2024. október 15.
FinTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2024. november 26.
BankTechShow

KEDVEZMÉNYES JEGYEK    2024.07.31-IG! 

2021.12.17.

Még inkább digitális lesz az idei karácsony

Szerző:

Kategóriák:

Az online kiskereskedelmi és az elektronikus fizetési forgalom rendre megugrik az év utolsó negyedében, részben az ünnepek, részben a hozzájuk kapcsolódó akciók szezonja miatt. Az év végi hajrá jó hatással lehet a mobiltárcás fizetések elterjedésére is, hiszen egyre többen kezdik felismerni a kényelmi lehetőségeket, legyen szó akár üzletben történő, akár webshopos vásárlásról. A CIB Bank Digitális Csatornák és CRM vezetőjével, Sziráki Lászlóval közösen elemeztük a trendeket.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénzforgalmi adatai alapján Magyarországon a legtöbbször bankkártyával mindig az év utolsó hónapjaiban fizetünk. Igaz, a tavalyi év, a pandémia első éve felülírta ezt a trendet, és első alkalommal volt alacsonyabb a vásárlások darabszáma a negyedik negyedévben a megelőző negyedévhez képest. Ugyanakkor 2020 negyedik negyedévében volt a legmagasabb a bankkártyás tranzakciók átlagos értéke az elmúlt hét évhez képest.

A hazai kibocsátású fizetési kártyákkal lebonyolított vásárlások darabszáma 2014-2020 között negyedéves bontásban

MNB-FinTechZone-penzforgalom

Forrás: az MNB adatai alapján készített FinTechZone grafikon

Az elmúlt évek tendenciája alapján az utolsó negyedévben a bankkártyás összforgalom átlagosan 10%-kal magasabb, mint a harmadik negyedévben. Az MNB pénzforgalmi adataiból az is jól látszik, hogy nemcsak többször fizetünk készpénzhelyettesítő eszközzel, de az utolsó negyedévben az átlagos kosárérték is magasabb. A kártyás tranzakciók 98%-a pedig kizárólag érintéses módon valósul meg.

A hazai kibocsátású fizetési kártyákkal lebonyolított vásárlások értéke 2014-2020 között negyedéves bontásban

MNB-FinTechZone-penzforgalom

Forrás: az MNB adatai alapján készített FinTechZone grafikon

A bankkártyás fizetéseken belül évről évre egyre növekszik az internetes vásárlások darabszáma és értéke. 2014 utolsó negyedévében az összes bankkártyás fizetésen belül 4,9% volt az internetes fizetések aránya a darabszám tekintetében. A forgalom alapján az internetes fizetések aránya 7,8% volt ugyanebben az időszakban. A bankkártyával kifizetett bolti vásárlások átlagos értéke kb. 6 500 forint, az internetes vásárlásoké kb. 10 500 forint volt.

Ezzel szemben 2020 negyedik negyedévében a bankkártyás tranzakciók darabszámának 11,4%-a, forgalmának 18,9%-a már az interneten zajlott. Hét év alatt 230%-kal nőtt az internetes fizetések száma és 240%-kal az internetes fizetések forgalma a karácsonyi időszakban. A bankkártyával kifizetett átlagos kosérték a fizikai üzletekben 7 700 forintra, az interneten 13 900 forintra emelkedett a tavalyi utolsó negyedévben.

„A karácsonyi időszakban a fizikai üzletek helyett egyre többen választják az online boltokat, ahol lényegesen többet költenek bankkártyával, mint a hagyományos boltokban. Az idei év várhatóan még erősebb lesz a megelőző évekhez képest az online vásárlások és a bankkártyás fizetések tekintetében. A legnagyobb futárszolgálatokkal folytatott háttérbeszélgetésekből az látszik, hogy rendkívül megugrott az elmúlt napokban az internetes vásárlások száma és óriási az igény az utánvét bankkártyával történő kifizetésére. Összességében hét év alatt sokat változott a magyar vásárlók magatartása, sokkal digitálisabb lett, amiben meghatározó szerepet játszott a pandémia is.”

Sziráki László

Digitális Csatornák és CRM vezető, CIB Bank

Még inkább digitális lesz az idei karácsony

Az MNB 2020 óta a mobiltárcával végrehajtott tranzakciókról is készít kimutatást, amely alapján negyedévről negyedévre növekszik a mobiltárcával végrehajtott tranzakciók száma. Nem meglepő módon tavaly az év folyamán a karácsonyi időszakban került elő a legtöbbször a mobiltárca.

A magyarországi kibocsátású fizetési kártyákkal lebonyolított mobiltárcás vásárlási tranzakciók száma 2020-2021 között negyedéves bontásban

MNB-FinTechZone-penzforgalom

Forrás: az MNB adatai alapján készített FinTechZone grafikon

„Tavaly év végén minden 14. bankkártyás fizetési tranzakció – a bankkártyás fizetések 7%-a – már mobiltárcával történt. Ez elsőre nem tűnik magas aránynak, de ha azt nézzük, hogy alig pár éve jelentek meg a mobiltárcák Magyarországon és 2020 elején még csak minden 20., ám év végére már minden 14. bankkártyás tranzakció mobiltárcával zajlott, akkor érzékelni lehet, milyen nagy növekedési potenciál van a mobiltárcákban.”

“Alig 12 hónap alatt a mobiltárcával végrehajtott fizetések súlya a teljes bankkártyás forgalmon belül 40%-kal nőtt”

– mutatott rá Sziráki László.

Madar Norbert a GKI Digital vezető tanácsadója rámutatott arra is, hogy a korábbi 16-18% közötti bővülési ütemhez képest, 2020-ban rekordmértékű – 45%-os – forgalomnövekedést ért el az online kiskereskedelem. A szektor alig 12 hónap alatt legalább 3 évet ugrott előre a fejlődésben, és

a lendület 2021-ben is kitart, ugyanis a szektor idén további 30-35%-os bővüléssel zárja az évet.

Ezt a figyelemre méltó növekedést az internetes kártyatranzakciók is követték. A PayTechShow-n, az iparág meghatározó elektronikus fizetési szolgáltatói kiemelték, hónapról hónapra növekszik a mentett kártyaadatokkal megvalósított online fizetések aránya. Ezen tranzakciók közé tartoznak a mobiltárcával végrehajtott fizetések is. Van olyan fizetési szolgáltató Magyarországon, amely arról számolt be, hogy náluk minden harmadik bankkártyás fizetés már mentett kártyaadatokkal valósul meg.

„A mobiltárcákat számos élethelyzetben használhatjuk fizetésre egyszerűen, kényelmesen és biztonságosan. A bolti környezetben érintéssel fizethetünk a POS terminálon a PIN kód megadása nélkül, mivel a fizetés jóváhagyása a vásárló mobiltelefonján történik és nem a POS terminálon. Ennek a jelentősége különösen felértékelődött a koronavírus járvány óta. Emellett a webáruházakban is fizethetünk a mobiltárcánkkal, ahol szerepel a mobiltárca logója, például az Apple Pay, vagy a Google Pay. A mobiltárcával végrehajtott fizetés az interneten gyorsabb, mivel nincs szükség a kártyaadatok megadására. A CIB Banknál fontosnak tartottuk, hogy az elsők között tegyük elérhetővé az Apple Pay-t és a Google Pay-t, hogy az ügyfeleink kihasználhassák a mobiltárcákban rejlő előnyöket.”

Sziráki László

Digitális Csatornák és CRM vezető, CIB Bank

Az MNB pénzforgalmi adataiból körvonalazódó trend azt mutatja, idén még digitálisabban készülünk a karácsonyra.

A cikk a CIB Bank támogatásával készült.

Címlapfotó forrása: Андрей Журавлев – stock.adobe.com | Editorial | Licence: FinTech Group

Címkék:
blank
blank