Idén januárban volt öt éve, hogy elindult a PSD2 az Európai Unióban, amely lerakta az alapjait a nyílt bankolásnak. Ennek kapcsán írtunk a hazai helyzetről, amelyre később a HWSW is rácsatlakozott. A HWSW megszólította a hazai számlainformációs szolgáltatók (AISP) közül a Koin, a FintechX és a Számlázz.hu vezetőit. Véleményük szerint továbbra sem lehet megbízható szolgáltatást építeni a nyílt banki API-kra Magyarországon. Hiába adott ki az MNB 2021-ben külön útmutatót a bankok számára, „drasztikus előrelépés sajnos nem történt”.
A HWSW felhatalmazásával csokorba szedtük a Koin, a FintechX és a Számlázz.hu által megosztott tapasztalatokat.
Koin: Hiányoznak a stabil alapok
Szabó Márton, a Koin ügyvezetője szerint az API-k minősége hullámzó, megesik, hogy működik egy készlet, de időközben nem várt problémák ütköznek ki, például értesítés nélkül változtattak az adatok formátumán, ami nem előnyös, hiszen stabil szolgáltatást csak stabil alapokra lehet építeni.
Szabó szerint a bankok a törvényi kötelezettségeknek való megfelelésen túl nem igazán érdekeltek abban, hogy a számlainformációs szolgáltatókat „elkényeztessék”, hiszen saját előnyt vagy hasznot a fintech cégek szolgáltatásából nem igazán remélhetnek.
Nem elhanyagolható, hogy az ő oldalukon a szükséges rendszerek fenntartása, kialakítása és módosítása költséges feladat. Az intézet szemszögéből nézve így érthető, hogy erőforrásait olyan szolgáltatások fejlesztésére csoportosítja, ahol nagyobb üzleti megtérülést lát, és az API-kat „elhanyagolja”.
Mindehhez hozzá kell venni, hogy a banki kapcsolódási lehetőség tulajdonképpen a konkurens szolgáltatások fejlődésének kedvezhet.
Számlázz.hu: A jogszabályi minimum nincs összhangban a jó minőséggel
Gier Mária, a Számlázz.hu pénzügyi vezetője szerint van bank, akivel azóta sem sikerült kiépíteni az API-kapcsolatot, problémaként sorolja a kommunikációs nehézségeket, vagy a nem működő fejlesztői készletet. Felmerültek továbbá jogi problémák is, és olyan korlátozások, amik az ügyfélélményt lehetetlenítik el, ami a fintech szolgáltató számára is rizikós.
A pénzügyi vezető szerint a folyamatot nehezíti, amikor a másik fél valamit megváltoztat és erről elfelejt értesítést küldeni, így utólag derül ki, hogy a másik oldalon is fejleszteni kéne valamit, hogy az API-ra épülő szolgáltatás jól működjön. Minden bankra külön kell fejleszteni, nincs egységes megoldás.
„A bankok a jogszabályi minimumokat teljesítik, de a minimumok nincsenek összhangban a jó minűségű szolgáltatás feltételeivel”
– tette hozzá Ángyán Balázs, a Számlázz.hu ügyvezetője.
FintechX: Nem történt jelentős előrelépés 2022-ben
Az Európai Bankhatóság 2021 elején felszólította a jegybankokat, tegyenek meg mindent az akadályok elhárítása érdekében. Ennek a felszólításnak eleget téve az MNB ugyanebben az évben kiadott ajánlásában ismertette, mely magatartásokat minősíti akadályozásnak.
Függetlenül az MNB ajánlásától,
„drasztikus előrelépés sajnos nem történt a tavalyi év során”
– mondta el Hlács Ferenc, a FintechX termékmenedzsere a HWSW-nek. Ugyanakkor voltak bankok, ahol barátságosabb lett az azonosítási folyamat a felhasználók számára. Hozzátette, több esetben azokat az adatokat sem adják át egyes intézmények API-jai, amik a netbanki felületen elérhetők – holott ez minimum elvárás lenne.
A Számlázz.hu ügyvezetője hozzátette:
„Talán az MNB is viszonylag megengedőbb módon viszonyul a dologhoz, komolyabban is felléphetne.”
A teljes cikk a HWSW oldalán itt olvasható: Továbbra is gáncsolják a bankok a fintech-forradalmat
5 éves a nyílt bankolás Magyarországon. Alig van látható eredménye | 2023.01.16.
[HWSW] | Címlapfotó: forrása: stock.adobe.com | Licenc: FinTech Group Kft.