A bevételek növekedésének lassulásával a költségmegtakarítást és hatékonyságnövelést segítő fintech megoldások felértékelődnek 2023-ban. Ez megnyitja a kaput a fintech-ek előtt, amelyek megoldásaikkal képesek a manuális folyamatokat kiiktatni és az ügyfelek számára pénzt megtakarítani – olvasható a TechCrunchon megjelent véleménycikkben. A cikk elsősorban az Egyesült Államokban tapasztalható fintech trendekre fókuszál, ám ezek Magyarországon is relevánsak lehetnek 2023-ban.
A fintech cégek lehetőségei várhatóan az olyan területeken értékelődnek fel 2023-ban, mint például a csalásmegelőzés, szabályozói megfelelés (compliance), fizetési (payment) és pénzügyi (treasury) műveletek, vagy az adózás – írja a TechCrunch.
A vállalati pénzügyi igazgatók, a vállalkozások vezetői minden eddiginél jobban összpontosítanak majd az eredményesség növelésére, ezért a következő időszakot azok a fintech-ek lesznek képesek átvészelni, amelyek megoldásaikkal csökkenthetik a csalások, visszaélések számát, illetve javíthatják a fizetési folyamatok hatékonyságát.
A fintech startupok alapítóinak úgy kell gondolkodniuk, mint a vállalatok pénzügyi igazgatóinak.
Érdemes megnézniük a pénzügyi szolgáltatások azon területeit, amelyeken a legtöbb pénz áramlik át és a manualitás még mindig meghatározó.
Alább pár terület ezek közül.
#1 Csalásmegelőzés és digitális személyazonosítás
Az Egyesült Államokban (és bárhol a világon) minden nagyobb bankot érintett a csalás, és minden pénzügyi szolgáltatónak ellenőriznie kell ügyfelei személyazonosságát a pénzmosás megelőzése érdekében. A rossz hír, hogy a gazdasági visszaesés idején sem fog csökkenni a csalások száma (sőt, várhatóan növekedni fog – szerk. megjegyz).
Valójában nő azoknak a száma, akik hamis személyazonossággal próbálnak visszaélést elkövetni, vagy pénzt mosni.
A csalásmegelőzéssel foglalkozó cégek a 2022-es gazdasági visszaesés során is virágoztak és ez a trend 2023-ban is folytatódni fog.
Kádár Tamás: “Az első számú csalásmegelőző cég szeretnénk lenni a világon” | 2022.09.06.
#2 Szabályozói megfelelés (compliance –> regtech)
A kriptovaluták piacának összeomlása nyomán a szabályozás valószínűleg megszilárdul, és az ellenőrzés fokozódhat. Emiatt szükség van olyan platformokra, amelyek végigvezetik a fintech cégeket a megfelelőségi és szabályozási követelményeken, hogy a pénzügyi szolgáltatásokat a megfelelő módon nyújtsák.
A jövő digitális pénzügyei: Pénzügyi digitalizációs és compliance képzés
Új fintech képzés indul a Metropolitan Egyetemen a Magyar Nemzeti Bank szakértőivel és piaci szolgáltatók szakembereivel közösen. A szabályozói megfelelés súlya felértékelődött a digitális korban, aminek egy komplex rendszerként, egy szemléletként kell érvényesülnie a gyakorlatban, az egész szervezetben. Nemcsak az üzleti szakembereknek, hanem a fejlesztőknek is ismerniük kell, hogyan fog megfelelni a digitális pénzügyi szolgáltatás a szabályozói előírásoknak és biztonsági követelményeknek.
Részletek a FinTechZone-on itt.
#3 Adózás
Az adózás terén jellemzően kevés innováció történik. Ugyanakkor a növekvő elbocsátások (szerk. megjegyz. vagy az adótörvények változása miatt, lásd pl. a 2022-es KATA-változás következményeit) miatt egyre többen válnak önadózóvá, és kénytelenek megismerkedni a különböző adózási fajtákkal, hogy optimalizálhassák pénzügyi helyzetüket.
Ennek a trendnek köszönhetően várhatóan több olyan fintech megoldás jelenhet meg, amelyek leegyszerűsítik és automatizálják az egyéni vállalkozók számára az adózással kapcsolatos feladatokat.
Komplett digitális megoldással menti meg az átalányadósokat a Billingo | 2022.09.06.
#4 Beszerzés
A beszerzési ökoszisztéma bővülésében jelentős szerepe lesz a fenntarthatósági és ESG szempontok érvényesülésének, a szállítói menedzsment és a fizetések automatizálásának, valamint számos más trendnek is, amelyek metszéspontja a beszerzés. Az integrált fintech megoldások tovább növelik majd a hatékonyságot ezen a területen, amelynek eredménye a jövedelmezőségben is visszatükröződik.
#5 Fizetési műveletek
Az adóhoz hasonlóan a fizetési műveletek is hatalmas piacot jelentenek és még mindig sok lehetőség rejlik a fizetési ökoszisztémában a funkciók automatizálására, amelyek hozzájárulhatnak a költségek csökkentéséhez. Számos lehetőség kínálkozik az olyan területeken, mint a számlaegyeztetés (rekonsziliálás), az elfogadási arány javítása, a csalások csökkentése a B2B fizetéseknél és a határokon átnyúló fizetéseknél.
Elérkezett a B2B fizetések évtizede. Ez lesz az innováció új melegágya | 2022.12.27.
#6 Pénzügyi műveletek, likviditás menedzsment, pénzügyi kockázatok kezelése
A pénzügyi műveletek, a treasury menedzsment és a back-office funkciók a pénzügyi szolgáltatások egyik olyan nagy területe, amelyet még nem alakított át az innováció. A fintech más ágazataihoz képest itt viszonylag kevés kockázatitőke-befektetés történt.
Várhatóan több innováció fog megjelenni ezen a területen, hogy a vállalatok valódi hatékonyságot érhessenek el a likviditás menedzsmentben, a pénzügyi kockázatok kezelésében, valamint az egyéb pénzügyi műveleteken.
FinTech megoldások Magyarországon: HUNFINTECH
A kiadvány itt érhető el.
Évértékelő interjúk és 2023-as várakozások a banki felsővezetők körében:
- Ralf Cymanek (Raiffeisen Bank): Szükséges a jogi környezet módosítása a 100%-ig papírmentes bankoláshoz, 2022.12.19.
- Németh Balázs (K&H): “Mindenki kapott a zsebébe egy banki, biztosítási tanácsadót”, 2022.12.16.
- Pecsenye Roland (Magyar Bankholding): Automatizációval küzdhetik le a bankok a következő évek kihívásait, 2022.12.15.
- Csányi Péter (OTP Bank): Ezen az 5 területen meghatározó lesz a digitális banki transzformáció 2023-ban, 2022.12.14.
- Mit hoz 2023 a bankszektornak? Exkluzív interjú az Erste Bank vezérigazgató-helyettesével, 2022.12.12.
- Exkluzív interjú dr. Ákos Tamással a CIB Bank 2023-as digitalizációs terveiről és várakozásairól, 2022.12.08.
A körinterjú keretében megjelent összes cikk itt érhető el.
[TechCrunch+] | Címlapfotó: stock.adobe.com