2023.07.03.

Felmérték: a fogyasztók vonakodnak az AI által vezérelt fizetésektől

Szerző:

Kategóriák:

A Paysafe fizetési platform megbízásából készült felmérés szerint a fogyasztók túlnyomó többségének fenntartásai vannak a mesterséges intelligencia (AI) fizetési folyamatban történő használatával kapcsolatban.

Meglepő módon azonban az alacsony felhasználási tapasztalat mellett is nagy az optimizmus a VR és AR technológiákkal kapcsolatban.

Mivel a mesterséges intelligencia (AI) 2023 egyik legtöbbet emlegetett technológiája, a fogyasztók fokozatosan egyre jobban megértik funkcióit, ezáltal egyre nyitottabbak. Azonban a Paysafe globális fizetési platform megbízásából készült friss kutatás eredményei bizonyítják, hogy a fogyasztók nem minden területen lelkesek a mesterséges intelligencia térnyerésével kapcsolatban.

A többség fenntartásokkal kezeli az AI-vezérelt fizetési technológiát

A Paysafe 2017 óta minden évben megkérdezi a fogyasztókat, hogy rálátást kapjunk a fogyasztók fizetési szokásairól és preferenciáiról.

A legfrissebb kutatást 2023 áprilisában, 14 500 fő bevonásával valósult meg az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Kanadában, Németországban, Ausztriában, Olaszországban, Bulgáriában, Mexikóban, Kolumbiában, Argentínában, Peruban, Ecuadorban, Chilében és Brazíliában.

A kutatás eredménye szerint világszerte a fogyasztók mindössze 14%-a mondja azt, hogy szívesen használ mesterséges intelligencia-vezérelt fizetési technológiát, a fennmaradó 86%-uk pedig fenntartásokkal tekintenek az MI használatára.

Míg a válaszadók 10%-a jelezte hajlandóságát a mesterséges intelligencia által vezérelt fizetések használatára a következő két évben, 17%-uk egyáltalán nem használná ezt a fizetési technológiát.

A megkérdezettek egyharmada (35%) azt mondta, hogy nincs elég ismerete az AI-vezérelt fizetési technológiáról, ezért még nem magabiztos ezek használatával kapcsolatban.

Mit jelent az AI használata a fizetési szektorban?

A mesterséges intelligencia a fizetések feldolgozásában is kezd teret nyerni.  Az AI-technológiák különösen hasznosak a csalások felderítésére, a Machine Leaning (ML) algoritmusok elemzik az adatokat, hogy gyorsan kiszűrjék a csaló tevékenységeket.

A mesterséges intelligencia big data segítségével felhasználói profilokat készít a fizetési beállításokhoz, elemzi a tranzakciós előzményeket és a múltbeli viselkedéseket, hogy szokatlan tevékenység esetén a technológia figyelmeztethesse a bankot, vagy az ügyfelet.

Szükségesek a figyelemfelkeltő kampányok

Egyes fogyasztók körében a tudatosság már magas szinten van, hisz azonosítani tudták, hogy milyen AI-alapú technológiákat használnak fizetési szolgáltatás igénybevétele közben. Példának okáért említették a mesterséges intelligenciával működő kassza nélküli önkiszolgáló boltokat (58%), intelligens digitális tárcákat (52%) vagy fizetési chatbotokat (50%).

A Paysafe szerint az eredmények a mesterséges intelligencia használatában rejlő kiaknázatlan lehetőségeket és a figyelemfelkeltő kampányok szükségességét mutatják.

Rob Gatto, a Paysafe igazgatója így nyilatkozott:

„Az AI elmúlt hónapokban tapasztalt jelentős hatása miatt érthető, hogy a fogyasztók aggodalmukat fejezik ki az ilyen technológia használatával kapcsolatban. A szélesebb körű alkalmazás ösztönzése érdekében kulcsfontosságú, hogy növeljük a fogyasztók tudatosságát és megértését az AI-vezérelt fizetési módokkal és azok működésével kapcsolatban.”

Gatto felhívta a fizetési szolgáltatók és a kereskedők figyelmét arra, hogy tájékoztatniuk kell a fogyasztókat az AI-vezérelt fizetések előnyeiről (például a gördülékenyebb ügyfél élményről, a kényelemről és a biztonságról), hogy eloszlassák a téves feltételezéseket.

Alapvető fontosságúnak tartja az adatvédelmi és biztonsági aggályok közvetlen kezelését, valamint azt, hogy a fogyasztók jobban felismerjék, hogy a mesterséges intelligencia elsősorban kockázatpontozásra, csalások felderítésére és a szolgáltatások személyre szabására szolgál (hiperperszonalizáció).

Az AI-alapú megoldások hasznosításával a bankszektorban kiemelten foglalkozunk majd 2023. október 11-én a FinTechShow-n és 2023. november 23-án a BankTechShow-n.

Pozitív fogyasztói attitűdök az AR és VR fizetésekkel kapcsolatban

Izgalmas eredmény, hogy a kutatásban részt vett fogyasztók hajlandóságot mutatnak a VR (virtuális valóság) és AR (kiterjesztett valóság) technológia használatára a fizetési folyamatban.

A megkérdezettek 27%-a, illetve 28%-a készen áll a VR és AR használatára, amint azok szélesebb körben elérhetővé válnak.

Az AR és VR biztonságával kapcsolatos aggodalmak minimálisak voltak, a fogyasztók mindössze 12%-a mondta azt, hogy nem merne AR-t vagy VR-t használni az áruk vásárlására. Meglepő lehet ez a fajta bizalom, főleg annak tükrében, hogy az ilyen típusú technológiák felhasználási aránya még mindig alacsony, mindössze 3%.

A Paysafe igazgatója is felhívta a figyelmet az AR és VR fizetésekkel kapcsolatos pozitív fogyasztói attitűdre.

,Mivel a technológiai óriáscégek ilyen jelentős figyelmet fordítanak erre a területre, és új headset-bevezetések jelennek meg a piacon, a vegyes valóságú kereskedelem gyors növekedésére számíthatunk, amint a technológia szélesebb körben elérhetővé válik.”

[Paysafe kutatás] | Címlapfotó forrása: stock.adobe.com – Licenc: FinTech Group Kft.

Címkék: