A kiadások nyomon követése, a jó pénzügyi döntések mindenki számára fontos. Ehhez az alapot a nyílt bankolás biztosítja. Szenttamási Norbert, a BUPA pénzforgalmi és termékfejlesztési vezetője mutatta be a digitális platform stratégiáját a FinTechZone-nak.
2017-ben a Magyar Bankholding tagja, a Budapest Bank csoport úgy döntött, olyan szolgáltatásokat vezet be, amelyeket a bankok jellemzően még nem kínálnak, ugyanakkor fontos szerepet tölthetnek be a mindennapi pénzügyek kezelésében. A nyílt bankolás elindulása és az online számlázás felfutása együttesen megalapozták egy új digitális platform, a
BUPA megjelenését Magyarországon.
A tavaly nyári indulás óta 17 ezer mikro- és kisvállalkozás csatlakozott a BUPA-hoz, hogy a számlázást és a hétköznapi pénzügyeket egyetlen felületen keresztül kezeljék. Szenttamási Norberttel, a BUPA pénzforgalmi és termékfejlesztési vezetőjével beszélgettünk a BUPA 5M stratégiájáról, a következő lépésekről és a vízióról.
Kapcsolódó cikk:
A BUPA alappillérei: számlázás és fizetés egy helyen
A mikro- és kisvállalkozások életében is felértékelődött a digitalizáció szerepe és egyre több digitális megoldást vesznek igénybe a mindennapokban. Ugyanakkor ezek a digitális megoldások jellemzően szigetszerűen működnek, nem kommunikálnak egymással, így növekszik az igény a platformok iránt, amelyek képesek ezeket a megoldásokat az üzleti folyamatokhoz illeszkedően kezelni.
A szigetszerűen működő digitális megoldások egyik következménye az adminisztrációval eltöltött idő növekedése, az operatív feladatok gyarapodása, ami különösen igaz a számlázás, a számlafizetés területén.
„Mivel minden fizetési művelethez bizonylat is kapcsolódik és ezek kéz a kézben járnak, ezért adta magát, hogy olyan digitális platformot hozzunk létre, amely megteremti ezek között a kapcsolatot”
– emelte ki Szenttamási Norbert.
Az elmúlt években felgyorsult a pénzügyi szektor liberalizációja, aminek a legjelentősebb lépése a PSD2, a Második Pénzforgalmi Irányelv bevezetése és kötelező alkalmazása volt. Ez az irányelv kötelezte a bankokat arra, hogy harmadik feles szolgáltatók számára nyissák meg a fizetési számla adatokat, valamint biztosítsák az infrastruktúrájukat fizetési műveletek elvégzéséhez. Ezek azok az pillérek, amelyekkel az EU lerakta a nyílt bankolás alapjait.
„A nyílt bankolás elindulása nagyon fontos lépés volt számunkra, mivel ez volt az eszköz ahhoz, hogy a két fő pillérünket, a számlázást és a fizetést egyetlen digitális platformon nyújthassuk. Ennek érdekében a BUPA az elsők között szerezte meg Magyarországon a nyílt bankolás nyújtásához szükséges jogosultságokat a Magyar Nemzeti Banktól.”
Átfogó stratégia mentén épül a BUPA
A vállalkozásoknak most már lehetősége van arra, hogy a számlázást, a kiadott számlák pénzügyi teljesítésének státuszát, a beérkező számlák kifizetését egyetlen felületen, a BUPA vezérlőpultján keresztül intézhessék. Ennek köszönhetően a vállalkozások kiválthatják azokat a szigetszerű megoldásokat (pl. internetbank, számlázó, excel stb.), amelyeket korábban használtak.
A BUPA rövid- és középtávú növekedését egy átfogó stratégia, az ú.n. 5M stratégia biztosítja, ami az alábbiakra utal: multibanking, multiplatform, multi-invoice, multi-product és multi-szegmens. Ezeknek a részleteit foglalta össze számunkra Szenttamási Norbert az alábbiakban.
#1 Multibankolás: átutalások, elektronikus fizetések kezelése, indítása bankfüggetlen felületen keresztül
Szeretnénk bővíteni mindkét alappillért és első körben a bankolási lábat kívánjuk szélesebb körben elérhetővé tenni.
A cél, hogy ne csak a Budapest Bankhoz, hanem minden hazai kereskedelmi bankhoz tudjon kapcsolódni a BUPA.
Ezeken a fejlesztéseken már dolgozunk és 2022-ben fokozatosan bővítjük a bankok körét és tesszük elérhetővé a számlainformációs és a fizetés-kezdeményezési szolgáltatásokat a vállalkozásoknak.
Terveink szerint a jövőben fokozatosan szeretnénk elérhetővé tenni a bankokat, azzal a céllal, hogy lefedjük a teljes banki piacot, így akár több százezer vállalkozás számára válhatnak elérhetővé a nyílt bankolásra épülő szolgáltatások. Illetve cél, hogy a multibankolást a fizetés-kezdeményezési szolgáltatás mellett további elektronikus fizetési megoldásokkal is bővítsük a jövőben (QR-kódos fizetéssel, vagy a fizetési kérelemmel).
Kapcsolódó cikk:
- A BUPA elhozta a nyílt bankolást a vállalkozásoknak, 2021.11.30.
#2 Multiplatform: számlák, mindennapi pénzügyek elérése minden elektronikus felületen
Jelenleg a BUPA számítógépes (desktop) környezetre van optimalizálva, de dolgozunk azon, hogy 2022 első negyedévére minden elektronikus felületen és minden platformon elérhető legyen. Ennek a munkának keretében elkészül a mobilalkalmazásunk is.
#3 Multi invoice: teljeskörű számlakezelés
A másik alappillér, amit szintén bővítünk, a számlázás. Ennek keretében azon dolgozunk, hogy a BUPA-ban ne csak azok a számlák jelenjenek meg, amiket a BUPA-ra kért az ügyfél, vagy a BUPA-ból indított.
Gyakorlatilag bármilyen számla, ami a nevükre szól, érkezett, illetve amit papír alapon, vagy más számlázóból állítottak ki, megjelenik majd a digitális platformon.
A BUPA-ból jelenleg csak számlákat lehet, de cél, hogy a nyugtát is lehessen kiállítani. Ennek eredményeként egyrészt még több üzleti helyzetben lesz használható a BUPA, másrészt sokkal szélesebb adatkör áll majd rendelkezésre a BUPA-ban.
#4 Multi-product: piactér modell
A pillérekre építve, pedig olyan további banki és bankoláson túlmutató szolgáltatásokat is szeretnénk elérhetővé tenni a jövőben, amelyek digitálisak és kapcsolódnak a BUPA-ban található pénzügyi vagy számlázási adatokhoz. Ilyenek lehetnek a jövőben a Magyar Bankholding által kínált digitális szolgáltatások is (például az online számlanyitás, hiteligénylés, vagy akár az online faktoring).
A BUPA-ban található adatokra rengeteg további szolgáltatást lehet alapozni, amelyek túlmutatnak a bankoláson és számos módon segítik a vállalkozókat a mindennapokban, a cégvezetésben, a pénzügyeik optimalizálásában. Célunk ezek beépítése a digitális ökoszisztémánkba, hogy ne elszigetelt megoldásként működjenek.
#5 Multi-szegmens: nyitás a nagyobb méretű vállalatok és a lakosság felé
A jövőben nemcsak a mikro- és kisvállalkozásoknak, hanem a nagyobb vállalatoknak és a lakosságnak is szeretnénk elérhetővé tenni a BUPA szolgáltatásait. A BUPA számlázási és pénzügyi motorját API-kapcsolatokon keresztül érhetnék el a nagyobb vállalatok is és használhatnák ki ily módon a nyílt bankolás előnyeit.
A költségek áttekintése, a pénzügyek menedzselése a lakossági felhasználók számára is fontos, amit akár a BUPA is nyújthat számukra. A víziónk, hogy a távoli jövőben a lakosságot is kiszolgáljuk, mivel megvan hozzá minden lehetőségünk, infrastruktúránk és a technológiánk.
A cikk megjelenését a Magyar Bankholding tagja, a Budapest Bank csoport támogatta.