A számlázás, számlafizetés digitális platformra helyezése nemcsak a működési hatékonyságot javítja, hanem hozzájárul az ügyfélbizalom növekedéséhez, az ügyfélelégedettség javulásához, ezáltal a szolgáltató eredményességéhez – derül ki a PYMNTS és az ACI Worldwide közös, a közműszolgáltatók körében végzett felméréséből.
A PYMNTS és az ACI Worldwide 2021. végén a közműszolgáltatói szektorban 103 felsővezetőt kérdezett meg a társaságok digitális pénzügyi szolgáltatási terveiről. A megkérdezettek közel 75%-a tervezi a pénzügyek digitalizációját a következő években.
A fizetési platform fejlesztése mellett elkötelezett vezetők az alábbi területeket tervezik fejleszteni a következő 3 évben:
- A rangsor élén a fizetési megoldások bővítése áll. A megkérdezettek 18%-a jelenleg is folytat fejlesztéseket, további 26% pedig a közeljövőben tervezi a fizetési megoldások bővítését.
- Második helyen az ügyféladatok védelme áll. A felmérésben résztvevők 11%-a mondta, hogy folynak adatvédelmi célú fejlesztések a társaságnál, 30% pedig a tervekről számolt be.
- A gyorsabb számlázás a 3. legfontosabb fejlesztési cél; a megkérdezettek 13%-ánál van fejlesztés folyamatban, 20% pedig tervez kapcsolódó beruházásokat.
- Azonnali fizetés bevezetése: 11%-uknál már folyamatban van és további 18% tervezi.
- Csalásmegelőzés és fraud-menedzsment: 12%-uknál folyamatban vannak a fejlesztések ezen a téren. További 18% pedig a közeljövőben fogja elindítani.
- Számlázási lehetőségek bővítése: 9% dolgozik rajta és 16% tervezi a közeljövőben a fejlesztések elindítását.
- Rugalmas visszafizetési lehetőségek biztosításához szükséges fejlesztéseken a megkérdezett vezetők 7%-a dolgozik, majdnem 15% pedig tervezi.
- Automata fizetési opciók kialakításán közel 6% dolgozik és kétszer annyian tervezik a fejlesztések elindítását.
A közeljövőben a közműszektorban jelentős digitalizációs és fintech fejlesztéseket lehet majd látni. A szektor vezetői felismerték, hogy a digitális számlázás megvalósítását szükségszerűen követnie kell a digitális fizetési megoldások bevezetésének is.
E két platform a jövő közműszolgáltatójának a digitális alappillérei lesznek, melyekre számos, a közműszolgáltatók fogyasztói értékajánlatát növelő beágyazott pénzügyi megoldás fejleszthető.
Az Európai Unió területén a Módosított Pénzforgalmi Irányelv (PSD2) megteremtette a fizetési adatok megosztásának lehetőségét, ami megnyitotta az utat a közműszolgáltatók számára is az adatalapú pénzügyi szolgáltatások fejlesztéséhez.
A Bizottság a napokban elindította a PSD2 eredményességének felülvizsgálatát és egyben a felmérést, hogy az adathozzáférési kötelezettség kiterjesztése más pénzügyi adatokra (open finance) milyen új adatalapú szolgáltatások kialakítására ad lehetőséget. A konzultáció eredménye segítheti a közműszolgáltatók digitális platformjának továbbfejlesztését.
Kapcsolódó cikkek:
- Elindult a PSD2, a nyílt bankolás felülvizsgálata. Jön a PSD3, az open finance, 2022.05.31.
- 2021-ben 40%-kal több csekket fizettünk be az iCsekken. De a teljes forgalom 95%-a máshol történik, 2022.01.11.
- Magyar Posta: háromszorosára nőtt a mobilos csekkbefizetések száma, 2021.02.03.
- A számlabefizetéseket egyszerűsítené a Mastercard új megoldása, 2020.10.21.
Forrás: PYMNTS. Címlapfotó: pexels.com