A fintech kifejezést jellemzően a Revoluttal és a Wise-zal, a mobiltárca kifejezést a PayPallal, a Simple-lel és a Google Pay-jel kötik össze itthon – derült ki a “Mobiltárca megoldások a felhasználók szemével” című, az Elektronikus Fizetési Szolgáltatók Szövetsége megbízásából készült átfogó – fókuszcsoportos és kérdőíves – kutatásból.
A fókuszcsoportos kutatás 10 főbb megállapítása
- A fintech kifejezés még kevésbé ismert: a fókuszcsoportokban résztvevők a fintech szolgáltatásokat azonosítják a csupán erre specializálódott online bankokkal, jellemzően a Revoluttal és a Wise-zal.
- A fókuszcsoportos beszélgetésen résztvevők számára nem volt egyértelmű, hogy a hagyományos bankok mobiltárcái által nyújtott lehetőségek is a fintech kategóriába sorolhatók.
- Az online fizetés biztonsága kétséges: leginkább az online fizetés során félnek a hacker támadásoktól a vizsgált korcsoportokban, megoldásnak az óvatosságot, több kártya használatát, a hang alapú tájékoztatást, a plakátos tájékoztatást és a védelmi lehetőségekkel kapcsolatos oktatást látják.
- A vizsgált korcsoportokban felmerült, hogy növeli a biztonságot, ha több kártya van használatban kisebb feltöltött összegekkel, illetve a virtuális, első használat után megszűnő kártyát jó ötletnek tartják.
- A mobiltárcás fizetés kényelmesebb és biztonságosabb, mint a kártyás: a telefon állandó elérhetőségében és ujjlenyomatos, illetve arcfelismeréses védelmi rendszerében látják a mobiltárcás fizetés előnyét a csoportok tagjai.
- A 18-25 évesek tapasztaltabbak a mobiltárca funkcióinak használata tekintetében, többet kipróbáltak és vesznek igénybe rendszeresen.
- A különböző fizetési formák mellett a belépőkre és kuponokra vonatkozó funkciók népszerűek a vizsgált korosztályokban.
- A fiatalabbak nyitottabbak a személyes adatok feltöltése felé: 18-25 éveseknél kevésbé jelennek meg biztonsági aggályok a mobiltárca alkalmazásban tárolt adatok kapcsán.
- Legnépszerűbb az Apple Pay és a Google Wallet: kezelhetőséget és funkciókat tekintve az Apple Pay-jel és a Google Wallet-tel elégedettek a leginkább, ezeket használják a legtöbben, sok esetben saját bankos alkalmazás mellett.
- Az OTP Simple előnye a közlekedésben: az egyes bankok mobiltárca alkalmazásai közül a legnépszerűbb az OTP Simple, melyben leginkább a parkolásnak, a buszjegy vásárlásnak és autópálya-matrica vásárlásnak lehetőségét kedvelik.
Módszertan: fókuszcsoportos kutatás
Az online fókuszcsoportos vizsgálat képzett moderátor irányításával 2024. március 11-12. között, 4 csoport részvételével zajlott le.
A fókuszcsoportos felmérés során az alábbi elektronikus fizetési megoldásokat, és azon belül mobiltárca alkalmazásokat használók kerültek megkérdezésre a célcsoport véleményének megismerése céljából:
- 2 csoport a 18-25 év közöttiek közül került ki, 2 csoport pedig a 25-66 éveseket vizsgálta,
- mobiltárca applikációt használók, a 25 év felettiek több ilyen applikációt is kipróbáltak már,
- legalább heti 1 alkalommal használnak mobiltárca alkalmazást a 25 év feletti csoportok tagjai, a 18-25 éveseket tekintve erre nem volt kikötés.
A csoportok heterogének voltak a nem és lakóhely tekintetében, egyaránt előfordultak a csoportokban kisebb és nagyobb településeken élők az ország mindhárom régiójából.
A kérdőíves kutatás 5 főbb megállapítása
- A mobiltárca fogalmát a megkérdezettek 64 százaléka ismeri. A legismertebb alkalmazások a PayPal (53 százalék) a Simple (44 százalék) és a Google Play (40 százalék), és ezeket is használják a legmagasabb arányban rendszeresen a teljes minta tagjai (15-13-8 százalék).
- A mobiltárca alkalmazást már kipróbálók közel kétharmada (65 százalék), a rendszeres használók 70 százaléka tartja költséghatékonynak ezen alkalmazások használatát.
- A mobiltárca kipróbálóinak és rendszeres használóinak többsége (71-71 százalék) szerint biztonságos fizetni ilyen alkalmazáson keresztül.
- Az adatok védelme a mobiltárca alkalmazásoknál a rendszeres használók 57 százaléka szerint megfelelő.
- A mobiltárcát kipróbálók és rendszeresen használók döntő többsége (84-86 százalék) úgy látja, hogy kényelmes ezeknek az alkalmazásoknak a használata.
Módszertan: kérdőíves kutatás
A reprezentatív mintavételre a Magyarországon elő 18 év feletti internetező lakosság körében, 1000 fő megkérdezésével, úgynevezett CAWI – online megkérdezés – módszerrel került sor 2024. április 15. és május 2. között.
[Forrás: EFISZ] | Címlapfotó: stock.adobe.com | Licenc: FinTech Group