2022.12.15.

Pecsenye Roland (Magyar Bankholding): Automatizációval küzdhetik le a bankok a következő évek kihívásait

Szerző:

Kategóriák:

Hogyan készülnek a bankok, fizetési szolgáltatók, fintech cégek 2023-ra? Melyek lesznek a meghatározó digitális fejlesztések a következő 12 hónapban? Ki hogyan értékeli az idei évi eredményeket, piaci fejleményeket? Körinterjú keretében feltérképezzük a piaci várakozásokat, kihívásokat és lehetőségeket. Beszélgető partnerünk Pecsenye Roland, a Magyar Bankholding vezérigazgató-helyettese.

1. Hogyan értékeled a hazai bankszektor idei évi digitális eredményeit? Ezek közül melyik/melyek az(ok), amelyeket különösen kiemelnél?

Pecsenye Roland: A COVID miatt nagy lendületet kapott a digitalizáció, ez mind a mai napig kitart, és természetesen semmi jele annak, hogy a digitális fejlesztések kisebb fókuszt kapnának a jövőben.

A PSD2 által megalapozott új megoldásokból egyre többet látni és több, évek óta előkészített projekt mostanra ért be.

Jó látni, hogy univerzális bankok is be tudtak vezetni olyan szolgáltatásokat a magyar piacon, amiket korábban csak fintech startupoktól láttunk, illetve fejlődés tapasztalható a beyond banking témában és az automatizáció területén is. Ez utóbbi ritkán látványos az ügyfelek felé, de 2022-ben még ilyenre is volt példa a digitális asszisztencia területén.

2. Meglátásod szerint mely banki területeken előrehaladott a digitális transzformáció, és melyek azok, ahol még további munkára, beavatkozásra lesz szükség?

Pecsenye Roland: Sokat emlegetett példa az Azonnali Fizetési Rendszer, és sok izgalmas, az ügyfelek felé látványos front-end megoldás került piacra az elmúlt időszakban. De az AFR infrastrukturális kérdés, a front-end pedig a felszín.

Az igazán látványos transzformációhoz a szervezeti működés átalakítása, a legacy rendszerek cseréje, a platformosodás és a saját fejlesztői kompetencia kiépítése szükségesek.

Ezek lassúak, fájdalmasak és az első időszakban kívülről nem is túl látványosak. De aki először képes lesz rá, az olyan tempóval tud majd fejleszteni, hogy a többiek jó darabig csak távolról csodálhatják.

Pecsenye Roland

“A bankokban szoftvert kell építeni, nekik kell kiindulási ponttá válniuk” – Exkluzív interjú | 2022.09.01.

Hogyan írja át a technológia a pénzügyi szektor működését? Ki, milyen technológia megjelenésére számít a következő években? Beszélgető partnerünk Pecsenye Roland, a Magyar Bankholding digitalizációért és operációért felelős vezérigazgató-helyettese.

3. Hogy látod a piac érettségének alakulását a digitális banki szolgáltatások befogadására? Megítélésed szerint hogyan, milyen eszközökkel lehetne fejleszteni a lakosság és a kisvállalkozások digitális képességeit? Hogyan lehetne ösztönözni a lemaradókat a digitális pénzügyi szolgáltatások használatára?

Pecsenye Roland: Ezen a területen mindenkinek sok feladata van, és mindenki a saját szempontjából tud segíteni.

A fintech cégek gyorsan hoznak fejlett megoldásokat és ezzel irányt tudnak mutatni, a bankok a meglévő nagy ügyfélállományuk edukálásával, illetve infrastruktúrájukkal járulhatnak hozzá a lakosság digitális kompetenciájának növeléséhez és bizony a szabályozónak is lehet ebben fontos szerepe.

Csak hogy egy példát mondjak: Magyarországon még mindig példátlanul nagy a készpénz aránya a fizetések során, miközben jelentős tétel a tranzakciós illeték. Ha ez megfordulna, és az elektronikus fizetés lenne olcsóbb, és bizonyos összeg felett a készpénzfizetésnek lenne plusz költsége, az nem csak a lakosság jelentős részének digitalizációját segítené elő, de biztosan pozitív hatása lenne az egész nemzetgazdaságra is.

A KKV-k digitálisabbá tétele pedig egyenesen az egyik legfontosabb gazdaságfejlesztési eszköz lehetne: a termelékenységük ugyanis jelentősen elmarad még a régiós kkv-któl is, és ennek legfőbb oka az alacsony digitalizáció. Ha ezen változtatni tudnánk, úgy a potenciális gazdasági növekedésünk is lényegesen magasabb lehetne.

4. Milyen jelentősebb digitális fejlesztéseket hajtott végre a Bank 2022-ben?

Pecsenye Roland: Ez az év leginkább az integrációs feladatok végrehajtásával telt. 2022. március 31-én sikeresen lezajlott a Budapest Bank és az MKB Bank egyesülése és szeptember 1. óta az IT leányvállalatok is egyesültek.

A mindennapok továbbra is a transzformációval telnek, de ettől függetlenül több komoly előrelépést is sikerült elérnünk az elmúlt évben. Nagy sikert aratott az online hitel-előszűrési megoldásunk, amivel gyorsabban és egyszerűbben jutnak hitelhez a mikro, kis- és középvállalkozások. Ezt egyébként egyik inkubált startupunkkal, a Péntech-el közös együttműködésben valósítottuk meg.

Ezen túl nagyobb mérföldkő, hogy megállapodást kötöttünk a londoni központú Thought Machine-al és egy újabb felhőszolgáltatóval is, ezzel letettük a multi-felhős hybrid architektúrába költözés alapjait is, ráadásul ezt az MNB-vel szoros együttműködésben hajtottuk végre.

Voltak ezen túl apróbb ráncfelvarrások a mobilapplikációt illetően, de az igazi áttöréseket a következő évek fogják meghozni.

felhoalapu digitalis platform

Bemutatták, ki szállítja a Magyar Bankholding felhőalapú digitális alaprendszerét | 2022.02.21.

A Magyar Bankholding Csoport a londoni központú Thought Machine-t választotta partneréül új digitális banki világának elindításához. A Thought Machine ügyfelei közé olyan nemzetközi nagybankok tartoznak, mint a JPMorgan Chase, a Standard Chartered, a Lloyds Banking Group, vagy a Curve, és olyan világvárosokban is találhatók regionális irodái, mint New York vagy Szingapúr.

5. Magyarországon évek óta hiány van az informatikai szakemberekből, akik nélkül nehéz lépést tartani a technológiai fejlődéssel. Nehéz becsábítani a jó szakembereket és nehéz megtartani Őket. A Bank hogyan kezeli ezt a kihívást?

Pecsenye Roland: Létrehoztunk egy olyan mozgalmat Foundation néven, ami a bankolás megújítását célozza. A Foundationhöz rövid idő alatt számos informatikai szakember és mérnök csatlakozott.

A fejlesztőket nagyon vonzza a vízió és az izgalmas projektek, és mi is lehetne annál izgalmasabb fejlesztés, mint egy technológiailag sok szempontból lemaradt szektorban új világot építeni? Mindemellett a fejlesztők számára vonzó munkahely és kultúra nem teljes mértékben egyezik a banki szakemberek által preferálttal.

Izgalmas volt megtapasztalni a különbségeket: például az üzleti területen sokan kifejezetten szeretnek bejárni az irodába, míg a fejlesztők között a távmunka nagyságrendekkel népszerűbb, sőt, ezt már kötelező biztosítani nekik, különben versenyhátrányba kerülnénk.

6. A Bank kiket tekint aktív digitális ügyfélnek?

Pecsenye Roland: A rövid száraz definíció szerint azokat, akik az adott digitális csatornát az elmúlt 30 napban legalább egyszer használták.

7. A tavalyi évhez képest a Bank idén az aktív digitális ügyfelek tekintetében milyen növekedést (YoY) fog elérni?

Pecsenye Roland: A Mobilbank esetében YoY közel 20%-os növekedést sikerült elérnünk, Internetbank esetén pedig stagnálást látunk.

8. Véleményed szerint 2023-ban melyek lehetnek/lesznek a bankszektor digitális transzformációjának főbb területei?

Pecsenye Roland: Egyrészt, a speciális makró környezet és a magas kamatok miatt bizonyos szegmensek számára, mint a lakossági ügyfelek és KKV-k, nehezebb lesz a hitelfelvétel és a finanszírozás biztosítása. Minden olyan meglévő vagy új banki termék, amely segíti és könnyíti a pénzügyi biztonságot számukra, mint például BNPL megoldások vagy a faktoring konstrukció, fontosabbá válhatnak a jövő évben.

Másrészt, a munkaerőhiány, költségcsökkentés és digitalizáció térnyerése miatt folyamatosan fejlődik az automatizáció. A bankszektorra jellemző általános trend, hogy egyre kevesebb fiók áll rendelkezésre. Ez a trend követi a gazdasági helyzetből adódó nehézségeket és az ügyfelek növekvő igényeit a digitális ügyintézésre és arra, hogy minél több mindent el tudjanak intézni autonóm módon a telefonjukon.

Nekünk ezen túl azokra is gondolnunk kell, akik az online csatornák mellett személyesen keresnének fel bennünket, így az ország legnagyobb fiókhálózatával segítjük őket.

9. Hogyan látod, 2023-2024 között melyek lesznek azok a meghatározó tényezők, amelyek a hazai bankszektor digitális fejlődését katalizálják majd?

Pecsenye Roland: A digitális fejlődés mindenképpen fontos marad a bankszektor számára. Meghatározó tényezők lehetnek az automatizáció, már a fent említett okokból is. Illetve az automatizációval lehet enyhíteni a fejlesztői hiányt.

A banki API-k hozzáférhetősége is fejlődik és javulni fog. Ennek is köszönhetően, a banki és fintech együttműködések is egyszerűbbek, könnyebbek.

Pozitív trend, hogy a banki fintech viszony kevésbé ellenséges és egyre több együttműködést látni a szektorban, mindez elősegíti az ügyfelek elégedettségét, hiszen egyre több hasznos megoldás áll rendelkezésükre.

10. Mik a várakozásaid az AFR 2.0 intézkedéscsomag 2023-as bevezetésével kapcsolatban?

Pecsenye Roland: Ezek az intézkedések nagy népszerűségnek örvendenek az ügyfelek körében és kijelenthető, hogy mind a bankszektor, mind az MNB céljait támogatja a bevezetésük.

Több olyan képesség is van, amivel egyébként is terveztünk foglalkozni, de az például szerintem megkerülhetetlen volt, hogy a tranzakciós limit emelkedjen. Ez sokak életét könnyíti majd meg és szakmai oldalról az átlagosnál könnyebben megvalósítható.

11. Hogy látod, 2023-ban mi lesz számotokra a legnagyobb kihívás?

Pecsenye Roland: Elsősorban a három bank fúziója, a Budapest Bank és az MKB Bank fúziója megtörtént idén. Készítjük elő a Takarékbank fúzióját, ami jövő tavasszal lesz esedékes. Ehhez hasonló méretű összeolvadás még a magyar bankpiacon nem volt. Mindez hatalmas jogi, szervezeti, adminisztrációs, IT stb. kihívásokkal jár, amit természetesen az ügyfeleinkkel nem szeretnénk éreztetni.

12. Milyen digitális fejlesztésekkel készül a Bank 2023-ban?

Pecsenye Roland: Mint mondtam ezek az évek a transzformációval telnek, így az alapok lerakása és a stabil működés biztosítása az elsődleges célunk. Ettől függetlenül, amiről már most beszámolhatok, hogy be fogunk vezetni egy közös mobilapplikációt, amiben már egy új funkciót is szeretnénk egyben élesíteni, illetve tervezünk egy közös fióki frontendet is.

Ebből egyébként ügyfeleink mindössze annyit fognak észrevenni, hogy gyorsabb és gördülékenyebb lesz az ügyintézés, ha felkeresnek minket. Mindezek mellett az MKB Fintechlab, a Foundation és az üzleti területeinkkel közösen több innovációs projekten is dolgozunk. Bízom benne, hogy mihamarabb konkrétumokról fogok tudni beszámolni.

13. 12 hónap múlva, 2023. végén milyen eredmények alapján értékelnéd majd digitálisan sikeresnek a Bankot?

Pecsenye Roland: Elsősorban a fúzió sikeressége szempontjából. Három különálló intézményt és digitálisan is különböző rendszert kell egységesíteni.

A hatalmas munkában az ügyfeleinkről sem feledkezünk meg, egyrészt nem szeretnénk, ha bármilyen kellemetlenség érné őket a háttérben folyó munkák miatt, másrészt pedig új digitális szolgáltatásokkal szeretnénk könnyíteni az ügyintézési és a pénzügyeik kezelésének folyamatait.

Azon dolgozunk, hogy olyan szervezet alapjait tegyük most le, ami lényegesen nagyobb sebességgel tud új digitális megoldásokat kínálni az ügyfelek számára.

Címlapfotón Pecsenye Roland, a Magyar Bankholding digitalizációért és operációért felelős vezérigazgató-helyettese. Fotó forrása: Magyar Bankholding

Címkék: