Nyílt bankolás: 5 év múlva a bankok elveszíthetik az ügyfeleikkel a kapcsolatot

írta | 2020.11.11. | FinTechShow, Open banking, Összes hír

Hogyan fogjuk a jövőben a pénzügyi szolgáltatásokat igénybe venni? Mit hoz a nyílt bankolás a bank-ügyfél kapcsolatokban? Mit tehetnek a bankok, ha 5 év múlva is szeretnének még „saját ügyfeleket”? A PSD2 és a nyílt bankolás esetén is egyre jobban látszik, hogy ezek rövid távú hatásait felül-, hosszú távú hatásait alulértékelték. A FintechX társalapítója, Mudri György adott bepillantást a nyílt bankolásra épülő bank víziójába a FinTechShow-n.

A nyílt bankolás egyelőre nem teljesítette a hozzá fűzött reményeket, ami annak is köszönhető, hogy a banki API-k jellemzően nem működnek, de legalábbis semmiképpen sem működnek jól. Bő egy év eltelt a PSD2 teljeskörű kötelező alkalmazása (2019. szeptember 14.) óta, de se forradalom, se előrelépés nem történt. „A piac behúzta a kéziféket.

„Magyarországon továbbra sincs olyan banki API, ami mindenben megfelelne a PSD2 előírásainak.”
Mudri György

FintechX Zrt.

Verseny a nyílt bankolás előtt: „termékszintű megközelítés”

Ma már egyre több olyan lakossági ügyfél van, akik a jelzáloghitelüket, személyi kölcsönüket, megtakarításaikat, értékpapírjaikat, számlavezetésüket más-más pénzügyi szolgáltatónál kezeli. Minél magasabb jövedelmi kategóriába tartozik az ügyfél, annál többfajta pénzügyi szolgáltatást vesz igénybe különböző hitelintézetektől, befektetési szolgáltatóktól, biztosítóktól.

Eddig a pénzügyi szolgáltatók közötti verseny egyrészt termékszinten, a kondíciós feltételek és hirdetmények útvesztőiben zajlott. Másrészt bár a digitális csatornák megjelenésével elindult a verseny a front-end szintjén is, de ez a „verseny” inkább a megszólítható ügyfelek számosságának növeléséről szólt. A fiókhálózat mellett kialakult az online elérés és mindenféle olyan digitális csatorna, amelyeken keresztül a bankok el tudják érni az ügyfeleket, de mostanáig jellemzően nem azért választott valaki egy adott bankot, mert annak jó a „front-end”-je.

„Azaz a verseny a bankok között továbbra is a termékek – a kondíciós feltételek – szintjén zajlott és az ügyfelek még mindig nem az alapján választanak bankot, hogy melyik szolgáltatónak van jobb mobilbanki alkalmazása.”
Mudri György

FintechX Zrt.

Mit hoz a nyílt bankolás?

A fent bemutatott helyzet az, amiben a nyílt bankolás alapvető változást fog hozni. Most már az is előfordulhat, hogy a banki termékeket, szolgáltatásokat az ügyfelek nem a bank saját ügyfélelérési csatornáján keresztül fogják igénybe venni, kezelni, hanem harmadik feles szolgáltató felületén keresztül.

Igaz, rövid távon nem hozott áttörést a nyílt bankolás – az inkumbensek ellenállása és a banki API-hozzáférések hiányosságai miatt –, ugyanakkor közép- és hosszútávon az alábbiakra számíthatunk:

  • Drasztikusan át fogja alakítani a pénzügyi szolgáltatások piacát. A mai napig a bank-ügyfél kapcsolat több mint 95%-át két interakció fedi le: (1.) átutalások végrehajtása, valamint (2.) számlainformációk ellenőrzése. Továbbá ez az a két tevékenység, amit törvényi kötelezettség mellett a bankoknak API-n keresztül ki kell publikálniuk. Ahogy az API-k még inkább jól fognak működni, a bankok ezen a két funkción keresztül elveszíthetik az ügyfeleikkel a kapcsolatot.
  • Azé lesz az ügyfél, aki birtokolni fogja az ügyfélkapcsolatot”, amin keresztül további banki termékeket lehet eladni, kereszt értékesíteni a végfelhasználók számára. Az ügyfélkapcsolat átrendeződése eredményeként alapvetően fog megváltozni a pénzügyi termékek értékesítésének a módja is.
  • Az ügyfelekért zajló verseny a termékszintről eltolódik az ügyfélkapcsolat szintjére. Nem a hagyományos banki csatornák, vagy a hagyományos mobilbanki alkalmazások közötti UX szintjén zajlik majd a verseny. A jövőben az ügyfelek alapvetően nem átutalni akarnak majd, hanem a személyes problémáik megoldásához szeretnének pénzügyi terméket, szolgáltatást igénybe venni. Olyan appok lesznek versenyképesek amik erre adnak majd választ. És ezek az appok mellesleg át fogják venni a jelenlegi banki mobilappok szerepét is.
open banking nyilt bankolas fintechx aisp

Fotón: Mudri György, a FintechX társalapítója. FinTechShow, 2020.10.13. Forrás: FinTechZone.hu

A verseny új dimenziója: ökoszisztéma-megközelítés

Ahogy a telefonunkat magunkra szabjuk a mobilalkalmazások segítségével, ugyanúgy tudjuk majd igényeinkre szabni a saját pénzügyi „szuperalkalmazásunkat” is. Ebben a „szuperalkalmazásban” lesznek előre telepített alkalmazások, amelyekkel alapvető pénzügyi funkciókat tudunk majd végrehajtani, pl. átutalni, egyenlegeinket ellenőrizni.

Továbbá ebbe a szuperalkalmazásba tölthetünk majd le igényeinknek megfelelő további alkalmazásokat is. Ha cégünk van, akkor számlázót tudunk letölteni és az ezzel kapcsolatos műveleteket automatizálni; de innen kezelhetjük automatizáltan gyermekeink zsebpénzét, vagy a parkolásunkat is.

nyilt bankolas open banking fintechx szamlainformacios szolgaltato

„Olyan problémamegoldó platformok fognak létrejönni, amelyek személyes, vagy céges pénzügyi problémákat érintő helyzetekre adnak automatikus megoldásokat. Ezeken a platformokon keresztül fogjuk majd a teljes pénzügyi életünket kezelni és ezek a platformok fognak versenyezni egymással.„

Mudri György

FintechX Zrt.

A legnagyobb bankok várhatóan saját maguk fognak ilyen problémamegoldó platformokat létrehozni. Ebbe az irányba ható fejlesztések, elmozdulások első jeleit már Magyarországon, illetve a régióban is látni. A Simple applikáció (OTP Bank), vagy a George platform (Erste Csoport) már ilyen jellegű kezdeményezéseknek tűnnek.

A neobankok, mint a Revolut, TransferWise, N26 is ugyanerre a piacra fognak belépni, de a több százezer, vagy millió ügyféllel rendelkező telekommunikációs cégek, közműcégek, vagy a biztosítók is ugyanígy megjelenhetnek a pénzügyi szolgáltatások piacán. Az előbbi szereplőkön túl pedig a BigTech cégek számára is karnyújtásnyira került a pénzügyi szolgáltatások széles skálájának nyújtási lehetősége a PSD2-nek és a nyílt bankolásnak köszönhetően.

Ahhoz, hogy a bankok képesek legyenek felépíteni saját platformjukat, szuperapplikációjukat, új szintre kell emelniük innovációs képességüket. Az ehhez vezető út olyan háttérinfrastruktúrán át vezet, amelyek segítségével a bankok legószerűen építhetik fel a saját ökoszisztémájukat. Ehhez az ökoszisztémához biztosítja a platformot, az adataggregációs hátteret, valamint a szuperapplikációt a pénzügyi appstore-ral együtt a FintechX.

További részletek Mudri György előadásában.

Mudri György, a FintechX Zrt. ügyvezető társalapítójának „A nyílt bankolásra épülő bank víziója” c. előadása megtekinthető a FinTechShow online videókonferencia platformján 2020. december 31-ig a résztvevők és az online jegyet vásárlók számára.

Az “Online jegyet” vásárlók számára hozzáférést biztosítunk a FinTechShow online videókonferencia platformhoz, amelyen 2020.12.31-ig megtekinthetők az előadások, a 3D-s kiállítói tér és kapcsolatot építhetnek egymással a résztvevők. FinTechShow program itt. Összes videó listája itt: Playlist.

Címlapfotó: pexels.com

Itt követhetsz minket:

Tudósítás

Tudósítás

A FinTechZone górcső alá veszi a legfrissebb hazai és nemzetközi digitális pénzügyi fejlesztésekről, megoldásokról szóló híreket, bejelentéseket. Megosztjuk azokat, amelyekről úgy gondoljuk, hozzájárulnak a hagyományos pénzügyi közvetítői rendszer digitális fejlődéséhez, az ügyfélélmény növekedéséhez. Szakmai hátterünk a hitelességünk. #nobullshit
A FinTechZone.hu kiadója a FinTech Group Kft.

ELEKTRONIKUS FIZETÉSI TÉRKÉP

“elektronikus fizetesi terkep
Betekintést adunk az elektronikus fizetési piac átalakulásába, az új fizetési megoldások világába.

HUNFINTECH 20/20

“HUNFINTECH FINTECH BOOK
A Magyar FinTech Book: A 20 legígéretesebb magyar fintech.

GPE softPOS

softpos gpe bankkartya elfogadas mobilon globalpayments
Androidos mobilod van? Töltsd le a GPE softPOS alkalmazást és fogadj egyszerűen érintés nélküli fizetéseket közvetlenül az okostelefonodon keresztül!

Azonnali Fizetési Megoldások

“simplepay azonnali fizetési kiadvanyok
Új lehetőségek az elektronikus fizetésben. Azonnali fizetési megoldások kereskedőknek, bankoknak, technikai aggregátoroknak.