A FinTechShow színpadán dr. Al-Absi Gáber Seif, az OTP Mobil ügyvezető helyettese, az OTP Bank vezető tanácsadója a digitális fizetések legújabb trendjeit mutatta be a közönségnek. Az előadás során hangsúlyozta, hogy a kereskedők fizetési (payment) stratégiájának középpontjában a vásárlói bizalom áll, és hogy a változó ügyféligényekhez való alkalmazkodás kulcsfontosságú a sikerhez.
A qvik bevezetése révén a digitális tranzakciók élménye tovább egyszerűsödik, lehetővé téve a felhasználók számára, hogy biztonságosan és gyorsan intézzék vásárlásaikat.
Hogy állunk a digitális fizetések terén?
Egyértelműen látszik, hogy az online kártyás fizetések előretörésével egyidejűleg az előre fizetett rendeléseknek az aránya is jelentősen megnőtt.
Míg 2015-ben az online vásárlások 80%-a utánvétes fizetéssel rendeződött, ma már 41% az előre fizetett rendelések aránya, míg a digitális fizetéseké körülbelül 70%-ra emelkedett. Dr. Al-Absi Gáber Seif hangsúlyozta, hogy ez a változás nem csupán a technológiának, hanem a kereskedőkkel szembeni bizalom növekedésének is köszönhető.
,,Fontos, hogy itt nem csak a fizetésről beszélünk, hanem az adott kereskedővel szembeni bizalomról is.”
– hívta fel a figyelmet a szemléletmód változásra dr. Al-Absi Gáber Seif.
A digitális tranzakciók térnyerése révén a készpénzes utánvétes vásárlások aránya mindössze 30%-ra csökkent. A statisztikák azt mutatják, hogy a vásárlók egyre inkább az online bankkártyás és elektronikus utánvételi lehetőségeket választják, mivel ezek gyorsabbak és kényelmesebbek.
Fotón: Dr. Al-Absi Gáber Seif, az OTP Mobil ügyvezető helyettese a FinTechShow-n | Kép forrása: FinTech Group
A fizetési stratégia komplexitása
Dr. Al-Absi Gáber Seif véleménye szerint a fizetési megoldások nem csak technikai eszközök, hanem a vállalatok stratégiájának elengedhetetlen részei. Vagyis, a fizetés nem csupán egy POS-terminál, vagy egy fizető oldal a webshopon, hanem egy komplex stratégiai gondolkodás.
,,Ha úgy tetszik, akkor minden vállalatnak van valamilyen payment stratégiája. Ha az a payment stratégiája, hogy nincs, akkor az. Hogyha az a stratégia, hogy nem lehet online fizetni, akkor a pandémia alatt értelemszerűen a kereskedő becsukhatja a boltot. Ha az a stratégiája, hogy kirak egy darab kártyás fizetést, és várja a forgalmat, akkor igazából az.”
– foglalta össze az OTP Mobil képviselője.
Érdemes felismerni, hogy az, hogy a kereskedők milyen fizetési megoldásokat alkalmaznak, közvetlen hatással van arra, hogy a vásárlók milyen gyakorisággal és sikerességgel fejeznek be tranzakciókat.
Mi a meghatározó; a szolgáltató vagy az ügyféligény?
A szolgáltatók szerepe is lényeges, hiszen ők határozzák meg, hogy a kereskedők milyen fizetési stratégiát követnek.
Az előadó hangsúlyozta, hogy a vásárlók elvárásainak való megfelelés érdekében ma már nem elegendő csupán egyetlen online fizetési opciót kínálni. Az ügyfélélmény szempontjából elengedhetetlen, hogy a kereskedők sokféle, kényelmes és biztonságos online fizetési lehetőséget kínáljanak.
,,Azt gondolom, ma már szükséges Apple Pay-t, Google Pay-t, Simple-fiókot és a jövőben qvik-et is kínálni, különben egész egyszerűen le fog morzsolódni az ügyfél.”
– mondta Dr. Al-Absi Gáber Seif.
A kereskedők által választott fizetési szolgáltatók döntő szerepet játszanak abban, hogy a vásárlók mennyire elégedettek a szolgáltatással – ami tovább erősíti, hogy a fizetési stratégiák átgondolása elengedhetetlen a versenyképesség növeléséhez.
Fotón: Dr. Al-Absi Gáber Seif, az OTP Mobil ügyvezető helyettese a FinTechShow-n | Kép forrása: FinTech Group
A mobilon való vásárlás az élre tört
Egyre növekszik a mobilhasználat; az online vásárlások közel 70%-a már mobil eszközökön történik, ami óriási változást hozott a vásárlási szokásokat illetően.
Amikor a vállalkozások elkezdték az online térben való tevékenységüket, a mobilos vásárlások aránya csupán 20% volt, ami akkoriban izgalmas eredménynek számított. Ma azonban világosan látszik, hogy az asztali vásárlások háttérbe szorultak, és a felhasználók a mindennapi ügyeik intézését mobilon végzik.
Ma már hétköznapi jelenségnek számít, hogy valaki tömegközlekedésen, a mobiljáról vásárol, ám a felhasználó valószínűleg nem szívesen fog beírni 16 számjegyet, lejárati dátumot vagy CVC-kódot a villamoson utazva.
Az ügyfélélmény és a tranzakciók lebonyolítása érdekében a kereskedőknek éppen ezért figyelembe kell venniük a mentett kártyás és utalásos fizetéseket a fizetési stratégiájuk tervezésekor.
,,A tranzakciók 40%-a ma már valamilyen mentett kártyás fizetéssel zajlik.”
– hangsúlyozta az OTP Mobil képviselője.
Egyre népszerűbbek a nemzetközi wallet megoldások, azonban a mentett kártyás tranzakciók felét továbbra is a Simple-fiókos fizetések teszik ki, az Apple Pay és Google Pay tranzakciók együttesen sem előzik meg a Simple-fiókos tranzakciókat.
Új trend a láthatáron: a számláról számlára történő fizetés (account-to-account, vagy A2A) térhódítása
A legújabb trendek között nagy jövő előtt áll az ú.n. account-to-account (A2A) fizetés is, amely egyébként már számos európai országban elterjedt megoldásnak számít. Az A2A rendszernek számos előnye van, és a haladó szellemű kereskedők számára egyértelmű, hogy az irányvonalak, amelyek mentén a világ fejlődik, egyre inkább ezt a megoldást fogják preferálni.
A cél nemcsak a kártyás tranzakciók arányának megőrzése, hanem azok különböző alternatív megoldásokkal való gazdagítása is. Az A2A rendszer nem csak egy módszert használ, hanem integrálja a már meglévő lehetőségeket is.
A felhasználók várhatóan olyan magától értetődően fogják alkalmazni ezeket az új megoldásokat, ahogy korábban a mentett kártyákat és a mobilfizetéseket használták – éppen ezért fontos, hogy a kereskedők felkészüljenek ennek a trendnek a kiaknázására.
Fotón: Dr. Al-Absi Gáber Seif, az OTP Mobil ügyvezető helyettese a FinTechShow-n | Kép forrása: FinTech Group
Hogyan lesz a kereskedőknek qvik gyorsfizetési megoldása?
A qvik megoldás integrálása nagyon egyszerű, mivel az online fizetések során a kereskedőknek semmi teendőjük nincs, mert a rendszer automatikusan működik.
Az OTP Mobil elkötelezett amellett, hogy minden kereskedőjük számára elérhetővé tegye a qvik-et, mint fizetési opciót, és ezt a folyamatot a következő hetekben folytatják, így várhatóan még idén minden kereskedőnél be fogják vezetni.
,,Az OTP Mobil célja, hogy teljes körű fizetési szolgáltatóként működjön, amely lehetővé teszi a felhasználók és vállalatok számára, hogy az összes elérhető fizetési lehetőséget – beleértve az online fizetésektől, a fizikai POS-terminálokon keresztül, a SoftPOS (SimplePay Telefonos POS app) megoldásokon át a szabályos és adómentes borravaló kezelésig a mentett kártyás, az account-to-account, valamint a qvik megoldásokat – igénybe vegyék, anélkül, hogy a kereskedőknek bármiféle fejlesztést kellene végrehajtaniuk.”
– mondta dr. Al-Absi Gáber Seif.
„Ha csak az online fizetéseket nézzük, is rendkívül széles a peletta: hagyományos kártyás, Simple-fiók, Apple Pay, Google Pay, tárolt kartyás fizetés, ismétlődő fizetések, qvik, linkes fizetések, call centeres fizetés, SZÉP kártya. A szolgáltatási rendszerünk egyik legfontosabb része, hogy az ügyfeleink úgy tudják a különböző fizetési megoldásokat beemelni a payment stratégiájukba, hogy ezeket igénybe vegyék, anélkül, hogy nem kell különböző fejlesztést végrehajtaniuk, elég egyszer csatlakozni a platformunkhoz, vagy nevezzük ökoszisztémának.” – hangsúlyozta az OTP Mobil képviselője.
Az adatvédelem és a kényelem kéz a kézben jár
Sok ember nem szívesen adja meg személyes vagy kártya adatait, mivel fél attól, hogy ezek az információk illetéktelenek kezébe kerülhetnek.
Ez a jelenség egyre gyakoribb a fizetési tranzakciók során. A qvik azonban kényelmes és biztonságos megoldást kínál számukra, mivel semmilyen adatot nem szükséges megadni.
Egy egyszerű QR-kód leolvasással azonnal a biztonságos mobilbankjukban találják magukat a felhasználók, ahol csupán annyit kell tenniük, hogy elfogadják a tranzakciót.
Fotón: Dr. Al-Absi Gáber Seif, az OTP Mobil ügyvezető helyettese a FinTechShow-n | Kép forrása: FinTech Group
Aki bújt, aki nem itt a qvik!
Az aktiválás folyamata egyszerű, mivel a Telefonos POS applikációk és a SimplePay applikáció automatikusan aktiválódik minden kereskedőnél, így azonnal használatba vehető a qvik. Jelenleg, bár a tranzakciók száma még alacsony, a megoldás már számos KKV szolgáltatónál is elérhető.
A qvik azonban nem csak a kis- és középvállalatok, hanem a nagyvállalatok számára is érdekes lehet; integrálható bármilyen számlázó rendszerbe vagy nagyvállalati vállalatirányítási rendszerbe API kapcsolaton keresztül, és lehetővé teszi a QR-kódok megjelenítését monitorokon vagy külső képernyőkön, illetve deep linkek kezelését.
Újdonság a SimplePay online fizetési felület megújulása is az OTP Mobil háza táján, ahol a felhasználók csempés elrendezésben egyszerre érhetik el a Simple, Apple Pay, Google Pay, qvik és bankkártyás fizetési opciókat.
A qvik akár három gombnyomással elvégezhető fizetést kínál – szemben azokhoz képest, akik a kártyaadataikat manuálisan adják meg minden egyes tranzakció alkalmával -, ezáltal jelentősen javul a felhasználói élmény online vásárláskor.
,,Azt gondoljuk, hogy ennek relevanciája adott, különösen online tekintetben és különösen mobiltelefon használata esetén.”
– mondta az OTP Mobil képviselője.
A kereskedők telefonján is ott qvik
A Telefonos POS applikáció egy olyan megoldás, amely lehetővé teszi, hogy a kereskedők bankfiókba látogatás nélkül, online szerződéskötést követően androidos eszközükkel fogadjanak kártyás fizetéseket.
Az alkalmazás lehetőséget biztosít arra, hogy a vásárlók bankkártyájukat, mobiltelefonjukat vagy akár okosórájukat az eszközhöz érintve fizessenek.
,,Itt nyitottunk egy újabb dimenziót, ugyanis ezen mobilapplikáció most már képes mind NFC, mind QR-kódos qvik generálásra is.”
– mondta dr. Al-Absi Gáber Seif.
A kereskedők ezáltal egyetlen mobiltelefon segítségével képesek kártyás és átutalásos fizetéseket is gyorsan lebonyolítani. Ez tényleg új szintet teremt a fizetési megoldások terén, hiszen a folyamat még egyszerűbbé és kényelmesebbé válik mind a kereskedők, mind a vásárlók számára.
A qvik jelene: növekvő tranzakciók és magas kosárértékek
Bár a qvik-es tranzakciók száma egyelőre nem kiemelkedő, a megoldás már közel 4.000 Telefonos POS kereskedőnél és több mint 10.000 online fizetési végponton elérhető. A tervek szerint év végére ez a szám akár a 20.000-et is elérheti.
Érdekes adat, hogy a qvik tranzakciók átlagos kosárértéke jelentősen magasabb, körülbelül 30 000 forint, ami 30%-kal több, mint a hagyományos bankkártyás fizetések esetében. A legnagyobb eddigi vásárlási érték közel 4 millió forint volt.
A felhasználók minél szélesebb körű tájékoztatása és edukációja természetesen fontos, de már most is sokan felismerik a qvik biztonságát és előnyeit.
Az OTP Mobil célja, hogy ügyfeleinek széleskörű fizetési megoldásokat nyújtson, nem csupán egyetlen terméket, mint például a qvik, hanem egy átfogó fizetési stratégiát.
Kapcsolódó FinTechShow beszámolók:
- A BinX lett az idei évi FinTechShow győztes, 2024.10.16.
- Tőke, tudás és digitalizáció: Kihívások és megoldások a magyar KKV-k számára – Megközelítések az NGM és a BKIK részéről a FinTechShow-n, 2024.10.17.
- FinTechShow: A GIRO Zrt. vezérigazgatója a qvikről és az új fintech lehetőségekről, 2024.10.22.
- “Azé a piac, aki kézen fogja az adózókat az ügyvitelben” – FinTechShow színpadán a NAV képviselője, 2024.10.24.
- Marcel Gajdoš a FinTechShow-n: a KKV-k kulcsszerepet játszanak a gazdasági életben, 2024.10.29.
- Számlázz.hu: Hogyan csökkenthető az adminisztrációs teher a digitalizációval?, 2024.11.04.
- FinTechShow: Ki nyeri a vállalkozások kegyeiért folyó digitális küzdelmet?, 2024.11.05.
- OTP Mobil a FinTechShow-n: Mindenkinek van fizetési stratégiája. Akinek nincs, annak is van., 2024.11.07.
Címlapfotón: Dr. Al-Absi Gáber Seif, az OTP Mobil ügyvezető helyettese a FinTechShow-n | Kép forrása: FinTech Group Kft. | Készítette: Kovács Dávid