A Paysafe fizetési platform megbízásából készült felmérés szerint a fogyasztók túlnyomó többségének fenntartásai vannak a mesterséges intelligencia (AI) fizetési folyamatban történő használatával kapcsolatban.
Meglepő módon azonban az alacsony felhasználási tapasztalat mellett is nagy az optimizmus a VR és AR technológiákkal kapcsolatban.
Mivel a mesterséges intelligencia (AI) 2023 egyik legtöbbet emlegetett technológiája, a fogyasztók fokozatosan egyre jobban megértik funkcióit, ezáltal egyre nyitottabbak. Azonban a Paysafe globális fizetési platform megbízásából készült friss kutatás eredményei bizonyítják, hogy a fogyasztók nem minden területen lelkesek a mesterséges intelligencia térnyerésével kapcsolatban.
A többség fenntartásokkal kezeli az AI-vezérelt fizetési technológiát
A Paysafe 2017 óta minden évben megkérdezi a fogyasztókat, hogy rálátást kapjunk a fogyasztók fizetési szokásairól és preferenciáiról.
A legfrissebb kutatást 2023 áprilisában, 14 500 fő bevonásával valósult meg az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Kanadában, Németországban, Ausztriában, Olaszországban, Bulgáriában, Mexikóban, Kolumbiában, Argentínában, Peruban, Ecuadorban, Chilében és Brazíliában.
A kutatás eredménye szerint világszerte a fogyasztók mindössze 14%-a mondja azt, hogy szívesen használ mesterséges intelligencia-vezérelt fizetési technológiát, a fennmaradó 86%-uk pedig fenntartásokkal tekintenek az MI használatára.
Míg a válaszadók 10%-a jelezte hajlandóságát a mesterséges intelligencia által vezérelt fizetések használatára a következő két évben, 17%-uk egyáltalán nem használná ezt a fizetési technológiát.
A megkérdezettek egyharmada (35%) azt mondta, hogy nincs elég ismerete az AI-vezérelt fizetési technológiáról, ezért még nem magabiztos ezek használatával kapcsolatban.
Mit jelent az AI használata a fizetési szektorban?
A mesterséges intelligencia a fizetések feldolgozásában is kezd teret nyerni. Az AI-technológiák különösen hasznosak a csalások felderítésére, a Machine Leaning (ML) algoritmusok elemzik az adatokat, hogy gyorsan kiszűrjék a csaló tevékenységeket.
A mesterséges intelligencia big data segítségével felhasználói profilokat készít a fizetési beállításokhoz, elemzi a tranzakciós előzményeket és a múltbeli viselkedéseket, hogy szokatlan tevékenység esetén a technológia figyelmeztethesse a bankot, vagy az ügyfelet.
Szükségesek a figyelemfelkeltő kampányok
A Paysafe szerint az eredmények a mesterséges intelligencia használatában rejlő kiaknázatlan lehetőségeket és a figyelemfelkeltő kampányok szükségességét mutatják.
Rob Gatto, a Paysafe igazgatója így nyilatkozott:
„Az AI elmúlt hónapokban tapasztalt jelentős hatása miatt érthető, hogy a fogyasztók aggodalmukat fejezik ki az ilyen technológia használatával kapcsolatban. A szélesebb körű alkalmazás ösztönzése érdekében kulcsfontosságú, hogy növeljük a fogyasztók tudatosságát és megértését az AI-vezérelt fizetési módokkal és azok működésével kapcsolatban.”
Gatto felhívta a fizetési szolgáltatók és a kereskedők figyelmét arra, hogy tájékoztatniuk kell a fogyasztókat az AI-vezérelt fizetések előnyeiről (például a gördülékenyebb ügyfél élményről, a kényelemről és a biztonságról), hogy eloszlassák a téves feltételezéseket.
Alapvető fontosságúnak tartja az adatvédelmi és biztonsági aggályok közvetlen kezelését, valamint azt, hogy a fogyasztók jobban felismerjék, hogy a mesterséges intelligencia elsősorban kockázatpontozásra, csalások felderítésére és a szolgáltatások személyre szabására szolgál (hiperperszonalizáció).
Pozitív fogyasztói attitűdök az AR és VR fizetésekkel kapcsolatban
Izgalmas eredmény, hogy a kutatásban részt vett fogyasztók hajlandóságot mutatnak a VR (virtuális valóság) és AR (kiterjesztett valóság) technológia használatára a fizetési folyamatban.
A megkérdezettek 27%-a, illetve 28%-a készen áll a VR és AR használatára, amint azok szélesebb körben elérhetővé válnak.
Az AR és VR biztonságával kapcsolatos aggodalmak minimálisak voltak, a fogyasztók mindössze 12%-a mondta azt, hogy nem merne AR-t vagy VR-t használni az áruk vásárlására. Meglepő lehet ez a fajta bizalom, főleg annak tükrében, hogy az ilyen típusú technológiák felhasználási aránya még mindig alacsony, mindössze 3%.
A Paysafe igazgatója is felhívta a figyelmet az AR és VR fizetésekkel kapcsolatos pozitív fogyasztói attitűdre.
,Mivel a technológiai óriáscégek ilyen jelentős figyelmet fordítanak erre a területre, és új headset-bevezetések jelennek meg a piacon, a vegyes valóságú kereskedelem gyors növekedésére számíthatunk, amint a technológia szélesebb körben elérhetővé válik.”
Kapcsolódó cikkek:
[Paysafe kutatás] | Címlapfotó forrása: stock.adobe.com – Licenc: FinTech Group Kft.