blank
blank

2022.04.07.

Exkluzív interjú: Pénztármentes, mesterséges intelligencián alapuló, automata bisztró tapasztalatai Budapesten

Szerző:

Kategóriák:

Tavaly év végén “TAKE IT EASY!” néven megnyílt az első pénztármentes kávézó Budapesten. Az üzemeltető cég, a Kende Gastro társalapító elnöke szerint a mesterséges intelligencián alapuló technológiával bármilyen üzlet kasszamentessé alakítható. A cég társalapító elnökével, Kende Gáborral beszélgettünk az eddigi tapasztalatokról, az automata, pénztármentes boltok jövőjéről és a várakozásokról. Az érdeklődők Kende Gáborral 2022. április 27-én a PayTechShow 3.0 elektronikus fizetési konferencián is találkozhatnak.

Röviden az automata, pénztármentes boltokról

Az elmúlt években jelentek meg a hagyományos bolti vásárlást megreformáló ú.n. “Shop&Go”, “Just Walk Out”, vagy “Grab&Go” kifejezésekkel jelölt “automata” boltok. Az első ilyen ismertebb kezdeményezés az Amazon Go, amely 2018-ban indult el az Egyesült Államokban. Azóta Európában is megjelentek az ilyen jellegű boltok és a legismertebb kiskereskedelmi láncok, mint pl. a Tesco, Sainsbury’s, vagy az Aldi is megnyitották a “Shop&Go” boltjukat.

Ezek a boltok abban különböznek a hagyományos boltoktól, hogy nincs bennük pénztárgép, bankkártya-elfogadó terminál, illetve nincs sorban állás és nem kell a polcról levett árut külön beszkennelni sem. Ezek nem önkiszolgáló boltok, hiszen a vásárlónak semmilyen teendője nincs a polcról leemelt áruval. Miután eltette az árut, elegendő kisétálni azzal. A fizetés folyamata a háttérben automatikusan megvalósul. Ezekben a boltokban a legmodernebb technológiák – a nagyfelbontású kamerák, a mesterséges intelligencia, a mentett kártyás tranzakciót megvalósító mobiltárcák – biztosítják a vásárlás és a fizetés új élményét.

Az első ilyen kiskereskedelmi egység tavaly nyitott meg Budapesten, amit tavaly év végén követett az első automata bisztró is. Az automata kávézót üzemeltető Kende Gastro Zrt. szerint

“a mesterséges intelligencián alapuló technológiával bármilyen üzlet kasszamentessé alakítható”.

A Kende Gastro Zrt.-t eddig elsősorban professzionális konyhatechnológia szállítóként ismerhették a kávézókat, éttermeket üzemeltető vállalkozások. Tavaly év végén megnyitottátok az első automata kávézó-szendvicsezőt Budapesten “TAKE IT EASY!” néven. Hogyan lesz a konyhatechnológiát szállító cégből mesterséges intelligencián alapuló, kasszamentes kiskereskedelmi egységet szállító cég? Hogyan jutottatok arra a döntésre, hogy beléptek erre a piacra?

Kende Gábor: Mióta céget vezetek, nyitott vagyok az újdonságokra. 2020 szeptember elején a G7 hírportálon felkeltette az érdeklődésemet egy vadonatúj technológiát bemutató cikk, mely technológia a kiskereskedelmi egységek automatizálásához nyújt segítséget. Lenyűgözött ez a kivételes technológia, melyet az Amazon indított útjára 2016-ban. Az ötlet alapján számos céget megvizsgáltunk, mielőtt kiválasztottuk az AiFi-t. Átvilágították a cégemet és végül aláírtunk egy együttműködési megállapodást.

Ezt követte egy másik technológiai szolgáltatóval, a CloudPick vállalattal történő megegyezés, ami egy komplexebb – a kamera és a súlymérő polcrendszer kombinációjával működő – megoldást kínáló vállalkozás.

Hogyan működik a pénztármentes bolt? A bolt létrehozásakor milyen akadályokat kellett leküzdenetek? Hol van az ember a pénztármentes boltban?

Kende Gábor: A mi koncepciónkban is a vásárló van a középpontban, az ő vásárlását tesszük kényelmesebbé, egyszerűbbé. Hadd mondjam el a jelenleg már működő egységünk vásárlói útját, de hangsúlyozom, hogy ezt mindig az adott vállalatra vagy márkára szabjuk.

Az üzletbe egy saját fejlesztésű applikációval (TAKE IT EASY!) lehet belépni, amelyhez hozzá kell rendelni egy bankkártyát. A vásárlók a belépés után kiválasztják a megvásárolni kívánt termékeket, és akár a zsebükbe vagy táskájukba is tehetik. Sorban állás nélkül, egyszerűen csak ki kell sétálni a boltból a rendszer pedig a kiválasztott termékeket ráterheli a megadott bankkártyára.

Tény, hogy pénztárosra nincs szükség, így a vásárló elkerüli a kellemetlen sorban állást. Ugyanakkor az üzlet árufeltöltéséhez, a zavartalan működtetéshez szükséges egy minimális idejű munkatársi beavatkozás.

Az elmúlt hónapok tapasztalatai alapján hogyan fogadták a vásárlók, fogyasztók az automata kávézó-szendvicsezőt?

Kende Gábor: A tapasztalataink szerint alapvetően pozitív a fogadtatás, kisebb pontatlanságok persze néha előfordulnak. A vásárlók egyszerűnek, áttekinthetőnek tartják az applikációba történő regisztrációt is. Az irodaházban dolgozók gyorsaság tekintetében még versenyeznek is, az eddigi rekord, azaz a legrövidebb vásárlási idő jelenleg hat másodperc.

Hol látjátok a helyét a teljesen automata, pénztármentes üzleteknek? Egy új vásárlói igényt elégítenek ki ezek a boltok és ezáltal egy új szegmenst teremtenek, vagy versenytársa lesz a hagyományos üzleteknek?

Kende Gábor: A tanácsadók alapos nemzetközi piacelemzést készítettek, és ebből a napnál is világosabb, hogy a vásárlói elvárások és a kereskedői várakozások is az autonóm modell jövőbeni sikerét vetítik előre.

A vásárlói igények mind magasabb szintű kielégítése, a hatékonyság növelése az új technológiák irányába terelik a kereskedelmet és a HoReCa szektort is. Azok a cégek, akik időben felismerik és megkezdik a technológia tesztelését, bevezetését és alkalmazását, jelentős versenyelőnyre tesznek szert.

Mik a várakozásaitok a pénztármentes üzletek magyarországi terjedése, népszerűsége vonatkozásában? Készen áll a magyar fogyasztó a teljesen automatizált vásárlásra/vásárlási élményre? Mi a nagyobb kihívás: a technológia befogadása, vagy a bizalom megteremtése?

Kende Gábor: Természetesen ez egy folyamat. A technológia adott, működik. Ahogy erre utaltam, minden nemzetközi mérés a vásárlók körében és a szakértői vélemények is megerősítik az automata vásárlási élmény jövőbeni sikerét.

A Covid-19 járvány csak felerősítette a fogyasztókban azt a régóta megfogalmazódott elvárást, hogy sorban állás és várakozás nélkül bonyolíthassák vásárlásaikat. A kiskereskedelem, logisztika, területéről nagy az érdeklődés, döntési fázisban vannak.

A smart fogyasztók ma már sokszor ugyanúgy ismerik a termékeket és a márkákat, mint a bolti eladók. Amikor arról kérdezték a vásárlókat, hogy mit várnak el a jövőtől és hogy szerintük mi lesz a legkritikusabb tényező és egyben megoldás 2030-ban, egyöntetűen az úgynevezett seamless vásárlói élményt említették. Az automata boltok éppen ezt nyújtják.

A fogyasztók felkészültsége mellett az is egy fontos kérdés, hogy a piac, a kiskereskedők, a bisztrókat üzemeltetők felkészültek-e erre a technológiai ugrásra és új üzemeltetési módra? Kiket tekintetek az automata boltok üzleti célcsoportjának?

Kende Gábor: Nem csak felkészültek, de hatalmas az érdeklődés jelenleg a technológia iránt. Az általunk kínált rendszer nagyon széles körben használható. A kiskereskedelemben az élelmiszerüzleten át, a barkácsbolton, állateledel üzleten keresztül a drogériáig minden területen működőképes lehet.

Egy szállodában kiválthatjuk vele a minibárt, és elhelyezhetünk helyette egy automata shopot a lobbyban. Akár egy stadionban is lerövidíthetjük a várakozást a szünetekben ezzel a megoldással, de minden olyan helyen növelhetjük vele a vásárlói elégedettséget, ahol nagy a forgalom és a tumultus.

Ha mindenképpen kategorizálni szeretnénk a potenciális vásárlói célcsoportot, úgy fogalmaznék, hogy a városi és az újdonságok iránt fogékony vásárlók lesznek a technológia első használói, de miután a vásárlás nem igényel különleges technikai felkészültséget, ellenben meglepő és élvezetes vásárlói élményt nyújt, széles tömegek fogják választani.

Az MNB 2021. évi pénzforgalmi jelentése alapján a mobiltárcákba regisztrált kártyák száma 2021 negyedik negyedévében megközelítette az 1,3 milliót. Azaz, egyre bátrabban mentjük el kártyáinkat a mobiltelefonunkba, ami a pénztármentes, automata üzletek, kávézók üzleti eredményessége szempontjából jó. De megbarátkoztak-e a fogyasztók az intelligens kamerákkal, amelyek minden mozgásukat figyelik?

Kende Gábor: Ma már minden kisebb- és nagyobb üzletben, biztonsági kamerarendszeren keresztül figyelik a vásárlókat, tehát ezzel egy hagyományos üzletben ugyanúgy találkozhatunk.
Nálunk a vásárlói térbe történő belépéskor, a rendszer, illetve a kamerák „szemében” a vásárló egy digitális jellé válik, azaz nincs arcfelismerés, sőt, az arc a vásárlás során végig ki van takarva, és ez a kitakarás a későbbiek során sem távolítható el, azaz a rendszer teljesen GDPR barát.

Milyen trendeket látsz a kiskereskedelemben, amelyek a következő 2-4 évben meghatározhatják a szektor átalakulását?

Kende Gábor: A vásárlók egyre inkább élményként tekintenek a vásárlásra. Az e-kereskedelem minden bizonnyal továbbra is növekedni fog, egyre nagyobb szerepet kap a fenntarthatóság, a biztonságos és okos fizetés, és minden olyan megoldás, ami egyszerűsíti és gyorsítja a vásárlást. Véleményem szerint a pénztármentes megoldás is egyre nagyobb szerepet fog kapni.

Mit gondolsz a metaverzum(ok) jövőjéről a kereskedelem szempontjából? Egyre több márka, kereskedő, bank, szolgáltató vásárol megjelenést, teret a metaverzumban. Bár többnyire még hiányzik a fenntartható üzleti modell, de máris hatalmas pénzösszegek forognak a virtuális térben. Gondoltál már arra, hogy a metaverzumban rejlő lehetőségeket is megvizsgáljátok?

Kende Gábor: A technológiai megoldásunk a valóság talaján áll, a mesterséges intelligencia segítségével, a vásárlókat szolgálja. Ígéretes egy ilyen technológiáról olvasni, de azt hiszem, hogy úgy fél évtizedet még várnunk kell arra, mi is lesz végül a platformmal.

Tudom, óriási ingatlanvásárlások történnek már ma is ebben a térben, de egyelőre nem az autonóm vásárlási megoldások vannak a figyelem fókuszában. Egyébként vélhetően senki sem akar virtuálisan sorban állni, azaz az automata vásárlás alapfunkciója lesz a metaverzumnak. De van még addig feladatom a hagyományos kereskedelem fejlesztésében is.

Címkék:

blank
blank
blank