„A mobiltárcás piac a Google Pay és az Apple Pay megjelenésével szédítő tempóban növekszik, évente akár 150 százalékkal, de a Simple app továbbra is megállja a helyét ezen a fronton” – mondta el Benyó Péter, az OTP Mobil ügyvezetője. Az elektronikus fizetési piac fejlődési dinamikájáról, a softPOS funkcióban rejlő lehetőségekről és a 2023-as várakozásokról is beszélgettünk az OTP Mobil ügyvezetőjével.
1. Melyek voltak a 2022-es év meghatározó momentumai a hazai elektronikus fizetési piacon?
Benyó Péter: A tavalyi év kapcsán érdemes visszatekintenünk kicsit korábbra is. A 2021. január 1-jétől életbe lépő jogszabályváltozás, miszerint minden online kasszát használó kereskedőnek és szolgáltatónak biztosítania kell vásárlói számára az elektronikus fizetés lehetőségét Magyarországon, majd a koronavírus- járvány és az ennek hatására megváltozott fizetési szokások korábban nem látott dinamikájú fejlődésre ösztönözték az elektronikus fizetési piacot.
Ugyanakkor ezek az impulzus jellegű hatások azt a lehetőséget is magukban hordozták, hogy 2022-ben valamelyest mérséklődik a fejlődés üteme. Azonban lassulás vagy stagnálás helyett a dinamikus növekedés 2022-ben tovább folytatódott, ami azt jelzi, hogy
továbbra is töretlen az igény az elfogadók és vásárlók oldalán is a fizetés digitalizációjára, az új, innovatív megoldásokra.
Számunkra a 2022-es év meghatározó mérföldköve volt a SoftPOS funkció bevezetése. A SimpleBusiness legújabb, ötödik fizetési megoldása az érintéses fizetési funkció. Használatával egy NFC-képes okoseszköz segítségével valósulnak meg a tranzakciók POS-terminál beszerzése, telepítése nélkül. Ráadásul a megoldás bankfüggetlen.
Érintéses fizetési lehetőséggel bővült a SimpleBusiness | 2022.05.26.
2. Hogyan értékeled a hazai elektronikus fizetési piac érettségét és a 2022-es évi fejlődési dinamikáját?
Benyó Péter: Az elmúlt időszakban több változás is érte az e-kereskedelmet, a mobilhasználati és a fizetési szokásokat, ami az elektronikus fizetés piacára is hatással volt.
Az MNB Digitalizációs jelentése alapján a bankok digitális érettsége 2021-ben tovább fejlődött, de a teljes bankrendszert tekintve a közepes fejlettségi szintet még nem tudta meghaladni, így van tere – és a megváltozott felhasználói igények miatt időszerűsége is – a további fejlődésnek.
Tavaly az elektronikus fizetési piac fejlődésében megkerülhetetlen tényező volt az online kereskedelem növekedése, ami az előzetes várakozások ellenére sem tért vissza a járvány előtti szintre és egyre biztosabbak lehetünk abban, hogy a jövőben is folytatódni fog az e-kereskedelem bővülése.
A fizetési szokások kapcsán meg kell említenünk azt is, hogy az MNB statisztikái szerint 2022. harmadik negyedévében a 364 millió darab belföldi kártyás vásárlás átlépte a korábban sosem látott, 3000 milliárd forintos összértéket.
Emellett a mobiltárcás tranzakciók száma és értéke is ugrásszerűen növekedett: az elmúlt két évben 12 millióról 2022 harmadik negyedévre 63 millióra. A tranzakciók értéke pedig 61 milliárd forintról 391 milliárd forint fölé emelkedett. Ez a Simple alkalmazás NFC fizetési számain is látható: 2022. harmadik negyedévében közel 43 százalékos növekedést könyvelhettünk el az előző év azonos időszakához viszonyítva. Havonta már közel 2 millió mobilfizetési tranzakció megy végbe az alkalmazáson keresztül.
A mobiltárcás piac a Google Pay (2021) és az Apple Pay (2019) megjelenésével szédítő tempóban növekszik, évente akár 150 százalékkal, de a Simple app továbbra is megállja a helyét ezen a fronton.
3. Milyen eredményeket ért el 2022-ben az OTP Mobil? Melyiket tartod a legnagyobb sikernek?
Benyó Péter: Tevékenységünket, fejlesztéseinket alapvetően meghatározza az, hogy fizetési megoldásainkkal szeretnénk egyszerűbbé tenni a felhasználóink életét, hogy se a készpénzzel se a bonyolult fizetési megoldásokkal ne kelljen feleslegesen időt tölteniük.
2022-re azt a célt tűztük ki magunk elé, hogy a Simple, a SimplePay és a SimpleBusiness egyre nagyobb szerepet töltsenek be a felhasználók életében azáltal, hogy továbbra is a payment piac egyik legsokoldalúbb szolgáltatáscsomagját nyújtjuk.
Az elmúlt év eredményei pedig minket igazolnak, hiszen a SimpleBusiness rendszeréhez csatlakozók száma a bevezetés óta folyamatosan növekszik, aminek a SoftPOS funkció bevezetése is jelentős lökést adott. 2022 harmadik negyedévében az applikáció forgalma 207,4 százalékkal nagyobb volt, mint 2021 ugyanezen időszakában, míg a tranzakciós darabszámokat tekintve ez az adat 185,6 százalékos növekedést mutat.
A Simple alkalmazás felhasználói bázisa is folyamatosan növekszik, a húzószolgáltatásaink népszerűsége töretlen: 2022 végéhez közeledve több mint 5 millió közterületi parkolójegyet váltottak már az alkalmazással, és közel 3 millió közlekedési mobiljegy talált gazdára – ebből 250 ezer BKK bérlet, de a vidéki mobiljegyekből is elkelt közel kétmillió, tehát nem csak egy budapestieknek szóló alkalmazásról van itt szó. Az autópálya-matricák esetében közel 1 millió darabnál jártunk 2022 végéhez közeledve.
A csekkbefizetés funkció is nagy népszerűségnek örvend, mintegy 2,5 millió csekket fizetnek be a Simple alkalmazással, és az idei évtől már a részlegesen kitöltött csekkek is kiegyenlíthetők a Simple Plus verzióval, sőt akár későbbi befizetéshez is elmenthetők.
A SimplePay rendszerén keresztül megvalósuló vásárlásaik kifizetésére is előszeretettel használják az appot és Simple-fiókjukat a felhasználóink, minden negyedik fiókos SimplePay vásárlás a Simple alkalmazásban fejeződik be.
A Simple-fiók teljes forgalma – ami magában foglalja a fiókkal végrehajtott SimplePay-es, Simple appos és érintéses mobilfizetéses vásárlásokat is – idén várhatóan meghaladja a 330 milliárd forintot, ami mintegy 40 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.
Havonta mintegy félmillióan használják fizetésre Simple-fiókjukat, és ez a szám folyamatosan növekszik.
4. Mi volt számodra a 2022-es év legnagyobb tanulsága?
Benyó Péter: A 2022-es év a változásokról szólt. Az élet pedig arra tanít minket, hogy ezekhez a változásokhoz adaptálódjunk. Az állandó változás jelenléte pedig megköveteli, hogy folyamatosan lépést tartsunk az új, innovatív megoldásokkal és időről időre mi is megújuljunk.
Az OTP Mobil sikere mögött is a folyamatos útkeresés és a szolgáltatások bővülése áll. Már több mint 2,6 millióan rendelkeznek Simple-fiókkal. Csapatunkkal arra törekszünk és azért dolgozunk, hogy ügyfeleink igényeit a lehető legmagasabb minőségben tudjuk kiszolgálni.
5. Az egyik hazai lakossági kutatás szerint (Digitális Fizetési Index) nyílik az olló a digitálisan affinis és a lemaradók között Magyarországon, és 12 hónap alatt a lemaradók nem jutottak feljebb a következő tudásszintre. Véleményed szerint, hogyan, milyen eszközökkel, intézkedésekkel lehetne segíteni a lemaradók felzárkóztatását?
Benyó Péter: Úgy gondolom, hogy a megoldást a folyamatos edukáció jelentheti, hiszen felgyorsult világunkban naprakész tudással csak így tudunk rendelkezni. Azonban az is fontos, hogy a megosztott tartalmak legyenek hitelesek és valóban edukatívak és a szükséges információ bárki számára könnyen hozzáférhető lehessen.
A kis-és középvállalkozások esetében például az online fizetésre való minél gyorsabb és gördülékenyebb átállás érdekében a SimplePay igyekszik segítséget, megoldást nyújtani. Gördülékeny csatlakozást és beüzemelést kínál például a csatlakozóknak és edukációs kampányokkal is igyekszünk támogatni a kereskedőinket.
Korábban már lehetővé tettünk különböző e-kereskedelmi webináriumokon való részvételt is a partnereink számára. De a felhasználókat is próbáljuk számunkra releváns információkkal ellátni, legutóbb például az erős-ügyfélhitelesítés bevezetésekor volt erre példa.
6. Melyek a 2023-as évre vonatkozó főbb várakozásaid a hazai elektronikus fizetési piaccal kapcsolatban?
Benyó Péter: A termék- és szolgáltatásfejlesztésben a következő években meghatározó szerepe lesz a készpénzmentességnek, az érintéses fizetésnek, hiszen egyre inkább ez áll a fejlesztések középpontjában is.
A technológiák tekintetében, amiben nagy ugrás várható az a SoftPOS terminálok jelentős piaci térnyerése, illetve az utalás alapú fizetések NFC-s technológiai alapon való elterjedése.
A Web 3.0-ra épülő blokklánc megoldás is nagyon érdekes, ahol még megtörténhet a régóta várt áttörés, illetve a különböző AI/ML rendszerek előretörése, ehhez kapcsolódóan pedig a természetes nyelvfeldolgozás.
7. Mit vársz az AFR 2.0 bevezetésétől? Mennyire lehet drasztikus hatással 1- 2 éves távlatban a készpénz-elektronikus fizetések arányára a tervezett intézkedések bevezetése?
Benyó Péter: Ha ténylegesen minden hazai mobilbank képes lesz kezelni az azonnali fizetésre épülő megoldásokat, akkor sokkal gyorsabb felfutással lehet majd tervezni, ami a kereskedő oldali bevezetésre is pozitív hatással lesz.
Az OTP Mobil a rendszer bevezetése óta elkötelezett az azonnali fizetés szélesebb körű elterjedésében, és ahogy a korábbi megoldásnál, úgy a 2.0-nál is igyekszünk az elsők között lenni a piacon.
A koronavírus járvány és a törvényi változások hatása már most is érezhető a számokon, várhatóan ez a tendencia nem csökken az AFR 2.0 bevezetése után sem. Sőt, inkább újabb lendületre számítok.
"Szupertárcák, digitális valuták, AFR 2.0"
2023. április 20-án jön a PayTechShow 4.0, ahol a fizetési iparág kiemelt szereplői górcső alá veszik az aktuális elektronikus fizetési trendeket, a legújabb paytech megoldásokat és a szabályozói iránymutatásokat.
További részletek itt: PayTechShow 4.0
8. 2023-ban fokozatosan életbe lép az azonnali fizetés 3. fejlesztési fázisa – ahogy a piac ismeri, az AFR 2.0 intézkedési csomag. Mely szegmensben lehet véleményed szerint a legnagyobb hatása az AFR 2.0 csomagnak?
Benyó Péter: Számos partnerünknél bevezetésre került a jelenlegi AFR infrastruktúrára épülő Instant transzfer szolgáltatásunk. Azt látjuk hogy az átlagosnál is nagyobb a fizetési mód penetrációja, azon kereskedők esetében, ahol nagyobb összegű vásárlások valósulnak meg, illetve magas a vállalati kártyás vásárlások aránya.
Az ilyen szegmensekben még nagyobb a jelentősége az AFR 2.0-nak, hiszen jelentősen csökkenthetik az elfogadási költségeket a bankkártyás tranzakciókhoz képest.
Mindenezek mellett nem gondoljuk, hogy a szegmensek tekintetében nagy változás várható a jelenlegi állapothoz képest – az AFR 2.0 a számos lehetőséget (QR, deeplink, stb.) kínál, így minden terület megtalálhatja a számára megfelelőt.
9. Hogyan fejlődhet, növekedhet tovább az OTP Mobil?
Benyó Péter: A fejlesztések során mindig szem előtt tartjuk az ügyfelek igényeit, folyamatosan monitorozva a piacot. A 2022-es év meghatározó mérföldköve volt a SoftPOS funkció bevezetése.
A jövő évben sem állunk meg, a meglévő szolgáltatásaink továbbfejlesztése és újak bevezetése is szerepel a terveink között. A Simple mellett folyamatosan fejlesztett, következő generációs appot képviselő Simple Plus készültségi szintje – már minden 10. felhasználónk ezt használja – pedig már szinte teljes.
Évértékelő interjúk és 2023-as várakozások a fizetési szolgáltatók körében:
- Kiss Ede (Visa): 2023-ban öt fizetési trendre figyelünk a fizetések világában, 2023.01.04.
- Dr. Selmeczi-Kovács Zsolt (GIRO): “Kártya vagy átutalás?” lehet a jövő kérdése a “Kártya vagy készpénz?” helyett, 2022.12.28.
- Bakonyi András (Ingenico): Megfordult a trend! Ügyfélvesztéssel jár a kártyás fizetés hiánya, 2022.12.20.
- OTP Bank: Még több szolgáltatás kapcsolódik majd a kártyaelfogadáshoz 2023-ban, 2022.12.19.
- Ezeket az új szolgáltatásokat vezeti be a Mastercard 2023-ban Magyarországon, 2022.12.15.
- BNPL, digitális tárcák és 2023-as várakozások. Exkluzív interjú az UniCredit Bank kártyaspecialistájával, 2022.12.09.
- Barion: 2023-ban tovább folytatódik a digitális tárcák térnyerése, 2022.12.05.
A körinterjú keretében megjelent összes cikk itt érhető el.
Címlapfotón: Benyó Péter, az OTP Mobil ügyvezetője. Fotó forrása: OTP Mobil