2024. október 15.
FinTechShow

2024. november 26.
BankTechShow

2020.02.20.

10 nap és új időszámítás kezdődik a bankolásban. E-mail címre is utalhatunk.

Szerző:

Kategóriák:

Megjelentek az azonnali fizetést reklámozó MNB-s óriásplakátok és a bankok is elkezdték tájékoztatni ügyfeleiket a 2020. március 2. napjától elérhető új átutalási lehetőségekről. Utalhatunk e-mail címre, ismerkedhetünk a másodlagos számlaazonosító és a fizetési kérelem kifejezéssel. Mi változik március 2-től? Mire számíthatunk?

„Ma a bankközi átutalások csak munkanapokon, 7 és 17 óra között, átlagosan 1-2 óra alatt teljesülnek. Március 2-tól viszont a Magyar Nemzeti Bank elindítja az Azonnali Fizetést amellyel a 10 millió forint alatti elektronikus úton indított belföldi forintátutalások az év minden napján, 0-24 óráig, 5 másodperc alatt teljesülnek.”

– olvasható az MNB azonnali fizetési aloldalán.

Mikor, milyen esetekben használhatjuk majd az azonnali fizetést? Arról itt gyűjtöttük össze az ügyféleseteket.

Mi az újdonság?

Az Azonnali Fizetés újdonsága, hogy elfelejthetjük a bonyolult számlaszámokat is: ezentúl számlaszám helyett akár a számlavezető bankunknál regisztrált e-mail címet, vagy telefonszámot is megadhatunk azonosítóként. Az azonnali fizetés maga a „készpénz nélküli készpénz”, ami kényelmes és versenyképes alternatívája a készpénzes fizetésnek.

  • Azonnali Fizetéssel az év minden napján, így hétvégén és munkaszüneti napokon is, a nap 24 órájában lehet fizetési megbízásokat indítani és fogadni.
  • Azonnali Fizetéssel 5 másodperc alatt jut el a fizetési művelet összege a kedvezményezett számlájára, és ott azonnal felhasználhatóvá válik.
  • Azonnali Fizetéssel a hagyományos bankszámlaszám mellett a kedvezményezett mobiltelefonszámának, e-mail-címének, adószámának vagy adóazonosító jelének megadásával is lehet utalni. Ezek a másodlagos azonosítók, amelyeket a számlavezető banknál lehet regisztrálni.
  • Azonnali Fizetéssel a rendszer azonnal pozitív vagy negatív visszajelzést küld az utalást kezdeményező részére a teljesülésről.
  • Azonnali Fizetési rendszerben egymással versenyeznek a nyílt, átlátható és átjárható piaci megoldások és szolgáltatások, így a fogyasztók számára könnyedén összehasonlítóvá válnak.

Hogyan használhatom?

A szolgáltatást minden belföldi bank kötelezően biztosítja

  • A magyarországi bankok számára az MNB rendeletben tette kötelezővé az Azonnali Fizetés elindítását, így március 2-ától minden számlavezető pénzforgalmi szolgáltatást nyújtó szereplőnél automatikusan elérhetővé válik az új, gyorsabb és kényelmesebb rendszer.

A szolgáltatás automatikus

  • Amennyiben egy megbízás megfelel az azonnali fizetés feltételeinek (azaz elektronikusan indított, belföldi 10 millió forint alatti forintátutalás és az ügyfél nem jelölte meg az átutalás jövőbeni kívánt időpontját – azaz nem értéknapos), akkor külön kérés vagy jelölés nélkül, automatikusan Azonnali Fizetésként indul el és pár másodperc alatt meg is érkezik.

A szolgáltatás plusz költséggel nem jár

  • Az Azonnali Fizetésért felárat nem számolhatnak fel a pénzintézetek, egyszerűen az eddigi utalások helyébe az új, gyorsabb fizetési rendszer lép.

10 millió forint alatti utalásokra vonatkozik

  • Az Azonnali Fizetés csak elektronikus csatornán, forint fizetési számláról forintban, eseti jelleggel, legfeljebb 10 millió forint összegig indítható.

A szolgáltatás belföldön használható

  • Az azonnali fizetési rendszer jelenleg belföldi átutalások esetében használható.

Hogy áll a piac?

  • Minden bank elindul azonnali átutalással és mindegyik másodlagos azonosítóra utalhatnak a felhasználók.
  • Fizetési kérelmet a bankok nem kötelesek bevezetni, van néhány bank, aki viszont hamarosan elindul (3-4).
  • A tranzakció minden esetben teljesül 5 másodperc alatt, de előfordulhat hogy nem azonnal kapja meg az sms-t a felhasználó. Ettől még az átutalt összeg odaért, nincs ok aggodalomra.
  • A másodlagos azonosítóra utalás lehetőségére regisztrálni kell. Az, hogy a bank tudja az ügyfél e-mail címét, telefonszámát, nem jelenti, hogy automatikusan fogadhat/indíthat másodlagos azonosítóra utalást.
  • A regisztráció folyamata bankonként változik. Van, ahol papír, van ahol elektronikus úton is lehet regisztrálni. A bankoknak a jogszabály 1 órát biztosít arra, hogy a másodlagos számlaazonosító adatbázisba regisztrálják az ügyfél másodlagos azonosítóját. Van olyan bank, ahol a folyamat gyorsabb lesz/lehet.
  • Szeptembertől indul a kötegelt azonnali átutalás lehetősége, azaz az Azonnali Fizetési Rendszer fejlesztése még korántsem ért véget.

10 hasznos tudnivaló

1. Külföldre is lehet azonnali fizetést indítani?

  • Nem, az azonnali fizetés jelenleg csak belföldi átutalások esetében használható. A külföldi jogosult részére indított átutalások továbbra is a korábban ismert rendszerben mennek végbe.

2. Egy számlaszámhoz több másodlagos azonosítót is megadhatok?

  • A számlatulajdonos egy másodlagos számlaazonosító típusból többet is hozzárendelhet, pl. több email címet a fizetési számlájához, de megadhatjuk pl. az e-mail címünket és a mobiltelefonszámunkat is egyszerre.

3. Egy mobiltelefonszámot vagy e-mail címet több számlához is hozzárendelhetek másodlagos azonosító-ként?

  • Nem, egy adott másodlagos számlaazonosító kizárólag egy fizetési számlához rendelhető hozzá. Ugyanakkor egy fizetési számlához lehetőség van több másodlagos azonosítót is regisztrálni, így ugyanahhoz a bankszámlához beregisztrálhatom például egyszerre a telefonszámomat és az email-címemet is.

4. Bárkinek az e-mail-címére vagy a mobiltelefonszámára indíthatok azonnali fizetést?

  • Amennyiben a másik fél a másodlagos azonosítóját hozzárendelte a számlaszámához, igen.

5. Nem jelent túl nagy kockázatot, hogy valaki az általa ismert adataimmal (pl. telefonszám vagy e-mail-cím) visszaéljen?

  • A másodlagos azonosítók, így például a telefonszám regisztrálása a számlaszámhoz azt könnyíti meg, hogy nekünk kedvezményezettként, a mi számlánkra lehessen könnyebben pénzt küldeni. Azonban arra semmilyen módon nem lesz lehetőség a rendszerben, hogy a másodlagos azonosító (pl. a mobiltelefonszám) ismeretében mások a mi számlánkról azonnali fizetéseket indítsanak. Ha valaki ezen adatok birtokában véletlenül / tévesen utal nekünk, azt természetesen vissza kell utalni.

6. Mire kell figyelnem a másodlagos számlaazonosító használatánál?

  • Másodlagos számlaazonosítót a számlavezető banknál lehet regisztrálni. Fontos, hogy amennyiben mobiltelefonszáma vagy email címe megváltozik, azt jelentse be a számlavezető bankjánál. A másodlagos számlaazonosítók regisztrációját évente felül kell vizsgálnia a bankoknak, így amennyiben azokat tovább szeretné használni, figyelje a bankjától kapott tájékoztatást és erősítse meg használati szándékát, mert ennek hiányában törlésre kerül a regisztráció.

7. Téves címzés esetén az azonnali fizetés is visszahívható?

  • Igen, a téves átutalásra vonatkozó szabályok az azonnali rendszer tekintetében is ugyanazok. Azaz a bank – bár a mi tévedésünkért nem felel – ilyen esetben is köteles az azonnali fizetés összegének visszaszerzése érdekében (a bank- és üzleti titokra és az adatvédelmi előírásokra is figyelve) az adott helyzetben elvárhatóan mindent megtenni. Fontos tudni, hogy a tévesen utalt összeg jogalap nélkül került más bankszámlájára, annak tulajdonosa köteles azt visszaszolgáltatni a polgári jog szabályai szerint.

8. Amennyiben az azonnali fizetési megbízás teljesítése sikertelen (pl. fedezethiány vagy technikai hiba miatt), többször is megkísérli a bankom a fizetés teljesítését?

  • A valamilyen okból nem teljesíthető azonnali fizetési megbízásról a fizető fél bankja vagy egyéb pénzforgalmi szolgáltatója a visszautasítás okának közlésével haladéktalanul értesítést küld a fizető fél részére. Amennyiben a hiba elhárul, újra kezdeményezhető az azonnali fizetés.

9. A hitelkártya-befizetés is azonnal jóváíródik?

  • Az ügyfél hitelkártya számlája, amely az ügyfél hitelkártya kibocsátó pénzforgalmi szolgáltatójával szembeni hiteltartozásának a nyilvántartására szolgál, nem minősül fizetési számlának, ezért a hitelkártya számla javára beérkező jóváírásokra nem vonatkozik az azonnali teljesítés követelménye.

10. Mi történik, ha nem működik az azonnali fizetés?

  • Ha a tranzakció a küldő vagy a fogadó bank rendszerében jelentkező hiba miatt meghiúsul és a hiba rövid időn belül nem korrigálható, ún. értéknapos átutalást indíthatunk, de ilyenkor csak az általunk meghatározott teljesítési napon (leghamarabb másnap) ér célba a pénz. A hiba hátteréről indokolt tájékozódni a bank ügyfélszolgálatánál.

További gyakori kérdésekre a válaszok itt olvashatók.  

Címkék:
blank
blank