A Roxfortban a varázsló tanoncok az Alohomora bűbájjal képesek a kulcsra zárt ajtókat, a titkos kamrákat kinyitni. A fintech startupoknak már nem lesz ennyire egyszerű dolga a banki adatvagyont őrző titkos kamrák kinyitásával. Bűbáj helyett API lesz a kulcsszó.
Zárt ajtók helyett egyre több bank már „nyitott kamrával”, várja a fintech növendékeket a PSD2 alkalmazását megelőzően. Mutatjuk mi a hype oka.
Egyre növekszik a „játszóterek” száma Európában
Skandinávia: Nordea
A minap a Nordea bejelentette, az API-jait elérhetővé teszi fintech cégek, fejlesztők számára. Az AISP szolgáltatásokhoz szükséges számlainformációs – és a screen scrapinget kiváltó – API-kal játszhatnak mostantól a fejlesztők a Nordea homokozójában. A Nordea lépése nem az első az európai pénzügyi szolgáltatók körében.
Spanyolország: BBVA
A BBVA API játszóterén már látszanak az első fejlesztői szárnypróbálgatások. Legnagyobb érdeklődést a spanyolországi kártyás vásárlások aggregált adatait feltáró hozzáférés és az adatok feldolgozási lehetősége által teremtett üzleti alkalmazások keltették.
Anglia: HSBC
A HSBC december 15-én bejelentette, három hozzáférést nyitott a felhasználók előtt: ATM kereső, fiók kereső, saját banki termékkereső.
Challenger bankok
Emellett a tech vénájú challenger bankok, illetve Bank-as-a-Service (BaaS) szolgáltatók API piacterei sem új létesítmények, lásd pl.: Figo, Monzo, Solaris stb.
Közép-Kelet-Európai régió: Erste Bank
A régiónkból a cseh Erste ad hozzáférést a folyószámlavezető rendszeréhez. Itthon is nyílnak azok a bizonyos hozzáférések, ám ezek egyelőre nem nyilvánosak, pl.: Gránit Bank, vagy MagNet Bank. Illetve hamarosan jön az MKB Bank is a saját homokozójával.
Jól megtervezett társasjáték
Az Ubert gyakran hozzák mintának: az Uber, mint szolgáltatás API-kra és azok funkciójára épül. Legalább három API hívás szolgál ki egy utat:
- amikor az appból “hívjuk” az autót, egy API a Google maps meghívásával megállapítja hol vagyunk,
- a második hívás az úticél megadása és az útvonal megtervezése, majd
- a harmadik hívás a fizetés.
Tegyük fel, hogy van egy digitális személyes pénzügyi asszisztensünk és arra az egyszerű kérdésre keressük a választ, hogy megvehetjük-e a neten kinézett Asics futócipőt még ebben a hónapban azután, hogy befizettük a számlákat és megvettük a havi tömegközlekedési bérletet. Erre a választ több API hívás együttese adja meg:
- az egyik azonosít,
- a másik meghívásával kiderül mennyi pénz van a számlámon,
- a harmadik hívás megnézi a banki tranzakció történetemben, mennyi rezsit szoktam fizetni az év ugyanezen időszakában.
- Az már csak hab a tortán, hogy egy következő hívás segítségével azt is megtudhatom, melyik cipőboltban van a vágyott cipő a méretemben, és
- hol van a legközelebbi ATM, ha nem kártyával fizetnék.
Az igazi nyertes: a felhasználó
Az API tehát nem a bankolásról szól, vagy a taxizásról, hanem egyes funkciók gyors, pontos, elvégzéséről, hogy a szolgáltatás élményszerű, töredezettségmentes legyen a felhasználó számára. Egy új digitális ökoszisztémában.