Az azonnali fizetési rendszer működési modelljének, a piaci szereplők együttműködésének szabályait az MNB rendeletek és a GIRO Zrt szabálykönyvei együttesen tartalmazzák. A szabálykönyvek az infrastruktúra lehetőségeinek megismerése és a piaci szereplőkkel folyó konzultációk alapján folyamatosan frissülnek.

A változások a felhasználók számára nyújtható szolgáltatások körének további bővülését, a biztonságos szolgáltatásnyújtást és az érintett piaci szereplők közötti együttműködés zavartalanságát, a töredezettségmentes szolgáltatási folyamatok kialakítását célozzák. Néhány fontosabb változást, kiegészítést kiemeltünk (az új verziók számozása: v2.1).

Visszahívható a fizetési kérelem

Az eredeti szabályozói szándék szerint a fizetési kérelmet a küldő – kedvezményezett – fél nem hívhatja vissza. A fizető fél döntheti el, hogy a kérést elfogadja és elindítja a fizetést, vagy nem fogadja el. Ez esetben tennivalója nincs, a fizetési kérelem a küldő által megadott határidő elmúlásával lejár és a küldő értesítést kap bankjától, hogy az összeg nem került kifizetésre.

Mi a fizetési kérelem?

A fizetési kérelem a küldő fél által a fizető félnek címzett fizetési kérésre vonatkozó – pénzmozgással nem járó – szabványosított üzenet, amely az azonnali átutalási megbízás megadásához és a kedvezményezett fél szolgáltatója általi feldolgozásához szükséges valamennyi adatot tartalmazza. A küldő fél a fizetési kérelmet úgy is benyújthatja, hogy a fizető fél neve és bankszámlaszáma helyett annak – a fizetési számlához rendelt – másodlagos azonosítóját adja meg.

A szabálykönyv 2018. október 31-én megjelent V2.1-es változata a piaci szereplők javaslatára kibővült a fizetési kérés küldő általi visszahívásának lehetőségével. A lehetőség – a fizetési határidő lejártán belül – a fizető fél jóváhagyásáig nyitott.

A frissített szabálykönyv részletesen leírja a visszahívás folyamatát, a használandó üzenetszabványokat és visszajelzési kódokat.

Folyamatleírás nem bankok számára

A szabálykönyv kiegészült a nem banki szolgáltatók – a PSD2 szerinti fizetéskezdeményezési szolgáltató (PISP) , vagy a GIRO-hoz közvetlenül felkapcsolódó szolgáltatók – számára a megértést segítő folyamatábrával, valamint a lépéssorok részletes leírásával.

Új mobilszám formátum

A változások részben a központi rendszer testreszabása során szükségessé vált javításokbók adódnak. Például változtak az XML üzenetek egyes folyamatokban, valamint változott a mobil telefonszám kötelező formátuma is. A korábbi 0036307654321 helyett +36-307654321 az másodlagos azonosító rögzítésének kötelező formátuma.

A szabálykönyve bekerült egy „Riportok” melléklet. A rendszeresen készülő riportok a számlavezető bankok, illetve a rendszer közvetlen résztvevői számára tartalmaznak hasznos információkat, mint pl. a bank által regisztrált másodlagos számlaazonosítók közül azokat találhatjuk majd a riportban, amelyeknél az éves adategyeztetés 40 naptári nap múlva esedékessé válik.

A friss, 2018. október 31-vel publikált szabálykönyvek egyelőre a giro.hu oldalon érhetők el (“Azur projekt séma“), de hamarosan letölthetők lesznek a giroinstant.hu weboldalról is (illetve letölthetők közvetlenül az alábbi linkekről).

A FinTechZone-on megjelent összes kapcsolódó cikk ebben a témában: Azonnali Fizetés

A FinTechZone ezt az eseményt ajánlja az Azonnali Fizetés témában: Finspire! – Azonnali fizetés