1. Hogyan értékeled a hazai bankszektor idei évi digitális eredményeit? Ezek közül melyik/melyek az(ok), amelyeket különösen kiemelnél?
A PSD2 által megalapozott új megoldásokból egyre többet látni és több, évek óta előkészített projekt mostanra ért be.
Jó látni, hogy univerzális bankok is be tudtak vezetni olyan szolgáltatásokat a magyar piacon, amiket korábban csak fintech startupoktól láttunk, illetve fejlődés tapasztalható a beyond banking témában és az automatizáció területén is. Ez utóbbi ritkán látványos az ügyfelek felé, de 2022-ben még ilyenre is volt példa a digitális asszisztencia területén.
2. Meglátásod szerint mely banki területeken előrehaladott a digitális transzformáció, és melyek azok, ahol még további munkára, beavatkozásra lesz szükség?
Az igazán látványos transzformációhoz a szervezeti működés átalakítása, a legacy rendszerek cseréje, a platformosodás és a saját fejlesztői kompetencia kiépítése szükségesek.
Ezek lassúak, fájdalmasak és az első időszakban kívülről nem is túl látványosak. De aki először képes lesz rá, az olyan tempóval tud majd fejleszteni, hogy a többiek jó darabig csak távolról csodálhatják.
“A bankokban szoftvert kell építeni, nekik kell kiindulási ponttá válniuk” – Exkluzív interjú | 2022.09.01.
3. Hogy látod a piac érettségének alakulását a digitális banki szolgáltatások befogadására? Megítélésed szerint hogyan, milyen eszközökkel lehetne fejleszteni a lakosság és a kisvállalkozások digitális képességeit? Hogyan lehetne ösztönözni a lemaradókat a digitális pénzügyi szolgáltatások használatára?
A fintech cégek gyorsan hoznak fejlett megoldásokat és ezzel irányt tudnak mutatni, a bankok a meglévő nagy ügyfélállományuk edukálásával, illetve infrastruktúrájukkal járulhatnak hozzá a lakosság digitális kompetenciájának növeléséhez és bizony a szabályozónak is lehet ebben fontos szerepe.
Csak hogy egy példát mondjak: Magyarországon még mindig példátlanul nagy a készpénz aránya a fizetések során, miközben jelentős tétel a tranzakciós illeték. Ha ez megfordulna, és az elektronikus fizetés lenne olcsóbb, és bizonyos összeg felett a készpénzfizetésnek lenne plusz költsége, az nem csak a lakosság jelentős részének digitalizációját segítené elő, de biztosan pozitív hatása lenne az egész nemzetgazdaságra is.
A KKV-k digitálisabbá tétele pedig egyenesen az egyik legfontosabb gazdaságfejlesztési eszköz lehetne: a termelékenységük ugyanis jelentősen elmarad még a régiós kkv-któl is, és ennek legfőbb oka az alacsony digitalizáció. Ha ezen változtatni tudnánk, úgy a potenciális gazdasági növekedésünk is lényegesen magasabb lehetne.
4. Milyen jelentősebb digitális fejlesztéseket hajtott végre a Bank 2022-ben?
A mindennapok továbbra is a transzformációval telnek, de ettől függetlenül több komoly előrelépést is sikerült elérnünk az elmúlt évben. Nagy sikert aratott az online hitel-előszűrési megoldásunk, amivel gyorsabban és egyszerűbben jutnak hitelhez a mikro, kis- és középvállalkozások. Ezt egyébként egyik inkubált startupunkkal, a Péntech-el közös együttműködésben valósítottuk meg.
Ezen túl nagyobb mérföldkő, hogy megállapodást kötöttünk a londoni központú Thought Machine-al és egy újabb felhőszolgáltatóval is, ezzel letettük a multi-felhős hybrid architektúrába költözés alapjait is, ráadásul ezt az MNB-vel szoros együttműködésben hajtottuk végre.
Voltak ezen túl apróbb ráncfelvarrások a mobilapplikációt illetően, de az igazi áttöréseket a következő évek fogják meghozni.
Bemutatták, ki szállítja a Magyar Bankholding felhőalapú digitális alaprendszerét | 2022.02.21.
5. Magyarországon évek óta hiány van az informatikai szakemberekből, akik nélkül nehéz lépést tartani a technológiai fejlődéssel. Nehéz becsábítani a jó szakembereket és nehéz megtartani Őket. A Bank hogyan kezeli ezt a kihívást?
A fejlesztőket nagyon vonzza a vízió és az izgalmas projektek, és mi is lehetne annál izgalmasabb fejlesztés, mint egy technológiailag sok szempontból lemaradt szektorban új világot építeni? Mindemellett a fejlesztők számára vonzó munkahely és kultúra nem teljes mértékben egyezik a banki szakemberek által preferálttal.
Izgalmas volt megtapasztalni a különbségeket: például az üzleti területen sokan kifejezetten szeretnek bejárni az irodába, míg a fejlesztők között a távmunka nagyságrendekkel népszerűbb, sőt, ezt már kötelező biztosítani nekik, különben versenyhátrányba kerülnénk.
6. A Bank kiket tekint aktív digitális ügyfélnek?
7. A tavalyi évhez képest a Bank idén az aktív digitális ügyfelek tekintetében milyen növekedést (YoY) fog elérni?
8. Véleményed szerint 2023-ban melyek lehetnek/lesznek a bankszektor digitális transzformációjának főbb területei?
Másrészt, a munkaerőhiány, költségcsökkentés és digitalizáció térnyerése miatt folyamatosan fejlődik az automatizáció. A bankszektorra jellemző általános trend, hogy egyre kevesebb fiók áll rendelkezésre. Ez a trend követi a gazdasági helyzetből adódó nehézségeket és az ügyfelek növekvő igényeit a digitális ügyintézésre és arra, hogy minél több mindent el tudjanak intézni autonóm módon a telefonjukon.
Nekünk ezen túl azokra is gondolnunk kell, akik az online csatornák mellett személyesen keresnének fel bennünket, így az ország legnagyobb fiókhálózatával segítjük őket.
9. Hogyan látod, 2023-2024 között melyek lesznek azok a meghatározó tényezők, amelyek a hazai bankszektor digitális fejlődését katalizálják majd?
A banki API-k hozzáférhetősége is fejlődik és javulni fog. Ennek is köszönhetően, a banki és fintech együttműködések is egyszerűbbek, könnyebbek.
Pozitív trend, hogy a banki fintech viszony kevésbé ellenséges és egyre több együttműködést látni a szektorban, mindez elősegíti az ügyfelek elégedettségét, hiszen egyre több hasznos megoldás áll rendelkezésükre.
10. Mik a várakozásaid az AFR 2.0 intézkedéscsomag 2023-as bevezetésével kapcsolatban?
Több olyan képesség is van, amivel egyébként is terveztünk foglalkozni, de az például szerintem megkerülhetetlen volt, hogy a tranzakciós limit emelkedjen. Ez sokak életét könnyíti majd meg és szakmai oldalról az átlagosnál könnyebben megvalósítható.
11. Hogy látod, 2023-ban mi lesz számotokra a legnagyobb kihívás?
12. Milyen digitális fejlesztésekkel készül a Bank 2023-ban?
Ebből egyébként ügyfeleink mindössze annyit fognak észrevenni, hogy gyorsabb és gördülékenyebb lesz az ügyintézés, ha felkeresnek minket. Mindezek mellett az MKB Fintechlab, a Foundation és az üzleti területeinkkel közösen több innovációs projekten is dolgozunk. Bízom benne, hogy mihamarabb konkrétumokról fogok tudni beszámolni.
13. 12 hónap múlva, 2023. végén milyen eredmények alapján értékelnéd majd digitálisan sikeresnek a Bankot?
A hatalmas munkában az ügyfeleinkről sem feledkezünk meg, egyrészt nem szeretnénk, ha bármilyen kellemetlenség érné őket a háttérben folyó munkák miatt, másrészt pedig új digitális szolgáltatásokkal szeretnénk könnyíteni az ügyintézési és a pénzügyeik kezelésének folyamatait.
Azon dolgozunk, hogy olyan szervezet alapjait tegyük most le, ami lényegesen nagyobb sebességgel tud új digitális megoldásokat kínálni az ügyfelek számára.
Évértékelő interjúk és 2023-as várakozások a banki felsővezetők körében:
- Ralf Cymanek (Raiffeisen Bank): Szükséges a jogi környezet módosítása a 100%-ig papírmentes bankoláshoz, 2022.12.19.
- Németh Balázs (K&H): “Mindenki kapott a zsebébe egy banki, biztosítási tanácsadót”, 2022.12.16.
- Pecsenye Roland (Magyar Bankholding): Automatizációval küzdhetik le a bankok a következő évek kihívásait, 2022.12.15.
- Csányi Péter (OTP Bank): Ezen az 5 területen meghatározó lesz a digitális banki transzformáció 2023-ban, 2022.12.14.
- Mit hoz 2023 a bankszektornak? Exkluzív interjú az Erste Bank vezérigazgató-helyettesével, 2022.12.12.
- Exkluzív interjú dr. Ákos Tamással a CIB Bank 2023-as digitalizációs terveiről és várakozásairól, 2022.12.08.
A körinterjú keretében megjelent összes cikk itt érhető el.