, leszerelést, javíttatás, frissítések biztosítását, valamint a terminál management rendszert.

Arra is számítunk, hogy az Android POS-ok aránya nőni fog, mivel áruk egyre versenyképesebb, és kevésbé vannak kitéve a készlethiánynak, valamint könnyebb hozzájuk fejlesztőt találni.

7. Mik a várakozásaid az AFR 2.0 intézkedéscsomag 2023-as bevezetésével kapcsolatban?

Bakonyi András: A kártyás tranzakciók nagy előnye továbbra is az, hogy a vevőnek díjmentes, míg az AFR költsége díjcsomag függvénye.

Az AFR emellett egyelőre kényelmi szempontból sem ideális, de vannak olyan helyzetek, ahol van relevanciája a megoldásnak, QR kódot viszont ilyenkor is meg kell jeleníteni, ami egy POS terminálon is lehetséges, emiatt mi nem érezzük, hogy versenyeznünk kellene a megoldással.

Mi inkább annak örülünk, ha minél több lehetőség van a készpénzkímélő fizetésekre, mivel ez is edukálja a fogyasztókat.

A hosszútávú célunk közös: a készpénzes fizetések átirányítása az elektronikus csatornákra.

8. Hogy látod, 2023-ban mi lesz számotokra a legnagyobb kihívás?

Bakonyi András: Még mindig vannak nehézségek a chip beszerzésben, ami főleg a régebbi típusú termékeinket érintheti, ezért új generációs – például Android alapú – hardverekre kell átallni, ahol nincs ellátási fennakadás. Ez az átállás azonban egyrészt költséget jelenhet, másrészt workflow szempontból is kihívás lehet az ügyfelek számára.

9. Itthon is megjelentek – a kártyatársaságok mellett további, – a BNPL szolgáltatást B2B és B2C viszonylatban is nyújtó társaságok. Mik a várakozásaid a BNPL hazai lehetőségeivel kapcsolatban? Milyen kihívásokat és veszélyeket látsz a BNPL kapcsán?

Bakonyi András: Ezek nagyon jó, és izgalmas megoldások, viszont eddig is léteztek, csak kevésbé szép csomagolásban, áruhitel néven.

Több, mint 10 éve van lehetőség a hazai hitelkártya használóknak 2-3 bank kínálatában ilyen termékkel vásárolni részletekben, akár online is.

Ez egy hitelfelvételi forma, aminek a szabályozottsága és a menete nehezen érthető az ügyfelek és a kereskedők számára, miközben a hazai szabályok mellett nem hiszem, hogy olyan sikereket tud elérni, mint azokban az országokba, ahol a kiugró számokat produkálta.

Emiatt, ha népszerűbbé válik is Magyarországon, nem ez fogja forradalmasítani a piacot véleményem szerint – ettől viszont még egy nagyon jó megoldás, még ha többet is beszél róla a szakma, mint kellene.

Minden egyes hazai POS terminálnak kötelessége felajánlani ezt a szolgáltatást az olyan Mastercard kártyák esetében, amik biztosítják ezt a terméket, de eddig nem látunk áttörést.

Jelenlegi hitelkamatok és szabályozói sapkák sem motiválják a piacot, hogy ezekbe itthon sokat fektessenek.

Ingenico

Új korszak jön az Ingenico számára. Megtörtént a tulajdonosváltás | 2022.10.07.

Az Apollo Funds által történt felvásárlás sikeres befejezését követően az Ingenico, a fizetési- és kártyaelfogadási megoldások globális piacvezetője ma bejelentette, hogy független vállalatként folytatja működését. A tulajdonosváltás új korszakot jelent az Ingenico számára.

Címlapfotón: Bakonyi András, az Ingenico Magyarország cégvezetője. Fotó forrása: Ingenico 

HUNFINTECH 2022 - MAGYAR FINTECH
PayTechShow 4.0

Aktuális cikkeink:

A szerzőről

blank

NÉMETH MONIKA

A Magyar Telekomnál szabályozással, majd “smart” projektekkel foglakozott. A pénzügyi szektorban végmenő digitális transzformáció kísértetiesen hasonlít a telko iparág átalakulására, így korábbi tapasztalatait most a digi pénzügyek világában hasznosítja. Ha ma lenne óvodás, akkor a PSD2 lenne belevarrva a takarójába. A #regtech trendeket és megoldásokat is vizsgálja a szabályozói kihívások mellett. #banktech #regtechguru

PAYTECHSHOW 2023

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
2023-ban is jön a PayTechShow, ahol bemutatjuk az aktuális elektronikus fizetési trendeket, a legújabb paytech megoldásokat és a szabályozói iránymutatásokat.

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI MEGOLDÁSOK KÉZIKÖNYVE (MÁSODIK KIADÁS)

elektronikus fizetés bankkártyás fizetés QR-kódos fizetés
Elektronikus fizetési megoldások kereskedőknek, vállalkozásoknak. A bankkártya elfogadástól a bankszámla alapú fizetési lehetőségeken át az integrált megoldásokig.

HUNFINTECH 2022

fintech hunfintech
Magyarország 20 legígéretesebb fintech cége és 22 új fintech megoldása

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!